A Fidesz költötte el a legtöbb pénzt politikai YouTube-reklámokra egész Európában május közepe óta
A Telex megnézte a Google hivatalos átláthatósági jelentését, ami a cég felületein megjelent politikai hirdetéseket is dokumentálja, és amelyből kiderül, hogy mennyit költöttek a magyar pártok a kampányidőszakon kívüli politikai reklámokra.
A népszerű keresőrendszer politikai hirdetésekkel foglalkozó átláthatósági jelentése 2019 márciusa óta monitorozza a reklámokat: az elmúlt két évben 2603 magyar nyelvű politikai hirdetést regisztrált, amelyekre összesen több mint 114 millió forintot költöttek a pártok.
A Gyurcsány Show, illetve a Karácsony = 99% Gyurcsány reklámkampányt másfél hónappal ezelőtt, május 15-én, vagyis azon a napon indították el, amikor Karácsony Gergely bejelentette, miniszterelnök-jelöltként indul az előválasztáson.
A kormánypárt korábban csak a Facebookon hirdetett, ahol ugyanebben az időszakban a központi Fidesz-oldal bejegyzéseit 155 millióért reklámozta, és a politikusainak szponzorált posztjaira is több tízmillió forintot költött el.
A YouTube-ot eddig az ellenzék, leginkább a DK, a Párbeszéd és a Momentum használta hirdetőfelületnek. Jelenleg a magyar politikai hirdetések költési toplistáján
A negyedik helyet elfoglaló Ezalényeg.hu Facebookon is a legnagyobb magyar politikai hirdetők között szerepel, ők ott 100 milliót költöttek el reklámokra 2019 óta.
A lap vizsgálódásából az is kiderült, hogy a hét gyurcsányozós videóból a Google négyet a legfelső, 10 millió megtekintés feletti kategóriába sorol, kettőt az 1 és 10 millió közöttibe, egyet pedig a 100 ezer és egymillió közöttibe. Tehát a Fidesz teljes kampányát minimum 42 millióan tekintették meg.
A világon egyébként az USA költi a legtöbbet a YouTube-on megjelenő politikai kampányokra:
A teljes Európai Unió és az Egyesült Királyság ehhez képest „csak” 17,5 millió eurót költött hasonló hirdetésekre, amelyben benne van a magyarok által elköltött 350 ezer euró is, ami a teljes összeg 2 százalékát teszi ki. Európa legnagyobb youtube-os politikai reklámvásárlója egyébként Románia, ahol 2,7 millió euróért hirdettek 2019 márciusa óta. A második helyen az angolok állnak 2,3 millióval, a harmadik helyezést pedig a németek foglalják el 1,6, millióval.
A Fidesz a 21. helyet foglalja el az európai toplistán, ha viszont csak május 15-től kezdve vizsgáljuk a Európa legdrágább politikai YouTube-hirdetéseinek toplistáját, akkor azt látjuk, hogy az első öt helyen a Fidesz által hirdetett reklámok állnak.