Íme pár tipp, ha könyvkiadáson gondolkoznál
Magánkiadás mesterfokon – Így turbózd fel a könyvedet a siker érdekében!
Ma már mindenki könyvet ír, ha ért hozzá, ha nem. Divat lett az írás, és boldog-boldogtalan így szeretne érvényesülni a világban. Jó ez? Helyénvaló? Sőt megéri ma egyáltalán könyvet kiadni, ráadásul ismeretlenül, magánkiadásban? Mert tudható, hogy a kutya sem fog foglalkozni velünk, ha nincs a tarsolyunkban már legalább egy kiadott, sikeres mű. De addig is el kellene valahogy jutnunk. Ha magánkiadásban, akkor magánkiadásban. Ciki?
Sokak szemében lehet, hogy az. Évekkel ezelőtt még mindenki úgy gondolta, hogy egy könyv csak akkor lehet jó, csak akkor érdemes az olvasásra, ha azt a nagy könyvkiadók jelentették meg. Egy nagy kiadó ugyanis eleve garancia a minőségre. De mi a helyzet akkor, ha ezek a könyvkiadók nem állnak szóba velünk? Még akkor sem, ha történetesen tényleg mi írtuk meg az évszázad könyvét.
Nagy könyvkiadók vagy magánkiadás?
Ha te is írsz, ha a te vágyad is az, hogy végre kiadhasd a könyvedet és azt vegyék, mint a cukrot, akkor nem elég csak jónak lenned. Ez persze alapfeltétel, de tudnod kell egyet s mást a könyvkiadás folyamatáról is.
A legtöbb könyv életciklusában a könyvkiadás csak az utolsó előtti lépés – az, amely az eladás mellett felteszi az i-re a pontot.
- Ha ez a mozzanat kimarad,
- ha alábbhagy a népszerűsítés és eladás érdekében tett lelkesedésed,
- ha nem beszélsz a könyvedről folyamatosan,
akkor szinte felesleges is volt megírnod. Akkor nem másról beszélünk, mint egy önvallomásról, egy „naplóról”, függetlenül attól, mi is a könyved témája, és függetlenül attól, hogy nagy kiadó jelentette-e meg vagy magánkiadásban került az olvasók elé.

Ha bemész egy könyvesboltba, ahol ott sorakoznak az ismert könyvkiadók által megjelentetett művek, hányról tudod azt mondani, hogy már hallottál róla? Ismered mindegyiket? Ugye, hogy nem.
És ha végiglapozgatod őket és valamelyik megtetszik, érdekel, hogy melyik kiadó adta ki? A tartalmára fókuszálsz vagy arra, hogy "honnan való"? Gondolom, egyértelmű a válasz.
Az olvasót nem az fogja érdekelni, ki adta ki a könyvedet, hanem az, ami benne van: hogy adsz-e neki értéket, tudást, információt, kikapcsolódást, esetleg egyenesen katarzisélményt.
Ezt pedig magánkiadású, azaz szerzői kiadású könyvvel is ugyanúgy el lehet érni. Sőt megfelelő reklámmal, a folyamatok végiggondolásával és a lépések betartásával akár többekhez is el tudsz jutni. Mert a könyvkiadás, ahogy mondtam, csak az utolsó előtti lépés egy JÓ könyv életében.
Hogyan érd el, hogy a könyved magánkiadásban is sikeres legyen?
Tisztában vagyok vele, hogy a könyvkiadás, nem beszélve a marketingről, sokaknak nyűg. Talán te is "csak" írni szeretsz, mert kikívánkoznak belőled a gondolatok és mert adni akarsz valami fontosat az embereknek. De ha a potenciális olvasóid nem is tudnak a könyvedről, hogyan gondolhatnák, hogy az értékes lehet a számukra?
A könyvkiadás folyamatában nincs megállás. Újra és újra meg kell mutatnod, hogy
- mid van,
- mit tudsz adni másoknak,
- mivel tudsz hozzájárulni ahhoz, hogy egy könyvimádó rád találjon, téged, a te könyvedet akarja,
- netán követelje a folytatást.
Az én könyvem csapata éppen ebben segít. Leveszi a könyvkiadás terheit a válladról, hogy elmondhasd, „magánkiadásban adtam ki a könyvemet, és nagyon megérte”.
Egy szóval sem mondom, hogy könnyű út áll előtted. Egy szóval sem mondom, hogy nem kell pénzt és energiát belefektetned nemcsak az írásba, hanem a könyvkiadásba is. De ha meg sem próbálod, ha te is úgy érzed, hogy ciki a magánkiadás, akkor inkább ne akarj könyvet írni.

A könyvkiadás lépései
Két út áll tehát előtted:
⦁ a nagy könyvkiadók és
⦁ a magánkiadás, vagy más néven szerzői könyvkiadás.
A nagy könyvkiadók mindent elintéznek helyetted, ráadásul a saját költségükön, míg a magánkönyvkiadással foglalkozó cégek mindezt a te költségeden teszik. Ők is teljeskörűen menedzselik a folyamatot és általában segítenek mindenben, csak látszólag drágábban. Mielőtt azonban azt mondanád, hogy köszi, nem, érdemes számolnod egy kicsit.
Mert egyáltalán nem biztos, hogy minden folyamatot, minden könyvkiadási lépést ki kell adnod a kezedből. Van, amit te magad is meg tudsz "csinálni". Íróként például te magad is felkutathatod a számodra szimpatikus és szakmailag relevánsnak tartott szakembereket, akik a könyvkiadás egyes lépéseiben segíteni tudnak. Például épp Az én könyvem csapatát.
Hogy melyek ezek a lépések, amelyeket – ha minőségi könyvet szeretnél kiadni – célszerű megtenned, pontokba szedve összegyűjtöttem neked.
1. Legyen egy szerkesztő melletted!
Ha valóban minőségi munkát akarsz kiadni, akkor egy szerkesztővel már akkor egyeztess, amikor még csak írod a könyvedet. Igen, már az első leírt betűnél! Vagy még előtte.
Egy szerkesztő ugyanis
- felhívja a figyelmedet a túl terjengős, a nem értelmezhető, a logikai bukfencekkel tarkított szövegrészekre;
- elmondja, melyek azok a részek, amelyeken érződik, hogy feleslegesek a történet szempontjából;
- hol kíván a történet még egy kis finomítást, kiegészítést, magyarázatot stb.
Természetesen felkérhetsz szerkesztőt akkor is, ha már kész a kéziratod – ezzel pedig máris többet tettél a könyvedért, mint a legtöbb írótársad.
Korrektúráztass!
Nincs is annál rosszabb, mint amikor egy könyv hemzseg a nyelvhelyességi és helyesírási hibáktól. Ezt nem ragozom túl, egyértelmű tény. A magyar nyelv és annak „helyes” írása túl összetett ahhoz, hogy annak minden szabályával mindenki tisztában legyen. Az elütésekről nem is beszélve. Tehát ha jót akarsz magadnak, felkérsz egy korrektort a kész szöveg átolvasására, ráadásul két alkalommal is:
- mielőtt tördelésre adod a könyved kéziratát;
- miután a tördelőtől visszakaptad a majdnem nyomdakész pdf-et.
Ebből következik, hogy a jó tördelő is alapszükséglet.
Miért van szükség tördelőre?
A tördelő készíti el neked a könyved végleges nyomdai pdf-jét. A Word nem az, bármennyire is szépnek tűnik rajta a szöveg. A tördelő feladata, hogy elhelyezze a vágójeleket, hogy megalapozza a nyomdai kivitelezés minőségét. Ő az, aki az általad írt szövegnek megadja azt a végleges formáját, amelyet megérdemel: csinosít, kreativitásával kihozza a szövegedből a maximumot.
Keress egy jó grafikust is!
Ha a könyved nemcsak folyószöveget tartalmaz, hanem grafikai elemeket is (illusztrációk, folyamatábrák stb.), mindenképpen kérj meg egy grafikust, hogy készítse el neked ezeket a kreatívokat. Nem beszélve a borítótervről. Soha ne felejtsd el, hogy a borító az első, amivel az olvasód találkozni fog! Ezen tilos spórolni!
Ha mindezek rendben vannak, ha van egy csapat körülötted, akkor már "csak" a nyomda van hátra.
Mi alapján válassz magadnak nyomdát?
A példányszám függvényében kétféle nyomdai eljárásról beszélhetünk:
- Ha kisebb példányszámot szeretnél, digitális nyomdát válassz.
- Ha a nagyobb példányszám a cél, akkor ofszet nyomdai kivitelezésben gondolkozz.
Ha még nem tudod, melyik is lenne jobb, kérj be árajánlatot mindkét irányból. A számok tükrében sokkal könnyebben hozhatsz majd döntést.
Ne feledd, oka van annak, hogy könyvet írtál: volt/van benned egy üzenet, amelyről úgy hiszed, hasznos lehet más számára is. Ez egy igen felelősségteljes vállalkozás. Kérlek, gondolkodj ennek megfelelően, és tegyél meg minden szükséges intézkedést annak érdekében, hogy a végeredmény valóban magával ragadó legyen.
A lehetőség adott. Élj vele bátran.