Pokoli meleg teszi szinte elviselhetetlenné az életet Európa nagy részén. Sorra dőlnek meg a hőmérsékleti rekordok. Nálunk is 30 fok fölött van a csúcs, a házak, kövezett utak között azonban ez még elviselhetetlenebb.
A Fókusz stábja most annak eredt utána, hogy kiderítse:
Árnyékban is lebarnulhatunk és hőgutát is kaphatunk? Mennyit számít a hőérzetünknek, hogy fehér vagy fekete pólóban, betonházak között, vagy egy mezőn vagyunk? Fullasztó melegben forgatott a stáb, és még a saját cipőjük hőfokát is megmérték.
Egy hőkamera segítségével nézték meg, mi a helyzet a városban a tikkasztó melegben.
A szökőkútnál, a fák alatt jóval enyhébb, mint az aszfalton, vagy a kőfalak mentén. A fekete és fehér ruhák között akár 10 fok különbség is lehet.
Valkó Eszter is bejelentkezett Hollandiából, ahol 40 fok körüli a hőmérséklet. Elmondta, hogyan próbálnak védekezni.
Pokoli meleg teszi szinte elviselhetetlenné az életet Európa nagy részén. Sorra dőlnek meg a hőmérsékleti rekordok. Nálunk is 30 fok fölött van a csúcs, a házak, kövezett utak között azonban ez még elviselhetetlenebb.
A Fókusz stábja most annak eredt utána, hogy kiderítse:
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Karácsony Gergely Orbán Viktor interjújáról: Látszott rajta a sok kihagyás, megkopott a tényismeret
„Budapest tényleg nem megy csődbe magától, csak ha a kormány csődbe taszítja. Viszont aki Budapestet csődbe löki, azt Budapest magával rántja” - fogalmazott a főpolgármester.
„Miniszterelnök úr hosszú idő után újra beszélni volt kénytelen Budapestről,
látszott rajta a sok kihagyás, megkopott a tényismeret”
- reagált Orbán Viktor keddi, Rónai Egonnak adott interjújára Karácsony Gergely a Facebook-oldalán.
„Hogy a főváros finanszírozza az államot, hogy Budapesttől a kormány többet vesz el, mint amennyi támogatást ad, azt nem én mondom, hanem a kormány legfőbb ellenőrző szerve, az Állami Számvevőszék. Hogy ez alkotmányellenes, azt se én mondom, hanem az Alkotmánybíróság. Hogy a kormányzati elvonásnak nemcsak a mértéke, hanem a módja is törvénytelen, azt meg a Kúria mondta ki” – fogalmazott a főpolgármester, majd hozzátette:
„az is a viszonylag közismert tényekhez tartozik, hogy Budapest nemcsak az ország leggazdagabb városa, ahogyan Miniszterelnök úr említeni méltóztatott, hanem a legnagyobb is, amely a legtöbb közszolgáltatást működteti, na, ebből hiányzik az öt év alatt húszszorosára emelt kormányzati sarc.”
Karácsony szerint
a miniszterelnök úgy kezeli az állami költségvetést, „mintha az a magánvagyona lenne”, a települések támogatását pedig „mintha az valamiféle kegy lenne tőle”.
A főpolgármester szerint a lényeg az, hogy
„Budapest tényleg nem megy csődbe magától, csak ha a kormány csődbe taszítja. Viszont aki Budapestet csődbe löki, azt Budapest magával rántja.”
Végül jelezte:
„Tárgyalni az alkotmányos és törvényes helyzet helyreállításáról köteles a kormány. Nem kegy, nem kérés, kötelesség. A szakszervezetek 168 órás gondolkodási ideje csütörtökön lejár. Ma én is, Gulyás Gergely miniszter is megkapta a meghívót a sztrájkbizottságtól a tárgyalásra. Én ott leszek”
Mint azt mi is megírtuk: Orbán Viktor több mint 15 év után adott interjút az ATV-nek. A beszélgetés során a miniszterelnök a főváros pénzügyeiről azt mondta, Budapest már régen csődben van, de ha nem tudják megoldani a helyzetet, a kormány segít.
Közzétették a Magyar Közlönyben, hogy az önkormányzatoknak a helyi iparűzési adó (hipa) többletükből mennyit kell befizetniük novemberben - szúrta ki a 24.hu.
A mostani elvonás a Navracsics Tibor által tavaly bejelentett Versenyképes Járások Program (VJP) része, amely a 2025-ös hipa-többletet a Területfejlesztési Alapba irányítja.
Így Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter rendelete a közigazgatási és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben határozta meg az egyes települések fizetési kötelezettségét.
A Magyar Közlönyben megjelentek szerint
Nagy Márton döntése értelmében Budapest, Pécs és Kecskemét most 0 forintot fizet, ugyanakkor több fővárosi kerület és meglepően sok kisebb település is komoly, százmilliós terhekkel szembesül.
A rendelet szerint a 100 millió forint felett fizető budapesti kerületek között van az I. kerület 249 094 380 forinttal, a II. kerület 439 406 725 forinttal, az V. kerület 102 226 054 forinttal és a VII. kerület 100 832 318 forinttal.
Eközben komoly befizetővé vált jónéhány kisebb település is, mint például Sellye (376 457 826 forint), Kétújfalu (493 837 963 forint) vagy Királyegyháza (307 034 887 forint).
A milliárdos befizetők között is van meglepetés, Dunaharasztinak például nettó 1 302 959 264 forintot kell utalnia.
A program logikája szerint a 2024-es bázisévhez képest keletkező 2025-ös hipa-többlet 100 százaléka kerül az alapba, amit aztán a járások pályázhatnak vissza fejlesztésekre. Járásonként minimum 250 millió forint, a megyeszékhely-központú járásoknál pedig 500 millió forint fejlesztési forrás garantált. Az önkormányzatok két részletben, májusban és novemberben fizetnek, a végelszámolás pedig a következő év márciusában történik. Ha egy településnek negatív az egyenlege, akkor támogatásként visszakapja a befizetett összeget.
A mostani rendelet egy hosszabb folyamat része. Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter 2024 októberében jelentette be a Versenyképes Járások Programot, a területi felzárkózást és a járási fejlesztési minimumokat hangsúlyozva. A feszültség 2025 februárjában nőtt, amikor megjelent a szolidaritási hozzájárulás éves listája, amely Budapestre 89,1 milliárd forintos terhet rótt, éles vitát indítva a főváros és a kormány között. Az első, májusi hipa-többlet elvonásáról szóló rendelet 854 települést érintett, ami után a Fővárosi Önkormányzat bírósághoz fordult, és a Fővárosi Törvényszék azonnali jogvédelmet biztosított számára a Magyar Államkincstár inkasszójával szemben.
Közzétették a Magyar Közlönyben, hogy az önkormányzatoknak a helyi iparűzési adó (hipa) többletükből mennyit kell befizetniük novemberben - szúrta ki a 24.hu.
A mostani elvonás a Navracsics Tibor által tavaly bejelentett Versenyképes Járások Program (VJP) része, amely a 2025-ös hipa-többletet a Területfejlesztési Alapba irányítja.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
„A rendőrség megszüntette a büntetőeljárást a Suzuki Vagyonőr ellen. Azt mondták, hogy nem követett el bűncselekményt, nem volt szándékos közúti veszélyeztetés. Csak véletlenül jött nekem, mert véletlenül jobbra fordította a kormányt...” – írta Facebook-oldalán Hadházy Ákos.
Az eset még augusztusban történt, miután Hadházy a nyitott kapun keresztül bement Orbán Viktor apjának hatvanpusztai birtokára, és ott felvételeket készített az épületekről. Ekkor Mészáros Lőrinc biztonsági vállalkozásának alkalmazottja egy Suzukival igyekezett megállítani a képviselőt és a vele utazó Gulyás Balázs újságírót. A közzétett videófelvételek tanúsága szerint a vagyonőr először frontálisan szembehajtott a képviselő által vezetett Daciával, majd miután nem sikerült megállítani őket, oldalról hajtott neki. Az ütközésben a Dacia oldala megsérült, a Suzuki pedig felborult.
Akkor a Bicskei Rendőrkapitányság büntetőeljárást indított közúti veszélyeztetés bűntettének megalapozott gyanúja miatt.
A Gulyáságyú Média ugyanakkor most arról írt, hogy a rendőrség most megszűntette a büntetőeljárást a férfi ellen.
„A hatóság szerint a férfi nem követett el bűncselekményt, mert cselekményének kizárólag az volt a célja, „hogy a másik gépkocsivezetőt megállítsa”. A rendőrség megállapította, hogy a vagyonőr magatartása más személy életének, testi épségének a közvetlen veszélyeztetésére nem terjedt ki.
Az eljárás során a rendőrség igazságügyi műszaki szakértőt is kirendelt. „A szakértői vélemény megállapította, hogy a borulást eredményező ütközés a Suzuki személygépkocsi vezetőjének jobbra irányuló kormánymozdulatára vezethető vissza, ez okozta a járművek közötti oldaltávolság elfogyását” - írták a rendőrség határozatában.
Hadházy egy Facebook-posztban reagált minderre.
„Tulajdonképpen örülhetek, hiszen ennyi erővel mondhatták volna azt is, hogy én voltam a bűnös és én akartam felborítani őt...”
– fogalmazott a független országgyűlési képviselő, aki hozzátette: nem gondolta, hogy valódi jogi következménye lesz a dolognak, de azt sem, hogy „meg merik tenni, hogy még egy ejnye-bejnyét sem kapjon Orbán smasszere”.
„A határozat egészen elképesztő jogi nonszensz. Persze panaszolni fogjuk, de nem ez a fontos hiszen úgyis elutasítják. Hanem az, hogy ezzel a határozattal a hatalom legitimálta az ellenzéki politikusok elleni erőszakot
– írta Hadházy, aki végül azt is leírta, hogy az őszinte véleménye a következő: „a lónak a f.szát nem volt ez szándékos közlekedési veszélyeztetés”.
„A rendőrség megszüntette a büntetőeljárást a Suzuki Vagyonőr ellen. Azt mondták, hogy nem követett el bűncselekményt, nem volt szándékos közúti veszélyeztetés. Csak véletlenül jött nekem, mert véletlenül jobbra fordította a kormányt...” – írta Facebook-oldalán Hadházy Ákos.
Az eset még augusztusban történt, miután Hadházy a nyitott kapun keresztül bement Orbán Viktor apjának hatvanpusztai birtokára, és ott felvételeket készített az épületekről. Ekkor Mészáros Lőrinc biztonsági vállalkozásának alkalmazottja egy Suzukival igyekezett megállítani a képviselőt és a vele utazó Gulyás Balázs újságírót. A közzétett videófelvételek tanúsága szerint a vagyonőr először frontálisan szembehajtott a képviselő által vezetett Daciával, majd miután nem sikerült megállítani őket, oldalról hajtott neki. Az ütközésben a Dacia oldala megsérült, a Suzuki pedig felborult.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Kedden kora este Cegléd állomás Szolnok felőli végén egy rakodógép beleakadt a felsővezetékbe, majd leszakította azt – közölte a Mávinform. A baleset miatt a vonatforgalom egy teljes órára leállt, és csak háromnegyed nyolctól indulhatott újra jelentős korlátozásokkal, kezdetben kizárólag a főváros irányába.
Késő este, 22 órától átmenetileg megnyitották a ceglédi állomás 1–5. vágányát, így az éjszakai személy- és távolsági vonatok ismét az eredeti útvonalukon közlekedhetnek. Az éjfél utáni órákban folytatódik a felsővezeték teljes helyreállítása, ezért kora hajnalig ismét lezárásokra és korlátozásokra kell számítani. A késő esti menetrendben már több járat eredeti útvonalon halad, így a Nyugati pályaudvarról 22:25-kor Debrecenbe induló Cívis InterRégió már érinti Ceglédet, és a Szegedről Budapestre tartó IC 721-es is Cegléd felé közlekedik tovább.
A záhonyi fővonalon a Cívis InterRégiók a Nyugati pályaudvar és Szolnok között terelőúton közlekednek, nem érintik Zuglót, Kőbánya-Kispestet, Ferihegyet, Ceglédet és Abonyt, viszont megállnak Rákoshegyen a BKK-buszokhoz való csatlakozás érdekében. A Z50-es motorvonatok a Nyugati pályaudvar és Cegléd, míg az ingavonatok a Nyugati és Ceglédbercel-Cserő között járnak. Cegléd és Abony között pótlóbuszok szállítják az utasokat, Abony és Szolnok között pedig ingavonat közlekedik.
A szegedi fővonalon a Napfény InterCity vonatok két szakaszon, a Nyugati pályaudvar és Albertirsa, valamint Nagykőrös és Szeged között közlekednek, a kimaradt Albertirsa–Cegléd–Nagykőrös szakaszon pótlóbusz jár. Kőbánya-Kispestről mentesítő expressz buszok indulnak Kecskemétre, Cegléd és Nagykőrös érintése nélkül. Az esti S225-ös vonatok nem közlekednek.
A MÁV azt javasolja a fővárosból Szolnokra vagy onnan Budapestre utazóknak, hogy vegyék igénybe az újszászi vonalon közlekedő vonatokat, ahol a ceglédi vonalra váltott jegyeket is elfogadják. Emellett valamennyi párhuzamos Volán-járaton is érvényesek a vasúti bérletek és jegyek.
Az utasok közül volt, aki Nagykőrösön várakozott, ahol nehézségekbe ütközött a mosdóhasználat, más pedig arról számolt be, hogy a felsővezeték-szakadás miatt a vonata egyórás késéssel érkezett meg.
A nap folyamán nem ez volt az egyetlen fennakadás a térségben: délután Cegléd és Nyársapát között egy biztosítóberendezési hiba is lassította a vonatközlekedést. A MÁV közlése szerint „a vasúti biztosítóberendezés meghibásodása a vasúti átjárókra is hatással volt, a két település között a sorompók sem működtek.” Ezt a hibát estére elhárították.
A felsővezeték leszakadását egyértelműen a rakodógép okozta, de az eset körülményeinek vizsgálatáról és a felelősség kérdéséről egyelőre nem adtak ki hivatalos tájékoztatást.
Cegléd a magyar vasúthálózat egyik kulcsfontosságú csomópontja, ahol a 100a (Budapest–Szolnok–Debrecen–Záhony) és a 140-es (Budapest–Kecskemét–Szeged) fővonalak találkoznak, így az itteni zavarok országos szinten is éreztetik hatásukat. A térségben ráadásul jelenleg is zajlanak pályakarbantartási munkák Albertirsa és Ceglédbercel-Cserő között. A hálózat sérülékenységét mutatja, hogy 2025 nyarán Abony és Szolnok között már történt egy komolyabb felsővezeték-szakadás.
Kedden kora este Cegléd állomás Szolnok felőli végén egy rakodógép beleakadt a felsővezetékbe, majd leszakította azt – közölte a Mávinform. A baleset miatt a vonatforgalom egy teljes órára leállt, és csak háromnegyed nyolctól indulhatott újra jelentős korlátozásokkal, kezdetben kizárólag a főváros irányába.
Késő este, 22 órától átmenetileg megnyitották a ceglédi állomás 1–5. vágányát, így az éjszakai személy- és távolsági vonatok ismét az eredeti útvonalukon közlekedhetnek. Az éjfél utáni órákban folytatódik a felsővezeték teljes helyreállítása, ezért kora hajnalig ismét lezárásokra és korlátozásokra kell számítani. A késő esti menetrendben már több járat eredeti útvonalon halad, így a Nyugati pályaudvarról 22:25-kor Debrecenbe induló Cívis InterRégió már érinti Ceglédet, és a Szegedről Budapestre tartó IC 721-es is Cegléd felé közlekedik tovább.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!