KULT
A Rovatból

Hogyan lett egyszerű plüssjátékokból pénzügyi befektetés a kilencvenes évek Amerikájában? – A Beanie-buborékkal sajnos mellélőttek az Apple+-on

Mi történt, amikor milliárdok vesztek el egy hét leforgása alatt? Mi volt a Beanie-buborék kidurranásának oka? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Zach Galifianakis legújabb filmje.


Először is fontos tisztázni: a film nem elsősorban életrajzi mű. Inkább dramatizált változata egy külső szemlélő történetének, valós események közepette.

Kicsit olyan, mint a szintén AppleTV+-on látható Tetris-film, vagy a Michael Jordan nevével fémjelzett Amazon Prime Videón futó Air.

Nem egy pártatlan bemutatása Ty Warner életének, hanem egy szórakoztató dráma-vígjáték, ami mellékesen bemutatja a tényleges eseményeket. Legalább ez akart lenni.

Sajnos azt kell mondjam, ez a leggyengébb életrajzi játékfilm a 2022-2023-ban elkészültek közül. A Tetris, az Air, de még a BlackBerry film is sokkal szórakoztatóbb nála.

A film egy magyarul nem forgalmazott Zac Bissonnette-könyvön alapul, amely bemutatta a Beanie bébik bukásának gazdasági okait.

Ezt Kristin Gore író-rendező és Damian Kulash társrendező kiszínezték, megspékelték egy-két csavarral, és eladták az AppleTV+-nak. Csak sajnos teljes érdektelenségbe fulladt az amúgy remek ötlet.

Mik is azok a Beanie bébik? Hazánkban nem lett nagy kultusza, de Amerikában konkrétan megőrültek értük az emberek. Ezekbe az apró plüssjátékokba kevesebb töltőanyagot tettek, ezért nagyon puhák voltak. A különlegességük még abból adódott, hogy limitált szériákkal dolgoztak. Így szinte befektetés volt egy-egy ritkább babát beszerezni, és a használt piacon eladni. Európába is megpróbáltak terjeszkedni,

itthon is látni játékboltokban Ty-logós plüssöket, onnan lehet őket megismerni, hogy egy szívecskében van a fehér betűvel a „Ty” szöveg.

Az igazi nagy üzlet azonban Amerika volt, a fanatikus gyűjtők is ott éltek. A cég nagyon jól meglovagolta az internet-korszak kezdetét, és milliárdos haszonra tettek szert. Nekik volt elsőként olyan weboldaluk, mely már nem csak az általános telefonkönyv-szerű adatokat tartalmazta, hanem csicsás, színes-szagos site volt. Illetve ők értették meg először az eBay igazi erejét.

A cég hihetetlen vagyont halmozott fel, de amilyen gyorsan jött a siker, olyan nagyot is bukott egyik pillanatról a másikra. Nem mentek tönkre, de a Beanie bébik 1999-ben már szinte semmit sem értek.

Ezt a bukást is be lehet tenni olyan gazdasági buborékok mellé, mint a 2008-as ingatlanpiac-összeomlás, vagy a tavalyi kripto-bukás.

Sajnálatosan a film egyáltalán nem úgy működik, mint az ingatlanbuborékot bemutató A nagy dobás. Nem adta el figyelemfelkeltően az amúgy érdekfeszítő alaptémáját. Az, hogy mibe buktak bele, és mekkora kudarc volt, csak megemlítik. Pedig ha az lett volna a fókuszban, lehet, hogy jobban legfoglalt volna a film.

A történet három mesélője, a három legfontosabb nő Ty Warner életében, az édesanyja után. A filmben megváltoztatták a főbb karakterek eredeti neveit, egyedül a vezérigazgató igazi nevét hagyták meg, amit nem teljesen értek, valószínűleg jogi okai lehettek.

1983-ban kezdődik Robbie (Elizabeth Banks) története, aki még a Ty Inc. alapítása előtt találkozott Warnerrel, együtt alapították a céget,

gazdagodtak meg, és később se veled-se nélküled típusú kapcsolatot ápoltak. Sheila-t (Sarah Snook) később ismerte meg, 1993-tól kezdték meg kapcsolatukat és a nő gyermekeinek is nagy szerepe volt Ty sikerében, gyakorlatilag rajtuk tesztelte a termékeit. Végül a harmadik mesélőnk sztorija szintén 1993-ban kezdődik, Maya (Geraldine Viswanathan), a zseniális marketinges és számítástechnikai csodagyerek, aki elsőként felismerte az internetben rejlő lehetőségeket. Ő az, aki megismertette Ty-t az globális ismertség és hiánygazdaság szépségeivel, valamint ő írta az elsőszériás Beanie bébik kísérő verseit, ami erősen hozzájárult, hogy gyűjtői darabokká váltak.

Minden Beanie bébin volt egy kis kártyácska, amin volt egy rövid vers, a baba neve, és hogy ki volt a designer.

Szintén Maya ismerte fel először az emberek gyűjtői vágyát, és azt, hogy miképp lehet kihasználni az egyedi, limitált termékekkel – gyakorlatilag ez volt az első FOMO-termék. A vevők féltek, hogy ha nem veszik meg az összes különleges kiadású babát, akkor kimaradnak valamiből.

Emellett az erős és sikeres három nő mellett a milliárdos Ty Warner (Zack Galifianakis) szinte csak díszlet. Ő lenne az egyik legérdekesebb tanulmány, és mégis alig kapunk belőle. Az ő nézőpontjáról nem szól a történet, inkább a három eléggé elfogult hölgy szemszögéből ismerjük meg a bolondos, ámde nagyon karizmatikus Ty-t.

Egy nárcisztikus diktátor volt, aki képes elérni, hogy a világ legtehetségesebb emberei vigyék a hátukon.

Galifianakis kisujjból hozza a szerethető, de bosszúálló bumburnyák figurát, akinek nagyobb hatalma van, mint arra bárki számítana. Amint valaki túlnőtt a neki szánt a szerepén, Ty kegyetlenül elintézte. Elizabeth Banks méltó ellenfele a kegyetlen játékokban, míg Sarah Snook kicsit visszafogottabb, mint megszokhattuk tőle a szülői feladataira koncentráló egyedülálló anya szerepében. Snookot legtöbben Az utódlás című HBO-sorozatból ismerhetik, amiben ugyan nagyobb teret kapott, de sokkal jobban is játszotta. Van egy olyan érzésem, hogy neki kellett volna megkapnia Banks szerepét, azt az oldalát jobban kedveltem, mint a sebezhető, ámde magabiztos anyukát.

Geraldine Viswanathan pedig egy feltörekvő csodagyerek.

Az indiai származású, gyönyörű ausztrál színésznő első nagyobb szerepét John Cena lányaként alakította a 2018-as Szűzőrségben. Azóta sok mindenben láthatta a közönség, de 2023 az ő éve lesz: A Beanie-buborékon kívül még három nagy projektje is van, amelyből az egyik egy főszerep a következő Ethan Coen-filmben.

Miért nem működik a film? Mert nagyon egysíkú és kiszámítható. Ty végül minden kollégáját-szerelmét átveri a palánkon, és megpróbálja megsemmisíteni, de valahogy sose jön össze neki. Ezt a formulát mutatják be a három hölgyön egymás után.

Érezhették a monotonitást az alkotók, ezért megpróbálták érdekessé tenni a történetet, hogy szétvagdosták az idősíkokat, és nem kronologikus sorrendben mutatják be nekünk.

Elsőnek megkapjuk 1993-at, amikor megismerkedünk Mayával, majd visszamegyünk 1983-ba, hogy bemutassák nekünk Robbie-t, végül megint előre ugrunk Sheilához. Ez a szakadozott, kicsit mesterkélt szerkezet végigkíséri az egész művet. A legnagyobb probléma ezzel az, hogy teljesen felesleges. A legvégén semmit nem tesz hozzá a történethez. Vártam egy mementós csavart, vagy valami okot erre az idővel való játékra, de azon kívül, hogy a karakterek Ty-hoz történő viszonyának egy egységes ívet adtak, semmit nem tesz hozzá. Sokkal jobban jártunk volna, hogy ha kicsit jobban megismerjük Ty oldalát is és a bukás okait.

Érdekes lett volna Ty Warner 2014-es adócsalási botránya, vagy a Beanie-buborék kidurranásának következményei is, de ezekből sem kaptunk semmit.

Ha felrajzolták volna a nézőknek a teljes képet az érdektelen bosszú biopic helyett, talán jobb lett volna a film.

Nem tudok többet hozzátenni. Unalmas, gyenge és felesleges időpazarlás. A tényeket a Wikipediáról is megtudjuk, életrajzi-szórakoztató filmekkel pedig jelenleg tele van a padlás. Ráadásul azok nagy része sokkal jobb is, mint A Beanie-buborék.

Sajnos nem ajánlom a Beanie babákról szóló vígjátéknak ígért, nagyobb nevekkel megtűzdelt kihagyott ziccert.

Aki mégis belevágnak, annak a Beanie-buborék az AppleTV+ streaming-szolgáltató kínálatában érhető el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk