JÖVŐ
A Rovatból

Kiszűrhetők lesznek a deepfake-ek a Microsoft által kifejlesztett szoftverrel

Az új program a készítői szerint képes megmondani, mekkora esélye van annak, hogy egy videó hamisítvány.

Link másolása

Napjaink álhír- és félretájékoztatás-dömpingjében az egyik legalattomosabb a „deepfake” néven hírhedtté vált számítógépes vizuális manipuláció.

A „deepfake”-ek 2018 elején törtek be a médiába, miután egy fejlesztőmérnök magas szintű mesterséges intelligencia segítségével olyan szoftvert hozott létre, amely képes volt egy ember arcát egy másikra kicserélni.

Az eljárás lényege az volt, hogy betápláltak egy rakás állóképet valakiről és egy videó-felvételt valaki másról. A szoftver ezután egy új videót alkotott, kicserélve a két arcot, összhangolva a mimikát, a szájmozgásokat. Azóta az eljárás egyszerűbb lett, sok felhasználó alkalmazhatja, és kevesebb fotó kell hozzá.

Vannak olyan alkalmazások, amelyekhez elég egyetlen szelfi, hogy helyettesíteni lehessen egy filmsztár arcát és beletenni egy moziklipbe. Ezek azonban az ártatlanabb csalások kategóriájába tartoznak, bár a celebeket is könnyű a „deepfake”-kel lejáratni.

Egyelőre a leggyakrabban pornográf álvideókhoz használják, de Nina Schick, a Deepfake és az Infokalipszis című könyv szerzője szerint ez a „szintetikus média” 3-5 éven belül mindenütt jelen lesz.

A technológia rohamtempójú fejlődésével egyre nehezebb kiszűrni a hamisítványokat. Éppen ezért indokolt az ellene való védekezés szofisztikált eszközökkel. Az év elején a Facebook már kitiltotta oldalairól a „deepfake”-eket, hamarosan a Twitter és a TikTok is követte példáját.

Most a Microsoft jelentette be, hogy kifejlesztettek egy olyan szoftvert, amely képes a „deepfake”-et kiszűrni. A Video Authenticator nevű eszköz a közzétett fotók és videók elemzése után százalékokban mért „bizalmi osztályzatot” ad aszerint, hogy szerinte valóságosak vagy mesterségesen alkottak-e – írta a BBC .

A nyomozás egyik módszere a szürkeárnyalatos skálán mozgó pixelek vizsgálata, amely kimutatja azt a határvonalat, ahol a komputer által kreált arc összeolvadt az eredeti alany testével.

A szoftver létrehozásához a cég egy közel 1000 deepfake videó nyilvános gyűjteményére eresztette rá gépi tanulás-technológiáját, aztán modelljét egy, a Facebook által létrehozott, ennél jóval nagyobb arccserés adatbázisán próbálta ki.

 A Microsoft reméli, hogy a Video Authenticatort már bevethetik a novemberi amerikai elnökválasztások előtt a hírmédia és a politikai kampányok letisztítására. Szükség is lehet rá, mert a közelmúltban több mint kétmillióan látták a közösségi médiában azt a manipulált videót, amellyel azt a látszatot keltették, hogy Joe Biden demokrata elnökjelölt elaludt egy tv-interjú közben.

Mivel egyes szakértők szerint a szoftver gyorsan elavulttá várhat a technológiai versenyben, a cég máris közölte, hogy létrehoztak egy külön rendszert, amelyben a tartalomgyártók hozzáadhatnak felvételeikhez egy rejtett kódot, így aztán a később végrehajtott változtatásokat könnyebb lesz kiszűrni.

Ugyancsak a hosszú távú védekezést célozza, hogy a Microsoft összefogott több médiummal, köztük a BBC-vel a Project Origin kezdeményezés támogatására, amelynek célja oly módon megjelölni az on-line tartalmakat, hogy lehetséges legyen automatikusan észrevenni mindenféle manipulációt. E cél érdekében létrehoztak egy olyan internetes eszközt, amely a világháló felhasználói nyilvántartásához csatol egy digitális ujjlenyomatot és egy olvasót, ami a böngészőnek egyfajta kiterjesztése lesz: ezzel lehet ellenőrizni a fájl valódiságát és szerzőjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk