SIKERSZTORIK
A Rovatból

A Mercedes is imádja az újragondolt magyar büféebédet

A két magyar fiatal szerette volna megteremteni a pogácsa és a szendvics alternatíváját céges rendezvényeken. Mára önálló catering céggé nőtt a Mártogatós.
Szegedi Éva - szmo.hu
2018. január 31.


Link másolása

A Mártogatós ötlete hirtelen pattant ki Prauda Gergő és Takács Gergő fejéből. Egyikük sem vendéglátós, egyáltalán nem foglalkoztak előtte gasztronómiával, egészen más volt a foglalkozásuk. Viszont mindketten ugyanannak a pantomim társulatnak voltak a tagjai.

Eleinte a mozik sajtszószos-salsás nachos kínálatát szerették volna megreformálni – a kiindulóötlet az volt, hogy ehhez kellene újhullámosabb vonalat kitalálni. Így maradtak a szószoknál, mártásoknál.

A Mártogatós ötlet szintjén már 2015-ben létezett, ám eleinte csak úgynevezett pop-up kísérleteik voltak, többek közt az Alap kávézóban lehetett megkóstolni a mártogatós fogásaikat. A valódi indulás két éve, 2016-ban történt.

Céljuk az elején könnyen fogyasztható, glutén- és laktózmentes opciókat is kínáló egészségesebb street food elkészítése volt – innen jutottak el a cateringig. Mára üzleti vállalkozássá nőtte ki magát a Mártogatós, és olyan vállalatoknak szállítottak már, mint Mercedes vagy a Fujitsu. Úgy gondolják, van élet a kaszinótojáson és a sonkatekercsen túl is, és újszerűen közelítik meg a büféebédet, az irodai cateringet. Prauda Gergővel, az egyik alapítóval beszélgettünk a Mártogatósról.

767A0978

- Az utóbbi években rengeteg új, street foodot vagy újhullámos ételeket kínáló hely nyílt Budapesten. Nem tűnt őrültségnek még plusz egy gasztronómiai vállalkozást indítani?

- Ha néhány havonta alaposabban körülnézünk a Belvárosban, mi is látjuk, hogy erős a fluktuáció. Emiatt, és mert nem vendéglátós berkekből érkeztünk, óvatosan álltunk ehhez. Féltünk, hogyan állnánk meg a helyünket ismeretlenként a nagy budapesti gasztropiacon.

Nagy kérdés volt, nyissunk-e új helyet, ódzkodtunk ettől – ezért is csináltunk az elején inkább kísérleti, egy napos éttermeket, úgy, hogy kávézókba kéredzkedtünk be, hogy lássuk, milyen visszajelzéseket kapunk, mi lesz ebből, melyik lesz a jó irány. Így nem éttermet nyitottunk, hanem cateringgel foglalkozó háttérüzemet létesítettünk.

A cég alapfilozófiája az, hogy ezek a mártogatós fogások nem feltétlenül csak az előételek között szerepelhetnek, és nem csak kiegészítenek egy-egy étkezést, hanem egymagukban is megállhatják a helyüket. Éppen ezért egy-egy alkalomra komplett menüsort terveznek.

Az alapkoncepciójuk pedig az, hogy a bevált, mainstream catering mellett alternatívát nyújtsanak azoknak, akik valami másra, a szokásostól eltérőre vágynak.

767A0727

- Mit tart az első jelentősebb sikerüknek?

- Azt, hogy még a kísérletezési fázis alatt, amikor még mindketten a főállásunkban dolgoztunk, a Vodafone keresett meg bennünket, és ebből végül közös munka lett. Biztató jel volt, hogy rögtön az elején egy ilyen jelentős cégtől kaptunk megrendelést.

Mivel a szolgáltatásunkat 90 százalékban a vállalati szektorba értékesítjük, és jellemzően ők azok, akik kiemelt figyelmet fordítanak a külső és belső márkaépítésre, a Mártogatós részben ilyen szerepet tölt be náluk. Minőségre, egészségesebb étkezésre, márkaépítésre, illetve a dolgozói elégedettség növelésére használják azt, hogy tőlünk rendelnek.

- Ha visszatekintenek az utóbbi 2-3 évre, akad, amit másként csinálnának?

- Sok mindent, de önmagában nem ez a fontos, hanem inkább az, hogy

ha vállalkozásba kezd az ember, döntések szülessenek, elinduljon, történjen valami, elmozduljon a holtpontokról.

Nagyon sok rossz, és ezek közt több nagyon rossz döntést is hoztunk ez alatt a néhány év alatt, de ez még mindig jobb, mintha még mindig azon gondolkodnánk, hogy mit kellene csinálnunk.

- Ezek szerint nem osztják azt a nézetet, hogy mindent hosszú ideig és alaposan át kell rágni?

- Bár hajlamos vagyok hosszasan morfondírozni lényegtelennek tűnő kérdéseken, úgy vélem, valójában az a lényeges, hogy egy-egy döntés megszülessen. Nyilván nem lehet teljesen átgondolatlanul meghozni bizonyos döntéseket, fontosabb, hogy elinduljon valami, mintsem egy helyben toporogjon az ember.

Ugyanis annyira felgyorsult a világ, hogy gyakran még csupán kísérleti stádiumban lévő termékekkel, béta verziókkal is piacra lépnek a cégek, hogy azonnali vásárlói visszajelzést szerezzenek.

Az már a múlté, hogy hosszú éveken át a háttérben fejlesszenek termékeket, hogy aztán hatalmas marketingköltséggel piacra dobják, és utána azt vizsgálják, érdekes-e az emberek számára.Business Break és faládás display

- A hazai piacon hol helyeznék el a Mártogatóst?

- Álszerénység lenne, ha azt mondanánk, hogy nem vagyunk szakmabeliek, mert már két éve csináljuk a Mártogatóst. Viszont hiányzik az évtizedes tapasztalat és ismertség a catering piacon, ezért nehéz meghatározni, hová tartozunk; ha van egészséges office catering kategória, leginkább oda.

Azt látjuk, vannak a nagy, régi múlttal rendelkező cateringes cégek, és vannak új vendéglátóhelyek, mondjuk valahol a belvárosban, amelyek bisztróként működnek, de vállalnak cateringet is. Ezekkel nem tudjuk magunkat összehasonlítani, mivel egészen más, amikor az egész koncepció arra épül fel, hogy nem nálunk, helyben fogyasztják el az ételeket, hanem például egy irodai workshopon, vállalati rendezvényeken.

A Mártogatós kezdetektől a Felelős Gasztrohős Alapítvány minősítési rendszerének segítségével fejlesztette a vállalkozást. Teljesítik a fenntarthatóság érdekében a 7 alapkritériumot, csomagolásaik 95 százalékban komposztálhatók, de jövőbeni céljuk, hogy elérjék a 100 százalékot.

- A fenntarthatóság mellett az is fontos, hogy hazai kistermelőket és környékbeli őstermelőket is bevonjanak a munkába?

- Természetesen, és az utóbbi két évben is nagy változások történtek ezen a területen, jó az irány, amerre haladunk. Egyre több olyan kistermelő jelenik meg, amelyik jó minőségű terméket készít, és aki nem csak úgy kijár a piacra a terményeivel vagy termékeivel, és csak úgy mellesleg nagyobb mennyiséget állít elő, ha arra van szükség, hanem aki szívesen dolgozik együtt vendéglátóhelyekkel. Vannak, akik mára kifejezetten csak éttermeknek dolgoznak. Ugyanakkor még mindig hiány van ezen a területen, még mindig nem tudunk mindent kistermelőkön keresztül beszerezni.

- Mit gondol, mi volt a legnehezebb az eltelt 2-3 évben?

-Talán az, hogy olyan nevet és stabil vevőkört szerezzünk magunknak, amely önfenntartóvá teszi a vállalkozást. Ez részben azért volt nehéz, mert hiányzott ebben a szektorban a kapcsolatrendszerünk.

Részben pedig azért, mert háttérüzemet működtetünk, és hozzánk nem lehet csak úgy az utcáról bejönni, nem vagyunk a kirakatban, nem lehet beülni hozzánk ebédelni, és így nyilván lassabban terjed a hírünk.

A catering eleve háttérben maradó világ. Ahhoz képest egyébként, hogy elég nehéz tőlünk rendelni – például csak 10 főtől vállalunk el megrendelést és minimum 2-3 nappal a kiszállítás előtt –, azt mondhatom, túl vagyunk a kezdeti nehézségeken, és egyre többen ismerik a Mártogatóst._67A6475

- Mi volt a legszebb pillanat a Mártogatós eddigi pár évében?

- Meghívott bennünket Svájcba az Európai Catering Szövetség, az EPCAS az éves gyűlésére 2017 nyarán, és beválogattak bennünket a leginnovatívabbnak tartott fiatal európai vállalkozások közé. Nagyon nagy megtiszteltetésnek érezzük. A meghívásos eseményen való részvételre ugyanis összesen 5 gasztronómiával kapcsolatos vállalkozás kapott lehetőséget egész Európából.

- Milyen terveik vannak 2018-ban?

- Szeretnénk minél több, hazai kistermelőktől érkező alapanyagot használni. Folyamatosan keressük azokat, akikkel együttműködhetünk.

A kínálatot is szeretnénk bővíteni, és új termékeket bevezetni. Lehet, hogy elsőre meglepőnek tűnhet, hogy a Mártogatós nem csak krémeket, szószokat szeretne kínálni, hanem mondjuk salátákat is, de mostanra a nevünk sokak számára egyre inkább az egészséges catering vonallal kapcsolódott össze, és ebbe a jelenleginél jóval szélesebb termékpaletta fér bele.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Szinte csoda: közel 30 év után találták meg a Forma-1-es versenyző ellopott Ferrariját
Mint kiderült, Gerhard Berger 1995-ben eltűnt autója Japánba került, majd onnan Nagy-Britanniába, ahol most találta meg a Scotland Yard.

Link másolása

Londonban találták meg Gerhard Berger volt Forma-1-es autóversenyző csaknem 29 éve ellopott Ferrariját.

Az osztrák expilóta Ferrari F512M típusú személyautóját 1995 áprilisában, a San Marino-i Nagydíj első időmérő edzése után lopták el ismeretlen tettesek Berger imolai szállodájának parkolójából, a Ferrari-istálló akkori másik versenyzője, Jean Alesi ugyancsak Ferrari típusú autójával együtt.

A Scotland Yard hétfőn bejelentette, hogy Berger Ferrariját az autókhoz kapcsolódó szervezett bűnözéssel foglalkozó ügyosztálya 29 évvel az eset után Nagy-Britanniában megtalálta.

A beszámoló szerint a londoni rendőrség januárban értesítést kapott a Ferrari autógyártól arról, hogy egy amerikai vásárló tavaly egy brit közvetítő révén kívánt megvásárolni egy Ferrari személyautót, ám a cég vizsgálatai kiderítették, hogy lopott kocsiról van szó.

A Scotland Yard ilyen ügyekre szakosodott részlege kiterjedt vizsgálatot indított, amelyből kiderült, hogy Berger ellopott autójáról van szó. Az ügyosztály kiderítette azt is, hogy a kocsit a 29 évvel ezelőtti lopás után nem sokkal Japánba szállítottak, és onnan érkezett 2023 végén Nagy-Britanniába.

Az ügyosztály négynapi vizsgálattal feltárta a kocsi múltját, és a Scotland Yard ezután lefoglalta a járművet, megakadályozva elszállítását Nagy-Britanniából – áll a londoni rendőrség hétfői beszámolójában.

A vizsgálatot vezető nyomozó, Mike Pilbeam közölte: szakértői becslések szerint a kocsi értéke megközelíti a 350 ezer fontot (162 millió forint).

Pilbeam közölte azt is, hogy Alesi ellopott Ferrarija továbbra sem került elő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Hide the Pain Harold 80 éves lesz jövőre, de most is dolgozik és tele van tervekkel és meghívásokkal
Előfordult, hogy külföldön testőröket kellett mellé állítani, mert annyian akartak vele fotózkodni. Ám ő szívesen pózolt mindenkivel.

Link másolása

Arató Andrást - aki világszerte a „Hide the pain Harold” nevezetű internetes mémnek köszönhetően vált ismertté - igazi világsztárként fogadják Hegyeshalmon túl. Kolumbiában például testőröket kellett mellé adni, mert annyian akartak fotózkodi vele - árulta el.

Nemrégiben is több felkérése volt külföldön és most is készül, például Olaszországba. Reklámot csinált, fesztiválra készül, beszélgetéseken vesz részt.

Jövőre lesz 80 éves, de tele van tervekkel

- mondta a Reggeli műsorában.

A családja és a menedzsere, akivel igazi baráti viszonyban vannak, áll mellette - árulta el.

VIDEÓ: Az RTL Reggeli beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET: