KULT
A Rovatból

A mai generáció már csak a mémekre vevő

Marabu a hazai politikai karikatúrák egyik mestere. Szerinte az emberek egyre kevésbé értik a klasszikus humort.
Láng Dávid - szmo.hu
2015. május 03.



Napi szinten jelennek meg rajzai a Népszabadságban, hetente publikál a HVG-ben és kéthetente a Hócipőben. Szerencsésnek tartja magát, amiért a hobbija lett a munkája, de a nyomtatott sajtó jövőjét elég sötéten látja. Arról beszélgettünk, milyen út vezetett idáig, és milyen következményei lehetnek ennek a karikaturistákra nézve. De a Charlie Hebdo elleni merénylet is szóba került, amiről úgy gondolja: számunkra nincs komoly tanulsága.

– Mikor kezdett érdeklődni a rajzolás iránt, és hogyan vált a hivatásává?

– A rajzolás a kezdetek óta jelen volt az életemben, már azelőtt is, hogy írni megtanultam. Persze ezzel szinte minden gyerek így van, de lényeges különbség, hogy én az első perctől fogva megszállottan műveltem, igazi hobbiként tekintettem rá. Az egyszerű gyerekrajzok után hamarosan az első képregényeim is megszülettek, főleg az olyan legendás újságok hatására, mint a Pif, vagy a Ludas Matyi. De az, hogy hivatásszerűen ezzel foglalkozzak, nagyon sokáig még csak fel sem merült. Tanulni soha nem tanultam rajzolást, és tulajdonképpen ma sem gondolom azt magamról, hogy jól rajzolok.

Akkoriban, a Kádár-kor végén pedig még nálam jóval tehetségesebbek sem lehettek mind főállású karikaturisták. Nyilván nem csak a tehetség számított: ahhoz, hogy valaki mondjuk a Ludas Matyihoz bekerüljön, erős ideológiai igazodásra is szükség volt.

Aztán szerencsére eljött a rendszerváltás, ami az egész magyar sajtót is megváltoztatta. Rengeteg új lap alakult, ahová az addigiaknál jóval könnyebb volt bekerülni. Szombathelyen jártam főiskolára, először az itt megjelenő, Térkép című politikai hetilapban kaptam lehetőséget. Ezek már nem képregények, hanem közéleti karikatúrák voltak. Igaz, elég egyszerű kis rajzok, de már az hatalmas újdonságot jelentett, hogy cenzúra nélkül foglalkozhatott a média ilyen témákkal. Aztán valaki újjászervezte a Szabad szájat, aminek elődje egy ’45 után pár évig megjelenő vicclap volt. Itt még jobban elmélyedtem a politikai karikatúrákban, bár még ekkor is azt hittem, hogy ez csak átmeneti időszak lesz, és majd eljön a képregények ideje.

marabu_portre_joe

Joe rajza Maraburól

Névjegy

Marabu 1962-ben született Bercelen, de gyermekkora óta Vácott él. Könyvtár-magyar irodalom szakon végzett a szombathelyi Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán. Kezdetben könyvtárosként dolgozott, majd ahogy a rajzolás egyre nagyobb szerepet kapott életében, hajnali újságkézbesítő munkát vállalt, hogy a nap többi részében szenvedélyének élhessen.

Az első kiadott képregénye egy szombathelyi diáklapban jelent meg 1985-ben, majd 1987-ben a Galaktika oldalain jelentkezett Hörpölin és Hupcihér fantasztikus kalandjaival. 1990 óta rendszeresen publikál, fő műfaja a politikai karikatúra, amire a rendszerváltás után nagyon megnőtt az igény. 1987-től Sz. L. R. szignóval jelentek meg a munkái, a Marabu művésznevet 1992 óta használja. Főbb megjelenési helyei voltak: Ludas Matyi, HVG, Népszava, Népszabadság, Hócipő, Kretén magazin, Veszett Veréb. 2010-től a Párkocka nevű képsorokat közlő weboldal egyik rajzolója.

Díjai: Brenner-díj (1997), Magyar Sajtópáholy-tagság (2003), Alfabéta-díj (2006, 2007 és 2010) a legjobb képsorért (Dilidodó), Joseph Pulitzer-emlékdíj (2007), Ombudsman ezüstérem (2011)

(Wikipédia nyomán)

– Ezek szerint a képregény volt a kedvenc műfaja?

– Igen, kezdetben úgy gondoltam, hogy az lesz a jövő. Majd szép lassan háttérbe szorult: a rendszerváltással nagyon felgyorsult minden a politikai életben, jöttek a választások, és felvettek a Ludas Matyihoz is. Ez volt egyébként az egyetlen alkalmazotti állásom rajzolóként, és voltaképpen ez is csak azért jött össze, mert még nem bontották le teljesen az előző rendszer maradványait. Hamarosan abba az irányba fordultak a dolgok, hogy a kiadóknak adózás szempontjából sokkal jobban megérte külsős munkatársakat alkalmazniuk. Azóta egyéni vállalkozó vagyok, tehát lényegében házalok a rajzaimmal, aztán vagy megveszik, vagy nem.

cirkusz

– Egy karikatúránál a képi vagy a szövegi részt nehezebb megalkotni?

– Ez egyénfüggő, nekem mindig is a szöveges humor volt az erősségem. De nincs rá recept: van, amikor egy ötletcsírához jön hozzá a rajz, máskor egy firkálgatás ihlet meg és találok ki hozzá poént. Mivel elég régóta rajzolok, van bizonyos rutinom és kialakult sémáim, amiket használok. A szövegen mindig nagyon sokat gondolkodom. Adott egy ötlet, ehhez kell megtalálni azt a rövid és frappáns megfogalmazást, ami úgy tálalja a poént, hogy hasson. Ez egyáltalán nem könnyű – meg kell tanulni, vagy pedig úgy kell születni. Sajnos eleve nem minden karikaturistának van humorérzéke. Amikor szinte már „csikorog” egy rajz, annyira nem ül a poén, az elég kínos tud lenni szakmai szemmel. Persze ugyanez az olvasókra is igaz:

"
nagyon kevés ember van, akinél minden poén elsőre betalál. Viszont sokan olyan vicceken is képesek nevetni, amelyekben fel nem tudom fogni, mi lehet a mulatságos.

– Ha már szóba került a viccmesélés: önnek is volt legalább egy rajza, a Sön, ami a környezetéből kiszakadva, önállóan kezdett terjedni a neten. Ehhez mit szólt?

– Ez egy rendkívül érdekes történet. Én nagyon szeretem a Sön-t, szerintem kimondottan hülye poén, a szó pozitív értelmében. Persze nem a mélysége miatt szerethető: tipikusan olyasmi, amit az ember elolvas, nevet rajta egy jót, de aztán lapoz tovább. Végül is nem lep meg, hogy terjedni kezdett, mert jó poén. De kissé árnyalja a képet, hogy abban a kontextusban – a Dodók világában –, ahová én elhelyeztem, ott teljesen otthon van. Onnan kiemelve és viccként mesélve viszont szerintem már nem olyan jó. Pláne cigányviccként, ami arra van kihegyezve, hogy mekkora tahók a szereplők. Nyilván a Dodók is tahók, ez nem kérdés. De ez mégis más, mivel bennük gyakorlatilag magunkat látjuk, tükröt tartanak elénk. Ha viszont mint cigányviccet adják elő, akkor már nem a tükörképeden nevetsz, hanem valakit kinevetsz. Ez a fajta lealázós stílus pedig tőlem nagyon távol áll.

dodo047

– Az egész Dodó-világ hogy született meg?

– Hogy pontosan hogyan, arról fogalmam sincs. Többféle stripre, vagyis karikatúra-sorozatra volt ötletem kezdemények szintjén, és végül ez volt az, ami igazán bejáratta magát. A koncepció lényege az volt, hogy nincs főszereplő, vagyis tulajdonképpen mindenki az. A nevük is megegyezik: egyszerűen csak Dodó. Mégsem ugyanolyanok, kinézetre és jellemre is eltérnek egymástól. Elkezdtek jönni a poénok, és szép lassan önmagát alakította a világ. A képregények többségével szemben itt nincs se mozgás, se cselekmény, se akció – ezt később már kifejezetten tiltottam –, valamiért mégis működik.

Hé, Dodó!

A Dodó-képsorok sokáig csak a Kretén magazinban voltak láthatók, majd 2006-ban megjelent a Hé, Dodó! című könyv, ami a sorozat első 100 darabját gyűjtötte össze. Ezt követte 2009-ben a Mi van, Dodó? a második 100-as blokkal. Marabu ezzel lezártnak tekintette a történetet, jó ideig nem rajzolt több Dodó-epizódot.

dodoskonyvek

Azonban hamarosan elindult a Párkocka blog, és ez előhozta belőle, hogy mégsem kéne annyiban hagynia a dolgot. Végül úgy döntött, újrakezdi: ma már a 296. résznél tart, tehát lassan ismét összejön egy könyvre való. Sajnos a Kretén 2009-es megszűnése óta az interneten kívül rendszeresen már nincs hol megjelenniük, így inkább csak szenvedélyből csinálja.

– Mikor indult hanyatlásnak a nyomtatott közeg?

– A ’90-es évek végére kezdett kifulladni a rendszerváltáskor kezdődött hullám. Egyre szűkültek a lehetőségek, a kiadók és a terjesztők részéről is. Az internet elterjedése volt az utolsó tőrdöfés. A nyomtatott sajtó ma gyakorlatilag halott, a neten pedig senki nem ad pénzt semmiért. A rajzolásban pedig sok munka van, szóval nem annyira éri meg mindent csak úgy kiszórni a honlapomra, vagy különféle blogokra. Ekkora energiát hobbiból sajnos nem tudok belefektetni. Az emberek elképesztően betompultak, a műalkotások befogadása már a viszonylag felületes karikatúrák szintjén sem megy. Helyettük a mémek aratnak, Tibi atya és a többiek képeit ezrek osztják meg. Ezeket én is röhögve olvasom, viszont igényelném még a több figyelmet igénylő karikatúrákat is, amik viszont már kiveszőben vannak.

Igazából a Kretén volt az utolsó lap, ami humorlapként komoly sikereket ért el. Eleve nagyon jókor indult, 1994-ben, amikor az egész műfaj még felfutóban volt. Igazi újdonságot jelentett a régi típusú, erőltetett, „pókhálós” humorlapokhoz, például a Ludas Matyihoz képest. Minden szerencsésen együttállt: volt egy kiadó megfelelő anyagi forrásokkal, amelyek a nagy olvasói érdeklődés miatt meg is térültek. Jó érzékkel találtak egy remek szerkesztőt, aki összefogta a szerzőket. Egyébként azóta látom, hogy ez mennyire fontos: önmagában az, hogy vannak tehetséges írók és rajzolók, még semmit sem jelent. A szerkesztői munka legalább ennyire jelentős. Kell valaki, akinek van koncepciója, aki megérzi, mire van igény, és határidőre kitapossa a szerzőktől az anyagokat. Itt minden megvolt, nem csoda, hogy én is hamar felfigyeltem rá.

europaesmagyarok

Európa és a magyarok

kiss079

A Kiss-sorozat egyik darabja

– Melyik áll közelebb önhöz, a politikai karikatúrák, vagy a saját ötletből születő, szórakoztató képsorok?

– Mindig is jobban szerettem a saját vicces baromságaimat, mint egy komoly üzenetű, közéleti rajzot. Talán azért lehet így, mert az előbbinél teremtésről van szó, míg az utóbbinál – legyen bármilyen vicces az eredmény – mégiscsak másoktól kapott témákból dolgozom.

"
Ha reagálok valamire, amit egy politikus csinált vagy mondott, azzal bekerülők az ő rendszerébe. A tiszta, börleszk-jellegű humor viszont a saját birodalmam, aminek én szabom meg a kereteit.

Ha ide beemelek valakit, azt a saját játékszabályaim szerint teszem. Kár, hogy pont erre alig van már felületem.

– A Charlie Hebdo elleni merénylet mennyire volt fordulópont a szakmában?

– A francia humort, az ottani lapok stílusát össze sem lehet hasonlítani a miénkkel: két külön világról van szó. Egyszerűen nem vagyunk hozzászokva ahhoz a totális, szemtelen szabadsághoz, amit ők megengednek maguknak. Én sem tudnék ilyen stílusban rajzolni. A közélettel hasonló a helyzet, ami nekik téma – például a bevándorlás vagy az iszlám –, az nálunk marginális jelentőségű. Persze maga a merénylet megdöbbentő, de nem hiszem, hogy idehaza bármilyen szakmai következménnyel vagy tanulsággal járna.

vicchatarai

Hol vannak a vicc határai?

szabadsajto

Szabad sajtó

– Milyen lapokban publikál mostanában?

– A legrégebbi kapcsolatom a HVG-vel van, már több mint két évtizede tart. Nem is értem, miért nem cseréltek még le egy fiatalabbra… (mosolyog) Főként a Szellem rovatban jelennek meg a rajzaim, ami kevésbé szól politikáról, inkább a tudomány, a művészetek, egészség és más témák jellemzik. A másik stabil pont a Népszabadság, ez az aktuális politikai-közéleti karikatúrák terepe, a Vélemény rovatban illusztrálom mindennap az egyik publicisztikát. Aztán ott van még a Hócipő kéthetente, szintén közéleti-politikai témában, és nagyjából ennyi a fix. Jó lenne, ha sikerülne több állandó együttműködést is kialakítanom, de ahogy mostanában alakulnak a példányszámok, nem adok rá túl nagy esélyt. Bár kísérletek vannak: a Vasárnapi Hírek például nemrég indított Pink címmel egy humoroldalt.

– Mekkora az átfutási idő egy-egy rajz leadásakor?

– Két-három nap körül van az átlag, de a Népszabadság esetén előfordult már, hogy hirtelen változott a másnapi téma, és akkor alig pár órám volt egy új rajzot elkészíteni. Ez egyébként a rajtam lévő fokozott nyomás, a lapzárta-effektus miatt nem is feltétlenül nehezebb, mintha a normál határidőt kellene tartanom.

– Mindig ugyanakkora intenzitással tud dolgozni, vagy előfordul, hogy ingadozik a kreativitása?

– Persze, ez rengeteg mindentől függ. Vannak napok, amikor nagyon megy, szinte oda se kell figyelnem rá és jönnek az ötletek maguktól. Máskor viszont szellemi rongy vagyok, egyszerűen nem fog az agyam. Olyankor fölkelek, kávézok, elmegyek csokiért… Aztán leülök firkálgatni, hogy valami majd csak kijön. És amint egyre közeleg a leadás időpontja, valahogy mindig sikerült megoldanom. Nyilván előfordul, hogy csak olyan rajz jön össze, amire visszatekintve nagyon nem vagyok büszke. De hát nincs mit tenni, napilapról van szó, utólag már nem lehet javítgatni.

marabu7

– Mekkora szabadságot ad önnek, hogy ebből élhet?

– Alapvetően nagyon nagyot. Valamint szerencsés is vagyok, hiszen csak ehhez értek, és ez is lett a munkám. De mondtam már, önmagában az, hogy bedolgozó karikaturista vagyok, még kevés.

Az ideális egy önálló humorlap volna, hozzáértő szerkesztővel és szerzőgárdával. Ezt nagyon hiányolom. De úgy tűnik, az emberek nem: inkább adnak 500 forintot egy kávéért, minthogy ugyanannyiért megvegyenek egy magazint tele aranyérmes poénokkal.

Egyébként most már vagyok annyi idős, hogy az alkotás mellett szívesen vállalnék szerkesztői feladatokat is, egy hasonló újság élén. Persze ehhez manapság egy őrült milliárdos támogatására lenne szükség.

– Hogy képzeli el a jövőjét az elmondottak fényében?

– Nagyjából úgy, mint egy viszonylag védett állatfaj egyede, amint kóborol a szavannán. Aztán nem tudni, mi lesz: vagy kiszárad a szavanna és éhen halok, vagy jó esetben találok egy oázist, ahol kihúzhatom még egy ideig. Esetleg elvisznek egy állatkertbe, hogy ott mutogassanak.

Ha érdekes volt az interjú, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Mókusokat nyúzott, nem mosakodott, és szexuális erőszaknak tartja a pucér fotói ellopását – 35 érdekesség a 35 éves Jennifer Lawrence-ről
Thomas Jefferson leszármazottja? Odaadta a szüleinek az Oscar-díját? Jeremy Rennerrel unokatestvérek? Ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük J-Law szülinapját.


1. 1990. augusztus 15-én, délután 15:20-kor született Jennifer Shrader Lawrence néven, a Kentucky állambeli Louisville-ben.

2. Édesapja, Gary S. Lawrence (született Kentuckyban, 1956-ban) építőmunkás volt, majd egy betonipari vállalkozást, a Lawrence & Associates-et vezette, édesanyja, Karen M. Koch (született Kentuckyban, 1956-ban) pedig egy nyári gyermektábort irányított. Jennifer és két bátyja, Ben és Blaine is Kentuckyban nőttek fel.

3. Apai nagybátyja Thomas Jefferson, az Egyesült Államok harmadik elnökének leszármazottja.

4. 14 évesen fedezte fel egy tehetségkutató egy New York-i utcán, amikor 2005-ben a családjával nyaralt, aki később elintézte, hogy elmehessen egy meghallgatásra.

5. A középiskolás osztálya két egymást követő évben is a „legbeszédesebb” diáknak választotta.

6. 23 éves korára ő lett a legfiatalabb színésznő, aki három Oscar-jelölést (A hallgatás törvénye, Napos oldal, Amerikai botrány) kapott, ebből kettőt főszerepért (A hallgatás törvénye, Napos oldal), egyet pedig meg is nyert (Napos oldal).

7. Nagy rajongója Jeff Bridgesnek, akivel 2013-ban a San Diegó-i Comic-Conon futott össze. Odament hozzá, nem tudva, hogy éppen interjút ad az Entertainment Tonightnak, majd sietve elmenekült. Bridges azonban észrevette őt, és azonnal visszahívta. A riporter ekkor átadta a mikrofont a megszeppent Lawrence-nek, és megkérte, hogy folytassa az interjút.

8. A Cool Ranch Doritos (népszerű nacho chips) iránti szeretete miatt több ruháját is összepiszkolta az Amerikai botrány (2013) forgatásán, és ezzel majdnem tönkretette őket. A jelmeztervezők úgy oldották meg a problémát, hogy több azonos ruhát készítettek neki, hogy a forgatás során mindig legyen egy tiszta darab.

9. A hallgatás törvénye (2010) című filmben játszott szerepéhez megtanult mókusokat nyúzni, fát vágni és bunyózni.

10. Első mozgóképes szerepét a Monk - Flúgos nyomozó című sorozat egyik 2006-os epizódjában játszotta (kabalafigura volt egy kosármeccsen) 15 évesen.

11. A 2013-ban a Napos oldalért kapott Oscar-díját a szüleinek adta, akik a Kentucky állambeli Louisville-i otthonukban őrzik azt, Jennifer ugyanis „furcsának” érezte, hogy a saját házában tartsa.

212. Egy interjúban elmondta, hogy mivel ő és Az éhezők viadala című filmben játszó Josh Hutcherson annyira jó barátok lettek, úgy döntött, hogy a szomszédjában vesz házat.

13. Amikor megkérték, hogy hízzon meg Tiffany Maxwell szerepéhez a Napos oldalhoz, miután le kellett fogynia Katniss Everdeen karakteréhez az Az éhezők viadalában, a válasza az volt: „Persze, hogyne!”

14. 2014-et Hollywood legjobban kereső színésznőjeként zárta, a filmjei világszerte több mint 1,4 milliárd dolláros bevételt hoztak a mozikban.

15. Az éhezők viadala forgatásán többször is ugyanazzal a vérrel és sebekkel sminkelve jelent meg, mint az előző napon. Emiatt Elizabeth Banks színésznő a „Katpiss Neverclean” („Katpisi Sosemtiszta”) becenevet adta neki.

16. A Napos oldalért elnyert Oscar-díjával a második legfiatalabb díjazott lett e kategóriában a 22 évével. A legfiatalabb azóta is Marlee Matlin, aki az Egy kisebb isten gyermekei című filmjéért kapta meg a szobrot 1987-ben, 21 évesen.

17. Meghallgatásra jelentkezett Bella Swan szerepére az Alkonyat (2008) című filmben, de Kristen Stewart elhappolta előle a karaktert.

18. Természetes szőke. Az éhezők viadala (2012) című film kedvéért festette barnára a haját.

19. 2019. október 19-én feleségül ment a nála hat évvel idősebb galériatulajdonos Cooke Maroney-hoz egy fényűző ceremónia keretén belül Belcourtban (Newport, Rhode Island). A vendégek között volt Ashley Olsen, Kris Jenner, Emma Stone, Cameron Diaz, Nicole Richie és Sienna Miller is. A pár az év februárjában jelentette be az eljegyzését.

20. Első gyermekét, a Cy Maroney nevű fiúcskát 31 évesen, 2022 februárjában szülte.

21. 2015 decemberében a Watch What Happens Live with Andy Cohen című műsorban elárulta, hogy kamerán kívül megcsókolta Liam Hemsworth színésztársát. Ugyanebben az interjúban azt is elismerte, hogy egyszer, az Oscar-gálán megjelenése előtt marihuánát szívott az egyik bátyjával.

22. 2013-ban a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta.

23. Azok között volt, akiket érintett a különböző hírességek – többnyire nők – magánfotóinak meghackelése/ellopása, amelyek közül sok meztelen felvételeket is tartalmazott, és amelyeket a 4chan weboldalon tettek közzé 2014-ben, majd más internetes hálózatokon is terjesztettek. Az eseményt a média „The Fappening'” néven emlegette. A hackelés teljesen új vitát indított el az internetes korszakbeli magánéletről, valamint arról, hogy az emberek igazságtalanul és rosszindulatúan bírálják az áldozatokat azért, mert egyáltalán elkészítették és a számítógépükre, telefonjaikra mentették ezeket a képeket. Jennifer 2014-ben a Vogue magazinnak adott interjúban így nyilatkozott erről: „Ez nem botrány. Ez nemi bűncselekmény. Ez szexuális erőszak. Undorító. Meg kell változtatni a törvényt, és nekünk is meg kell változnunk.”

24. Ő és Jeremy Renner ötödik unokatestvérek. 2015-ben az Ancestry.com kutatócsoportja felfedezte, hogy van egy közös ősük Kentuckyban: a farmer Robert Tague Lawrence ötödik dédapja és Renner negyedik dédapja volt. Lawrence és Renner együtt dolgoztak az Amerikai botrány (2013) című filmben.

25. Édesanyja, Karen egyszer ellopta az Oscar-szavazólapját, és megpróbált helyette voksolni. Lawrence megdöbbent, amikor megtudta, hogy az anyja kitöltötte a hivatalos szavazólapot, és el is küldte – csakhogy az rossz címre ment, ezért visszajött hozzájuk. Karen és Jennifer nem értettek egyet abban, hogy kire kéne szavazni.

26. A „J-Law” beceneve nem a hírneve után született, hanem már korábban: a hetedik osztályos tanára találta ki neki.

27. Meghallgatásra jelentkezett Olive Penderghast szerepére a Könnyű nőcske (2010) című filmben, de Emma Stone kapta meg a szerepet.

28. Cameoszerepet játszott Fraida Felcherként a Dumb és Dumber kettyó (2014) egyik flashbackjében, de Jennifer később kérte, hogy vágják ki a jelenetét.

29. Meghallgatásra jelentkezett Blake Lively A pletykafészek című sorozatának egyik szerepére, a sorozat alkotója, Josh Schwartz emlékei szerint pedig nagyon csalódott volt, hogy nem őt választották ki.

30. Az Oscar-díjas francia színésznő, Marion Cotillard nagy rajongója.

31. Az AskMen magazin 2013-as listáján az első helyen végzett a 99 legvonzóbb híresség között.

32. A Forbes magazin szerint 2015-ben és 2016-ban ő volt a legjobban fizetett színésznő.

33. Nagy támogatója a Planned Parenthood nevű szervezetnek, amely a fogamzásgátlás és a nők, különösen a tinédzserek egészségügyi ellátását segíti.

34. A kedvenc filmjei: Jurassic Park (1993), A hosszú búcsú (1973), Bridget Jones naplója (2001), Büszkeség és balítélet (2005), Tesó-tusa (2008), Party zóna (1978), Ace Ventura – Állati nyomozoo (1994), Superbad – Avagy miért ciki a szex? (2007), Édes kis semmiség (2002) és A híres Ron Burgundy legendája (2004). Hmm, egy vérbeli Adam McKay-rajongóhoz van szerencsénk? Talán nem véletlen, hogy feltűnt a rendező Ne nézz fel! (2021) című filmjében is.

35. Kamala Harris elnökjelöltet támogatta a 2024-es amerikai elnökválasztásokon.


Link másolása
KÖVESS MINKET: