FELFEDEZŐ
A Rovatból

Így beszélnek a mai fiatalok: te még érted ezeket a szavakat?

A Z és Alfa generáció nyelvezete egy külön világ, tele rövidítésekkel, mémekkel és olyan szlengszavakkal, amiket még lefordítani is nehéz. Ha szeretnéd kideríteni, mennyire vagy képben, a cikk végén egy szórakoztató kvíz is vár rád!


Nem egy újdonsült dolog, mégis észrevehető, hogy a fiatalok körében egyre gyorsabban váltakoznak a szófordulatok, jönnek be újabb, érdekesebb kifejezések. Aki pedig nem azt a részét használja a közösségi médiának, amit a fiatalok, az bizony könnyen lemaradhat. Aztán egyszer csak ott találjuk magunkat, hogy nem értjük, miről beszél a gyerek.

Ha pedig a pénzügyekről van szó, akkor még nehezebb a helyzet. A pénzről beszélni velük mindig is kényes téma volt, de úgy még komplikáltabb, ha nem értjük mit mond. Így könnyen előfordulhat, hogy nem érted, amikor valami új szlenggel akar meggyőzni, hogy vegyél neki egy sneakert, és te nem tudsz rá azonnal válaszolni, vagy megbeszélni vele, hogyan oldhatnátok meg a dolgot.

A nyelv mindig is változott, de a digitális világ belépésével olyan tempóra kapcsolt a változás, amit korábban elképzelni sem tudtunk. Az SMS- és MSN nyelv volt talán az első igazi mérföldkő, amikor elkezdődött a rövidítések, szimbólumok és emojik korszaka, és ez az online kommunikáció térnyerésével egyre színesebb lett.

A közösségi média, különösen a TikTok, egy egészen új jelenséget is elhozott: nemcsak szavakat, hanem gesztusokat, mémeket, sőt vizuális nyelvi elemeket is használunk a hétköznapi beszélgetésekben.

Szlengek világa: mi menő, mi cringe?

A szlengkifejezések között sok olyan van, ami nem él meg igazán hosszú életet. Vagy azért, mert a dolog, amit leír, kimegy a divatból, vagy mert még árnyaltabb, pontosabb kifejezést találnak a leírására. Más kifejezések viszont átszivárognak a köznyelvbe, megszilárdulnak és gazdagítják a nyelvet. Ilyen például a pénz szleng szavai közül a kápé, a zsozsó vagy a lóvé, amely az évek során közismert lett és meg is maradt a köztudatban.

Érdekesség: A magyar nyelvben akár félszáznál is több szleng vagy szinonima van a pénzre:

bankó, kápé, dohány, suska, lé, lovetta zsozsetta, steksz, zseton, mani, peták, della, guba, gempa, lepedő, rongy, zöldhasú, rugó, pengő, pezeta, apró, kavics, fitying, bélás, korpa, dudva, rongy, mallér, garas. 

Ugyanakkor a Z és Alfa generáció a „pénz” helyett az „app”, a „mani” vagy a „zsé” szavakat használja, de egyre inkább előtérbe kerülnek az olyan kifejezések is, mint a „cash” vagy a „bread” (ezek az angolból átvett szlengszavak). A pénzügyi témákkal kapcsolatosan használják a „bag” szót is, amely például azt jelenti, hogy valaki egy bizonyos mennyiségű pénzt keresett vagy összegyűjtött. Szintén divatos a „stack” kifejezés, amit akkor használnak, ha valaki nagyobb összeget keres.

A Z és Alfa generáció nyelvezete egy igazi egyveleg: angol szavak, internetes rövidítések, emojik – és persze a saját kreatív kifejezéseik összemosása, amelyre gyakran a magyar nyelvben nem is találunk megfelelő szavakat. Csakhogy ez a szókincs olyan gyorsan változik, hogy még a legmenőbb kamasz is bajban lehet, ha két évvel fiatalabbak közé kerül. Ami tegnap még „fire” volt, ma már „mínusz aura”. És ne is gondold, hogy egy általános iskolás és egy középiskolás ugyanazokat a szavakat használja – amit az egyik coolnak tart, azon a másik csak forgatja a szemét.

A közösségi média edzette őket arra, hogy másodpercek alatt ragadják meg az információkat – legyen szó mémekről, hírekről vagy arról, melyik új szlenget kell mostantól használni ahhoz, hogy ne nézzenek rád furán. Ha te három mondatban próbálsz meg elmondani valamit, ők három szóval válaszolnak, de ha igazán menők, akkor inkább csak egy emoji repül vissza hozzád.

Szókincsük egy pár hónap alatt jobban átalakul, mint a miénk egy évtized alatt.

Például shippelni már rég nem azt jelenti, hogy feladod a csomagot a postán, hanem azt, hogy szurkolsz két karakternek vagy embernek, hogy összejöjjenek. De figyelj, ne ess abba a hibába, hogy a teljes nevükön emlegeted őket. Ezt ma már csak a boomerek csinálják. Az igazi menők mozaikszavaznak: Taylor Swift és Travis Kelce? Tayvis. Luke Newton és Nicola Coughlan? Lukola. Justin Bieber és Selena Gomez? Oké, ők már régi sztori, de akkor is: Jelena.

2023 nagy nyertese, az Oxford Word of the Year címet bezsebelő rizz kifejezés lett. Ez a karizma, a vonzerő megtestesítője, az, ami miatt valaki automatikusan menő lesz. De ha már itt tartunk, a „smash” azt jelenti, hogy valaki bejön, a „creepy” meg azt, hogy valaki pont nem. És ha a kamasz sigmának érzi magát? Akkor gratulálhatsz, mert épp egy magabiztos gyereket nevelsz, aki megoldotta az élet nagy kérdéseit, és ezt egy Christian Bale-féle Amerikai pszichós Bateman-arcot imitálva ünnepli. Egyébként ez a mimika is TikTok-mém lett, mert miért is ne lenne?

A POV nem egy új márka, hanem egy TikTok-videó címke, ami annyit tesz, hogy „point of view”, vagyis nézőpont. Az ilyen tartalmak lényege, hogy megmutatnak egy helyzetet egy konkrét szereplő szemszögéből. És ha a kamaszod közli veled, hogy „mínusz aura” vagy? Akkor te most épp nem vagy menő. De ha „glow upot” kapsz tőle, akkor gratula, mert jobb formában vagy, mint valaha. Ja, és a vibe check? Az csak egy kis hangulatellenőrzés. Például azért, hogy megtudja, ma érdemes-e új telefont kérni tőled.

Ha eddig büszke voltál rá, hogy tudod, mit jelent a cringe, ideje elengedned. A szót használni ugyanis ma már maga a definíciója a cikinek. Szóval ne is próbáld meg beépíteni a szókincsedbe!

Hogyan lehet velük lépést tartani?

A digitális világban a nyelv már nemcsak kommunikáció, hanem önkifejezés és kultúra. Ha megérted, miről beszélnek, közelebb kerülhetsz hozzájuk – és talán egy kicsit te is felzárkózhatsz a trendekhez ezáltal könnyebben, tudsz velük beszélni olyan tabutémákról, mint pl. a pénz.

Megoldás a pénzügyekre gyerekeknek is!

Zsebpénz, bankszámla, megtakarítás – ezek a szavak kicsi kortól kezdve az élet részei. Fontos, hogy szülőként időben elkezdj a pénzügyekről beszélni a gyermekeddel, és lehetőséget adj neki a tanácsok kipróbálására.

Az OTP Junior számlával a gyerekek egyszerűen megtanulhatják és gyakorolhatják a mindennapi bankolást.

A beszélgetésekhez az OTP Bank honlapján találhatsz segítséget.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A Bank a kondíciók módosításának jogát fenntartja. További részletekről kérjük, tájékozódj az OTP Bank bankfiókjaiban és honlapján (www.otpbank.hu) közzétett üzletszabályzatokból és hirdetményekből.

Fontos, hogy soha ne szóld le a gyerekedet, unokádat a szlenges beszéd miatt, hiszen az ő kortársai között az a természetes. Még akkor is, ha tőled ez nagyon idegen, inkább próbáld meg megérteni, és nyitott lenni az ő világukra. Így sokkal könnyebb lesz egymással kapcsolatot teremteni, és a gyerek is szívesebben keresi majd a társaságodat. Ha nem akarsz lemaradni, néhány dolgot érdemes még szem előtt tartani:

Figyeld a platformjaikat: A TikTok, Instagram és Snapchat a fő információforrásaik. Néha csak a kommenteket olvasva is sok új szót tanulhatsz.

Kérdezz rá nyugodtan: A fiatalok szívesen magyarázzák el a szleng jelentését. Ha érdeklődést mutatsz és nyitott vagy a világukra, nemcsak a szavakat, hanem a mögöttük rejlő gondolkodásmódot is megértheted.

Például ha olyan szavakat használnak, mint a fent már említett "mani" vagy a "stack" ne próbáld meg elkerülni őket, hanem próbáld megérteni, mit jelentenek. Ha megérted az ő nyelvüket, sokkal könnyebben kapcsolódhatsz majd hozzájuk és hitelesebben beszélhetsz velük akár a pénzügyekről is.

Ne erőltesd a használatát: Ha természetesen tudsz beszélni velük, az sokkal hitelesebb, mint ha megpróbálnál „trendi” lenni.

Te mennyire vagy trendi szülő?

Próbálod tartani a lépést a gyerekek világával, vagy néha úgy érzed magad, mint egy VHS-kazetta a streaming platformok korában? Vajon tudod, mit jelent a „sus”, vagy hogy hol tudnak skint vásárolni? És az olyan kifejezések, mint a „vibe check” vagy a „mínusz aura” eljutnak hozzád, vagy inkább egy jó kis régi szlenget vágsz rájuk válaszul?

Ha kíváncsi vagy, mennyire mozogsz otthonosan a Z és Alfa generáció világában, most itt az idő, hogy kiderítsd! Összeállítottunk egy könnyed, de tanulságos kvízt, amely segít felmérni, hogy te vagy-e a legmenőbb szülő a baráti körben, vagy van még hova fejlődnöd.

Töltsd ki rövid kvízünket és kiderül! Görgess lentebb és nyomd meg az “kezdődhet a játék” gombot!

A cikk az OTP Bank támogatásával készült.


Advertisement
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
A Rovatból
230 éves titkos recept nyomában – felfedeztük az Unicum Házat
Kiderült, miért készült évtizedekig hamis recept alapján az ital, és milyen különlegességek érlelődnek ma is a hatalmas pince mélyén. Mutatjuk mi vár rád!


Van egy hely Budapesten, ahol egyszerre élheted át a történelem súlyát, a gyógynövények illatát, a pince hűvös varázsát és az Unicum különleges ízeit. Ez az Unicum Ház – és aki ide betér, nem csupán egy múzeumot látogat meg, hanem egy minden érzékszervére ható utazáson vesz részt.

Ellátogattunk az Unicum Ház prémium túrájára, ahol kiderült, miért készült évtizedekig hamis recept alapján az ital, és milyen különlegességek érlelődnek ma is a hatalmas pince mélyén. Mutatjuk mi vár rád!

Az élmény egy immerzív, 270 fokos vetítéssel indult, amely a Zwack család és az Unicum kalandos történetét mesélte el.

Ahogy körbenéztem, a falakon megelevenedő képek szinte életre keltették előttem a gyár múltját, a család sorsát és a legendás ital történetét.

Megtudtuk például, hogy amikor 1948-ban államosították a gyárat,

a Zwack család egy hamis receptet adott át a kommunista hatalomnak.

Így az ital hosszú évekig nem is az „igazi” volt. Később Zwack Péter a ’80-as évek végén visszatért Magyarországra, és akkoriban szinte példátlan módon visszavásárolta a saját családi cégét. Az Unicumot ekkortól újra az eredeti recept alapján kezdték el gyártani.

A régi lepárló és a titkos recept

A vetítés után jött a túra legizgalmasabb része: a régi lepárló és a pincelabirintus.

A gyár 1892-ben épült, és a lepárlóban a mai napig ott állnak azok az eredeti berendezések, amelyeken a 20. század végéig főzték a gyógynövényeket.

Belépve olyan érzésem támadt, mintha visszarepültünk volna az időben, és rögtön megcsapott a gyógynövények fűszeres illata is.

Az Unicum több mint 40 féle gyógynövényből készül, de a pontos számot szándékosan nem árulják el. Néhány összetevőről a túra során lerántották a leplet: van benne enciángyökér, édeskömény, fahéj, guajakfa.

A recept titkát egy olyan fűszerkeverék őrzi, amit kizárólag a család ismer.

Ez már keverék formájában érkezik a gyárba. A kiállításon ráadásul olyan fűszernövényeket is elhelyeztek, amiket nem tartalmaz a recept, hogy senki ne jöhessen rá a valódi titokra.

A pincelabirintus birodalma

A 2500 négyzetméteres pince egy külön világ: több mint 500 tölgyfahordót rejt, a kádármester faragott díszei pedig műalkotásként is megállnák a helyüket.

A legkisebb hordó 100 literes, a legnagyobb pedig 16 000 literes – ez utóbbi egyben a legrégebbi is, hiszen 1937 óta szolgál. Az Unicum hónapokon keresztül érlelődik a pincében lévő hordókban, mielőtt a boltok polcaira kerülne, onnan pedig hozzánk.

Az ízek kavalkádja

A pince igazi különlegességei a csapra vert hordók: a kóstolás során innen kínálják az italokat.

A prémium túra során öt féle Unicumot kóstolhattunk. Mindegyik ital más és más világ, de az alap mégis ugyanaz – ettől válik különlegessé a kóstolás.

Itt még a klasszikus Unicum is teljesen más ízélményt ad: intenzívebb, gazdagabb, mint amit a boltban vehetsz.

Az Unicum Szilva titka, hogy aszaltszilva-ágyon érlelik, amihez az ötletet egy régi kóstoló adta: annyira ízlett a vendégeknek a szilvával együtt, hogy külön italt csináltak belőle.

A Barista változatot a kávé inspirálta: presszókávéval kínálták az Unicumot, melynek akkora sikere lett a kóstolók körében, hogy külön ízvariáns született belőle.

Az Orange Bitter ötletét Olaszországból hozta a család – ott látták, hogy naranccsal és jéggel isszák az Unicumot, így lett a narancsos változat.

Az Unicum Riservában a két örökös, Zwack Sándor gyógynövény-szakértelme és Zwack Izabella borász tudása egyesül, ugyanis dupla hordós érlelést kap az ital, és részben Tokaji pincészetekból származó hordókban érlelik azt.

A prémium túra során bepillanthattunk a Soroksári úti pince egyik legféltettebb területére, a Trezor-ágba is.

Itt pihen tíz éven át az Unicum legexkluzívabb különlegessége, a Trezor XO – az Extra Old rövidítése is a hosszú érlelésre utal.

A 2013-as évjáratból mindössze 3200 palack készült, ebből 2024-ben 2000 palack került értékesítésre és a következő években is nagyjából ennyit fognak készíteni belőle.

Az XO sorszámozott, szögletes palackjai olyan exkluzívak, hogy szinte múzeumi tárgyként állnak a vitrinekben.

Érdekesség, hogy ez a pincerész egy másik különleges program, a Trezor Titka szabadulószoba egyik fő helyszíne is.

Kiállítótér – ahol a múlt életre kel

A látogatásunk a kiállítótérben zárult, ahol audioguide és QR-kódos tartalmak segítségével fedezhettük fel a Zwack család sosem hallott történeteit.

A családi legenda szerint 1790-ben II. József udvari orvosa, dr. Zwack készítette el az első italt a császár gyomorbántalmaira. Amikor az uralkodó megkóstolta, elhangzott a híres mondat:

Dr. Zwack, das ist ein Unikum!

A vitrinekben láthattuk a legidősebb fennmaradt Unicum palackot, amely megközelítőleg 140 éves.

Elolvashattuk Ady Endre Mylitta-verseit is, amelyeket Zwack Máriához írt.

Megnézhettük, melyik Arnold Böcklin festmény ihlette Pachl Viktor legendás „vízes ember” plakátját az 1910-es években.

A kiállított tárgyak között szerepelt a Zwack által átmenetileg gyártott villanykörte is. Amikor ugyanis megcsappant az ital forgalma, jobb híján fénnyel töltötték meg a palackokat.

A galérián megcsodáltuk Közép-Európa legnagyobb minipalack-gyűjteményét is, ami több mint 17 ezer darabból áll.

Az én kedvenceim egyértelműen az állatfigurás üvegek voltak.

Az interaktív kijelzőkön megpróbáltuk játékosan kitalálni, mely gyógynövényekből készül az Unicum.

Illetve unicumos puzzleval és memóriajátékkal is játszhattunk.

A szelfigép budapesti és Unicumos hátterei pedig gondoskodtak róla, hogy ne csak élményeink, hanem fényképes emlékünk is legyen az Unicum Házból.

Az Unicum Ház nem csupán egy kiállítás, hanem egy időutazás a magyar történelemben, egy kalandozás a gyógynövények között és egy élménykóstoló az ízek világából.

Egy hely, ahol a legendák életre kelnek, a titkok még titokzatosabbá válnak, és ahol minden korty mögött ott rejlik több mint két évszázad öröksége.

Amikor kiléptem, már tudtam: az Unicum nem csak egy ital. Ez valóban egy Unikum.

Ha kedvet kaptál, látogass el te is az Unicum Házba. Ráadásul most különösen jó alkalom nyílik rá: november 5-én este Beck&Grecsó előadással is készülnek a múzeum területén. Az estet egy különleges vacsora kíséri majd, ahol az Unicum termékcsalád ízei köszönnek vissza az ételek világában is.

Írta: Orosz Emese


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
FELFEDEZŐ
A Rovatból
Házasság első látásra: „Külsőre nem ezt vártam” – a 60 éves Sanya újdonsült felesége szemébe mondta, hogy fiatalabbra számított
A személyi edző Ritával házasodott össze a TV2 műsorában, de már az oltárnál elmondta, hogy nem érzi a kémiát. Ráadásul a lagzin még a felesége menyével is smúzolt.
F. O. Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. október 14.



Elindult a TV2 Házasság első látásra című műsorának új évada, ahol ismét olyan párokat hoztak össze a szakértők, akik a nagy napon találkoztak először. Az egyik friss házaspár Rita és Sanya lett.

Sanya neve nem ismeretlen a tévénézők számára, évekkel ezelőtt szerepelt az RTL Farm című realityjében is. A 60 éves személyi edző korábban chippendale-ként is dolgozott, és egyszer Mr. Budapest címet is nyert.

A mostani műsorban Rita lett a párja, de Sanya első benyomása nem volt túl pozitív.
„Megláttam, és az első gondolatom az volt: hmm, nem ő lesz az igazi. Nem dobogtatta meg a szívemet, nem éreztem, ami első látásra kellene legyen, hogy na, ő az. Egy picit csalódott vagyok. Külsőre nem ezt vártam”

- mondta.

A gondolatait később Ritának is elmondta, aki nehezen élte meg, hogy újdonsült férje idősebbnek találja őt annál, amit elképzelt.

Az esküvő napján Sanya különösen jól érezte magát Rita fiatal menyének társaságában. A lányról így nyilatkozott:

„Thyra nagyon jó nő. Tehát az én ideálvilágomba ő nagyon beleillik.”

A történtek a baráti társaságnak is feltűntek. Egyikük így fogalmazott:

„Sanya nem hazudtolta meg magát: amikor a fogadott menyével elkezdett jópofizni...Hát, kicsit lefagytunk, hogy őszinte legyek. Lecseréli az arát? Furcsa volt.”

A férfi később azt is megtudta, hogy ismerősök a lánnyal a Facebookon, és nem sokkal később meg is nézte a bikinis képeit.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Napokon belül nyit az új budapesti pláza - ilyen üzletek lesznek a Zenit Corsóban
A 6,7 hektáros területet városi sétánynak is kialakították. 11 ezer m² kiskereskedelmi tér, az üzletek 85%-a már tavasszal bérlőre talált.


A jövő héten megnyitja kapuit Zugló új bevásárlóközpontja, a Bayer Construct Zrt. kivitelezésében megépített Zenit Corso – írja a vg.hu. A Bosnyák tér mögötti, 6,7 hektáros területre tervezett pláza bevásárlóközpontként és modern városi sétányként is funkcionál.

A XIV. kerület új városközpontjának szánt létesítmény hivatalos megnyitója október 16-án lesz. A kerület Budapest negyedik legnépesebb része, több mint 118 ezer lakossal.

A bevásárlóközpont körülbelül 11 ezer négyzetméter bérelhető kiskereskedelmi teret kínál, az üzlethelyiségek 85 százaléka már tavasszal bérlőre talált. A földszinten kisebb szolgáltatók és teraszos vendéglátóhelyek működnek, az első emeleten a nagyobb alapterületű üzletek kapnak helyet.

Az október 16–22. közötti nyitóhéten programokkal, gasztronómiai meglepetésekkel és akciókkal várják a látogatókat. A bevásárlóközpontban több ismert márka jelenik meg, köztük az Aldi, a Barber Shop Budapest, a Bortársaság, a Libri, a Flying Tiger, a Pepco, az OTP, a Kik, a K&H, a Sinsay és a Rossmann.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Házasság első látásra: „Ha ilyen teste volt, még bármi lehet” – Sanya már a lagzin lecsekkolta felesége bikinis képeit
Kiderült, hogy a 60 éves férfi és újdonsült felesége már Facebook-ismerősök, sőt Sanya már üzent is korábban Ritának.


Hétfőn elindult a Házasság első látásra című műsor új évada a TV2-n, ráadásul rögtön dupla résszel. Az egyik első páros, akit a szakértők "összeházasítottak", Varga Sanya és Fűzfa Rita voltak. Ahogy a többi pár, ők is az esküvőn látták egymást először, ám később kiderült, hogy a Facebookon már ismerősök. Sőt, a 60 éves személyi edző korábban üzent is az 55 éves nőnek.

„2022. április 15-én, éjjel 1 óra 6 perckor küldtem neki egy smiley-t, egy mosolyt”

– árulta el Sanya egy barátjának a lagzin.

A korábban chippendale-ként is dolgozó férfi azt is őszintén elmondta, hogy nem ilyen feleséget képzelt el magának.

„Nem azt kaptam, nem erre számítottam. De egy aranyos, kedves lánynak, nőnek tűnik.”

Ha már kiderült, hogy ismerősök a Facebookon, Sanya meg is nézte Rita profilját, főleg a fürdőruhás fotói érdekelték.

„Ha ilyen teste volt, akkor most se lehet rossz. Én fej-, fenékpárti vagyok. Ha ilyen test van a fehér fátyol alatt, vagy nem is tudom, mi ez a ruha, akkor még bármi lehet!”

– mondta bizakodva a barátjának, Andornak. Ő viszont úgy gondolja, nem azon fog múlni, hogy mennyire tetszenek egymásnak külsőre, hanem hogy van-e megfelelő kémia köztük.

Rita azt mondta, abban bízik, hogy még jobban meg tudja ismerni Sanyát, és el tudnak indulni egy érzelmi vonalon, amitől közelebb kerülnek egymáshoz.


Link másolása
KÖVESS MINKET: