HÍREK
A Rovatból

7 megatrend, amely legyőzheti a globális felmelegedést

Ezek az innovációk még reményt adhatnak a Földnek és az emberiségnek.


Nagyon sokáig úgy tűnt, elbukjuk a klímaváltozás elleni harcot. De szerencsére az olcsó, újrahasznosítható termékektől a laboratóriumi húsig sok innováció jelent meg, amely reményt ad, hogy még minden megváltozhat.

A Guardian összegyűjtötte azt a 7 megatrendet, amely megmentheti a Földet és az emberiséget.

1. Húsbavágó kérdés

A fosszilis energiahordozók égetéséből származó széndioxid az elsőszámú üvegházhatású gáz, de a metán és a dinitrogén-oxid erősebb. A fő forrásuk a lábasjószágok böfögése és a trágyájuk.

Az emberek keresetével nő a hús- és tejtermékfogyasztás utáni vágyuk is.

Tavaly azonban felmerült egy biztató megoldás: a növény alapú hús.

Az ötlet mágnesként vonzza a befektetőket, Billy Gates két növényalapú hamburgert gyártó céget is finanszíroz, és a legnagyobb húsipari cégek is egyre többet invesztálnak a területbe.

2. Újrahasznosítható energia

A legelőrehaladottabb megatrend az újrahasznosítható energia. A napelemek és szélturbinák ára jelentősen csökkent az elmúlt tíz évben. A napelemeké például 90%-kal. Ennek köszönhetően a világ számos pontján, már ezek a legolcsóbb áramforrások. Kína a terület vezetője, de másutt is érződik a hatás. Németországban nemrég olyan sok volt az elektromos áram, hogy ingyen kapták a fogyasztók. Az USA-ban Trump sem tudta elvenni a kedvet a zöld áramtól. Amióta az elnök bejelentette a kilépést a klímaegyezményből, 30 milliárd dollárt fektettek a területbe.

napenergia_2

3. A szénnek vége

Az újrahasznosítható energia felfutásával párhuzamosan fokozatosan csökken a szén felhasználás, ami a fosszilis tüzelőanyagok közül a legszennyezőbb.

Az ok egyszerű: a nap- és szélenergia olcsóbb.

szelenergia

4. Az elektromos autók beletaposnak

Itt is Kína a vezető hatalom. Havonta annyi elektromos autót ad el, mint Európa és USA együtt. Immár elkezdődött az elektromos autók tömeges gyártása, ami alighanem dominóhatást fog előidézni.

5. Akkumulátorok

Egy megatrend 75%-kal csökkentette a lítiumion–akkumulátorok árát az elmúlt hat évben. A Nemzetközi Megújítható Energia Ügynökség további drasztikus árcsökkenést vár, 2030-ig akár 50-66%-kal. Ezzel párhuzamosan növekedni fog az akkumulátorok tárolókapacitása. Az elektromos autók világában mindez kulcsfontosságú lesz.

auto

6. Hatékonyság

Amilyen fontos az energiaforrások zöldítése, épp olyan fontos az energiahatékonyság növelése. Szerencsére itt is láthatóak pozitív változások. Az EU-ban a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban 20%-kal sikerült növelni az energiahatékonyságot 2000 óta. De bőven van még mit fejlődni ezen a téren...

7. Lásuk meg a fától az erdőt!

Az erdők kiirtása tíz százalékkal járul hozzá az üvegházhatású gázok terjedéséhez. Ez a legnagyobb megatrend, ami még a rossz irányba halad: az évente elvesztett fa mennyisége 2000 óta körülbelül megduplázódott.

Ez azért is aggasztó, mert az erdőkitermelés leállítása és a faültetés lenne a legolcsóbb módja, hogy csökkentsük a széndioxid kibocsátás mértékét.

Forrás: The Guardian, illusztrációk: Pixabay


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Der Standard: Tiborcz István megvenné az orosz Raiffeisent, Orbán Viktor állítólag már Donald Trumpnál is lobbizott az ügyben
Az osztrák sajtó szerint a miniszterelnök veje 60 százalékos részt szerezne a bankban. A BDPST Zrt. ugyanakkor cáfolja, hogy bármilyen vételi szándékuk lenne.
F. P. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 19.



Az osztrák Der Standard információi szerint Tiborcz István és köre venné meg a Raiffeisen orosz leánybankjának 60 százalékos többségi tulajdonrészét. A lap úgy tudja, az üzlet Orbán Viktor és Donald Trump amerikai elnök novemberi találkozóján is szóba került, ahol a magyar miniszterelnök felvetette a kérdést, Trump pedig azt jelezte, megvizsgálják az ügyet.

A tranzakciót orosz szereplők támogatnák, de a véglegesítéshez amerikai jóváhagyás is kell.

A Telexnek egy névtelenséget kérő banki forrás arról beszélt, hogy

a Raiffeisennél tényként kezelik egy 60 százalékos részesedést megcélzó vevőjelölt létezését. Ez a felállás megfelelne a pénzintézetnek, amely megtartaná a kisebbségi tulajdonrészt,

a forrás azonban a vevő személyét nem erősítette meg.

A Raiffeisen hivatalosan nem kommentálta az értesülést, Tiborcz István érdekeltsége, a BDPST Zrt. viszont közleményben tagadott.

„Sem Tiborcz Istvánnak, sem a BDPST-csoportnak nem áll szándékában a Raiffeisen Russia felvásárlása” – írták.

A Raiffeisen az orosz-ukrán háború kirobbanása óta próbálja eladni oroszországi leányvállalatát, amely a legnagyobb nyugati tulajdonú bank maradt az országban. A kivonulást azonban jogi akadályok nehezítik: egy orosz bírósági ítélet megtiltotta a leánybank értékesítését, a pénzintézet fellebbezését pedig idén júniusban elutasították. Az osztrák bankcsoport korábban más konstrukciókkal is próbálkozott a pénz kimentésére, például a Strabag építőipari cég részesedésén keresztül, de ezek az amerikai szankciós aggályok miatt meghiúsultak. Az ügyletet tovább bonyolítja, hogy egy orosz bíróság később több mint kétmilliárd eurós kártérítésre is kötelezte a bankot egy másik ügyben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Bíró-Nagy András: Magyar Péter új stratégiával rohamozza a Fidesz-fellegvárakat, egyetlen körzetet sem adnának fel
A Tisza több száz politikai újonccal száll harcba. Az elemző szerint ez megnehezíti a kormánypártok dolgát, mert nem tudják rásütni a kihívóra a „régi baloldal” bélyegét.


A Tisza Párt több száz politikai újonccal vág neki a 2026-os választásnak, és "a legfideszesebb körzetekben" is aktív kampányt tervez – erről Bíró-Nagy András, a Policy Solutions igazgatója beszélt a Telex szerdai élő adásában. Az elemző szerint

Magyar Péter stratégiája az, hogy nincs elveszett körzet, ezért a hagyományosan fideszes területeken is a legjobb eredményt célozzák meg.

Ilyen például Csorna, ahol Bóna Szabolcs is a jelöltek között van.

Magyar Péter a kampányt nem a geopolitikai törésvonalak mentén, hanem a kormány teljesítménye, a korrupció és a gazdasági helyzet alapján akarja megvívni.

A párt hétfőn éjszaka tette közzé annak a több mint 300 embernek a nevét, akik közül a 106 egyéni képviselőjelölt kikerül. A kiválasztás kétfordulós online szavazáson zajlik: november 23-24-én a párt regisztrált tagjai, majd november 25-27-én az adott választókerület lakói szavazhatnak. A végleges névsort november 30-án jelentik be a Nemzet Hangja weboldalon, miután egy korábbi adatbiztonsági incidens miatt a szavazást egy mobilapplikációról a webre költöztették.

A jelöltek 90 százaléka újoncnak számít a politikában, ami Bíró-Nagy szerint megnehezíti a kormánypártok dolgát, hogy a Tiszára is rásüssék a „régi baloldal” bélyegét.

A Policy Solutions legfrissebb kutatása szerint a magyar társadalomban csökken a háborús félelem, és ezzel párhuzamosan a magyarok egyre kevésbé támogatnák Ukrajnát pénzügyi vagy humanitárius segítséggel.

Az elemző szerint a háborús üzenetekre való fogadókészség csökkenése a Fidesznek rossz hír, mivel a kormánypártnak jelenleg nincs ennél erősebb kampánytémája.

Budapesten annyira meggyengült a Fidesz, hogy Bíró-Nagy szerint még két ellenzéki jelölt indulása esetén is valószínűbb az ellenzéki győzelem. „Nagyobb összegbe mernék fogadni, hogy a Fidesz eredménye kettessel fog kezdődni Budapesten” – fogalmazott az elemző. Emiatt a Tisza Pártnak nem éri meg egyezkedni olyan bejáratott politikusokkal, mint Tordai Bence, mert egy ilyen alku országos szinten adna támadási felületet a Fidesznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Vitézy Dávid: Ha a pofátlanságnak lenne minisztériuma, Lázár János vezetné azt is
A Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője kiakadt a közlekedési miniszter helyettesének szavain. Szerinte arcpirító, hogy az önkormányzatokra hárítják a felelősséget a vasút leépítéséért.
F. P. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 19.



Újabb fejezethez érkezett Vitézy Dávid és a Lázár János vezette közlekedési minisztérium vitája, miután a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője egy friss posztban élesen bírálta a kormány vasútpolitikáját. Vitézy szerint Csepreghy Nándor miniszterhelyettes „olyan arcpirító szövegeket mondott, amiket a főnöke szokott”, majd a bejegyzést azzal a mondattal zárta:

„Ha a pofátlanságnak lenne minisztériuma, Lázár János vezetné azt is.”

A frakcióvezető Csepreghy Nándor szavaira reagált, aki egy nyilatkozatában azt állította, hogy az önkormányzatok nem a vasút, hanem az autópályák fejlesztését kérték.

„Nem tud olyat mutatni nekem, hogy egy önkormányzat azt kérte volna, hogy a vasutat fejlesszük az irányába”

– jelentette ki a miniszterhelyettes, aki szerint „új szerelvényeket és mozdonyokat venni gazdaságilag teljesen indokolatlan”.

Vitézy Dávid szerint Csepreghy állításai nem felelnek meg a valóságnak.

Emlékeztetett, hogy a fővárosi közgyűlés az elmúlt egy évben legalább négy alkalommal is kiállt a vasúti fejlesztések mellett, legyen szó az agglomerációs vonalakról, a pályaudvarok felújításáról vagy a reptéri vasút megvalósításáról.

Vitézy szerint a Lázár-féle közlekedéspolitika csak akkor hivatkozik az önkormányzatokra, amikor a felelősséget akarja hárítani, miközben a kormány 255 milliárd forintot költ egy új MÁV-székházra a Kopaszi-gáton ahelyett, hogy a vasútra fordítaná a forrásokat.

A politikai üzengetés hátterében a MÁV járműbeszerzési programja áll.

November 17-én adták át az 50. lízingelt mozdonyt abból a 100 darabos flottából, amellyel a vasúttársaság a járműparkját frissíti. A tervek szerint 2025 végéig további öt, 2026 első három negyedévében pedig a maradék 45 jármű érkezik meg. Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója az eseményen azt mondta, ezzel „a MÁV napi működéséhez szükséges mintegy 200 mozdony közül 100 már teljesen korszerű lesz.”

A mostani lízingprogramot sokan azért tartják ellentmondásosnak, mert a MÁV-START 2022-ben keretmegállapodást kötött 115 darab új Siemens Vectron villanymozdony vásárlására, ám ezt a beszerzést a kormány később leállította. A járműbeszerzések mellett a pályahálózatot érintő döntések is vitákat váltottak ki Lázár János minisztersége alatt: 2023 nyarán tíz mellékvonalon állították le a személyszállítást, a vonatok helyét pótlóbuszok vették át.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Fél éve tartanak bebörtönözve egy magyar nőt Venezuelában
Bossányi Zsuzsanna jelmeztervezőként dolgozott, de egy kutatóhajón tartóztatták le. A nőt a hírhedt La Crisálida női börtönben tartják fogva.


Politikai fogolynak nyilvánította a venezuelai Foro Penal jogvédő szervezet Bossányi Zsuzsannát, azt a magyar nőt, akit egy roncskutató hajó legénységével együtt tartóztattak le június közepén – írta a hvg.hu. A hírt Panyi Szabolcs újságíró is kommentálta: „A Kreml-barát venezuelai rezsim közel fél éve bebörtönzött egy magyar nőt” - írta a közösségi oldalán.

Bossányi Zsuzsannát és a kapitány feleségét a Caracas melletti La Crisálida női börtönben, míg a legénység férfi tagjait és a spanyol újságírót az El Rodeo börtönkomplexumban tartják fogva.

A Vesseltracker hajókövető portál szerint a holland nagykövetség egyik munkatársa már meglátogatta a holland kapitányt és feleségét, de konzuli látogatásban a magyar nő és a legénység további öt tagja is részesült.

A panamai zászló alatt közlekedő N35-ös vontatóhajót 2025 júniusában foglalták le a venezuelai hatóságok.

A fedélzeten tartózkodott a holland Pim de Rhodes kapitány és felesége, három hondurasi állampolgár, valamint egy panamai, egy indonéz és a magyar Bossányi Zsuzsanna. Velük együtt vették őrizetbe a spanyol újságírót, Miguel Moreno Dapenát is. Bossányi Zsuzsanna a Facebook-profilja alapján a művészvilágban dolgozik jelmeztervezőként és fotósként, de korábban is részt vett már az N35 roncskutató expedícióin.

Bár a hajó hivatalosan az első és második világháborúban elsüllyedt roncsokat kutatta, a venezuelai vádak szerint a csoport valójában kémkedni érkezett az ország felségvizeire. A legénységet kémkedéssel, terrorizmussal és lázítással is meggyanúsították, de hivatalos vádemelés legalább szeptember végéig nem történt ellenük. A hvg.hu kereste az ügyben a Külügyminisztériumot, de egyelőre nem kaptak választ.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk