„A szomszédom fiatalabb, később regisztrált és már beoltották. Engem miért nem?”
Március eleje óta - az önkormányzat szervezésében - oltópont működik Dunaföldváron. Nem az oltásokat végzik el itt, hanem a háziorvosokat segítjük a művelődési ház és a könyvtár munkatársaival az adminisztrációban. Bővebben itt olvashattok róla:
Az oltópont működése során legtöbbször ezt a kérdést kapjuk telefonon, amire megpróbálok az alábbiakban válaszolni: "A szomszédom fiatalabb, később regisztrált és már beoltották. Engem miért nem?"
Első és legfontosabb, amit tudomásul kell venni: ahány körzet, annyi különböző helyzet.
Az elmúlt egy év adatai alapján így választották ki a betegségeket, amiknek nagyobb a kockázata: első helyen az ÉLETKOR áll, ezért is kezdődött az oltás a legidősebbekkel. A hazai és nemzetközi adatok alapján ezt követően a keringési betegség, a daganatos megbetegedés, a cukorbetegség, COPD és a transzplantáció áll. Az oltási listán szereplő krónikus betegségek meghatározása az Emberi Erőforrások Minisztériumának iránymutatasa alapján történik.
A sorra kerülés függ:
- a körzet nagyságától
- a páciensek korától és betegségeitől
- a regisztráltak számától
- attól, hogy egy orvos mennyi és milyen oltóanyagot kap (és ezt az erre kijelöltek milyen arányban fogadják el)
- mivel hetente frissül a lista, előfordulhat, hogy valaki hátrébb kerül a sorban, mivel sokan regisztráltak, akik idősebbek/betegebbek nála
A háziorvosok
(Ők AstraZenecat kaptak, ahogy az SMS-ben, külön akcióban behívottak is. A betegségek listáját lásd pár mondattal feljebb.) A háziorvosoknak még nem küldtek listát a 60 év alatti, egészséges regisztráltakról.
A pedagógusok pedig SMS-t fognak kapni, hogy mikor, hova kell menniük. Ennek feltétele természetesen, hogy regisztrálják magukat legkésőbb március 29-én éjfélig IDE KATTINTVA.
A dunaföldvári oltóponton igyekszünk továbbra is minden kérdésre válaszolni. Minket talán egyszerűbb elérni telefonon vagy emailben, mint a háziorvosokat. Meg tudjuk nézni, sikeres volt-e a regisztráció, esetleg az illető rajta van-e már valamelyik oltási listán. Ha valaki pedig most szeretne regisztrálni, abban is segítünk.
Az orvosoknak pedig egyszerűbb, ha összegyűjtjük nekik a felmerülő kérdéseket és nem cseng szinte folyamatosan a telefonjuk. Így az is ellátáshoz tud jutni, akinek nem kérdése, hanem egészségügyi vagy sürgős ellátást igénylő panasza van.
Tapasztalatunk szerint, az oltandók értesítése nagyon nagy segítség a háziorvosoknak. Ugyanis ahhoz, hogy 30-40 embert be tudjunk osztani oltásra, nagyjából 60-80 hívást kell lebonyolítani.
A gyakorlat az, hogy mindenkinél 10 csengetést várunk és háromszor próbáljuk hívni. Meg szoktuk próbálni rokonon, ismerősön, szomszédon keresztül is elérni az illetőt, de ez is sok idő és nem mindig sikerül.
Ezen kívül sok olyan helyzet van, amikor valaki nem tud elmenni a kijelölt időpontban. Ennek a leggyakoribb oka, ha valaki nemrég esett át Covid-fertőzésen vagy éppen benne van. Ilyenkor 3 hónapot várni kell az oltással.
Az oltóközpontba eljutni is sokaknak nehézséget okoz (Dunaföldvárról Paksra kell utazni). Szerencsére az önkormányzat több lehetőséget is biztosít, amivel meg tudjuk szervezni az oltakozók oda-vissza szállítását.
Sokszor pedig nekünk szeretnék elmondani, hogy milyen betegségeik vannak és mit gondolnak, nekik melyik oltás a legjobb. Mivel ezt a háziorvos dönti el és az ő döntésük alapján hívjuk oltásra a betegeket, ebbe se beleszólásunk, se változtatási jogkörünk nincs.
Remélem, ezekkel a tapasztalatokkal és válaszokkal sokaknak – akár háziovosoknak is – tudtam segíteni annak érdekében, hogy gördülékenyebben menjen a regisztráltak értesítése.