„Hazugság, hogy nem segítették eléggé a tanárokat” a digitális oktatásban a Klebelsberg Központ elnöke szerint
Interjút adott a Népszavának Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke, aki többek közt arról beszélt, felháborítják azok az állítások, hogy a pedagógusok nem kaptak elég segítséget a központtól a digitális oktatáshoz.
Mint mondta, az oktatásirányítás folyamatosan kézben tartotta és támogatta az eseményeket, és akik azt mondják, hogy nem kaptak elég érdemi segítséget, "és esetleg pontosan tudták előre, hogy ez a vírus jön, akkor jó lett volna, ha szólnak".
"A járványra, és annak pontos lefolyására senki sem tudott előre készülni, ugyanakkor rövid idő alatt meg kellett oldani a gyermekek, tanulók oktatását. A tantermen kívüli digitális munkarend volt az egyetlen járható út, de ebben a formában, ilyen méretekben ezt még senki sem próbálta ki korábban. Nagyon sok előrelépés történt ebben a 3-4 hónapban, ami nagyban köszönhető a pedagógusoknak, ezt senki nem vitatja. De azt mondani, hogy az oktatásirányítás, a tankerületek vagy a Klebelsberg Központ nem állt be mögéjük, az egyszerűen hazugság"
- mondta Hajnal Gabriella.
Arra a kérdésre, hogy hogyan segítették a pedagógusokat, elmondta, valamennyi célcsoportnak szóló, folyamatosan frissülő módszertani útmutatót tettek közzé, "éjjel-nappal" fejlesztették a KRÉTA-rendszert, értesítették az iskolákat arról, ha egy cég ingyenesen felajánlotta a programjait, alkalmazásait, és mintegy 8 ezer új vagy jó minőségű használt eszközt szereztek be és juttattak el a rászorulókhoz.
"Szerintem megtettük, amit lehetett, aki kérte, annak segítettünk legjobb tudásunk szerint" - mondta.
Arról is beszélt, hogy a digitális oktatás és a tantermen kívüli, digitális munkarend nem ugyanaz, ugyanis előbbi egy módszertani megközelítést takar, utóbbi pedig a járvány miatt kialakított oktatásszervezési forma, egy munkarend.
Hajnal Gabriella szerint bővült az infrastruktúra az elmúlt időszakban. Jelenleg mintegy 350 ezer digitális eszköz van az iskolákban, az elmúlt két évben 47 ezer laptopot és 30 ezer tabletet küldtek a konvergencia régiókba, a Közép-Magyarországi Régióba pedig 28 ezret.
"Egyetlen kollégával sem történhetett meg, hogy kért és nem kapott számítógépet"
- mondta.
Hozzátette, hogy "nyilván voltak olyan helyek is, ahova nem jutatott el a digitális oktatás", de ott az iskolák maguk küldték ki a feladatokat a gyerekeknek, akikkel folyamatosan tartották a kapcsolatot, és ellenőrizték is a leckéket.
Azt mondta,
a tapasztalatok alapján fel kell készülnia arra, hogy a normális iskolai menetrendbe beépítsék a digitális munkarend tapasztalatait. Mint mondta, nem akarnak központosítani, mert a pedagógiai munka az iskola feladata, nem a fenntartói.