KULT
A Rovatból

Tengerész volt, majdnem lemondta A nagy Lebowskit, és 2020-ban öt héten át élet és halál között lebegett – Jeff Bridges 75 éves

Ki mástól várnánk, hogy legyőzi az őt egyszerre legyűrni próbáló rákot és a Covidot? A Tökit nem olyan fából faragták, hogy csak úgy feladja. Egy hollywoodi sztár, aki beleszületett az iparba, és sosem tűnt el a süllyesztőben.


Jeffrey Leon Bridges 1949. december 4-én született Los Angelesben, a népszerű filmsztár, Lloyd Bridges (őt sokan a Nagy durranás-filmek Benson tengernagya és elnöke kapcsán ismerik, de szerepelt többek között az 1943-as Szaharában, az 1952-es Délidőben, az 1979-es Az ötödik muskétásban, az Airplane! első és második részében, a Joe és a vulkánban, a Drágám, a kölyök (marha)nagy lettben, az Időzített bombában –itt pl. Jeff filmbeli nagybátyját játszotta – vagy a Maffia!-ban, 1998-ban hunyt el), és a szintén színésznő, illetve író Dorothy Simpson fiaként. Négy gyermek közül volt az egyik: a bátyja, Beau Bridges ugyancsak ismert színész lett, és született egy húga is, Cindy. Volt egy Garrett nevű fivérük is, aki 1948-ban hirtelen csecsemőhalál szindrómában halt meg néhány hónaposan. Az anyai nagyapja az angliai Liverpoolból vándorolt az Egyesült Államokba.

Jeff és a testvérei Los Angeles Holmby Hills nevű városrészében nőttek fel.

Szoros volt köztük a kapcsolat, főként Beau miatt, aki egyfajta pótapaként működött Jeff és Cindy számára, amikor az apjuk forgatott valahol (ami elég gyakori volt).

Jeff számára természetesen adta magát a showbiznisz: 1967-ben leérettségizett a University High Schoolban, de már 17 éves korában az apjával turnézott az Anniversary Waltz című színpadi produkcióban. Az érettségi után aztán New Yorkba költözött, ahol színészetet tanult a Herbert Berghof Stúdióban. Emellett katonai szolgálatot is töltött, méghozzá a tengerészetnél,1967-től 1975-ig az Egyesült Államok parti őrségének tartalékosa volt a kaliforniai San Luis Obispóban, mint első tiszt.

Az apja miatt lett színész

Bridges egyébként életének eddigi 75 évéből több mint 74-et töltött a kamera előtt, mivel mindössze 4 hónapos korában debütált a filmvásznon: egy vonatállomáson, Jane Greer karjaiban, a The Company She Keeps című filmben. Sírnia kellett volna a jelenetben, ő azonban teljesen nyugodt volt, ezért az édesanyja, Dorothy (aki Jeff idősebb testvérével, Beau-val együtt szintén szerepelt a filmben) egy picit belécsípett. Ez hatott, Bridges pedig azóta is színészkedik.

Visszatekintve azért kétli, hogy valaha is a showbiznisz útjára lépett volna, ha az édesapja és az édesanyja nem biztatják és bátorítják erre. Lloyd például, ellentétben az ő apjával, kifejezetten támogatta, hogy a csemetéi filmezéssel és úgy általában színészettel foglalkozzanak. „Szerette, amit csinált, és a gyerekeit is erre akarta rávezetni. Úgy vélte, ez egy nagyszerű módja annak, hogy emberekkel találkozzanak, kreatívak legyenek és körbeutazzák a világot. Ha pedig még szeretik is, nincs több kérdés” – nyilatkozta egy interjúban Jeff.

Konkrétan Lloyd tárta széles a szórakoztatóipar kapuit a két fia előtt, mivel szerződtette őket, hogy viharos tinédzserkorukat a Sea Hunt (1958-1960) című tévésorozat forgatásán töltsék. Majd Jeff számára rögtön az 1970-es A düh folyosói című drámában játszott szerepe után jött a nagy áttörés: ő játszhatta a pimasz és magabiztos Duane Jacksont, aki Cybill Shepherddel egy texasi kisváros moteljeiben rótta a köröket Az utolsó mozielőadásban, amelyet Peter Bogdanovich író-rendező adaptált Larry McMurtry regényéből. A szerep és a film meghozta Bridges számára 1972-ben (vagyis mindössze 22 éves korában) az első Oscar-jelölését. „Ez egy rendkívül izgalmas élmény volt. Bogdanovich nagyszerű filmes volt, nagyszerű lélek. Cloris Leachman, Ben Johnson, Ellen Burstyn, Timmy Bottoms, a szereposztás is tökéletes.

Akkoriban mindannyian pályakezdők voltunk, és azt éreztük, hogy ez a film különleges lesz. Az is lett. Ha ma megnézed, csak úgy ott lóg önmagában, gyönyörű! Semmihez sem hasonlítható” – mesélte Az utolsó mozielőadásról, ami megnyitotta előtte Hollywood kapuit, ezután sorra kapta a szerepajánlatokat.

A nagy bukását is élvezte

Bridges második Oscar-jelölése 1975-ben érkezett a Villám és Fürgeláb című filmért, amelyben Clint Eastwood bankrablótársát alakította. Az akkor elsőfilmes író-rendezővel, Michael Ciminóval (aki később A szarvasvadászért nyert Oscart) olyan nagy élmény volt a közös munka, hogy Bridges úgy szívesen mondott igent egy új közös munkára. Ez azonban nem volt jó döntés, mivel ebből lett A mennyország kapuja című, katasztrofálisan nagyot bukó epikus western 1980-ban. „Cimino és én az akkori karakterekről beszélgettünk, és az egyikük – egy gazdag üzletember – egy távoli rokonomra, John L. Bridgesre emlékeztetett, aki Arkansasból érkezett a kaliforniai aranyláz idején, és nagy pénzeket keresett. Cimino azonnal megragadta az alkalmat, és felhívta a látványtervezőt azzal, hogy változtassák meg az összes feliratot a városban John Bridges Ltd.-re!” Szóval azért volt némi pozitívum is a pórul járt film készítése közben.

Ráadásul A mennyország kapuja véget nem érő felvételei közben Bridges és színész társa, Kris Kristofferson, amikor csak tudtak, összeültek és együtt gitározgattak.
„Egy rakás vad kölyök voltunk akkoriban, de Kris keményen dolgozott, és tényleg a színészetre koncentrált. Rengeteg zenész vett részt a filmben. Ott találkoztam először egy jó haverommal, T Bone Burnett-tel is” – emlékezett vissza.

Eljő az áttörés

A legfontosabb filmes tapasztalatait azonban ennél korábban, John Frankenheimer 1973-as Eljő a jeges című rendezésének készítése közben szerezte. Bridges játszotta a fiatal, húszas évei elején járó anarchistát, a színésztársai azonban főként az ötvenes, hatvanas és hetvenes éveikben jártak.

„A legtöbb filmnél szerencsés vagy, ha kapsz pár hetet próbálni, majd a forgatás jóval több ideig tart. Ebben az esetben azonban minden megfordult: John Frankenheimer nyolc hetet adott nekünk a próbákra, majd összvissz két hét alatt leforgattuk a filmet. Ezt a nyolc hetet így együtt tölthettem olyan színészlegendákkal, mint Fredric March, Robert Ryan vagy Lee Marvin, akik az évek és a rutin ellenére ugyanolyan izgatottak voltak, mint én, mert szerették volna, ha egy jó filmet csinálunk Eugene O’Neill színdarabjából. Észrevettem rajtuk, hogy ez a félelem és szorongás a szakmával járó alapvető érzés, amihez a karrierem során azóta én is hozzászoktam.”

Az Eljő a jeges forgatása egyébként egy olyan időszakban történt, amikor Bridges még nem volt biztos benne, hogy a színészkedés lesz az ő útja, szemben a többi kreatív tevékenységgel, ami érdekelte: a zene, a festészet és a fotózás.

„Azalatt a nyolc hét alatt együtt lógtam ezekkel a nagyszerű színészekkel és ezzel a csodás rendezővel. Sokat beszélgettünk, és beleláthattam, hogyan dolgoznak az ilyen kaliberű színészek. Nagyon tanulságos volt. Ezek után úgy döntöttem, hogy az életem hátralévő részében ezt fogom csinálni, méghozzá profi módon.”

A Töki és a mestermű

S bár a következő évtizedekben olyan ikonikus filmekben játszott, mint a King Kong (1976), a Tron, avagy a számítógép lázadása (1982), a harmadik Oscar-jelölését hozó Csillagember (1984), a Tucker, az autóbolond (1988), a bátyjával, Beau-val újra összehozó Azok a csodálatos Baker fiúk (1989), A halászkirály legendája (1991), a Nyom nélkül (1993), a Félelem nélkül (1993),  a Tükröm, tükröm… (1996), A szomszéd (1999), a negyedik Oscar-nominációt jelentő A manipulátor (2000), a K-PAX: A belső bolygó (2001), a Vágta (2003), a Tideland (2005) vagy Marvel-mérföldkőnek számító és nagy kasszasiker A Vasember (2008), a leghíresebb szerepe kétségkívül a Coen tesók, Joel és Ethan 1998-as A nagy Lebowskija volt. Bridges veszélyesen közel állt ahhoz, hogy visszautasítsa a szerepet (a bowlingozó, lazsáló Jeffrey Lebowskit, azaz a Tökit), amelyhez azóta is a leginkább kötődik, mert attól félt, hogy a lányai azt gondolják, amit karakter életvitele képvisel, az pozitív. Aztán szerencsére megbeszélték a dolgot, Bridges így rábólintott, a többi pedig már történelem.

Hogy a Coen testvérek miért gondolták, hogy ő a tökéletes jelölt a Töki szerepére, az máig rejtély a számára. „Nem olyan volt, mint bármelyik másik filmem. Fogalmam sincs, miért engem választottak. Talán tudták, milyen voltam a gimiben, nem tudom. A nagy Lebowski pedig nemcsak az egyik kedvenc filmem, hanem a kedvencem, egyfajta mesterműnek tartom. Tudom, hogy elfogult vagyok, de ott van a sorban a legjobbak közt. Egyszerűen annyira jól működik a közönség számára. Minden alkalommal, amikor megnézed, új, apró dolgokat találsz benne, amiket csak imádni lehet.”

Oscar, rák, Covid

A kétezres évek vége újra a figyelem középpontjába helyezte őt, hiszen miután eljátszotta a Marvel Mozis Univerzum, vagyis az MCU első főgonoszát A Vasemberben, egy évvel később, a 2009-es Őrült szív című zenés drámájával pedig végre (az ötödik jelölésére) megkapta az Oscar-díjat 2010-ben, ráadásul a legjobb férfi főszereplő kategóriájában. Majd a következő filmjével, a nagy sikert arató A félszeművel (megint a Coen fivérek) jött a hatodik nomináció, a 2017-es A préri uraival pedig a hetedik… Hiába, a kivénhedt, dörmögő, laza cowboyszerepeket mintha ráöntötték volna. S hasonlót játszik nagyobb színészi szünete (2018-ban szerepelt utoljára mozifilmben, a Húzós éjszaka az El Royale-ban című krimiben) utáni első projektjében, A nagy öreg (2022-2024) című, immár két évadot is megélt sorozat ex-CIA-ügynökeként.

A Hulu sorozatára egyébként még azelőtt bólintott rá, hogy non-Hodgkin limfómával diagnosztizálták volna, amit 2020. október 19-én jelentett be hivatalosan. Ráadásul nem elég, hogy kemoterápiás kezeléseket kapott a rák miatt, ráadásul még elkapta a Covid egyik súlyos változatát is, a két kór együttes hatása miatt pedig élet és halál között lebegett öt héten át.

Bridges részletesen leírta a két betegségből való felépülés hosszú folyamatát, és beszámolt arról, hogy az öthetes kórházi kezelés után hónapokig kellett otthon lábadoznia, mire újra működőképes lett.

A nagy öreg alkotói pedig türelmesen vártak rá. Bár egy évet csúszott így a produkció, de Bridges és a készítők is örültek neki, hogy a színész végre olyan állapotba került, ami lehetővé tette a számára, hogy leforgasson egy akciókban és közelharcokban is bővelkedő sorozatot. Nem semmi!

50 éve együtt

A betegségében szerencsére nem volt egyedül, hiszen mellette volt a felesége, Susan és három lányuk, Isabelle (1981), Jessica (1983) és Haley (1985). Jeff Bridges magán- és szerelmi élete ugyanis nem is lehetne unalmasabb a bulvárlapok számára. Bár fiatalkorában állítólag egy rövid ideig együtt volt Cybill Shepherddel, valójában 1974 óta, vagyis idén 50 éve rabolta el a szívét Susan Geston, akivel az 1975-ös Rancho Deluxe forgatásán találkoztak, ahol Geston pincérnőként dolgozott. A 24 éves színész és a 21 éves lány rögvest egymásba szerettek. 1977. június 5-én házasodtak össze, vagyis idén ünnepelték a 47. házassági évfordulójukat, ami felettébb ritka egy hollywoodi sztárnál. Reméljük, megülik még az aranylakodalmukat is 2027-ben!

S hogy mit tartogat a jövő Jeff Bridges számára? Reményünk szerint hosszú életet és minden jót! Legközelebb ismét egy mozifilmben, régi franchise-a, a Tron harmadik részében, a Tron: Aresban láthatjuk újra Kevin Flynnként, a tervek szerint 2025 októberében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Kibe bízzon az, akit így tettek lóvá, ilyen alja módon?” – Itt van Azahriah legújabb száma, a pörkölt
Azi falatozója, egy mozdulatlan alak és megannyi rejtélyes utalás. A vadonatúj dal aligha fog csalódást okozni a rajongóknak.


Azi zenéjével és Bogdán Balázs vizuáljával megérkezett Azahria legújabb száma és minimál klipje, a pörkölt.

A új dalban a zenész tesz néhány kósza utalást, amit akár közéletinek is lehet venni, utal saját sikereire és harcaira, de többször emlegeti a múltját is.

A klipben egy panelrengetegben magányosan álló gyrosozó, benne egy Azira emlékeztető, mozdulatlan figura, és egy előtte fekvő, leginkább idős hölgyre hajazó alak szolgáltatja a vizuált.

A Szeretlek Magyarország egyik olvasója szemfülesen megpróbálta megfejteni a látványnak egy részét: elmélete szerint az Azi falatozója nevű gyrosos megjelenítése utalás lehet Bereczki Zoltán egy korábbi mondatára. A színész-énekes korábban úgy nyilatkozott Azarhirah zenéjéről: „Zeneileg… a gyrososnál szól ez a zene 20 éve. Ez egy arab zenei hangzásvilág, amit a kissrác csinál. Ha leveszed róla a magyar zenét, és elkezdesz rá ilyen arab halandzsát csinálni, akkor pont ugyanez a zene szól a gyrososban. Csak a hangszerek alatta, a szöveg amit csinál, az egész az, amit nem fogsz tudni mellé rakni. Az az életérzés, amit ő hoz”. Mi ezt elfogadjuk érvényes találatnak.

A műhöz kevesebb mint fél óra alatt már 250 komment érkezett, és szinte másodpercenként emelkedik a lájkok száma. (A nap végére egyébként közel 95 ezer megtekintés, 10 ezer feletti kedvelés és 600 közeli komment lett a mérleg, 6 óra alatt.)

Azarhiah – pörkölt

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt Bakacsi Béla
A népszerű táncdalénekes felejthetetlen dalai mellett menedzserként többek között Presser Gáborral, Koncz Zsuzsával, Zoránnal és az R-Go-val is együtt dolgozott. 83 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 23.



83 éves korában elhunyt Bakacsi Béla táncdalénekes, zenei menedzser – tudatta a művész Facebook-oldalán a lánya.

Bakacsi Béla 1942-ben született Újpesten. 1961-ben tűnt fel a Ki mit tud?-ban, ahol kategóriájának győztese lett. A következő évben képviselhette hazánkat a Helsinkiben megrendezésre kerülő Világifjúsági Találkozón (VIT) is. 1966-ban az elsőként megrendezett Táncdalfesztivál közönségdíjasa lett.

A 70-es években főleg külföldön kamatoztatta tehetségét. A rendszerváltás után megalapította az Akkord Kulturális Szolgáltató Irodát, koncertszervezéssel és menedzseléssel foglalkozott 2011-ig. Közben rövid ideig könnyűzenei könyvkiadással is. Együtt dolgozott többek között Komár Lászlóval, Zoránnal, Szigeti Ferenccel, Koncz Zsuzsával, Presser Gáborral és a Locomotiv GT-vel, a Fonográf együttessel, a V’Moto-Rockkal, a Hungáriával és az R-GO–val is.

Bakacsi Béla számos feldolgozást is énekelt: olyan dalokat ismerhettünk meg magyarul az előadásában, mint a mint a Quando-quando, O Sole Mio, Quando m'innamoro, a My Way vagy az Ave Maria.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Colin Farrell, Margot Robbie és a nulla kémia esete – A Mágikus, merész, meseszép utazás se nem mágikus, se nem merész, és a meseszéptől is távol van
Talán a Modoros, mesterkélt, mézesmázos utazás találóbb cím lett volna. Legalább a jó szándék megvolt…


A csak szimplán Kogonada művésznéven futó, szöuli születésű, amerikai rendező-forgatókönyvíró (aki Park Joong Eun néven született) új filmjét sokan várták, mivel számtalan videóesszéjével, rövidfilmjével, valamint az első két egész estés darabjával, a 2017-es Columbusszal és a 2021-es Búcsú Yangtóllal rengeteg rajongót szerzett a független filmes szférában. Ráadásul most nagy stúdiófilmet (Sony) forgathatott két világsztárral (Colin Farrell és Margot Robbie), méghozzá egy olyan zsánerben (romantikus fantasy), amelyhez abszolút megvolt az érzékenysége, és ami képileg is tágas játszóteret biztosít számára.

A Mágikus, merész, meseszép utazás lehetett volna a következő Az élet csodaszép (1946), Nagy hal (2003), Ház a tónál (2006) vagy Időről időre (2013).

Úgy tűnik azonban, hogy Kogonada csak akkor jó, ha ő maga írja a saját sztorijait, most először fordult elő ugyanis, hogy más szkriptjéből dolgozott: Seth Reiss eredeti forgatókönyve adta fel a leckét rendezőnknek, akinek bele is tört a bicskája a papíron minden bizonnyal mágikusnak tűnő, a vásznon azonban keményen feszengős giccsbe forduló történetbe.

David (Farrell) épp egy esküvőre készül, ám a kocsija kerékbilincset kap, egy gyanúsan elhelyezett röplap pedig egy furcsa autókölcsönzőbe vezeti, ahol Phoebe Waller-Bridge és Kevin Kline egy igen kínosan jópofizó, de legalább rettenetesen humortalan jelenetben rátukmálnak egy régi autót s hozzá egy GPS-t. Az esküvőn David megismerkedik Sarah-val (Robbie), és rögtön fellángol köztük valami, aminek persze ilyen gyorsan még nem engednek, így más férfi megy fel az est végén Sarah szobájába. Másnap azonban lerobban a lány kocsija, a személy szerint Davidhez beszélő GPS pedig arra utasítja, hogy vegye fel őt, majd különböző, a természetben álló ajtókhoz irányítja őket, amelyeken belépve valamelyikük múltjában találják magukat, az életük egy-egy fontos pontján, ami érzelmileg anno nagy hatással volt rájuk.

Szóval a címbeli utazás ezt a kis túrát fejezi ki, amelynek során egyik ajtótól autóznak a másikig, azokban újraélik életük egy korábbi fejezetét, két ajtó között pedig eszmét cserélnek az élményeikről, magukról, a párkapcsolataikról, a családjukról, az élethez való hozzáállásukról.

S talán mindeközben szövődik köztük valami komoly, ami már régen kijárt volna nekik.

Leírva tényleg nem fest rosszul, ebből azért valóban ki lehetett hozni valami mágikusat, merészet és meseszépet, ráadásul két csúcsszínészt sikerült megnyerni hozzá, akik amúgy bármit el tudnak játszani. Vagy mégsem? A kémiát, vibrálást kettejük között legalábbis nem sikerült érzékeltetniük…

A film első fele kifejezetten kellemetlen jelenetekkel bombázza a nézőt. Érezni, hogy Kogonada próbálja ezt az egészet megtölteni varázslattal (kapásból el kell engedjük a valóságot, szóval, ha valakinek ez nem megy, már itt elveszett), de inkább csak modoros és mesterkélt képsorok sorjáznak megállás nélkül.

Az iskolai musicalszcéna talán a csúcs, ami annyira cuki és jópofa akar lenni, hogy egyszerűen nevetségessé válik.

Mindennek tetejébe valamilyen furcsa oknál fogva a forgatókönyv tele van trágár beszéddel (lehet, hogy ezt akarta jelenteni a címbeli merész?), a káromkodásokat azonban egy ilyen műfajú film idegen testként veti ki magából, és csak fokozza a nézőkben már erősen felgyülemlett zavartságot.

Szerencsére azért pozitívum is akad, hiszen Kogonada egyáltalán nem tehetségetelen filmes, ő még egy ilyen félrement projektben is képes megvillanni, még ha csak egy rövid időre is. A Mágikus, merész, meseszép utazás második fele már sokkal nézhetőbb, ha úgy tetszik, jobb, mint az első, ekkorra kezdenek elfogyni a kínos cukiskodások és álbölcsességek, valamint a felesleges trágárkodás, sőt, időnként néhány egészen szép és megható jelenetet is kapunk.

Az egyik ilyen, működő drámai mélységgel bíró, jól megírt pillanat a kórházi beszélgetés David és az apja (Hamish Linklater) között, David születésekor.

Vagy említhetnénk még Sarah és az anyja (Lily Rabe) közös jelenetét is. Szomorkásak, de őszinték, és nem hatnak álságosnak. Kár, hogy nem ilyenekkel volt tele a film.

A Mágikus, merész, meseszép utazás az év egyik nagy, akár Oscar-várományos filmje is lehetett volna az alkotókból kiindulva, épp ezért nagy csalódás, hogy végül egy ízig-vérig giccses és hamisan merengő, a nézőkből foggal-körömmel könnyet kicsikarni próbáló kudarc lett belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a búcsú ideje! A Downton Abbey: A nagy finálé lordjai, ladyjei és személyzete utoljára rabolják el a szívünket
A 2010-ben indult sorozat után 15 évvel megérkezett a mozifilmes franchise harmadik, egyben záróepizódja, a rajongóknak pedig jó hír: örömkönnyek hullanak majd a mozikban!


2010-ben indult világhódító útjára a Downton Abbey című sorozat, amely Julian Fellowes kreálmánya, a színészből forgatókönyvíróvá vált alkotóé, aki korábban olyan filmek szkriptjeiért volt felelős, mint pl. a 2001-es Gosford Park (ez volt az első mozifilmje, és rögtön Oscar-díjat kapott érte a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában), a Hiúság vására (2004), a Cserbenhagyás (2005), Az ifjú Viktória királynő (2009), Az utazó (2010) vagy a 2013-as Rómeó és Júlia. Vagyis tisztán látható, hogy a kosztümös, történelmi darabok és az angol arisztokraták életének bemutatása szó szerint előkelő helyet foglaltak el az érdeklődési körében. A Downton Abbey megalkotásához minden bizonnyal a Gosford Parkból vett ihletet, tekintve, hogy abban is egy angol nemesi ház mindennapjaiba nyertünk betekintést az arisztokrata család és a cselédek szemszögéből, bár ott egy Agatha Christie-szerű gyilkossági ügy volt a középpontban, szóval egy vérbeli „ki tette”-film pergett a szemeink előtt, a Downton Abbey mindebből csak a közeget vette át.

A 2010 és 2015 között hat évadot megélt széria gyorsan óriási rajongótáborra tett szert, így, amikor bejelentették, hogy a sorozat lezárulta után négy évvel, 2019-ben egy egész estés Downton Abbey-film kerül a mozik vásznaira, a fanok repesni kezdtek a boldogságtól.

A Crawley família és udvartartásának sztorija folytatódik! Nem is volt meglepő, hogy az első mozifilm óriási sikert aratott: a 13 millió dolláros költségeire világszinten 194,6 milliót keresett csak a vásznakról.

Három évet kellett várni a folytatásra, amelynek mozis szereplésének az időközben lezajlott Covid-járvány nyilván nem tett jót, de a Downton Abbey: Egy új korszak (2022) még így is összegyűjtött 92,6 millió dollárt. S mivel úgy tűnik, a magyaron kívül, úgy tűnik, az angol igazság is három, ezért Crawley-ék sem kerülhették el a trilógiává duzzadást, így újabb három év után most került mozikba az utolsó epizódnak ígért A nagy finálé.

Sajnos időközben a sorozat és a filmek egyik legnépszerűbb karakterét, a Lady Violet Crawley-t alakító Maggie Smith 2024. szeptember 27-én, 89 évesen elhunyt, így a harmadik részben már nem tudott részt venni, s hozzájárulni csípős beszólásaival a nagy egészhez.

A nagy finálé azonban természetesen nem feledkezett meg róla, és tisztelettel adózik több jelenetben is a karakter s egyben a kétszeres Oscar-díjas színésznő előtt.

Az új sztori szerint egyébként 1930-ban Londonban a Crawley család – Mary (Michelle Dockery) – kivételével megnézi a Guy Dexter (Dominic West) főszereplésével készült új Noel Coward-darabot (Arty Froushan). A színfalak mögött találkoznak Dexterrel, Cowarddal és a korábbi Downton-i komornyikkal, Thomas Barrow-val (Robert James Collier), aki most Dexter asszisztense és élettársa. Másnap a Crawley család Lady Petersfield (Joely Richardson) bálján tartózkodik, amikor hírt kapnak Mary és Henry Talbot válásáról. Lady Petersfield arra kényszeríti Maryt, hogy azonnal távozzon, mert a királyi család tagjai is várhatók, és egy elvált nő ne hozzon szégyent a házára.

Robert (Hugh Bonneville) és Cora (Elizabeth McGovern) visszatérnek Downton Abbey-be, míg Mary a Grantham Házban marad, hogy fogadja Cora bátyját, Harold Levinsont (Paul Giamatti) Amerikából. Haroldot Gus Sambrook (Alessandro Nivola), egy pénzügyi tanácsadó kíséri, aki állítólag megmentette Haroldot az anyagi csődtől azzal, hogy a Wall Street-i tőzsdekrach előtt kivonta a befektetéseit a tőzsdéről.

Sambrook és Mary azonnal vonzódni kezdenek egymáshoz, és hamarosan az ágyban kötnek ki.

A társaság ezután Downton Abbey-be utazik, ahol Harold Cora megdöbbenésére elárulja, hogy rossz befektetésekkel elszórta az anyjuk vagyonát. Így Downton megmaradt pénzét szeretné befektetni, hogy megtérüljenek a veszteségei, és visszafizethesse az adósságát Sambrooknak.

És ez még csak az alapsztori, hiszen ahány karakter, annyi sors és annyi történet, márpedig karakterből van elég a Downton Abbey-ben. Olyan sok, hogy egy mozifilm 124 perce alatt nem is juthat elegendő idő mindenkire, így nem is tud igazi mélységbe menni Fellowes forgatókönyve. Amit azonban a franchise rajongói megszoktak és megszerettek, azt tokkal-vonóval hozza így is. Kellemes néznivaló marad A nagy finálé, amelyben nem sok konfliktus adódik, de ha mégis, azok is viszonylag gyorsan megoldódnak. Negatív karakterből sem találni sokat, ebben a világban szinte mindenki kedves és szimpatikus, a nemesek jól bánnak a cselédekkel, és megbecsülik őket, akik szintén felnéznek a munkaadóikra.

A Downton Abbey sikere és népszerűsége nem is feltétlenül a szenzációhajhászásban és a hatalmas fordulatokban keresendő.

Sokkal inkább abban, hogy a nézők megszerették ezeket a karaktereket, így szívesen lesnek bele a mindennapjaikba, és úgy érezhetik, mintha ők is családtagok lennének, akár az arisztokraták, akár a személyzet berkeiben.

A nagy finálé sem hoz forradalmat a franchise-on belül, nincs benne semmi olyasmi, amit ne láttunk már volna a sorozat hat évada vagy az eddigi két mozifilm alatt, mégis széles mosollyal nézik majd végig a rajongók, mert az a bizonyos Downton Abbey-varázslat ezúttal is tisztán érezhető a kastély falai között.


Link másolása
KÖVESS MINKET: