HÍREK
A Rovatból

Riasztást ugyan nem adtak ki, de azért lesz szél, köd és fagy is a következő napokban

Némileg csillapodik a vihar, de nem lesz eseménytelen az időjárás január utolsó napjaiban.


Szombat éjjel még számos megyében kell számítani viharos szélre, ezért több helyen is sárga figyelmeztetés van érvényben. A köetkező napokban kicsit nyugodtabb időszak várható.

Vasárnap az ország nagy részén sok napsütésre készülhetünk, de elsősorban a Tiszántúlon lesznek borongós, erősen felhős tájak is. Számottevő csapadék nem várható, legfeljebb keleten fordulhat elő eleinteg jelentéktelen eső, esetleg kisebb havas eső. Az északi-északnyugati szelet még többfelé kísérhetik élénk, néhol erős lökések. Reggel sokfelé fagyni fog. A csúcshőmérséklet 4 és 9 fok között alakul - írja az Időkép.

Hétfőn sok napsütésre van kilátás, de hajnalban többfelé képződhet pára, köd. Az esernyőkre nem lesz szükség. Északnyugaton előfordulhatnak élénk déli-délkeleti széllökések. Országszerte fagyos lesz a reggel, délutánra pedig 3 és 8 fok közé melegszik a levegő.

Kedden és szerdán szinte mindenhol fagyos lesz a reggel, többfelé pára-, illetve zúzmarás köd képződhet. Napközben ezek nagy része feloszlik, de lesznek tartósabban ködös országrészek is. A ködmentes tájakon kedden sok napsütésre van kilátás, viszont szerdán már többfelé takarhatják felhők a napot. Számottevő csapadék sehol sem várható, azonban a ködös tájakon szitálás előfordulhat. Kedden a Dunántúl északi felén élénk, néhol erős lehet a délkeleti szél, majd szerdán már nem lesz jelentős a légmozgás. Délutánonként 3-8 fokra számíthatunk, de a tartósabban ködös helyeken fagypont közelében maradhat csak a csúcshőmérséklet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Kiderült, mit jelent Orbán Viktor rejtélyes rajza – még az egyetemen fejlesztette ki a technikát
A miniszterelnök elárulta, a jelekkel a gondolatait rendszerezi, nehogy szétcsússzon a mondandója. A különleges technikát még a jogi egyetemen fejlesztette ki a rengeteg tananyag memorizálására.


Orbán Viktor a Blikknek magyarázta el, miért rajzolgat furcsa ábrákat interjúk közben: a miniszterelnök szerint ezek nem krikszkrakszok, hanem egy személyes, rejtjeles jelrendszer elemei, amivel a hosszabb beszélgetések alatt strukturálja a gondolatait. „Ez rejtjeles, rajtam kívül senki nem érti” – mondta a lapnak. A több mint egyórás ATV-interjú végén készült papírlapra Rónai Egon műsorvezető több százezer forintos vételi ajánlatot is kapott, amit jótékonysági célból el is adna.

A kormányfő elmondása szerint a technikát még a jogi egyetemen fejlesztette ki, hogy nagy mennyiségű tananyagot tudjon fejben tartani. Hosszabb interjúknál azért használja, mert egy kérdésre akár öt lehetséges válasz is eszébe jut, ezeket pedig rendszerbe kell foglalnia, hogy a mondandója ne csússzon szét.

„Nagy mennyiségű anyagot akkor tudsz élő tudásként fejben tartani, ha van egy rendszer, ami előhívja”

– fogalmazott. A jelek nem szavakat, hanem a válaszok logikai sorrendjét rögzítik, és szerinte előny, hogy mások számára értelmezhetetlenek.

A miniszterelnök a közösségi oldalán közzétett egy „kulisszák mögötti” videót is, amiben példákat is mondott arra, melyik jel milyen témára utalt, például a gazdasági rendszerre vagy az adózásra. Az ATV-nek adott interjú, amely 15 év után az első hosszabb beszélgetés volt a csatornával, kiemelkedő nézettséget ért el, kevesebb mint egy nap alatt félmillióan nézték meg a YouTube-on. A beszélgetésben olyan témák kerültek elő, mint a miniszterelnök washingtoni útja, az elnöki rendszer bevezetésének lehetősége és az MNB-t érintő kérdések.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
A közúti ellenőrzések során új jogosultságokat kapnak a rendőrök és az ellenőrök
A jövőben a rendőrök akár erőszakkal is elszállíthatják a forgalmat akadályozó járműveket. A bírságoknál pedig már a jogsértéssel okozott hátrány mértékét is figyelembe veszik majd.


Egy összesen 35 oldalas, a közlekedés szinte minden területét érintő törvénycsomagot terjesztett be Lázár János építési és közlekedési miniszter. A javaslat a közúti, légi, vízi és vasúti közlekedés szabályait is módosítaná, a hétköznapokban leginkább az autósok érezhetik majd meg a változásokat.

A tervezet szerint a rendőrség a jövőben kényszerítő intézkedéseket is alkalmazhatna a közúton veszteglő, forgalmat akadályozó járművekkel szemben, hogy könnyebben eltávolíthassa az akadályokat.

A közlekedési hatóság ellenőrei testkamerát viselhetnének, amivel kép- és hangfelvételt készíthetnének, a hatóság pedig az eddigieknél szélesebb körben, önállóan is intézkedhetne, például bírságot szabhatna ki a helyszínen – írta a Portfolio. A bírságoknál új szempontként jelenne meg a jogsértéssel okozott hátrány mértéke, ami differenciáltabb büntetéseket tenne lehetővé.

A teherforgalomban a kormány felhatalmazást kaphatna egy előzetes időpontfoglalási rendszer bevezetésére. Ez azt jelentené, hogy meghatározott tehergépkocsi-kategóriák és határátkelők esetében előjegyzéssel lehetne biztosítani a várakozás nélküli kilépést, enyhítve a nagy forgalmú határszakaszokon rendszeresen tapasztalható torlódásokat.

A csomag a nemzeti jogba is átültetné az EU új, alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló AFIR-rendeletét. Ez az elektromos töltőinfrastruktúra egységesítését, fejlesztését és elérhetőségének javítását célozza, egységesítve a teljesítménykövetelményeket, a felhasználói információkat és a fizetési szabályokat.

A vasúti közlekedésben egyértelműbbé tennék, hogy mely létesítmények és műveletek igényelnek műszaki engedélyt; a körbe bekerülnének például az állomási épületekben található felvonók és mozgólépcsők is. Jelentős változás, hogy korlátozott szintű vasúti forgalmat – például pályafelújítás, műszaki hiba vagy vágányzár esetén – a vasúttársaságok a jövőben csak a közlekedési hatóság előzetes engedélyével tarthatnának fenn. A módosítás célja a külső szakmai kontroll és a közlekedésbiztonság növelése, ami ugyanakkor több adminisztrációval és hosszabb engedélyezési folyamattal járhat.

A közösségi közlekedésben az önkormányzatoknak részletesebb adatokat kellene szolgáltatniuk a közszolgáltatásban részt vevő autóbusz-állományról, a járművek beszerzésének forrásairól, valamint arról, milyen mértékben teljesítik a „tiszta járművek” arányára vonatkozó uniós előírásokat. Az úthálózat fejlesztésénél új szempontként kellene figyelembe venni azokat a kompátkeléseket is, amelyek a hídépítés helyett gazdaságosabb megoldást jelenthetnek. Az útdíjrendszerrel kapcsolatban szintén uniós jogharmonizáció történne az átjárhatóság javítása érdekében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Tisza-adatszivárgás: három évet is kaphat, aki nyilvánosságra hozta a neveket – állítja az ügyvéd
Ismeretlen tettes ellen folyik a hajsza, de nemzetközi szál is van az ügyben. A térképet egy texasi domainre töltötték fel, ami alaposan megnehezíti a nyomozást. Tóth Balázs szerint a jogsértés lényege a adatok publikálása.


A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodája hivatalból, ismeretlen tettes ellen indított nyomozást a tiszások adatainak nyilvánosságra kerülése miatt, a gyanú „információs rendszer vagy adat megsértése bűntett” – írta a 444.hu. Mivel az adatokból a politikai szimpátiára is lehet következtetni, Tóth Balázs ügyvéd szerint különleges adattal való visszaélésről is szó van, aminek a büntetési tétele tömeges jogsértés esetén a halmazati szabályok miatt elérheti a három évet.

A Magyar Helsinki Bizottság munkatársa szerint a jogsértés lényege az adatok publikálása volt.

„A jogsértés azzal valósult meg, hogy az adatokat publikálták, mindegy, hogy milyen adatbázisból szerezték meg azokat”

– mondta az ügyvéd.

A nyomozás eddigi adatai szerint nem csupán a Tisza Világ appot letöltők adatai kerültek ki, hanem olyanoké is, akik valamelyik Tisza szigetbe regisztráltak, kitöltötték a Nemzet hangja konzultációt, szavazatszámlálónak jelentkeztek a 2024-es választásra, vagy akár csak a párt webshopjában adtak meg korábban címet.

A történtekért a szakértő szerint Tisza Pártot büntetőjogilag nem lehet felelősségre vonni, hiszen nem a párt publikálta az adatokat. Az más kérdés, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság a folyamatban lévő vizsgálata végén kiszabhat bírságot, ha például kiderül, hogy a párt nem tájékoztatta megfelelően az érintetteket. A felelősség nemcsak a térkép készítőit terhelheti, hanem azokat a médiatermékeket, influenszereket és politikusokat is, akik listázták a neveket, linkelték a térképet, vagy leírták, hol lehet elérni az adatbázist.

A Magyar Nemzet például azzal a címmel írt a térképről, hogy „Most mindenki megkeresheti, ki a tiszás az utcájában vagy a falujában”, a cikkben pedig keresgélésre buzdította az olvasókat. Tóth Balázs szerint egy ilyen hangvétel a bíróságon súlyosíthatja a vétkességet. Amikor Rónai Egon a kormánymédia szerepéről kérdezte Orbán Viktor miniszterelnököt, ő elhárította a felelősséget. „Ne tolja rám a kormánymédiát”, illetve „ne tegyen felelőssé olyanért, ami önnek nem tetszik, de nem rám tartozik” – mondta.

Az ügyben három bíró érintettsége is felmerült, akik elvileg letöltötték az applikációt. A Kúria közleményben jelezte, hogy eljárhat ezekben az ügyekben. Tóth Balázs szerint ugyanakkor alaptalan lenne bármilyen eljárást indítani a bírók ellen, mivel az app letöltése vagy a sziget tagság még nem jelent politikai tevékenységet. A törvény azt mondja ki, hogy „egy bíró nem lehet párttag és nem folytathat politikai tevékenységet”. Ez azt jelenti, hogy „egy bíró nem agitálhat, de tiszás pólóban még mézeskalácsot sem oszthat. Politikai véleménye viszont lehet, és tájékozódási joga is van.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Jön a 14. havi nyugdíj: Orbán Viktor bejelentette, mikor és mennyit kapnak a nyugdíjasok
A miniszterelnök szerint jövő februárban a 13. havi mellé egyheti plusz járandóság is érkezik. A teljes összeg bevezetése évek alatt történik meg.


A szerdai kormányülésen döntés született a 14. havi nyugdíj bevezetéséről – erről Orbán Viktor számolt be csütörtök reggel, a Facebook-oldalán közzétett videóban.

A miniszterelnök elmondta:

2026 februárjában a rendes nyugdíj és a 13. havi nyugdíj mellett a 14. havi nyugdíj negyedét is megkapják a nyugdíjasok, vagyis egyheti összeget.

Hozzátette: egy évvel később mindenki „megkapja a következőt, és így tovább”.

Orbán Viktor megnyugtatott mindenkit: a pluszjuttatás minden nyugdíjasnak jár, „függetlenül attól, hogy kire szavazott”.

A 14. havi nyugdíjról korábban is beszélt a miniszterelnök, de a lehetőségét először Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter vetette még fel októberben egy lakossági fórumon.

Később a kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentette, hogy a 14. havi nyugdíjra körülbelül összesen 170 milliárd forintot fog költeni a kormány. Az összeget a 2026-os költségvetésből fedezik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk