KULT
A Rovatból

Titokzatos utasok, sötét múlt az óceán közepén – 1899 kritika

Szereted a rejtélyeket? Szívesen gondolsz vissza a Lostra? A lassú drámák a kedvenceid? Lehet, hogy az 1899 lesz a világ legjobb sorozata számodra?

Link másolása

Nem lehet azt mondani a 2017-es Dark című sorozat készítőire, Jantje Friesere és Baran bo Odar-ra, hogy újak a szakmában, ugyanis ők készítették a zseniális német sorozat három évadát a Netflixnek. Aki látta, tudja milyen volt: egy nehezen követhető, high-concept időutazós sorozat, ami feltette a modern sci-fi nemzetközi térképére Németországot. Több szálon egyszerre futó történetet, párhuzamosan három idősíkot és három teljes különböző színészgárdát kellett követnie a nézőnek, ami mondanom se kell, nem volt egyszerű feladat, de nagyon megérte, mert a Dark nehezen felülmúlható élmény volt.

Szerencsére jelen cikkünk alanya sokkal egyszerűbb szerkezetű, ugyanakkor nem mondanám könnyen befogadható sorozatnak.

Mi több, nagyon is közel áll a Dark-hoz, csak nem biztos, hogy jó értelemben. Kár érte.

Nagyon erős, atmoszferikus starttal indul az 1899, a Kerberos nevű emigránsokkal teli gőzhajón találkozunk a főszereplővel, a brit Maura Franklinnel az Atlanti óceán közepén.

Szépen lassan adagolja a fontosabb karaktereket az első rész,

megismerjük a kapitányt, Eyket, aki a német személyzet vezetője, Ángelt és Ramirot, a két spanyol ajkú gazdag utazót, Lucient és Clémence-et, a francia nászutasokat, Ling Yi-t és édesanyját, akik Kínából jöttek. A hajó mélyéből előkerül a szegényebb réteg is: mélységesen keresztény dán emigránsok, és a lengyel Olek a hajó gépházából, sőt még egy francia potyautas is van a tengerjárón.

Ez így leírva is hosszú és bonyolult,

hát még ha megtudjuk, hogy minden utasnak drámai, tragikus múltja van és ezt mind-mind ránk fogják önteni flashbackek formájában. Szinte minden fontosabb utas sötét múltjában fogunk áskálódni, majd megtudjuk, hogy senki sem véletlenül választotta a Kerberost.

Lehetne Lost-os párhuzamot vonni, csakhogy ott részenként egy karakterre koncentráltak az alkotók, így nagyobb hangsúlyt tudtak fektetni egy ember történetére, míg itt mindenki tragédiáját egyszerre kapjuk a képünkbe. Nem az első részben, de folyamatosan, és valahogy nem szervesen épülnek bele a történetbe, némelyik teljesen érdektelen, unalmas. Ez egy nagy melléfogás, pedig a hangulat az első percekben nagyon erős, a Kerberos atmoszférája zseniális.

A békés utazást pedig megzavarja a Prometheus nevű gőzhajó megtalálása, ami négy hónapja tűnt el.

Innentől a sorozat átevez egy kicsit szellemhajós vonalra, Bermuda háromszög szájízzel, de nem kezdenek semmit ezzel a ziccerrel sem. A félelmetes, misztikus felvetés, amilyen gyorsan jött, úgy távozott is, ugyanis ez nem egy kosztümös sorozat, horror, vagy thriller. Az 1899 egy nagyon különleges széria, zsánerét azért nem fedem fel, mert erős spoiler lenne, de maradjunk annyiban, hogy a szemfüles néző a második rész környékén tudni fogja, hogy körülbelül merre megy majd a történet.

Rossz sorozat az 1899? Nem. Egyértelműen nem, de nagyon sok sebtől vérzik és sokan el fogják engedni útközben. Először is: a nyolc részt kényelmesen bele lehetett volna sűríteni négybe is. Vontatott a történet, iszonyatosan lassan halad előre, sokszor a karakterek csak bámulnak, szenvednek és nem mozog előre semmit, vagy belénk sulykolnak olyan dolgokat, melyek egyértelműek. A ténylegesen fontos kérdésekre nem kapunk választ, sőt a kérdéseket se teszik fel.

A képi világ sokszor indokolatlanul zavaros és tele van oda nem illő inzertekkel, amik nem felkeltik a rejtély iránt érdeklődők kíváncsiságát, hanem inkább megzavarják őket.

Az alkotók túl nagy feneket kerítenek a csavaroknak, amikből van bőséggel, de majdnem mind súlytalan, a legvége pedig inkább csalódást keltő, mint kielégítő. Túl sok mindent próbáltak beleszuszakolni a sztoriba, ami pedig még dühítőbb, hogy sok mindennel nem is kezdenek semmit, nincs megoldása, magyarázata vagy értelme.

Miért olyan nehéz sorozat az 1899? Nem csak a hossza miatt. Minden szereplő a saját nyelvén beszél, és akik tudnak angolul, ők egymással a közös nyelven kommunikálnak. Ez azt jelenti, hogy az 1899 nézése közben több dán, német, francia, lengyel, kínai, japán, spanyol és portugál dialógust fogunk hallani, mint angolt. Számomra ez nem volt probléma, de sokaknak,

akik csak kikapcsolódásból szeretnének nézni egy könnyed sorozatot, valószínűleg elrettentő lesz, hogy erre a szériára bizony keményen rá kell koncentrálni.

Nézhetjük ugyan magyar szinkronnal a sorozatot, akkor viszont nagyon röhejes lesz, amikor két karakter nem érti egymást, pedig mindketten magyarul beszélnek, vagy ami még rosszabb: teljesen megváltoztatják a párbeszédeket, ilyenkor pedig a bábeli káosz lényege veszik el, amitől sokkal kevesebb lesz a mű. A konfliktusok nagy része ugyanis kommunikációs problémákból adódik, amit meg lehetett volna oldani egy-két beszélgetéssel.

A látványvilág gyönyörű, és különleges, amikor beindul a történet. A hajón játszódó jelenetek ugyan egy-két rész után unalmassá válhatnak, hiába az elképesztően jó kosztüm és díszlet-design, a hajókabinokban rohangáló színészeket fogjuk nézni. Viszont amikor kicsit megszabadul ezektől a keretektől,

az 1899 csodaszép és bizarr lesz, abszolút pozitív értelemben.

A büdzséhez képest hihetetlen amit a tévé képernyőjén látunk, egyáltalán nem érezzük azt, hogy nem egy nagy költségvetésű amerikai sorozatot nézünk. A zene terén ugyan kicsit felemás a helyzet: nagyon különleges, csontig hatoló témája van az 1899-nek, ami ha felcsendül, az ütő is megáll az emberben, ugyanakkor sokszor belekevernek modernebb dallamokat, ami erősen elüt az atmoszférától. Szintén retrospektív érthető, miért tették ezt, de szerintem hibás lépés volt.

Ebből azt a következtetést lehetne levonni, hogy nekem nem tetszett az 1899, ami valamennyire talán igaz is, de nem tudok rá haragudni. Túl nagynak gondolták az ötletüket megalkotóik és túl sok időt adtak neki, pedig ott volt a potenciál a sorozatban, hogy kiemelkedő legyen: a főszereplők nagyon jók, még ha egy-egy mellékszereplő gyengébb is, de a misztikum működik egy ideig,

a rejtély az elején meg tudja fogni a nézőt, de a vége felé az egész szétesik.

Sajnálom, de én nem fogom nézni a második évadot, ha berendelik. Azért mindenkinek ajánlom, hogy nézze meg legalább az első részt, hátha elkapja a Lost-hangulat. Az 1899 megtekinthető magyar szinkronnal is a Netflix-en.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: