Drámai hatása lesz Trump autóvámjainak az európai autógyárakra is, Musk cége, a Tesla viszont nyerhet rajta
Trump szerdán írta alá azt az elnöki rendeletet, ami alapján április 3-tól 25 százalékos vámot vetnek ki az Egyesült Államokba importált autókra és autóalkatrészekre. A döntés megrázta a világ autóiparát, és jelentősen növelte egy globális kereskedelmi háború kitörésének esélyét. Ez különösen érzékenyen érintheti Mexikót, Kanadát, Dél-Koreát, Japánt, valamint Európát, és azon belül Németországot.
Az Egyesült Államok ugyanis az EU legfontosabb autóexport-piaca – az európai járműkivitel közel negyede oda irányul. 2024-ben az EU autógyártói 38,4 milliárd euró értékben exportáltak autókat az USA-ba.
Így nem meglepő, hogy az európai autógyárak részvény-árfolyama meredek eséssel reagált az új fejleményekre. A Volkswagen 1,5%-ot esett, és 2-3 százalékos veszteséget könyvelt el a Mercedes-Benz, valamint a BMW is, amely arra készül, hogy az egyre élesedő kereskedelmi konfliktusok 1 milliárd dollár veszteséget okoznak nekik idén.
A Volkswagen kitettségét növeli, hogy csak egyetlen gyáruk van az Egyesült Államokban, a Tennessee állambeli Chattanoogában, ahol Atlas és ID.4 típusú haszonjárműveket gyártanak. Az Audikat és a Volkswageneket azonban Mexikóból importálják Amerikába, a Porschék pedig egyenese Németországból érkeznek. Az amerikai piac jelentőségét jól mutatja, hogy tavaly 660 ezer autót adtak el ott, míg Németországban 1,1 milliót.
Ha az Audi kereslete csökken Amerikában, az áttételesen rossz lesz a magyar iparnak is, hiszen akkor a győri gyár termékeire is kisebb lesz a kereslet - mondta Túry Gábor, a HUN REN Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa Portfolio Checklist nevű podcastjában.
Trump döntése világszerte komoly visszhangot váltott ki a világ vezető politikusainak körében is. Mark Carney, Kanada miniszterelnöke csütörtökön arról beszélt, az Egyesült Államok „többé nem megbízható partner”, így más országokkal kezdenek el kereskedni. Carney azt is bejelentette, hogy Kanada a jövő héten válaszlépésként szintén vámokat vet ki az Egyesült Államokra, és hosszú távú küzdelemre készül.
Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen azt írta, továbbra is tárgyalásos megoldásra törekednek, de hozzátette, Európa megvédi saját gazdasági érdekeit. Olaf Scholz német kancellár arról beszélt, hogy az Egyesült Államok "egy olyan útra lép, amelynek csak vesztesei lesznek a végén. Mivel a vámok és az elszigeteltség mindenki jólétét veszélyezteti". Emmanuel Macron francia elnök már előző nap figyelmeztette Trumpot: a vámok kivetése „rossz ötlet”, és ha csakugyan bevezetik őket, Európa is válaszolni fog.
Az április elején életbe lépő 25%-os vám nemcsak a külföldi, hanem az amerikai autógyártókat is érzékenyen érinti, mivel sok amerikai márka is külföldön – például Kanadában vagy Mexikóban – gyártott járműveket értékesít. Az új vámok ráadásul olyan kulcsfontosságú alkatrészekre is vonatkoznak, mint a motorok, váltók és elektromos rendszerek, amik szintén külföldről kerülnek be az Egyesült Államokba.
Emiatt az amerikai autógyárak részvényei csütörtökön még az európaiaknál is nagyobbat zuhantak. A General Motors papírjai több mint 7 százalékot estek, mivel a vállalat számos sikeres modelljét Mexikóból hozza be. A Ford, amely kevésbé függ az importtól, közel 4 százalékot veszített.
Emelkedett viszont a Tesla árfolyama, igaz, csak 0,4%-kal, de ez is azt mutatja, hogy Elon Musk cége a vámháború egyik nyertese lehet. A Tesla ugyanis minden Amerikában eladott járművét az USA-ban, Kaliforniában és Texasban gyártja. Így ezek az autók nem esnek a vámok hatálya alá, igaz, a gyártási költségek náluk is nőnek majd az importált alkatrészek vámja miatt.
Az elemzők arra hívják fel a figyelmet, hogy a 25%-os vám drasztikusan megemelheti Amerikában az autók árát. AZ Egyesült Államokban eladott autók közel fele ugyanis importból származik, az összeszerelt járművekhez felhasznált alkatrészeknek pedig mintegy 60 százaléka külföldről jön. Igaz, itt a részletek még bizonytalanok. A Fehér Ház egyik tisztviselője szerint ugyanis a Kanadából és Mexikóból behozott autókat a járműben lévő nem amerikai tartalom mennyisége alapján vámolnák meg, tehát ezeknél a kocsiknál valamivel alacsonyabb lenne a vám 25%-nál. De az nem világos, hogy az alkatrészeknél is lesznek-e ilyen kivételek.
A New York Times szerint a Cox Automotive mindenesetre úgy számol, átlagosan 6 ezer dollár, vagyis 2 millió Ft lehet az áremelkedés azoknál a kocsiknál, amelyeket Mexikóban vagy Kanadában gyártanak. A magasabb árak az elemzők szerint elriaszthatják a vásárlókat, és arra kényszeríthetik a gyártókat, hogy visszafogják a termelést, ami rövid távon elbocsájtásokhoz vezethet.
Trump ennek ellenére optimista. A Fehér Házban tartott beszédében csütörtökön azt mondta: „Ez a lépés arra ösztönzi majd az autógyártókat és beszállítóikat, hogy Amerikában építsenek gyárakat.”
Ami azt illeti, már most is szinte minden jelentős autógyártónak van amerikai gyára: a BMW Dél-Karolinában, a Toyota Kentuckyban és más államokban, a Nissan Tennessee-ben, a Mercedes-Benz Alabamában, a Honda pedig Indianában és Ohióban gyárt autókat. De ezzel együtt is több százezer autót importálnak Ázsiából és Európából. Ezen pedig nem könnyú egyik napról a másikra változtatni.
A külföldi autógyártók ugyanakkor próbálnak gesztusokat tenni a Trump-kormányzat felé. A Hyundai például hétfőn egy Fehér Házban tartott eseményen bejelentette, hogy 21 milliárd dollárt fektet be az Egyesült Államokban a következő négy évben. A Mercedes szintén bővíteni akarja az amerikai jelenlétét.
Más autógyártók inkább kivárnak. Bár Trump szerint a vámok véglegesek, sok cég és ország abban bízik, hogy az amerikai elnök – akárcsak korábban – most is visszakozik majd.