ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

7 zseniális kétszemélyes társasjáték a bekuckózós estékre

Ha csak ketten játszanátok, de nincs ötletetek, hogy melyik játékot vegyétek le a polcról, megmutatjuk, hogy miket érdemes kipróbálnotok.


Milyen kifejező a magyar nyelv! Társasjáték. Vagyis társaságban játszott játék. De mi van akkor, ha ez a társaság mindössze kettő embert jelent? Ilyenkor csődöt mond a Monopoly izgalma, a Ki nevet a végén családokat szétszakító ereje és az UNO értelme. Ha csak ketten játszanátok, ne búslakodjatok rengeteg izgalmas játék vár rátok, megmutatjuk, hogy miket érdemes kipróbálnotok. A Játéknet.hu kínálatából válogatva, a csak kétszemélyes társasjátékokon felül, olyanokat is betettünk, amikkel amúgy többen is játszhattok, de ketten játszva is izgalmas lehet!

Azul

A játékot az Év Játékának választották 2018-ban (Spiel des Jahres) és jelölték is 2019-ben (Magyar Társasjátékdíj), 2017-ben (BGG), illetve 2017-ben és 2018-ban több, összesen 5 másik elismerést és jelölést is kapott. Nem véletlenül.

Ha fontos nektek egy jó játék során a stratégia, a taktika, az előre gondolkodás és az esztétikai élmény is, akkor benneteket is biztosan elvarázsol majd az Azul társasjáték a gyönyörű színes Portugál csempéivel.

Ebben az absztrakt, szépen kivitelezett játékban csempekockák lerakásával szerezhettek pontokat. Ezeket okosan és időben kell kiválasztanotok a manufakturák kínálatából, és ezekből kell feltöltenetek a készülő díszes csempefalaitok sorait és oszlopait.

Ehhez nemcsak a saját készülő munkádat, de az ellenfeledét is figyelned kell! Egy rossz választásnál egy akkora csempekészlet is rád maradhat, amelyet nem tudsz beépíteni, így a nyakadon maradó darabok miatt mínusz pontokra számíthatsz. Emiatt akár a biztosnak hitt első helyről könnyen az utolsóra kerülhetsz.

Újrajátszhatósága nagyon jó, mert a pontszerzés során sok dologra kell figyelnetek, ezért minden egyes játék más és más. Terveiteket könnyen megmásíthatja az éppen a manufaktúrákba véletlenszerűen kerülő 4 csempe kombinációja és a játékostársad választása. Az Azul könnyen megérthető, izgalmas és szép társas. A játékmenet pörgős, és mivel minden lépésére figyelned kell, ezért nincsenek üres járatok. A játékot egyébként 2-4 fő játszhatja, de ketten játszva is sok izgalomban lesz részetek.

A játékról bővebb infokat ezen az oldalon találsz!

Carcassone

A Carcassonne sorozat úgymond „mindenki kedvence”, köszönhetően az egyszerű, könnyen érthető, mégis rendkívül élvezetes játékmenetének. Amolyan bevezetőnek is lehet tekinteni a komolyabb társasjátékok világába azok számára, akik még abszolút ismeretlenek ezen a területen. Maga a cím egy dél-franciaországi városra utal, amely az ó-, és középkori erődítményeiről ismert leginkább. A cél, hogy ezen város körüli területeket fejlesszétek, majd azok közül lehetőleg minél többet elfoglaljatok alattvalóitokkal, amikért végül pontokat lehet bezsebelni. A játék addig tart, amíg az utolsó építőelem is lekerül az asztalra, és az lesz a győztes, aki a végelszámolásnál a legtöbb pontot gyűjtötte össze. A lapkák az egész asztalunkat beterítették (érdemes nagy asztalt választani a játékhoz, főleg, ha a későbbiekben kiegészítőkre is szert tesztek). Ugyanis, ha az alapjáték már egy idő után nem lenne elég, rengeteg kiegészítő jelent meg hozzá az évek során, így a játék újabbnál újabb élményeket tud nyújtani.

A játékmenet egyébként rendkívül egyszerűnek hangzik, mégis ennek ellenére kölcsönöz egy olyan élvezetes, ötletes és fordulatos játékmenetet, amelyet, bevallom őszintén, sokszor magasabb árkategóriába belőtt társasjátékoknál sem mindig tapasztalok. A Carcassonne mondhatni korszakalkotó a társasjátékok terén. Megtette a komolyabb, összetett stratégiai játékok felé az első lépéseket. A szabályok egyszerűek, a játék pörgős, gyorsan lejátszható egy-egy parti. Akár már a második játékülés alatt elrakhatjátok a szabálykönyvet és mivel ilyen könnyen megtanulható, akár fiatalabb gyerekeket is bevonhattok a játékba.

A szerencse szerepe jelentős, hiszen véletlenszerűen húzzátok a lapkákat, de sokat számít az is, hogy mennyire figyeltek társaitok figuráira. Minden játékos szám mellett élvezetet nyújt.

A játékról bővebb infokat ezen az oldalon találsz!

Santorini

A Santorini társasjátékot több mint 30 éve fejlesztette egy matematika tanár, Dr. Gordon Hamilton. Akkor még "minimál", egyszerű kinézetű játék volt. De egy gyönyörű, talán az egyik legszebb, szemet gyönyörködtető társasjátékként nőtte ki magát. A kedves grafika miatt azt hihetnénk, hogy csak egy gyerekjátékról van szó, de a játékmenet a komoly stratégiákat kedvelőket is rabul ejti.

A játékban Santorini gyönyörű szigetén találjátok magatokat, a célod pedig, hogy fölépíts egy háromszintes tornyot és te lépj elsőként a tetejére. A játékszabály pár perc alatt megtanulható, mégsem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik. A játék kezdetén mind a ketten 2-2 bábut kaptok, amikkel felváltva kell lépkednetek és utána építenetek. Egy körben csak az egyik bábuval tudod ezt megtenni, majd a második körben a másikkal. A játék nem csupán azzal érhet véget, hogy valakinek sikerül a harmadik szintre lépnie, hanem azzal is, ha valaki nem tud lépni vagy építeni. A játékot az istenkártyák teszik még izgalmasabbá, amik egyedi képességeket adnak a játékosoknak, de én a használatuk előtt azt javaslom, először csak az alapjátékkal játsszatok.

A Santorini játékszabályának elsajátítása gyors, de maga a játék is pörgős. Így sokak számára vonzó lehet. Ideális családi társasjáték lehet gyerekekkel, de szülők vagy párok kettesben is játszhatják „magasabb szinten”.

A játékról bővebb infokat ezen az oldalon találsz!

Sequence

A világhírű társasjátékot már 1982-ben dobták piacra, tehát nem egy mai darab, mégis megér egy pár szót ejteni róla. A Sequence egy táblás és kártya játék is egyben, amelynek alapja két pakli francia kártya. A táblán szintén a francia kártya lapjai találhatók duplikálva 10*10-es elrendezésben. A játék kezdetekor a résztvevők számához meghatározott számú lapot kell kiosztanotok és ezen felül mindenkinek magához kell vennie a kiválasztott színű korongjait. A lényeg: a kezünkben levő kártyák és korongok segítségével 5 egységnyi vízszintes, függőleges vagy átlós sort létrehozni. Értelemszerűen mindig arra a helyre kell a korongot letennetek, amelyik lapot eldobtátok. Amire mindig nagyon figyeljetek: soha ne feledkezzetek el a húzásról, mert ha az utánatok következő játékos már húzott, akkor ezt utólag már nem teheted meg, így kevesebb lapból kell végigjátszanotok a kört.

Hogy egy kicsit feldobják a készítők a játékot, némi extrát vittek bele azzal, hogy megvariálták a jumbókat. Azaz, itt kétféle jumbót különböztethetsz meg: az egyszeműt, amivel az ellenfél korongját tudod leszedni a pályáról, illetve a kétszeműt, amivel pedig bárhova felhelyezhetsz egy saját korongot. Ilyenkor kétféle stratégiát alkalmazhatsz: vagy az ellenfelet "támadod" és szétbontod a sorait, vagy a saját kártyáidat erősíted. A játéknak akkor van vége, ha valamelyikőtöknek összejön az öt korong egy vonalban. A társas játszható párokba rendeződve is egy nagyobb társasággal, de kettesben játszva is élvezetes. Ha kedveled az izgalmas, logikát igénylő társasjátékot, mely soha nem hoz kétszer ugyanolyan variációs lapleosztást, akkor a Sequence játékot neked találták ki.

A játékról bővebb infokat ezen az oldalon találsz!

Jumanji

Akinek nem az 1996-os film miatt ismerős ez a játék, annak az 1-2 évvel ezelőtti filmről biztosan beugrik. Ez a játék az első résznek a játéktáblája, az alapján vannak benne kártyák is, a szabályzat és minden nagyon hasonló, csak annyi a különbség, hogy itt ténylegesen nem keveredtek bele a dzsungelbe, ahogyan a szereplők a filmben. Nem biztos, hogy akkor el mertük volna kezdeni a játékot!

"Íme egy játék azoknak, akik maguk mögött akarják hagyni a világukat. Vigyázzatok, csak akkor kezdjétek el, ha be is fejezitek!" idézettel fogad a játék. Ha belevágtok ebbe a vérpezsdítő kalandba, újabb és újabb nehézségekkel kell majd megbirkóznotok, hiszen a veszély minden sarkon ott lapul. Rímekbe szedett rejtélyes üzenetek várnak, és egy 8 oldalú kocka lesz segítségetekre a bajban. A játék tartalmaz egy homokórát is, sietnetek kell, hiszen a feladatokat időre kell megcsinálnotok. Ellenfeled előrejutását nehezíteni is tudod a dobozban található orrszarvú bábuval, aki elállja az útját, ha te úgy akarod. Ahogy haladtok a dzsungel közepe felé, beléphettek majd Jumanji világába, és az nyer, akinek ez először sikerül. Ez a játék kicsiknek és nagyoknak is izgalmas lehet, családdal és kettesben egyaránt.

Hive

A Hive egy izgalmas logikai játék, melyet színes és gazdag képi világ jellemez. Ha valamilyen játékhoz hasonlítani kellene, leginkább a sakkot mondanám. A stratégiai játék alkotóelemein különféle bogarakat találtok, melyekkel a feladatotok bekeríteni a másik Méhkirálynőjét. A szöcskék, hangyák, pókok és bogarak eltérően léphetnek a játékmezőn, melyet ti alakítotok. Az egyedi, ötletes és páratlan gondolkodtató játék alaposan megtornáztatja az agytekervényeiteket, a győzelemhez jó kombinációs készségre, logikára és gyorsaságra lesz szükségetek. A szabály egyszerű, a játék mégis izgalmas és szellemes. Ezt a szakértők a patinás Mensa Select díjjal jutalmazták, melyet minden évben a legnagyobb kihívást jelentő, egyedi dizájnú játéknak adnak.

Ráadásul a tartó zsák könnyen szállíthatóvá teszi a játékot, ami rövid játékidejének köszönhetően ideális utazásokhoz, vagy ha egy gyors, ám elgondolkodtató csatát vívnál egy barátoddal. Sőt, ha további izgalmakra vágytok, a játékhoz kiegészítőket is vehettek, és új tagokkal bővíthetitek a bogárhadseregetek létszámát.

A játékról bővebb infokat ezen az oldalon találsz!

Memo Mester

A Modell&Hobby kínálatában több olyan játékot is találhattok, ahol egy kvízmester irányítja a játékot. Ezúttal Memo Mester lesz a segítségetekre, amely igazi kihívás elé állítja agytekervényeiteket, miközben rengeteg nevetést ígér. A szabályok roppant egyszerűek, és az állás feljegyzésére sem lesz papírra szükségetek, ugyanis a játék megjegyez mindent.

A játék kezdetén meg kell egyeznetek, ki melyik színű játékos lesz, és meg kell nyomnotok ennek megfelelően azt a színt. Ezután a játék választja ki a kezdőjátékost, és játszik le neki egy hangot. Az éppen soron lévő játékosnak meg kell állapítania, hogy a hallott hang melyik kategóriába sorolható a 6 kategória (állat, jármű, hangszer, ember, tárgy, hely) közül, és meg kell nyomnia a megfelelő gombot. A kör után újabb játékost választ a játékmester, és egy újabb hangot fog lejátszani.

Itt kezdődik az igazi kihívás: a soron levő játékosnak nemcsak a saját kategóriáját kell kiválasztania, de az előtte levő játékos kategóriájára is emlékeznie kell. Aki rosszul tippel, az rögtön ki is esik a játékból. A Memo Mester igazán megmozgatja az agyat, hiszen minél több körön vagytok túl, annál több kategóriára kell emlékeznetek. A játékkal játszhatsz egyedül, párban, de akár több játékos ellen is, kortól függetlenül ajánljuk mindenkinek, mert feldobja a közös estét.

A játékról bővebb infokat ezen az oldalon találsz!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Jön a nyár leglátványosabb meteorraja, mutatjuk, mikor érdemes az eget kémlelni
A Perseidák meteorraj augusztus 12-én hajnalban éri el maximumát. Ebben az időben óránként akár 100 hullócsillagot is láthatunk.


A Perseidák meteorraj augusztus 12-én hajnalban éri el maximumát, óránként 50-70 hullócsillaggal - tájékoztatta a Svábhegyi Csillagvizsgáló csütörtökön az MTI-t; az obszervatórium augusztus 9-től több napon át különleges csillagászati programokkal várja a látogatókat.

A közleményben úgy fogalmaztak, hogy bár a telihold fénye idén zavarni fogja a "meteorlest", a meteorzápor megfigyelése így is szép élménynek ígérkezik.

A Perseidák meteorraj a maximum idején óránként akár 100 hullócsillagot is produkál. A rajból származó csillaghullás várhatóan augusztus 12-én hajnalban lesz a legsűrűbb. Hajnali 4-kor a raj radiánsa, azaz a hullócsillagok kisugárzási pontja a Perseus csillagképben, kb. 65 fok magasan helyezkedik majd el, így ideális pozícióban lesz a megfigyeléshez

- írták a szakemberek, hozzátéve, hogy

a Perseidák radiánsa már este 22 órakor is 25 fok magasan jár, így egész éjszaka láthatóak lesznek hullócsillagok.

A sajtóanyag szerint a Perseidák aktivitása július 17-től augusztus 24-ig tart, így az érdeklődők a maximum előtt és után is megfigyelhetnek Perseida meteorokat.

Mivel a hullócsillagok szabad szemmel látszanak, nem szükséges távcső a megfigyelésükhöz. Különösen sötét, fényszennyezéstől mentes helyről nézve szépek. A meteorok az égbolt bármelyik részén feltűnhetnek - olvasható a tájékoztatóban, amelyben arra is kitértek, hogy a Svábhegyi Csillagvizsgáló augusztus 9-től több napon át különleges csillagászati programokkal várja a látogatókat. Az érdeklődők nemcsak hullócsillagokat láthatnak, de távcsővel a nyári este legszebb csillaghalmazait és a hold sugárkrátereit is megfigyelhetik - olvasható a tájékoztatóban.

A szakemberek hozzátették, hogy augusztus 12-én hajnalban a Vénusz és a Jupiter is egészen közel, alig egy fok távolságra kerülnek majd egymástól, az év leglátványosabb bolygóegyüttállását rajzolva az égre. Úgy fogalmaztak, hogy "a két legfényesebb bolygó egy erőteljes fénnyel világító "csillagpárost" formáz majd, közel 15 fokkal a látóhatár felett". Mint írták, a jelenség augusztus 11-én és 13-án is látványos közelségből lesz megfigyelhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Ez hogy lehetséges? Kétszer született meg egy csecsemő Texasban
A szükségszerű beavatkozás miatt a babát 23 hetesen kiemelték az anyaméhből, majd a műtétet követően visszahelyezték. Három hónappal később a baba újra megszületett.


A texasi Margaret Boemer ikreket várt, de a terhesség első trimeszterében elvesztette az egyik babát, írja cikkében a CNN. Egy későbbi vizsgálaton az orvosok észrevették, hogy a másik magzat, Lynlee, egy sacrococcygealis teratoma nevű ritka daganatot növesztett. Ez a daganat a magzat vérét vonta el, ami súlyos szívproblémákat okozhatott volna.

A daganat majdnem akkora volt, mint maga a baba, és az orvosok szerint mindössze egy a 30–70 ezer élve születésből fordul elő ilyen eset. Lynlee túlélési esélyét 50 százalékra becsülték.

Margaret a CNN-nek így mesélte a döntést: „A 23. héten a daganat leállította a szívét, és szívelégtelenséget okozott, így választanunk kellett, hogy hagyjuk a daganatot átvenni az uralmat a teste felett, vagy esélyt adunk neki az életre. Könnyű döntés volt számunkra: életet akartunk neki adni.”

A terhesség 23. hetében tehát, amikor Lynlee mindössze 0,53 kilogrammot nyomott, az orvosok kiemelték az anyaméhből, hogy eltávolítsák a daganatot. A műtét közben a szíve majdnem leállt, miközben a levegőben tartották. A daganat nagy részét sikerült eltávolítani. A beavatkozást követően a babát visszahelyezték az anyaméhbe, és a méhet összevarrták.

Margaret a terhesség hátralévő részét ágyban fekve töltötte. Lynlee 13 héttel később, június 6-án, császármetszéssel született meg, 2,4 kilogrammos súllyal. Nyolcnapos korában újabb műtétet végeztek rajta, hogy eltávolítsák a daganat maradékát a keresztcsont környékéről.

Ma, kilenc évvel később, Lynlee egészségesen él.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kétszer érkezik a családi pótlék augusztusban, és az is kiderült, hogy miért
A júliusi összeget augusztus elején, az augusztusit a hónap végén utalják. Szeptemberben ennek okán már nem lesz újabb kifizetés.


Augusztusban kétszer érkezik a családi pótlék. A júliusi hónapra járó összeget augusztus elején, várhatóan 2–4. között utalja a Magyar Államkincstár, míg az augusztusi juttatást már a hónap végén, várhatóan 23–27. között kapják meg a jogosultak – számolt be róla az atv.hu.

Az iskolakezdés sok család számára jelentős kiadással jár a tanszerek és az iskolatáska megvásárlása miatt, ezért a szeptemberre járó családi pótlékot előrehozzák augusztusra.

Az előrehozott utalás következtében szeptemberben már nem érkezik újabb családi pótlék.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Halott szeretteinket „kelti életre” a generatív AI - Segít feldolgozni, vagy csak elmélyíti a gyászt?
A digitális feltámasztás trendjei között van már halottak nevében beszélgető chatbot és olyan megoldás is, amellyel az elhunytak régi fényképeken kelnek életre. Könnyebb, vagy nehezebb elfogadni az elvesztésüket, ha az AI megidézi őket?


Óriási figyelmet – mintegy 30 millió megtekintést – kapott a közösségi médiában a Reddit társalapítójának, Alexis Ohaniannak az X-bejegyzése, amelyben megosztott egy gyerekkori fényképet és mellé tette annak videó változatát is. A fotón az azóta elhunyt édesanyjával szerepel, egy meghitt pillanatban, amikor az asszony szeretettel magához öleli gyermekét. Ohanian a posztban hangsúlyozza: abban az időben nem volt a családban kamera, így esélyük sem lett volna ennek a jelenetnek a felvételére. A döbbenetesen élethű videót egy új AI-modellel hozta létre.

A mozgóképet a Midjourney június közepén közkincssé tett új eszköze generálta. Ezzel a modellel a felhasználók bármely feltöltött képéből rövid videoklip készíthető, és mint ilyen, persze alkalmas rá, hogy soha meg nem történt pillanatokat állítson elő, csupán egy állókép alapján.

Ohanian elárulta: nem volt felkészülve a generatív AI képességeire, ahogy arra sem, mennyi érzelmet váltott ki belőle a Midjourney által készített videó. Mint írta, vagy ötvenszer újranézte. A digitális feltámasztás lehetősége persze azonnal élénk vitát robbantott ki: sokan ámulatba esve készítenek hasonló klipeket, miközben a tudósok óvatosságra intenek és megkérdőjelezik, hogy ez az egész segít-e a gyász feldolgozásában, vagy inkább csak elmélyíti azt.

Hamis emlékeket gyárt

Az AI gyászfeldolgozásban játszott szerepe kapcsán Julia Shaw hamis emlékekre specializálódott kriminálpszichológus azt mondta a Time-nak, hogy az emberi emlékezet nem könyvtár, amiben eltárolunk mindent, ami valaha történt velünk. A memóriánk a túlélés eszköze, ezért veszélyes kijátszani, márpedig a megjelent AI-technológiák alkalmasak rá, hogy felülírják valódi események emlékét.

„Az AI tökéletes gép az emlékezet meghamisítására.”

Az emberi emlékezet mondjuk önmagát is képes átverni – technológiai segítség nélkül. Innen ered a mondás, hogy az idő megszépíti az emlékeket, de valójában nem az idő teszi, hanem mi, saját magunkkal, a gyászfeldolgozás részeként. Elizabeth Loftus memóriakutató pszichológiaprofesszor saját példát hozva szemléltette ezt a jelenséget: „a nagyapám megállás nélkül üvöltözött a nagyanyámmal, mégis, miután meghalt, a világ legcsodálatosabb emberévé változott [a család szemében].”

A szakértő hozzátette: már az AI előtt is voltak technológiai eszközeink az emlékek átírására, hiszen anno hasonló hatást váltottak ki elhunyt személyekről photoshoppolt képek vagy módosított videók, ám a mesterséges intelligencia megváltoztatja a játékszabályokat: könnyebbé és hatékonyabbá teszi a memória módosítását.

Loftus az MIT médialaboratóriumával karöltve nemrég kiadott egy tanulmányt arról, hogy az AI-val szerkesztett képek milyen mértékben képesek torzítani az emberek eredeti emlékeit. A kutatás kimutatta, hogy a résztvevő személyek sziklaszilárd meggyőződéssel vallották igazinak a meghamisított emlékeiket. A tudósok azt is megállapították, hogy bár ennek a technológiának lehetnek előnyei, például a traumatikus emlékek újrakeretezése vagy az önbecsülés növelése szempontjából, mégis nagy a kockázata annak, hogy hamis emlékeket hoz létre fontos helyzetekben.

Ez a félretájékoztatás jelenségéhez hasonlóan káros hatással lehet a gyász feldolgozásának folyamatára is, ám „ha valaki alapvetően a saját magánéletében ettől boldogabbnak érzi magát, akkor ugyan mit árthat?” - vonta le a következtetést a professzor.

Vannak azonban ezzel ellentétes szakértői vélemények is, amelyek szerint az AI elnyújthatja a gyászidőszakot. Mary-Frances O’Connor neurológus, a The Grieving Body (A gyászoló test) című könyv szerzője szerint például a digitális feltámasztás egyik veszélye az, hogy a halottak másolataival való kapcsolattartás megnehezítheti a gyász feldolgozásért végzett munkát. A gyász folyamata arról szól, hogy hogyan egyeztetjük össze egy ember halálának valóságát azzal az érzéssel – ami idegrendszeri szinten is bennünk él –, hogy a szeretett személynek még itt kellene lennie.

Sok gyászoló számol be arról, AI nélkül is, hogy érzékeli elhunyt szerettei jelenlétét. „Azt mondják, amikor belépnek egy szobába, még mindig látnak egy ürességet, amit rajtuk kívül más nem vesz észre.”

O’Connor kiemeli, hogy „az éppen elérhető technológiát minden kultúra, minden korszakban használta arra, hogy kapcsolatban maradjon elhunyt szeretteivel.” Amikor például feltalálták a fényképezőgépet, sokan kezdtek el fotókat őrizni az elhunytakról, sőt, hagyománnyá vált a poszt­mortem fényképezés, amikor a család  még egyszer utoljára együtt pózol a ravatalán fekvő halottal.

Modern kori példa az elhunyttal való kapcsolat megőrzésére az a 2020-as eset, amikor dél-koreai dokumentumfilmesek virtuális valóság alkalmazásával segítettek egy anyának, hogy újra találkozzon ritka betegségben elhunyt kislányával. Az élmény látszólag támogatta az anyát a gyász feldolgozásban, de a nyugati sajtót finoman szólva is megosztotta az ötlet.

O’Connor szerint a legfontosabb kérdés az, hogy a mesterséges intelligencia segít-e kapcsolatot teremteni az elhunyttal, vagy inkább azt az illúziót kelti, hogy az illető örökké él.

„Teljesen új helyzetben vagyunk: a halottak még soha nem voltak ennyire beszédesek” – nyilatkozta a Time-nak Elaine Kasket kiberpszichológus, az All the Ghosts in the Machine (Összes szellem a gépben) című könyv szerzője. Az interneten hátrahagyott nyomok, valamint a régi levelek, fényképek és egyéb emlékek digitalizálása révén több „digitális maradványhoz” férünk hozzá, mint valaha. Kasket azt állítja, hogy egy barátja például annyi digitális anyagot hagyott hátra, hogy ha azt egy AI rendelkezésére bocsátanák, akkor a gép képes lenne beszélgetni a nevében, és megkülönböztethetetlen lenne magától az embertől. És ezzel biztosan nincs egyedül.

Mivel az emberi emlékezet alapból hajlamos a torzításra és az újraalkotásra, a szakember felteszi a kérdést: „vajon a gép által keltett fikció egészségtelenebb-e, mint a saját fejünkben születő fikció?” Ez szerinte attól függ, hogy mire és hogyan használjuk a technológiát.

Nincs hiány AI-technológiákból, amelyek megidézik a halottainkat

Az elhunytakkal beszélgetés vágya évszázadok, talán évezredek óta jelen van a társadalomban, és máig sokféleképpen tetten érhető, a gyerekkori szellemidézésektől a médiumokig és látókig, akik foglalkozásszerűen társalognak a túlvilággal. A tevékenységük etikai szempontból minimum vitatható, hiszen kommunikációs trükkök segítségével hitetik el, hogy általuk – persze pénzért – kapcsolatba lehet lépni a halottakkal. Hit kérdése, de ha egy gyászoló ezzel könnyíteni tud a lelkén, akkor miért ne? A cél a gyógyulás, bármilyen egyénileg elfogadható eszközzel, és e logika mentén a technológia szerepét sem érdemes elvetni, pláne úgy, hogy legalább nem titok: az, amit nyújtani tud, nem több puszta illúziónál.

A San Francisco Chronicle 2021‑ben mutatta be Joshua Barbeau történetét, aki elhunyt menyasszonya SMS‑eiből épített chatbotot, és tízórás párbeszédben elevenítette fel vele a közös életük legszebb pillanatait. Az összes megoldás közül ez, az ún. Project December kapta a legnagyobb publicitást, hiszen úttörő ötlet volt, és ami a legfontosabb: működött. Azóta egyre több hasonló kezdeményezés lát napvilágot és egész vállalkozások épülnek a gyászfeldolgozás technológiai támogatására.

Az AP News 2024-ben számolt be először egy olyan haldoklóról, aki létrehozta a saját digitális avatárját. A berlini Michael Bommer „interaktív AI‑verziója” az Eternos platformmal készült, azzal a céllal, hogy a család a halála után is bármilyen kérdést feltehessen neki, így a szerettei számára örökre hozzáférhetőek maradnak az élettapasztalatai és emlékei, ráadásul a saját hangján. Ennél is többet nyújthat az élettörténetek megörökítésére létrejött StoryFile szolgáltatás, ami előre rögzített videókkal operál: a felvett anyagokból egy algoritmus válogatja össze a megfelelő válaszokat azokra a kérdésekre, amelyeket a hozzátartozók feltesznek az elhunyt személynek. Egy másik cég, a HereAfter AI hasonló interakciókat kínál egy „élettörténeti avatár” révén, amelyet a felhasználók kérdések megválaszolásával, vagy saját személyes történetük megosztásával hozhatnak létre a haláluk utáni időkre.

Érdekes, de a holtak digitális feltámasztása nem csak a gyász feldolgozásában, hanem az igazságszolgáltatásban is szerepet kaphat. Erre egy májusi tárgyalás során született precedens: az arizonai bíróságon Stacey Wales egy AI‑val generált videón keltette életre meggyilkolt testvérét. Az áldozat digitális mása persze nem bizonyító erejű vallomást tett, hanem egy rá jellemző búcsúzó monológot adott elő, azt üzenve a gyilkosának, hogy egy másik életben akár barátok is lehettek volna és hisz a megbocsátásban. A The Washington Post beszámolója szerint bíró a sértett családja által kért maximális 10,5 éves büntetést rótta ki a vádlottra, miután különlegesnek és megindítónak nevezte az ötletet, hogy a halott beszédet mondott a tárgyalóteremben ülőknek.

Elképesztő az észak-karolinai Robert Scott története is, aki a Paradot és a Chai AI nevű mesterséges intelligencia társalkalmazásokat használja arra, hogy beszélgetéseket szimuláljon három elhunyt lánya digitális másaival. Bár az apa nem árulta el az AP Newsnak a gyerekek halálának pontos körülményeit, tudni lehet, hogy egyikük vetélés miatt fellépő komplikációkban hunyt el, míg a legkisebb nem sokkal a születése után vesztette életét.

A 48 éves férfi tudatában van annak, hogy a karakterek, amelyekkel kapcsolatba lép, nem a lányai, de azt állítja, bizonyos mértékben segíti őt a gyász feldolgozásában, ha heti 3-4-szer beléphet az alkalmazásokba, és feltehet pár kérdést a mesterséges intelligenciának – akár csak annyit, hogy „milyen volt az iskola?” vagy „szeretnél-e elmenni fagyizni?”. A szalagavatók éjszakája különösen nehéz Scott számára, hiszen folyton az jár a fejében, hogy a legidősebb lánya ezt már nem érhette meg. Ilyenkor létrehoz egy jelenetet a Paradot alkalmazásban, ahol az AI karakter elmegy a szalagavatóra, és beszélgethet vele az elképzelt eseményről. Ennél is nehezebbek viszont a születésnapok, viszont legalább az AI-nak kiöntheti a lelkét, hogy „mennyire hiányzik neki”, és az látszólag megérti a fájdalmát, ami valamelyest segít.

Az egész egyelőre nem több „techno-kulturális kísérletnél”

A megmozduló családi fényképek mellett tehát egy sor fejlett megoldás született arra, hogy valamilyen módon kapcsolatban maradjunk elhunyt szeretteinkkel. Megőrizhetjük a hangjukat, hogy az AI segítségével a haláluk után is beszélgethessünk velük, feltölthetjük a velük folytatott üzenetváltásokat olyan adatbázisokba, amelyek profilozás után létrehozzák a chatbot változatukat, és talán az sincs messze, hogy videóhívásokat bonyolíthassunk velük. Kérdés viszont, hogy ez mennyire válik hasznunkra, hiszen a téma kutatói is megosztottak a kérdésben. Ők maguk sem tudják megmondani, hogy ez az egész jobb vagy rosszabb-e annál, mint látónak fizetni a „kapcsolatfelvételért”, vagy papnak az elhunyt tiszteletére tartott gyászmiséért.

Katarzyna Nowaczyk-Basinska, a Cambridge-i Egyetem Jövő Intelligenciája Központjának kutatója, aki társszerzője volt egy, a témával foglalkozó tanulmánynak, azt mondja: keveset tudunk arról, hogy milyen rövid és hosszú távú következményekkel járhat a halottak digitális szimulációinak széles körű használata. Ezért jelenleg ez „egy hatalmas techno-kulturális kísérlet”. Ami viszont igazán megkülönbözteti napjainkat a korábbi időktől – és ez példátlan az emberiség halhatatlanság iránti, hosszú történelmi törekvéseiben –, az az, hogy „először vált a halottakról való gondoskodás és a halhatatlanság gyakorlata teljes egészében egy kapitalista piac részévé.”

Matthias Meitzler, a tübingeni egyetem szociológusa közben úgy véli, bár egyeseket megrémíthet vagy elrettenthet a technológia, amellyel „mintha megszólalna egy hang a túlvilágról”, mások úgy érezhetik, hogy ez a halott szeretteikre való emlékezés hagyományos módjainak kiegészítése. Ilyen értelemben ez egy új dolog, ami odakerült a sorba a sírlátogatás, a belső monológok, vagy a képek és régi levelek nézegetése mellé.

Tomasz Hollanek, aki együtt dolgozott Nowaczyk-Basinskával a „halottbotok” és „gyászbotok” témáján, hozzáteszi: ez a technológia többről szól, mint a gyászfeldolgozásról, hiszen komoly kegyeleti kérdéseket is felvet a már elhunyt emberek jogaival és méltóságával kapcsolatban. A tudós szerint fontos lenne betartani bizonyos etikai kérdéseket, onnantól, hogy mit tehetünk meg az elhunyt személy digitális másával, egészen addig, hogy a gyászolókat kiszolgáló programok esetleg milyen más termékeket hirdetnek a saját platformjaikon.

„Ezek nagyon bonyolult kérdések. És még nincsenek rájuk jó válaszaink” – összegezte Hollanek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: