MÚLT
A Rovatból

A 150 éves évfordulóra elkészült Sisi koronázási ruhájának hiteles másolata

Czédly Mónika kitartó kutatómunkájának köszönhetően különleges titkok kerültek elő.


Fotók és festmények is megörökítették Erzsébet királynét a koronázáson és a különleges eseményre készített ruhában. Ám az eredeti ruha már nem látható, hiszen a hagyományokhoz híven a királyné azt jótékony célra ajánlotta fel.

Czédly Mónika, aki 2004 óta kutatja és készíti el Sisi ruháit, és azok másolatait, 2007-ben már elkészítette a koronázási ruha másolatát, az akkor rendelkezésre álló adatok alapján. Ám a kutatómunkát nem hagyta abba, hanem segítőivel együtt további információkat keresett. Az izgalmas munkáról most a Szeretlek Magyarországnak számolt be először.

Számtalan képet, festményt, leírást néztek végig, és tanulmányozták a ruhából készült egyházi relikviákat is.

Székely Bertalan festménye

sis_szekely_bertalan

Ezek alapján készült el a végig dokumentált, és történészek, ruhaszakértők, művészek bevonásával a legapróbb részletekig feltárt, az eredetivel méretben teljesen megegyező Erzsébet királyné ruha.

Sisi a ruhát 1867. június 8-án a koronázási szertartáson viselte. A királynénak, aki szerette a szép ruhákat, fontos volt az is, hogy a magyar hagyományok megjelenjenek az öltözékén. Ugyanakkor a lehető leggazdaságosabb ruhát szerette volna, ezért számos trükköt vetettek be készítésekor. A leírások arról számoltak be, hogy megjelenése fenséges, és pompázatos volt. Ezt a fazon és anyag mellett a díszítési technikák is elősegítették.

Az összes forrás arról számolt be, hogy a fehér, uszályos szoknya fodrokkal és csipkével, hímzéssel, kövekkel volt díszítve. A selyemszoknyán ezüstfonállal hímzett virágminták voltak, melyek a csipkéken is visszaköszöntek. A kövekkel és gyöngyökkel dúsan díszített ruhához fehér csipkeujjakat, kötényt viselt. A hagyományokhoz illeszkedő fekete bársony derék még karcsúbbá tette az amúgy is vékony királynét. A koronázáshoz hosszú fátylat is viselt. A ruhát kesztyű, ékszerek és egy fejdísz egészítette ki.

A Mátyás templomban tartott koronázási szertartásról több festmény is készült. Ezek közül kettőt tanulmányoztak alaposan a ruha rekonstrukciójához. Székely Bertalan és Kovács Mihály alkotásait tekintik a leghitelesebbnek, hiszen azok megrendelésre dokumentálták a nagy eseményt.

Emil Rabending fotója

sisi_foto

Sisiről látható egy hivatalos fotó is, mely Bécsben Emil Rabending műtermében készült. A fellelhető képi dokumentumokon a fekete ruhaderék azonos volt, ám a szoknya kisebb részletekben eltérő volt. Ezt sokan azzal magyarázzák, hogy a fotó a koronázás előtt készült és egy másik szoknya volt akkor Sisin. A nagy eseményre pedig már egy díszesebb változatban jelent meg.

A kutatás során jutottak el

Veszprémbe, ahol a Püspöki Palotában a mai napig őrzik a királyné ruhájából készült egyházi öltözékeket és kellékeket.

A hagyomány szerint ugyanis az ilyen értékes, megszentelt ruhát viselője csak a nagy alkalomra hordta, majd átadta jótékony célra olyan helyre, amely méltó volt az ajándékra. A megszentelt ruha ugyanis „védelmet” adott tulajdonosának. Sisi így a ruha egy részét az egyháznak, Ranolder János veszprémi püspöknek ajándékozta. A szoknyából és kötényből misegarnitúra készült, a palástot az idei évforduló alkalmából a püspöki palotában kiállították, így ti is megnézhetitek.

30

A ruha anyagát, a hímzéseket 2013-tól vizsgálhatta meg Mónika. A maradványok felméréséből kiderült, hogy a teljes anyagnak a 90-93 százaléka fennmaradt, igaz különböző formában.

Az egyes részleteket aprólékosan felmérték, és mintegy kirakós játék darabjait összeillesztették.

Így vált lehetővé a szabásvonal rekonstruálása, az anyag alapos tanulmányozása, a hímzések anyagának, mintájának rögzítése.

A főkötőt a Magyar Nemzeti Múzeum őrzi. A fátyolról pedig annyit lehetett kideríteni, hogy a 20. század elején a családi kincsek között még megvolt.

A különleges anyag újbóli előállítása is külön kihívást jelentett. Mint Mónika elmesélte, pár éve még nem lett volna lehetséges ennek a különösen finom és egyedi, bordázott anyagnak az előállítása. Szerencsére ma már van olyan hely, ahol ezt meg tudták oldani. Az eredeti hernyóselyem anyag kb. 75 cm szélességű volt és kb 46 méternyit használtak fel. Ma 150 cm széles anyagból mintegy 25 méterből szabták ki a ruhát a másolat elkészítéséhez.

Az ezüstszálat fémszállal helyettesítették, és a királyi kincstárból kölcsönzött gyémántok helyett mintegy 2500 Swarorvski-köveket illesztettek a ruhára.

bal
A ruha előmunkálatait, a rajzokat, szabást, varrást a D’Elia Szalonban végezték el Czédly Mónika irányításával. A felső részére a korabeli csipkével megegyező finomságú kézzel vert Hunnia csipke került az eredeti fotó mintája alapján. Erre a kényes munkára Turós Istvánné Népi iparművészt kérték fel, aki a régi módszerrel, kézzel verte a Mónika által felrajzolt csipkét fél éven át napi 10-15 órában. A csipke régen is nagy érték volt, aranyárban mérték a készterméket. A hímzéseket a 26 éve hímzéssel foglalkozó Himtrade kft készítette el. Az orgonavirág mintákat szintén az eredeti alapján rajzolták újra.

A ruha történelmi hátterének kutatása Pálinkás Patrícia történész munkája.

A koronázási ruhát először a Gödöllői Királyi Kastélyban lehet megcsodálni június 10-11-ig a koronázási hétvégén, majd június 20-tól a Veszprémi Püspöki Palotában állítják ki, ahol októberig lesz látható. Ekkor visszakerül Gödöllőre, ahol Czédly Mónika és csapata ismerteti majd a ruharekonstrukció történetét. A gödöllői kiállítás november 17-én nyílik meg.

A kutatók és készítők a világon egyedülálló módon végigkövették a ruha múltját és a hiteles másolat elkészítését is,

melyek részleteit szintén megismerhetitek majd.

sisi_foto2
A koronázási ruha elkészítése

Jelenlegi információk szerint a ruhát az angol származású, de Párizsban dolgozó Charles Frederick Worth szalonjában készítették. A mester 1858-ban nyitotta meg a szalont, ő alapította meg a Haute Couture-t, a vezető divatszalonok szövetségét is. Worth a világ divatszakmájának meghatározó egyénisége volt. Az ő ötlete volt a turnür is (a szoknya hátsó felén lévő hatalmas buggyos díszítés). Szívesen használt lyoni selymet, damasztot, szatént, kristálygézt, muszlint.

Számos híresség, uralkodó család dolgoztatott vele. Többek között Erzsébet királyné és III. Napóleon felsége, az európai divat egyik irányítója, Eugénia is megrendelője volt.

A Worth dinasztia 1941-ig működtette a híres műhelyt.

Egyes források azonban azt sejtetik, hogy a brüsszeli csipkecsodákat készítő Van Echel asszony lehetett a koronázási ruha megálmodója és elkészítője.

Sisi első díszmagyar ruhája

elsudiszmagyar

A Fővárosi Lapok így számolt be Erzsébet királyné ruhájáról:

„Nehéz fehér selyembe volt öltözve, ezüst bodzavirág alakú dús és művészi kivarrásokkal; hasonlóan volt díszítve az igen gazdag szegélyzet is. Elől egy csillogó-villogó széles gyémánt vonal futott le, s hosszú, gyémántoktól ragyogó uszály követé a deli alakot. A gazdag hajfonatok közül gyémántok szikráztak. A hosszú fehér fátyol, a gazdag hímzésekkel, hullámzott és ragyogott. Hasonlíthatatlan szépségű gyémánt nyakék, magyar csipke-kötény, gyémántokkal hintve, növelék a kápráztató fényt.”

A korabeli külföldi források szerint Sisi brokát ruhát viselt, amit ezüst, orgonaszerű virághímzés díszített. Ezt a ruhát látták rajta a Mátyás-templomban a koronázáson, majd a palotában a királyi ebéden, és másnap a Vigadóban tartott királyi díszebéden is.

A képeken látható rekonstruált ruhák a 2007-ben készített első változat, az új, hiteles másolat június 10-től lesz látható.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
A nő, aki elsőként fedezte fel, miből áll az univerzum és a csillagok, de hazájában még diplomát sem kaphatott
Cecilia Payne volt az első hölgy a világon, akinek sikerült megszereznie a csillagászati PhD- fokozatot, sőt, a Harvard professzori címét is. Mindezt abban az időben, amikor Nagy-Britanniában a nők még diplomát sem kaphattak.


Eléggé igazságtalan, hogy a legtöbb találmányhoz automatikusan hozzákapcsoljuk a feltalálóját is, akikkel tele vannak a tankönyvek is, míg mások neve a feledés homályába vész. Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy mellékes információ, amire a brit származású amerikai csillagász, Cecilia Payne (1900-1979) rájött: hogy az univerzum legelterjedtebb eleme a hidrogén.

Eleinte még a saját édesanyja sem támogatta az egyetemi tanulmányait, mert nevetségesnek gondolta, hogy nőként tudományos pályát válasszon. Pedig Cecilia a középiskola után elnyert egy ösztöndíjat a Cambridge-i Egyetemre, ami nem volt kis dolog – akkoriban sem. Ott fizikát és kémiát tanult, majd miután elmélyült beszélgetést folytatott egyik professzorával, Arthur Eddington asztrofizikussal az egyetem obszervatóriumának nyílt napján, a csillagászat került érdeklődése középpontjába. Eddington, látva a lány tehetségét, rábízta az obszervatórium könyvtárának gondozását.

Nem meglepő módon Ceciliát még az egyetem alatt a Királyi Csillagászati Társaság tagjává választották, de Cambridge-ben 1948-ig érvényben volt az a rendelkezés, hogy nők ugyan járhatnak az egyetemre, de diplomát nem kaphatnak. Tehát a női hallgatók arról nem is álmodhattak, hogy kutatók lesznek, legfeljebb pedagógusnak állhattak.

Eddington professzor azonban bemutatta őt az Angliába látogató Harlow Shapley amerikai csillagásznak, aki – diploma hiánya ide vagy oda – felajánlott neki egy ösztöndíjat a Harvard Egyetemre, a Radcliffe College-ba a PhD dolgozatának elkészítésére. Cecilia nem csupán élt a lehetőséggel és Amerikába költözött, hanem mindössze két év alatt meg is szerezte a doktori fokozatot. Ezzel ő lett a világtörténelem első nője, aki a Harvardon valaha ledoktorált, méghozzá 25 évesen.

Ebben a dolgozatában mutatta be fő tudományos eredményét: spektroszkópiai módszerrel kimutatta, hogy a Nap tömegének döntő többsége hidrogén. De még jópár alapvető módszertani, illetve tudományos problémát oldott meg benne, sőt a változó csillagok kutatását máig az ő elméletére alapozzák. Óriási megdöbbenést keltett azzal, hogy leírta: a csillagok anyaga nem a Földéhez hasonló, hanem zömmel hidrogénből és héliumból állnak.

A Princetoni Egyetem professzora, akivel a dolgozatot lektoráltatták, az eredményt „nyilvánvaló képtelenségnek” minősítette – de később nyilvánosan belátta a tévedését, miután saját maga is elvégezte más módszerrel az erre irányuló kutatásait, teljesen hasonló eredménnyel. Otto Struve csillagász azonban kapásból így jellemezte a PhD disszertációját:

„A legbriliánsabb tézis, amit valaha írtak a csillagászat területén.”

A sikeres védés után állást kínáltak neki a Harvard Egyetemen, de itt is beleütközött a nemi diszkrimináció könyörtelen üvegplafonjába: nőként csak „technikai asszisztens” besorolást kaphatott, férfi kollégáinál jóval alacsonyabb fizetéssel, miközben az elvárások ugyanazok voltak felé is. Ettől függetlenül kiharcolta magának szakmai munkájával a professzori kinevezést, amelyre 56 éves koráig kellett várnia. Azonban azt a rekordot senki nem vehette el tőle, hogy ezzel ő lett az első professzornő a Harvard történetében. Továbbá később kinevezték a csillagászati tanszék élére is, ezzel pedig ő lett a Harvard Egyetem első női tanszékvezetője is.

Cecilia érthető módon szakmán belül választott magának férjet: 34 évesen hozzáment az orosz származású amerikai csillagászhoz, Sergei Illarionovich Gaposhkinhoz. Közösen is sokat kutattak, főleg a Tejútrendszert és a Magellán-felhők változó csillagait, méghozzá komoly eredményekkel.

A természettudományi szakma immár vitathatatlanul ítélte meg az érdemeit: 43 évesen elnyerte az akadémiai tagságot, 76 évesen pedig kiérdemelte a Henry Norris Russell-díjat, azaz az Amerikai Csillagászati Társaság nagydíját. Köszönőbeszédében ezt mondta:

„A fiatal tudós jutalma az az érzelmi izgalom, hogy ő lehet az első a világtörténelemben, aki látott vagy megértett valamit.”

1979-ben rákban hunyt el, de nem sokkal előbb még megírta az önéletrajzát. A hír hallatán azonban nem robbant fel a gyászjelentés-rovat az újságokban, sőt a tudományos munkássága előtti tisztelgés később kimerült egy egyetemi emléktáblában és egy róla elnevezett díjban. Úgyhogy most legalább a saját elménkbe véssük fel mélyen Cecilia Payne nevét, aki felfedezte, miből vannak a csillagok és miből épül fel a Nap.

(Források: 1, 2, 3)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Vincent van Gogh-ot a bátyja felesége tette naggyá
A festő csak egyetlen képet adott el életében, Johanna van Gogh pedig posztumusz emelte őt a legnagyobb művészek közé. Mindezt egyedül egy kisbabával, rengeteg munkával és kitartással.


Te megtennéd az elhunyt férjedért, hogy a szintén elhunyt bátyja életművére teszed fel a saját életed – mindezt alig két év házasság után? Johanna van Gogh megtette, nem is akárhogyan. A fiatal és ambíciózus nyelvtanárnő elég hamar megtanulta, hogy a szerencse forgandó. Házassága a műkereskedő Theo Van Gogh-gal mesebelien indult (ő látható a fenti festményen), hiszen a fiú két találkozás után megkérte a kezét. Az esküvő után Párizsba költöztek, a művészeti elit sűrűjébe, és az elsöprő szerelem közepette hamar jött a gyermekáldás is, ám az ifjú feleség két éven belül duplán gyászolhatott.

Először Vincent, a férje bátyja követett el öngyilkosságot, aztán az emiatt teljesen megtört Theo is követte őt a túlvilágra egy régebben, bordélyházban elkapott szifilisz következtében – mindössze fél évre rá, 33 évesen. Johanna (becenevén Jo, lánykori nevén Johanna Gezina van Gogh-Bonger) nem csupán egy űrrel a szívében és egy félárva babával maradt magára mindössze 28 évesen, hanem sógora, Vincent van Gogh több mint 400 festményével is.

Amelyeket elhunyt férjével együtt rendkívül nagyra becsült, és szeretett volna megismertetni a nagyvilággal – annak ellenére, hogy Theónak minden igyekezete ellenére sem sikerült befuttatnia őt, és Vincent is csak egy képet adott el kudarcokkal tarkított karrierje során.

Érdekesség továbbá, hogy Jo a szintén Vincentnek elnevezett fia születése után látta először sógorát, Vincent van Gogh-ot, amikor babanézőbe érkezett hozzájuk. Az egyre csak romló elmeállapotú festő addigra már megcsonkítva élt, hiszen nem sokkal testvére eljegyzése után levágta a saját fülét, miután veszekedett Gauguinnel.

Joannára teljesen átragadt Theo lelkesedése testvére művészete iránt, ezért haláluk után elszánta magát. Személyes küldetéséhez feladta a párizsi lakást, ahol addig élt Theóval, és egy Bussum nevű holland faluba költözött, ahol otthonából panziót teremtett, hogy eltartsa magát és pici gyermekét. Közben nekiveselkedett a Gogh-életmű feldolgozásának és rendszerezésének. Sőt, a két testvér levelezését is feltárta, amelyből a festő mély érzelmi világa és pszichés betegsége is kirajzolódott. Néhai férje ugyanis megőrizte a Vincenttől kapott összes, pontosan 651 levelet.

Az özvegy beleásta magát a műkereskedelembe, és elkezdett a szakma legjavának nyakára járni. Kapóra jött, hogy tudott franciául, németül és angolul, hiszen így hatékonyabban tudott a berlini, párizsi és koppenhágai galériákkal tárgyalni. Ösztönösen jó érzéke volt a kereskedelemhez: a legjobb festményeket csak kölcsönbe adta a múzeumoknak, de a kiállításokra mindig küldött megvásárolható alkotásokat is.

A fordulópont 15 évvel Vincent van Gogh halála után, 1905-ben jött el Jo életében, amikor egy nagy retrospektív kiállítást szervezett a festő életművéből – majdnem ötszáz alkotással – az amszterdami Stedelijk Múzeumban. Mindent ő szervezett meg a képkihelyezésektől a vendéglistáig, és akkorra már tinédzser fia írta a meghívókat. A bemutatkozó tárlat elsöprő siker lett: felkeltette a gyűjtők, múzeumok és műkritikusok figyelmét, a Gogh-művek árai pedig az egekbe szöktek. 1891 és 1925 között Jo összesen közel 200 festményt és 50 rajzot adott el, de a kedvencein nem volt hajlandó túladni.

Jo bebizonyította, hogy veszteségből is lehet nyereség: eltökélt és kitartó munkájával elérte, hogy Vincent van Gogh tragikusan zseniális munkásságát elismerjék az egész világon. Annak érdekében, hogy Amerikát is meghódítsa, 1915-ben New Yorkba költözött, ahol angolul tanult, hogy lefordíthassa a két testvér levelezését – sőt, még bemutatót is szervezett a Fifth Avenue-n. Az első világháború után, 1919-ben tért csak vissza Amszterdamba.

Bár Jo kétszer is újraházasodott (mindkét esetben festővel, és a harmadik férje is nagyon fiatalon hunyt el), de az első helyen mindig a Gogh-hagyaték állt az életében. Egyik legszebb gesztusa az volt első igaz szerelmének emlékére, hogy Theo maradványait Utrechtből Auvers-sur-Oise-ba költöztette Vincent nyughelye mellé, hogy örökre együtt lehessenek. Jo halála után mérnökké lett fia a műkincsek örököseként megalapította a Vincent van Gogh Alapítványt és az amszterdami Van Gogh Múzeumot – benne az összes olyan képpel, amelytől édesanyja sosem akart megválni.

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: