A Rovatból

Tudod, mit árul el rólad a Facebook-profilképed?

Állítólag az első benyomás valakinek a képeit nézegetve hasonlóan fontos, mintha élőben találkoznánk az illetővel.
M. Steinbach Annamária írása a 7köznapi pszichológia blogon, fotók: unsplash, Pixabay - szmo.hu
2017. december 28.



Leendő és végzett pszichológusok hozták létre a 7köznapi pszichológia blogot, mert a pszichológia mindenki életének része és mindenkire tartozik.

Mindegyik kép egytől-egyig rólad mesél. Egy profilkép kiválasztása ezért fontos döntés lehet, mivel ennek az egyetlen képnek az a feladata, hogy bemutasson minket az internet világának. Facebook, Twitter, Instagram, mind-mind olyan közösségi felületek, ahol a nevünk mellett mindössze egy darab kép jelenik meg.

Nem hiába gondoljuk meg kétszer is, hogy milyen fotó mellett döntsünk. Nyilván olyat szeretünk választani, ami tényleg rólunk szól, és persze kicsit olyat is, ami arról mesél, hogy milyenek szeretnénk lenni, mit szeretnénk, hogy rólunk gondoljanak.

Hahó, én vagyok itt!

Amikor kiválasztunk egy képet profilképnek, nem magunknak választjuk, még ha el is szeretnénk magunkkal ezt hitetni. Hanem másoknak. Azoknak szeretnénk családcentrikusnak, intelligensnek, kedvesnek vagy éppen humorosnak tűnni, akik szembe jönnek velünk az interneten. Vannak olyanok, akik mindenáron hatni szeretnének a környezetükre, és vannak, akik kevésbé. Pont emiatt míg egyeseknek 100 selfie sem elég a tökéletes fotó megtalálásához, addig mások nem foglalkozva a minőséggel, vaktában lőnek egy képet magukról vagy bármiről, és már töltik is fel. Látszólag ez ellentmondhat annak, hogy mindenkinek fontos mások róla alkotott képe, de ne hagyjuk magunkat megtéveszteni, ha egy silány minőségű, alig kivehető kép jön velünk szembe egy online felületen.

profilkep5

Tudat alatt az az ember, aki nem törődik a külsőségekkel, pont ezt akarja magáról mutatni, szó szerint is pont ezt a képet szeretné magáról "festeni". Tehát tudatosan vagy önkéntelenül, de a profilkép mögött bizony személyiségünk kopogtat, hogy végre megmutathassa magát.

Nézzük, mit árulunk el tudatosan, és – ami sokkal érdekesebb – tudat alatt magunkról:

Pszichológusok több mint 66 000 személy Twitter profilját elemezték, és megnézték a legtipikusabban előforduló motívumokat, színeket, kompozíciókat, arckifejezéseket, grimaszokat, hátha fellelhető valamilyen összefüggés a kép elkészítésének módja és tulajdonosának személyisége között. Ehhez pedig 434 személlyel felvették a Big Five személyiségtesztet is, amely a pszichológia egyik legjelentősebb személyiségmodellezője.

Ha a továbbiakban a saját profilképünket elemeznénk, az alábbi szempontokat kell majd figyelembe vennünk:

* Mi a fontosabb számunkra egy fotó posztolásakor: a minőség és, hogy a kép betöltse a funkcióját, azaz megmutassa, kik vagyunk vagy inkább az, hogy egy hangulatot, érzést továbbítsunk még akkor is, ha a kép nem éppen a legtökéletesebb minőségű? Fontos a tökéletesség?

* Fontos, hogy mosolyogjunk a képeken, vagy vállalunk egy negatívabb érzelmet is annak érdekében, hogy kreativitásunk kifejeződhessen?

* Mi a fontos: hogy mi legyünk csak a képen, vagy szívesebben mutatkozunk barátokkal, családtagokkal?

* A statikus vagy a mozgalmas képeket preferáljuk?

* A profilképünk inkább színes vagy inkább színtelen (csak néhány szín jelenik meg)?

* Szeretjük megmutatni magunkat a képeinken, vagy szívesebben pózolunk úgy, hogy ne látszódjon az arcunk (lehajtott fej, elfordulva, szemüvegben vagy más élőlény, tárgy által takarva)?

A nyitott emberek

Képeiket a magas esztétikai minőség, éles kontrasztok, telítettség jellemzi, és legritkábban alkalmaznak elmosódott, rossz minőségű fotót nem csak profiljukhoz, de úgy általában is. Érdekes módon azok az emberek, akikre jellemző a nyitottság, sokszor választanak olyan profilképet, ahol nem látszik arc, de a megoldásuk mindig kreatív, sokatmondó. Ehhez általában nonkonformista hozzáállás is kapcsolódik, ami szintén a nyitottságot, új dolgok kipróbálására való hajlamot erősítik. Meglepő, de ők azok, akik nem csak mosolyognak a képeiken, hanem nagyon gyakran az örömtől eltérő grimaszokat, akár negatív, félelmetes arcot vágnak fotóikon.

Nyitottságuk révén nem elsősorban megfelelni szeretnének, hanem kifejezni valamit magukból. A mosolygás, jókedv hiánya tehát érdekes módon nagy valószínűséggel nem a szomorúság, depresszió előrejelzője, hanem éppen a nyitottság indikátora lehet.

A nyitottság egy olyan faktor a Big Five személyiségmodellben, amely élmények, tapasztalatok, új ismeretek iránti nyitottságra utal. Minél nyitottabb valaki, annál nagyobb valószínűséggel jellemzőbb rá a fantáziadús, kreatív gondolkodás, a kifinomultság és a magas intellektus is.
profilkep4

A lelkiismeretesek

Profilképük általában színes, egészen világos és nagyon természetes hatású. Arcuk szinte mindig pozitív hangulatot tükröz, mosolyognak és minden vonásukban vidámak. Középpontban ők vannak, az ő kedves és tökéletes mosolyuk, hiszen ahogyan minden mást, ezt a képet is megtervezik, és biztosak abban, hogy jól fog sikerülni.

A lelkiismeretesség faktor a tervező attitűd, kitartás, célokért való küzdelem, felelősséghez való viszony intenzitását mutatja meg egy adott személyiségben. Az a személy, aki lelkiismeretes, megfontolt és óvatos, előre megtervezi lépéseinek következményeit, döntéseinek lehetséges kimeneteleit. Valószínűleg komoly és alapos ember, aki szorgalmas és felelősségteljes is egyben.

Az extravertált emberek

Nekik vannak a legszínesebb képeik, ha ránézünk, szinte vibrálnak. Sokszor választanak olyan profilképet, ahol többen vannak, és láthatóan jól érzik magukat a barátokkal, családdal. A fotókon gyakran mozgásban vannak, tevékenyek, sokszor sportolás közben készült képeket posztolnak. Azonban lehet bármilyen feltűnő a profilképük, a legtöbbször fotóik minősége átlag alatti. Ez is mutatja, hogy ők a lelkiismeretes típussal ellentétben nem a megvalósítás precízségére, hanem a minél több információra fektetik a hangsúlyt.

Az extraverzió a Big Five modell azon faktora, amely azoknál az embereknél kap magas értéket, akik társaságkedvelők, pozitív érzelmi beállítottságúak és többnyire magabiztosak is. Az introvertáltakkal ellentétben ők általában impulzívak és energiájukat a másokkal való együttlét növeli, nem pedig csökkenti. Sokszor dominánsak, és könnyedén kifejezik érzéseiket, legyen az akár kellemes vagy kellemetlen.
profilkep2

A barátságosak

Szintén színes, de sokszor homályos, fényes képek a kedvenceik. Az ő képeik általában az átlagnál rosszabb minőségűek, viszont képeiken szinte mindig mosolyognak, és pozitív hangulatot árasztanak. Mint ahogy az általános megnevezésük is mutatja, a kedves emberek általában vonzzák mások társaságát, így ők is gyakran vannak képeiken másokkal. Amiről feltűnhetnek az az, hogy a fotók sokszor kivehetetlenül zavarosak, életlenek, sokszor csak egy hangulat visszaadását célozzák meg. Lehet, hogy a képeik nem a legmutatósabbak, mégis ha rájuk nézel, tele van természetességgel és biztosan megmosolyogtat.

A barátságosság faktor méltán kapta ezt a nevet, mivel azoknál domináns ez a vonás, akiknek nagyon erős képességeik vannak a kapcsolatok fenntartására. Ha gondoskodásra, érzelmi támogatásra van szükségünk, ők lesznek az elsők, akik odalépnek hozzánk. Ezek a melegszívű, kedves emberek amellett, hogy általában nagyon udvariasak, általában kevésbé ingerelhetőek, sokkal türelmesebbek az átlagnál.

A neurotikusok

Ők azok, akik leginkább eltérnek a többi típustól, mivel egészen más fotókat posztolnak magukról, ha egyáltalán megteszik. Nem meglepő, hogy képeik egysíkúak és többnyire színtelenek, de maximum egy-két színt tartalmaznak, amik legtöbbször komorak. Előszeretettel választanak olyan képet, ahol nem látszik az arcuk, de ha mégis, akkor mellőzik a pozitív, vidámságot sejtető érzelmeket. Érdekes módon, képeiken nagyon gyakran szerepelnek állatok, feltehetően amiatt, mert nem szeretnek a középpontban lenni, így ez a figyelemelterelés egyik formája lehet.

Az érzelmi stabilitás vagy neuroticizmus faktor szélsőséges megmutatkozása az, ha valakinek gyakran vannak irreális, negatív gondolatai és indulatait nehezen kontrollálja. A neurotikus személy tele van szorongással, félelmekkel és önértékelési problémákkal.
profilkep1

Az arctalanok

Már csak egy típus maradt ki, ők pedig azok, akik jelen vannak a közösségi felületeken, de arctalanul, mivel nincsen profilképük. Milyenek vajon ők? Valóban arctalanok, vagy inkább szeretnek elbújni?

Szinte teljesen biztos, hogy őket sem hagyja hidegen mások véleménye, sőt, talán pont az attól való félelem az, ami miatt nem reprezentáltatják magukat fényképpel. Ők azok, akik feltehetően a legritkábban posztolnak magukról, de olvasnak és nézelődnek, tehát jelen vannak, csak arctalanul, a háttérben. Megtudjuk, ha a kutatóknak egyszer eszükbe jut felvenni ezt a kategóriát is a vizsgálataik sorába.

Ha érdekel a pszichológia közérthető nyelven, ne hagyd ki a 7köznapi pszichológia blogot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hány éves korukban bírják legtovább a férfiak az ágyban
Friss kutatásban vizsgálták meg, hány percig tartanak az együttlétek különböző korosztályokban.


Nem titok, hogy a férfiaknál nagyban függ az életkortól az, hogy mennyi ideig tart nekik eljutni az orgazmusig. A szexjátékok eladásával foglalkozó Lovehoney most kiderítette, hogy különböző korosztályokban meddig bírják a férfiak az ágyban – számolt be róla a Metro.

2025-ben készített felmérésük szerint – amelyben az előjátékot nem vették bele a számításba –

a 18–24 éveseknél átlagosan 16,14 percig tartanak az együttlétek.

Az ebben a korosztályban megkérdezettek 5 százaléka azt mondta, 1-2 percig tart csak ki, de szintén 5 százalék vallotta azt, hogy minden aktusnál akár több mint egy órán keresztül is bírja.

A 25–34 éves férfiaknál az átlag 18,29 perc. Itt 21 százalék 11–15 perces átlagos időt mondott, 15% pedig 21–30 perc alatt jut el az orgazmusig.

„A kutatások azt mutatják, hogy az aktusok hossza a húszas évek végén–harmincas évek elején tetőzik, és ahogy a férfiak idősebbek lesznek, ez fokozatosan rövidül”

– mondja Sarah Mulindwa, a Lovehoney szakértője.

A 35-44 éveseknél enyhe csökkenés látszik: az átlag alig több mint egy perccel rövidül az előző évtizedhez képest. Erre a szakértő szerint az a magyarázat, hogy ebben a korban a férfiak már tapasztaltabbak, jobban kommunikálnak, ez pedig gördülékenyebbé teszi a szexet. A hátráltató tényező a stressz vagy a rendelkezésre álló idő rövidsége lehet, ezért érdemes az együttléteket akkorra időzíteni, amikor a legtöbb energia jut rá.

A 45–54 éves korosztályban nagyobb a visszaesés: az átlag 14,15 perc.

A megkérdezettek 25 százaléka 6–10 perc alatt ér a csúcsra, 18 százalék pedig 11–15 perc között jut el az orgazmusig. A szakértő elmondása szerint ennek legfőbb oka, hogy az ötvenes évekre a merevedés kevésbé kiszámíthatóvá válhat.

Az 55–64 éves férfiaknál már csak 11,3 perc az átlagos idő. Hatvan év felett már az egészségi állapot és a rendszeresen szedett gyógyszerek hatása is közrejátszhat abban, hogy nehezebb elérni az izgalmi állapotot, majd az orgazmust.

A 65 év felettiek már csupán átlagosan 8,15 percig bírják az ágyban.

A leggyakoribb tartomány a 6–10 perc (28%), a megkérdezettek 26 százaléka alig 3–5 percet mondott, 1 százalék viszont azt állította, hogy egy óránál tovább is tart eljutni a csúcsra.

A Lovehoney szakértője felhívta a figyelmet, hogy mindegyik életkorban a kommunkáció, a technika és az élvezet a legfontosabb, nem az, hogy mennyi ideig tart az együttlét.

Egy 2024-es felmérés szerint egyébként a heteroszexuális férfiak 95%-a azt mondja, hogy mindig vagy általában eljut az orgazmusig, míg a nőknél ez az arány 65%. A férfiaknál több tényező befolyásolja az orgazmusig tartó időt: számít, mennyi alkoholt iszik valaki, mikor szexelt legutóbb, és az életkor is.

„Összességében az adatok azt mutatják, hogy a nagyjából 10–15 perces szeretkezések a leggyakoribbak minden életkorban, a nagyon hosszú együttlétek pedig ritkák. De a legfontosabb tényezők a hozzáállás, a technika és a kommunikáció”

– hangsúlyozza a szakértő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tényleg nem viszik el kukát október 1-től, ha papír, vagy műanyag van benne? Mutatjuk az új szabály részleteit
Több ponton is fontos változások jönnek: nem mindegy, hogy hova dobjuk a papírt és a műanyagot, 2026 januárjától pedig a túlcsordult kukáért külön díjat kell fizetni.


Október 1-jétől módosul a kommunális hulladék gyűjtésének szabálya. A MOHU az általános szerződési feltételeiben rögzítette: „A Vegyes Gyűjtőedénybe papír-, üveg-, műanyag-, és fémhulladék nem helyezhető el kivéve, ha az

(a) folyadékot és Biológiailag Lebomló Hulladékot tartalmaz; vagy

(b) Vegyes Hulladékkal vagy más Hulladékkal összetapadt vagy összeragadt.”

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tiszta csomagolási karton, az újságpapír vagy a műanyag zacskó nem mehet a vegyes kukába.

De például a felvágottak csomagolópapírját vagy a tömlős sajt műanyag héját nem kell elmosni attól tartva, majd nem viszik el a kukát. És a tejfölös doboz miatt sem marad a ház előtt a teli kuka, ugyanis az ezekben lévő ételmaradék biológiailag lebomló hulladéknak számít.

A változás az „ÁSZF Közszolgáltatási résztevékenység (hatályos 2025.10.01-től)” pontban szerepel, és 2025. október 1-jétől lép életbe.

Emellett pedig vannak olyan változások, amelyek jóval súlyosabban érintik a lakosságot.

2026 januárjától ugyanis a túlcsordult kukák többlettartalmáért külön díjat kell fizetni,

és a háztartási mennyiségű sitt hulladékudvari lerakása fizetős lesz.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hogy mennyiért ebédelhetnek a debreceni BMW-gyár dolgozói
A konyha nyitott, a pultnál lehet sorban állni, és nem kötelező helyben enni: saját étel is hozható, melegítéshez több mikró és hűtő áll a dolgozók rendelkezésére.


A Vezess.hu is ott volt a debreceni BMW-gyár megnyitóján, és útközben benézett az üzemi étkezdébe is. Megnézték, milyen fogások közül választhatnak a dolgozók, és mennyit kell fizetni értük. Fotót is közöltek, melyről kiderül, hogy több ételnél két ár látható: a látogatóknak szóló normál és a dolgozói kedvezményes.

A kiemelt fogások és áraik:

  • Budapest sertésszelet petrezselymes burgonyával: 3 450 / 1 545 forint;
  • Rántott gomba rizzsel, tartárral: 2 915 / 1 010 forint;
  • Cigánypecsenye tepsis sültburgonyával: 3 450 / 1 545 forint.

A lap megjegyzi, hogy a

normál ár nem olcsó, dolgozói kedvezménnyel viszont már az.

A konyha nyitott, az alkalmazottak és a vendégek a kiszolgálópultnál állhatnak sorba.

Nem kötelező itt ebédelni: aki szeretne, hozhat otthonról ételt. Ehhez több mikrohullámú sütő és több hűtő is rendelkezésre áll, ezeket a dolgozók szabadon használhatják.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Vencel trükkje: így lehet egész napra feltankolni a SZIN fesztiválon
Nézd meg a cikkben található TikTok videónkat, hogy mi volt Vencel megoldása a túlélésre – és igen, a Lidl-ing külön jól jött hozzá. Ha még nem vagy feketeöves fesztiválozó, érdemes megismerned Vencel trükkjeit.


Egy fesztivál reggelén a legnagyobb kihívás sokszor nem a kedvenc koncertre való bejutás, hanem az, hogy újra lendületbe kerülj. A SZIN-en a koránkelők és a későnfekvők is ugyanazzal a problémával szembesülnek:

Korgó gyomor, fáradt test és az a bizonyos „Na jó, ma hogyan fogom végigcsinálni?” - érzés.

Vencel is pontosan így indult neki a napnak, amikor történt valami – de ezt videón is megörökítette, hogy akár Ti is lemásolhassátok az ő fesztiválmentő megoldását.

NÉZD MEG A VIDEÓT ITT!

@szeretlekmagyarorszag.hu #lidlmagyarorszag #szinfesztival #magyar #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Reggeli rántottával a startvonalon

A TikTok-videóban rögtön látszik, hogy Vencel nem a színpad felé vette az irányt, hanem a Lidlnél kötött ki. És milyen jól tette!

Nem valami gyors, összecsapott harapnivalót kapott, hanem egy meleg, frissen készült rántottát, amihez a tojást a Lidl FesztMarketjében vásárolta. Ráadásul úgy készítették el neki, ahogy ő szerette volna: sok sajttal, lágyan.

Ez egy fesztiválon olyan, mintha prémium szolgáltatást kapnál. A reggeli után Vencel szemmel láthatóan visszanyerte az energiáját, és a videóban is megjegyzi, hogy így már könnyebb nekiindulni egy teljes napnak. És tényleg: aki próbált már fesztiválon reggelizni, tudja, mekkora különbség, ha nem egy horrorárú szendvics vagy egy előző napról maradt félcsomag keksz az egyetlen opció.

Bevásárlás egész napra – horrorárak nélkül

A Lidl FesztMarket nem csak a reggeli miatt volt nyerő. Vencel gyorsan feltankolt pékáruból, gyümölcsből és üdítőből, így a nap további részére is bebiztosította magát. Az árakban nem volt semmi „fesztivál-felár”, minden ugyanannyiba került, mint egy bármilyen másik Lidl üzletben. A polcokon ráadásul nem csak a klasszikus „chips és kóla” kombó található: friss zöldségek, nemzetközi készételek és még vegán opciók is várják a vásárlókat.

Szett, kupon, bónusz – így lesz a fesztivál outfited is nyerő

A fesztiválon nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogyan nézel ki közben. Vencel már rutinos fesztiválozó, a Campuson már megtanulta, hogy megéri Lidl-ingben érkezni, mert így nemcsak extrává teszi a szettjét, hanem egy exkluzív Lidl Plus kupont is bezsebelhet. A kuponnal pedig Vencel desszertet is be tudott szerezni – és ki mondana nemet egy fagyira, amikor 30 fok van a Tisza-parton?

Aki pedig nem készül Lidl-ruhadarabbal, az sem marad hoppon: a helyszíni Gift Store-ban válogathat a menő merch cuccok közül. Sőt, ha valaki 2.500 Ft felett vásárol a FesztMarketben, ajándékba is választhat egy új darabot. A fotótükröknél pedig egy pillanat alatt le is lehet csekkolni, mennyire áll jól az új outfit.

Amíg a telefonod tölt, töltődj te is!

Délután, amikor már kezd erősen tűzni a nap, ki ne vágyna egy kis hűsölésre, megpihenésre a fesztiválos forgatagban?

Érdemes megkeresni a Lidl chillzónát és ott belehuppanni az egyik babzsákfotelbe – csak aztán nehogy az legyen a gondod, hogy nem is akarsz onnan felállni.

Amíg Te lazulsz, a telefonod töltődhet: itt ugyanis ingyenesen használható töltőpontokat is találsz. De ha mégis inkább aktív maradnál, akkor bepillanthatsz abba, hogy milyen lehet a Lidlnél dolgozni, akár még a cég HR-eseivel is beszélgethetsz erről. A hangulat itt teljesen olyan, mintha a fesztiválon belül lenne egy külön kis közösségi tér, ahol egyszerre lehet pihenni, játszani és persze új emberekkel találkozni.

És mi van akkor, ha valaki túl sokat vásárolt, és maradt a szatyor alján egy-két zsemle vagy gyümölcs? Jó hír, hogy a Lidl a SZIN-en is figyel a fenntarthatóságra: a megmaradt élelmiszereket nem dobják ki, hanem karitatív partnereknek ajánlják fel.

Vencel fesztiválozása végül úgy alakult, hogy nemcsak, hogy túlélte a nehezen induló napot, de a komfortra és a pénztárcabarát megoldásokra is rátalált a Lidlnél.

A cikk a Lidl támogatásával készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET: