KULT
A Rovatból

Percről percre: mozilegendák 90. Oscar-gálán

Ezúttal nincs újabb magyar Oscar-díjas film, A víz érintése négyet nyert a tizenhárom jelölésből. Minden, amit tudni akarsz a 90. Oscar-gáláról!


Kövesd velünk a díjátadót percről percre!

5:48 A legjobb film: A víz érintése

Guillermo del Toro a legjobb rendezés után a legjobb film Oscarját begyűjtötte A víz érintésével. A kétéltű ember meséje 13 jelölésből végül négyet váltott valóra. A rendező, akit másodjára egy hajdani álompár, Faye Dunaway és Warren Beatty, a Bonnie és Clyde főszereplői köszöntöttek, lerótta tiszteletét a mozi hagyományai előtt, majd arra szólította fel fiatal pályatársait, hogy ne féljenek a fantázia eszközéhez nyúlni.

5:33 A legjobb női főszereplő: Frances McDormand

Bár a mankókon bebicegő Jodie Foster Meryl Streepet méltatta bevezetőjében, a díjat végül Frances McDormand kapta meg a Három óriásplakát Ebbing határában című filmben nyújtott alakításért. McDormand letette Oscarját a színpadra, és felállásra szólította fel női alkotótársait, hogy emlékeztessen mindannyiuk elmondott és el nem mondott történetére.

5:23 A legjobb férfi főszereplő: Gary Oldman

A díjátadó Jane Fonda és Helen Mirren emlékeztettek arra, hogy mindketten sokat küzdöttek a nők jogaiért és a világ sokat változott azóta. "Ami egykor újdonság volt, egy idő után megszokottá válik" - mondták. A két nagy színésznő kezéből Gary Oldman vette át az Oscart A legsötétebb órában nyújtott Churchill-alakításért. Oldman megköszönte Amerikának, hogy befogadta őt, a dél-londoni színészt és külön méltatta a néhai brit miniszterelnököt, aki "nagyszerű társa volt egy csodálatos úton".

5:15 A legjobb rendező: Guillermo del Toro

Guillermo del Toro beváltotta esélyességét: megkapta a legjobb rendezés díját A víz érintéséért. "Bevándorló vagyok - a legjobb dolog, amit az emberek csinálnak, az a határok eltörlése" - mondta köszönőbeszéde elején.

5:03 A legjobb dal: Remember Me

Robert Lopez és Kristen Anderson-Lopez betétdala a Cocóból, a Remember Me nyert, pedig sokan a Legnagyobb showman-ból nem sokkal korábban óriási sikerrel előadott dalára, a This Is Me-re tippeltek. Majd megemlékeztek az elmúlt évben elhunyt filmes nagyságokról Jeanne Moreautól Jerry Lewisig, a szintén a közelmúltban eltávozott Tom Petty dalával.

5:00 A legjobb filmzene:Alexander Desplat

Christopher Walken, a Szarvasvadász legjobb mellékszereplő Oscar-díjasa vezette fel az újabb aranyszobrot, amelyet Alexander Desplat, A víz érintése zenéjéért nyert el. Ezúttal nem gyarapíthatta Oscarjait két igazi nagyágyú, John Williams és Hans Zimmer, akik a Csillagok háborúja: az utolsó Jedik, illetve a Dunkirk zenéjével voltak versenyben.

4:47: A legjobb operatőr: Roger Deakins

Miután a gála tisztelgett a filmtörténet katona hősei előtt, Roger Deakins vette át Sandra Bullocktól első Oscarját, 13 eredménytelen jelölés után a Szárnyas fejvadász 2049-ért.

4:37: A legjobb eredeti forgatókönyv: Jordan Peele

A Tűnj el című film írója, Jordan Peele kapta meg némi meglepetésre a legjobb eredeti forgatókönyv díját. Köszönetében az afroamerikai író külön hálát adott édesanyjának, aki "a gyűlölet közepette tanította meg szeretni".

4:32: A legjobb adaptált forgatókönyv: James Ivory

Ismét egy nagy alkotó lépett a színpadra: James Ivory kapta az Oscart legjobb forgatókönyv-adaptációért a Szólíts a neveden című filmért. A 89 esztendős Ivory ezzel a legidősebb Oscar-díjas lett. Korábban rendezőként jelölték a Napok romjaiért és a Szoba kilátással című filmért, de nem kapta meg.

4:17: A legjobb rövidjátékfilm: A néma gyerek

Chris Overton és Rachel Shenton egy hatéves siket kislány beilleszkedéséről készített megható filmet. A várakozások ellenére nem nyert a Dikale Elementary, amely egy iskolai lövöldözésről szól. Úgy látszik, az akadémikusok féltek egy ennyire aktuális témától.

4:11 A legjobb rövid dokumentumfilm: Mennyország a dugóban

Frank Stiefel Mennyország a dugóban című filmje egy Los Angeles-i művész sorsát mutatja be.

Itt a film, nézd meg!

3:56: A legjobb vágás: Lee Smith

Lee Smith a Dunkirkért kapta meg a legjobb vágás díját. A második világháborús filmnek ez a harmadik díja a legjobb hangkeverés és hangvágás után.

3:52: A legjobb vizuális effektek: Szárnyas fejvadász 2049

A Szárnyas fejvadász 2049 vizuális effektjeinek a Majmok bolygója 3-at és a Csillagok háborúja: az utolsó Jedik látványát kellett legyőzniük.

3:41: A legjobb animációs film: Coco

A Coco Oscarja megkoronázta azt a díjesőt, amivel a mexikói témájú filmet már eddig is elhalmozták. A nagy várakozást előzte meg, hogy fél órával korábban a film zenéjéből hallhattunk egy rövid összeállítást.

3:34: A legjobb rövid animációs film: Kedves kosárlabda

Glene Keane és Kobe Bryant kapta meg a díjat annak versnek a filmes megjelenítésért, amelyet az NBA történetének egyik legnagyobb alakja, a Los Angeles Lakers közelmúltban visszavonult olimpiai bajnok sztárja írt pályafutása befejezésére. Ez az első eset, hogy egy híres kosaras kap Oscart.

3:34: A legjobb női mellékszereplő: Allison Janney

Nem meglepő módon Allison Janney-nek jutott a legjobb női mellékszereplő díja az Én, Tonyaért.

3:24: A legjobb idegen nyelvű film: A fantasztikus nő

Sajnos nem sikerült újabb Oscart szereznie Magyarországnak. A legjobb idegen nyelvű film díját A fantasztikus nő című chilei alkotás kapta, megelőzve Enyedi Ildikó Testről és lélekről című alkotását. A díjat egy újabb legenda, Rita Moreno, a West Side Story hősnője adta át. Moreno a nagy amerikai rendezőt, Frank Caprát idézte, aki azt mondta: nem az a lényeg, hogy milyen nyelvű egy film, hanem az, hogy emberi nyelven szóljon. Ez volt a dél-amerikai ország történetének első Oscarja.

2:56: A legjobb dokumentumfilm: Icarus

Aktuális téma Bryan Fogel és Dan Cogan Icarus című dokumentumfilmje, amely az állami szintre emelt orosz doppingügyekbe vezet be. Igy lemaradt erről Oscarról a veterán francia filmes, Agnés Varda, aki a 60-as évek újhullámának egyik kiemelkedő alakja, az 1968-as mozgalmak szellemi ikonja volt. A rendezőnőnek meg kellett elégednie egy életmű-díjjal.

2:26: Maryl Streep tűzpiros ruhában

Jimmy Kimmel, aki az idén másodszor vezette az Oscar-gálát, feltehetően, hogy élét vegye a feszültségnek, bevezetőjében igyekezett a Harvey Weinstein-ügyet, a hollywoodi zaklatásokat elviccelni. A jelölt nagyságok közül külön tisztelettel köszöntötte az elegáns tűzpiros ruhában pompázó, 21. Oscar-jelölésére érkező Maryl Streepet, és a legidősebb várományost, Christopher Plummert.

2:17: Három óriásplakát

A legjobb férfi mellékszereplő díját azonban mégsem ő, hanem Sam Rockwell kapta, aki a Három óriásplakát Ebbing határában című filmben játszott. Rockwell azzal köszönte meg a díjat, hogy fő riválisát, Woody Harrielsont fiatalkora hősének nevezte.

Nem volt meglepetés, hogy az első aranyszobrot ez az alkotás kapta meg, miként az sem, hogy - Kazuhiro Tsujié lett a legjobb maszk a a Legsötétebb óráért, amellyel Winston Churchillé alakították át Gary Oldmant.

Eva Marie Saint személyében igazi legenda jelent meg a színen, aki büszkén vallotta, hogy néhány idősebb, mint maga a díj. Olyan híres filmek női szerepét játszotta, mint a Rakparton vagy az Észak-északnyugatra, Marlon Brando, illetve Cary Grant.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.

Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.

„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”

– hallható a szövegben.

A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.

Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Robert Redford
A világ egyik legnagyobb filmsztárja 89 évesen távozott. Színészként és rendezőként is világhírű alkotásokat tett le az asztalra. Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Ő hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.


89 éves korában meghalt Robert Redford színész és Oscar-díjas rendező – erősítette meg Cindi Berger a művész sajtósa.

„Robert Redford 2025. szeptember 16-án hunyt el otthonában, a Utah állambeli hegyekben, a Sundance-en – azon a helyen, amit szeretett, azok között, akiket szeretett. Nagyon fog hiányozni”

– közölte Berger a CNN-nel. „A család kéri a magánélet tiszteletben tartását.”

Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Rendezőként is maradandót alkotott: nevéhez fűződik többek között az Átlagemberek és a Folyó szeli ketté című díjnyertes film.

A filmkészítés iránti elkötelezettsége miatt hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.

Redford környezetvédőként is ismert volt. 1961-ben költözött Utah államba, ahol fontos szerepet vállalt a természet és az amerikai Nyugat tájainak megőrzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Budapesten a Disturbed: újra itt a metálbanda, amelynek a legnagyobb slágere egy milliárdos megtekintésű feldolgozás lett
A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai zenekar a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.


Október 6-án, hétfőn jön Budapestre a Disturbed, az amerikai metálbanda a Papp László Budapest Sportarénában lép fel, az előzenekar se kisebb név lesz, a Megadeth áll színpadra előttük.

A Disturbed 1994-ben alakult Chicagóban, eredetileg Brawl néven. Az alapító tagok: Dan Donegan (gitár), Mike Wengren (dob), Steve “Fuzz” Kmak (basszus). David Draiman csak 1996-ban csatlakozott a bandához, ő váltotta az eredeti énekest. David zsidó családba született, és vallási iskolákba járt gyerekkorában, de nem nagyon szerette, lázadó természete miatt többször is eltanácsolták.

Kevesen tudják róla, hogy klasszikus kántor képzést is kapott, jellegzetes hangképzése többek közt a „Down with the Sickness”-ben lett világhírű.

A zenekar áttörése a The Sickness (2000) album volt - ennek a 25. évfordulóján indult a The Sickness 25th Anniversary Tour is idén, amelynek keretében Budapestre is ellátogatnak.

A Disturbed a legsikeresebb metálzenekarok egyike, mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy több mint 17 millió albumot adtak el világszerte, és a zenekar albumai közül egymás után öt is a Billboard 200 első helyén debütált.

A zenekar stílusát sokszor a nu metalhoz sorolják, de ők maguk inkább hard rock/heavy metal bandának tartják magukat, de ezen úgyis mindenki vitatkozni fog, úgyhogy mi sem foglalnánk állást.

Ami érdekes, hogy a legnagyobb slágerük nem egy metálszám, hanem egy feldolgozás volt, aminek az eredetije nem is állhatna messzebb a stílusuktól. A „The Sound of Silence” (Simon & Garfunkel) 2015-ben akkora világsiker lett, hogy azóta nem hagyhatják ki a koncertekről sem, sőt a különleges hangi adottságokkal rendelkező Draimantől is mindig ezt kérik, ha betéved egy tévéstúdióba.

A sikerre amúgy nagy szükségük volt 10 évvel ezelőtt, mert a banda 2011 és 2015 között szünetet tartott, és végül nagy visszatérést produkált az Immortalized albummal.

A látványos koncertek mellett a tartalom is fontos nekik és a rajongóknak is, szövegeik gyakran érintenek társadalmi, politikai és személyes témákat, mint például függőség, háború, elidegenedés. Emellett a Disturbed gyakran támogat jótékonysági ügyeket, például a veteránokat segítő alapítványokat.

A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai metálbanda eddig egyetlen egyszer játszott Magyarországon, 2019-ben, az akkori eget rengető buli után pedig most visszatérnek Budapestre. A turné során minden este két felvonást nyomnak: az elsőben a teljes The Sickness albumot játsszák el, majd a legnagyobb slágerek következnek. A Disturbed ráadásul a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.

A Disturbed a mai napig rekordokat döntögető sikereket ér el, több mint 17 millió eladott albumot és 14 milliárd streaminget tudhatnak magukénak. Ez a sikertörténet a The Sickness megjelenésével kezdődött, rajta olyan dalokkal, mint a Down With The Sickness, a Stupify, a Voices és a The Game.

Disturbed: The Sickness 25th Anniversary Tour

Kezdés: 2025, október 6., hétfő - 19.00

Papp László Budapest Sportaréna


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sétálsz vagy meghalsz! A Stephen King könyve alapján készült A hosszú menetelés véres, izgalmas és megható
A sétálók viadalában Philip Seymour Hoffman fia és az Alien: Romulus androidja gyalogolnak 48 társukkal együtt a gazdagságba vagy a halálba: csak egy maradhat!


Francis Lawrence rendező, úgy tűnik, nem tud kilépni a komfortzónájából. Miután megrendezett Az éhezők viadala-filmek közül négyet (2013: Futótűz, 2014: A kiválasztott 1. rész, 2015: A kiválasztott Befejező rész, 2023: Énekesmadarak és kígyók balladája, jelenleg pedig az ötödiken – Az éhezők viadala: Az aratás hajnala – dolgozik), fogta magát, és készített egy filmet, amelynek sztorija szerint egy disztópikus USA-beli társadalomban egy nagy háború után évente megrendezik a Hosszú Menetelést, amelynek során minden államból kisorsolnak egy önként jelentkező fiatal férfit, akik versenyt sétálnak egymással. Ez azt jelenti, hogy addig kell gyalogolniuk, amíg csupán egy marad közülük talpon, aki ezzel megnyer egy hatalmas pénznyereményt, illetve teljesítik egy kívánságát.

A hasonlóságok eléggé szemet szúrnak, bár azt hozzá kell tenni, hogy A hosszú menetelés alapját képező, azonos című regényt Stephen King még 1979-ben vetette papírra (Richard Bachman álnéven), míg Suzanne Collins csupán 2008-ban állt elő Az éhezők viadala első kötetével.

Vagyis A hosszú menetelés tekinthető Katnissék ősének, elődjének, ihletadójának is, ami ugyanakkor a sztorijából fakadóan (fiatalok sétálnak az úttesten több száz mérföldön keresztül) egy kevésbé eseménydús cselekmény ígéretét hordozza magában.

Persze szabályok itt is vannak. A film szerintiekben (mivel vannak bizonyos eltérések a regényhez képest) például séta közben nem szabad megállni, vagy 3 mérföld/óránál lassabban gyalogolni, különben intést kap a versenyző. Három intés után pedig a hivatalos közlés szerint „leléptetik” az illetőt, azaz kiesik a versenyből, ami jelen esetben azt jelenti, hogy agyonlövik a sétakonvojt autókon és tankon kísérő katonák. Bizonyos, szabályszerűen megtett mérföldmennyiség után az intéseket törlik.

Megállni, pihenni, aludni, vécére menni nem lehet, mindez az evéssel és ivással egyetemben is csak séta közben lehetséges, teli vizes kulacsot a katonák adnak, ha kifogyott az előző.

Ezeket szem előtt tartva jelentkezik a versenybe főhősünk, Ray Garraty (Philip Seymour Hoffman nem kevésbé tehetséges fiacskája, Cooper Hoffman például a Licorice Pizzából vagy a Saturday Night: A kezdetekből lehet ismerős), aki rejtélyes okokból jelentkezett ide (látszólag nem a pénznyeremény érdekli). Itt ismerkedik össze Peter McVriesszel (David Jonsson), akivel gyorsan barátságot köt, s persze a többi srác közt is akadnak még szimpatikusak és antipatikusak egyaránt. Az egész sétáló cirkuszt a rendszer hű katonája, a térségben hírhedt és kíméletlen Őrnagy (Mark Hamill végig napszemüvegben) vezeti.

Az első és legfőbb kérdés, ami felmerül az emberben a sztori hallatán: mi lehet izgalmas abban, hogy emberek sétálnak végeláthatatlanul? Nos, King megoldotta ezt is, amit szerencsére a rutinos Francis Lawrence-nek és forgatókönyvírójának, JT Mollnernek (Angyalok és banditák) is sikerült kifogástalanul átemelnie a filmbe. A társaság természetesen eléggé színes: van köztük kigyúrt és nyeszlett, nagydumás és szótlan, jófej és seggfej, ifjabb és idősebb, alacsony és magas, fehér, fekete, ázsiai és amerikai őslakos, szóval a fiatal férfiak/tinik közt mindenféle típus. Ez pedig kapásból remek dinamikákat gerjeszt a karakterek között (beszélgetni természetesen nem tilos).

Ugyanakkor azt is időről időre láthatjuk, ahogy az emberi szervezet különféle módokon felmondja a szolgálatot, kinél így, kinél úgy jelentkezik valamilyen fizikai vagy mentális probléma a megállás nélküli gyaloglástól.

Közben pedig megismerjük a főbb szereplőket, a motivációikat, a múltjukat, a céljaikat, megszeretjük őket, s így a „csak egy maradhat”-elvű finálé közeledése egyre elkeserítőbbé válik számunkra is.

Ki marad végül, kit, mikor és hogyan veszítünk el? Okosan felépített film, ami leginkább a dialógusokra épül, és nem is mond csődöt ebben.

Viszonylagos eseménytelensége ellenére is kimondottan izgalmas képsorok peregnek épp ezért a szemeink előtt, a végig a szabadban játszódó terep ellenére is fojtogató és kézzelfogható atmoszféra kialakításában pedig mindemellett fontos szerepet játszottak Jo Willems operatőr szemcsés és fakó színekben tobzódó képei, valamint Jeremiah Fraites hangulatos zenei aláfestései.

Na meg persze a csodálatos színészek! E tekintetben egyértelműen a két főszereplő, Cooper Hoffman és David Jonsson (őt többek között az Ipar című sorozatból, vagy a Rye Lane című kiváló romkomból ismerhetjük, a legtöbben azonban a tavalyi Alien: Romulus Andy nevű szintetikusaként jegyezték meg maguknak) viszik a pálmát, mindketten csodálatos alakítást nyújtanak, minden bizonnyal sokat hallunk még majd róluk a jövő filmes és sorozatos díjkiosztó gáláin.

A hosszú menetelés pedig egy remek kis bejegyzés lesz a filmográfiájukban: nem derít majd jókedvre (nem is célja), de izgalmas, végig leköti a néző figyelmét, és amit vállal, azt hozza tokkal, vonóval, izzadsággal, nem kevés vérrel (egészen brutális képsorokra is lehet számítani), könnyekkel, bajtársiassággal, önfeláldozással, bosszúval, reménnyel, kitartással. Az emberi tűrőképesség határait feszegető sztorit biztosan nem feledjük jó ideig.


Link másolása
KÖVESS MINKET: