Tudod, hogy miért kérik el a pénztárosok az irányítószámodat?
Bizonyára neked is feltűnt már, hogy a nagy áruházláncokban előfordul, hogy fizetéskor a kasszás azt mondja: "Egy irányítószámot még kérhetek?". Gondolkoztál már azon, vajon miért van arra szükség, hogy eláruld, mi az irányítószámod? A Pénzcentrum megkérdezte a lakberendező, illetve barkács óriás IKEA-t és Praktikert, hogy ők például mire használják a kasszások által begyűjtött adatokat.
A vásárlások során begyűjtött irányítószámok alapján - értelemszerűen - az áruházak elemezni tudják, hogy honnan érkeznek a vásárlóik. De miért jó ez nekik?
Az IKEA például ennek alapján dönt a bemutatótermek inspirációs kínálatának kialakításáról.
Nem mindegy, hogy az egyes IKEA áruházakba mondjuk leginkább a főváros belső kerületeiből, vagy inkább vidékről érkeznek a vásárlók. Nyilván más az igénye egy lakásban élőnek, és egy olyan embernek, aki családi házban él. Például a nappali alapterülete sem azonos a két esetben, "vagyis nem mindegy, hogy az IKEA nappali megoldásait hogyan, mekkora térben, milyen elrendezésben mutatjuk be, hiszen azoknak minden esetben tükrözniük kell a látogatók aktuális élethelyzetét, hogy számukra megkönnyítsük a vásárlást" - nyilatkozta az IKEA pr-vezetője, Varga-Nagy Eszter Pénzcentrumnak.
A Praktikernél a fő szempont az, hogy kiderítsék, hová érdemes az akciós kiadványokat postázni.
"Akciós kiadványainkat országszerte az áruházak vonzáskörzetében címzetlen küldeményként juttatjuk el a háztartásokba. Fontos következtetéseket tudunk levonni a terjesztési területről, hiszen látjuk az adott irányítószámról érkező vásárlószámot és forgalmakat. Módosítani tudunk ezek alapján, ha szükséges a terjesztésen is" - mondta a Praktiker Kft. marketing és online szolgáltatások vezetője, Burka Szilvia a Pénzcentrumnak.
Fontos megjegyezni, hogy az irányítószám nem névhez kötött adat, vagyis a boltok nem a vásárló személyes adataként mentik el, hanem csupán statisztikai adatként. A Praktiker és az IKEA is arról számolt be, hogy a vásárlók általában készségesen megadják az irányítószámukat, elenyésző azon vásárlók száma, akik nem teszik meg ezt, így hiteles képet kaphatnak. Feltéve, hogy nem mindenki valami másik címet ad meg.