ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Cukiság mindenekfelett? Belepusztulnak az állataink, hogy túlszeretjük őket

A cukiság-faktor mára szelekciós tényezővé vált a háziállatok tenyésztésében, ahogy a többi élőlényhez való viszonyunkban is. Ez pedig a kedvenceinkre és a bolygóra nézve is mérhetetlenül káros.


Kiből ne váltana ki jóleső érzéseket egy kiscica képe? Nem is csoda, hogy a macskák az internet sztárjai: a közismert mém szerint a világháló csupán a cicás képek cserélgetésére jött létre. Arra ugyanakkor már kisebb az esély, hogy ilyen ösztönös ellágyulással reagáljunk egy földigiliszta látványára is.

De vajon miért állnak bizonyos állatfajok közel a szívünkhöz, és miért kezelünk közömbösen, netán undorral másokat? - tette fel a kérdést a Guardian szerzője, ahogyan számos tanulmány is. Ezekben azt vizsgálták: mennyire befolyásolja az állatok külleme a népszerűségüket, és azt, mekkora hangsúlyt fektetünk az egyes fajok szaporítására?

Az eredmények elkeserítőek: “Egy állat vonzereje nagyban meghatározza, milyen mértékű erőfeszítéseket teszünk a faja fennmaradásáért” - állítja egy tanulmány. Egy másikból az is kiderül, mindössze néhány, kedves megjelenésű állatfajra irányul minden figyelmünk és környezetvédelmi erőfeszítésünk.

Azok is fontosak, akiket nem szeretnénk babusgatni

Meglepő, milyen mélyen belénk kódolt preferenciákról van szó: egy kutatás még arra is fényt derített, hogy az énekesmadarakat jobban szívleljük, mint az összes többi kerti madarat.

Így például a feketerigónak és a vörösbegynek több szimpátiát szavazunk, mint a galamboknak vagy a seregélyeknek. Utóbbiakat ugyanis zajosnak, versengőnek, sőt, a hangjuk miatt perlekedőnek tartjuk - miközben ez a viselkedés a vadmadarak természetes jellemzője.

De tényleg a cukiság lenne a legfontosabb tényező, amikor naponta pusztulnak ki a bolygónk számára felbecsülhetetlen jelentőségű állatfajok?

A földigilisztákra visszatérve: meg sem fordul a fejünkben, milyen jelentőséggel bírnak az ökológiai folyamatokban, többek közt az élelmezési láncban. És habár a giliszták sem karakteres, sem aranyos állatnak nem számítanak, maga Charles Darwin írt lelkes, sőt, szeretetteli tanulmányt a férgek intelligenciájáról és meghökkentő képességeiről.

A világ állatainak egyébként 95 százalékát teszik ki a gerinctelenek, így a jelentőségük valójában felbecsülhetetlen - ha nekünk nem is, a bolygónk számára mindenképp. A darazsak például kordában tartják a kertünkben honos kártevőket, míg a szúnyogok a fecskék fontos táplálékai. Az atkák és kullancsok is komplex ökológiai szerepet töltenek be, annak ellenére, hogy mi tudomást sem veszünk a létezésükről.

És ne feledjük azt sem: még a dögevő keselyűk "munkája" is nélkülözhetetlen az anyag körforgásában.

Kutyául bánunk velük

Mindez azonban nem jelenti, hogy a kutyák jobban jártak volna velünk, mint a csótányok, kígyók vagy denevérek. Annak idején a munka- és vadászkutyákat a gyorsaságukért, erejükért és reflexeikért tenyésztették - ez vezetett a ma ismert fajták kialakulásához.

Ma már azonban a külsőben és viselkedésben is elvárt jegyeket hordozó, értsd: cukiságbomba ebeké a főszerep. Így aztán az egyébként is szűkös génállományból történő, szelektív tenyésztés eredményeképp a kedvenceink gyakran krónikus, fájdalmas és élethosszig tartó betegségeknek vannak kitéve.

A francia bulldogok és a mopszok bőrredőiben például sok esetben alakul ki gennyesedéssel járó fertőzés. Kidülledő szemeiket gyakran érinti szaruhártyafekély, míg keskeny felső légutaik miatt már kölyökkoruktól sípoló nehézlégzéssel küzdhetnek. A nagyobb testű kutyákat, így a rottweilereket, bernáthegyiket és a retrievereket csontrák, ízületi gyulladások és degeneráció sújthatja, míg az angol vérebek és a sharpeiek “gyűrött” bőre betegségre és gyulladásra hajlamos.

A King Charles spánielek, majompincsik és a csivavák gyakran szenvednek a gerincvelőt pusztító syringomyeliában, amit az agyuk méretéhez túlságosan parányi koponyájuk okoz. Nem jobbak a kilátások a boxerek és dobermannok számára sem, ezek az állatok ugyanis elsősorban szívproblémákra örököltek hajlamot.

A tenyészkutyák egy részénél mesterséges megtermékenyítést alkalmaznak, bizonyos fajták kölykeit pedig - az állatok nagy feje és keskeny csípője miatt - csak császármetszéssel lehet világra segíteni.

De a túltenyésztett cicák sorsa sem könnyebb: sok fajta küzd szülési nehézséggel, ezért nagy arányban veszítik el a kölykeiket. A rövid farkú, vagy faroktalan macskákat gerincdeformitás és emésztési gondok kínozhatják. A burmai és sziámi macskák az asztmától a cukorbetegségig számos betegség kockázatát hordozzák, míg a skót lógó fülűeknél porc- és ízületi deformitások alakulhatnak ki.

Miért fizetünk olyan élőlényekért, amik megrövidített, szenvedéssel teli életet élhetnek? - teszi fel a kérdést a szerző.

És ha mindez még nem lenne elég, a cukiságvágyunkat a bolygó is megszenvedi: a macskák és kutyák felelősek világszinten a húsfogyasztás 25-30 százalékáért. Mintegy 5,1 millió tonna ürülékükkel évente 64 millió tonna szén-dioxidot és metánt juttatnak a légkörbe. Az állattartás így jelentősen hozzájárul napjaink ökológiai kríziséhez.

Az állatok gazdái kiváló fogyasztók, amit a kedvenceink vélt vagy valós igényei köré épült iparág is bizonyít. Az online áruházak kínálatában cicák és kutyák részére készült söröket és borokat, luxuságyakat, elektronikus játékszereket, zoknikat, cipőket, körömlakkot, habfürdőt, csokornyakkendőket és kalapokat találunk. De meglephetjük őket szőrfestékkel, aromaterápiás gyertyával, parfümmel, cápa- és szumóskosztümmel, vagy éppen egy másik állattal is.

A Nobel-díjas szerző, Elias Canetti 1943-ban azt írta: “Nem jó, hogy az állatokat ilyen olcsón lehet megvenni.” 

De vajon szabad-e egyáltalán árcédulát akasztani egy másik lényre?

Canetti talán egy kis műanyag dobozban éldegélő sivatagi ugróegérre gondolt. Talán egy többszázezer forintos, retinasorvadásban szenvedő bengáli macskára. Netán azokra az állatokra, amelyek párban érzik jól magukat, mégis magányosan tartjuk őket. Amik éjjel aktívak, mégis nappal kényszerülnek gyerekeket szórakoztatni. Esetleg arra a 74 ezer állatra, amit csak Angliában évente kidobnak - és ezek csupán az ismert számok.

A háziállatok kiszolgáltatottsága totális függőségi helyzetet teremt - hívja fel rá a figyelmet egy másik szerző, a jogprofesszor és etikus Gary Francione. Hatalmat gyakorlunk az állataink fölött, ami minden döntésünkben megmutatkozik.

Mi még hozzátehetjük: jól csak akkor bánhatunk velük, ha mégsem a magunk vonatkozásában tekintünk rájuk, és nem kezelünk autonóm, érző és kötődő élőlényeket a mi szórakoztatásunkra létező cukiságbombaként.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Itt a nyár szenzációja: máris póló készült Mészáros Lőrinc „Gondolom, nem gyalog" mondatával - mutatjuk, hogy néz ki a trendi ruhadarab
Arról egyelőre nincs hír, hogy a fekete felirattal ellátott, valóban egyedi póló kereskedelmi forgalomba kerül vagy nem, de a magyar cég egy játék erejéig kihasználja a milliárdos vállalkozó immár legendás aranyköpését.


A Dorko villámgyorsan lecsapott Mészáros Lőrinc két héttel ezelőtt, Münchenben elhangzott „Gondolom, nem gyalog" aranyköpésére, és már meg is alkotta a nyár várhatóan egyik legtrendibb pólóját, adta hírül a Blikk.

Arról egyelőre nincs hír, hogy a fekete felirattal ellátott, valóban egyedi póló kereskedelmi forgalomba kerül vagy nem,

de a magyar cég egy játék erejéig kihasználja a milliárdos vállalkozó mondatát. „Kommenteld, te kivel gyalogolnál egy jót, és nyerjetek ma egy-egy pár új Dorko cipőt!” – olvasható a Dorko játékfelhívásában. A történethez hozzá tartozik, hogy a sportos vállalkozás a "nem" szót áthúzta a pólón.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Mészáros Lőrinc barátai társaságában tekintette meg Münchenben a Paris Saint-Germain - Internazionale labdarúgó Bajnokok Ligája döntőt. Magyarország leggazdagabb embere az utat előbb a Liszt Ferenc Repülőtérig magánhelikopterrel, majd onnan magángéppel tette meg, ráadásul a francia csapattal egy szállodában szállt meg.

A 444 stábja itt próbálta megszólaltatni Mészárost, és feltették neki azt a kérdést is, hogy mivel érkezett Münchenbe. Az üzletember száját pedig ekkor hagyta el az azóta klasszikus magasságokba emelkedett „Hát, ööö, gondolom, nem gyalog” mondat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Véletlenül egy orgiaházban szállásolták el a British Airways személyzetét – 24 órán át nem tudtak aludni
A repülőtársaság személyzetének tagjai alig tudtak pihenni, mert egész éjjel nyögések, drogüzletek és prostituáltak zavarták őket. Egy 24 órás orgia is zajlott a motelben.


Legalább 12 munkatársnak foglaltak szállást a British Airways-nél egy milánói szexhotelben, miután tévedésből összekeverték a MO.OM Hotelt a közelben található Motel MO.OM-mal – számolt be róla a Daily Star. Az óránként fizetős szálláshelyen olyan felszerelések voltak, mint vagina alakú kád, tükrös mennyezet, kötözőkészletek, bőr hámok és emberi kutyaketrecek.

Egy névtelen forrás szerint „nyilvánvaló volt, hogy a stábnak nem ezen a helyen kellett volna lennie”.

A beszámoló szerint a személyzet tagjai alig tudtak aludni, mivel egész éjjel nyögéseket hallottak, és tanúi voltak egy 24 órás orgiának,

valamint drogügyleteknek és prostitúciónak is.

A forrás szerint az eset egy komikus, de komoly következményekkel járó hiba volt.

A kialvatlanság miatt a dolgozók másnap nem tudtak munkába állni,

ugyanakkor késésekről vagy járatkimaradásokról nem érkezett hír.

A British Airways a történtek után közleményt adott ki:

„A személyzet egy kis részét nem jóváhagyott hotelszobákban helyezték el a tudtunk nélkül, miután a szokásos szolgáltatónknál elérhetőségi problémák merültek fel. Sürgősen kivizsgáljuk az esetet, hogy többször ne fordulhasson elő ilyen.”

A Daily Star cikke emlékeztetett arra is, hogy az elmúlt hónapokban több hasonló eset is történt a légitársaság dolgozóival. Egy légiutas-kísérőt letartóztattak, miután meztelenül táncolt az egyik járaton, míg egy korábbi pilótájukat 2023-ban azért bocsátották el, mert felszállás előtt kokaint szippantott egy nő melléről. Ő azóta egy másik légitársaságnál újra repülhet.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Grillre fel! – Ezekért az újdonságokért érdemes várni a napsütést
A nyár nem is lenne igazi egy-egy klassz grillparti nélkül. És bár a grillrácsról nem hiányozhatnak az örök klasszikusok, mint amilyen a hamburgerpogácsa vagy a pácolt sertéstarja, ha te is megnézed a Lidl új kínálatát, könnyen úgy döntesz, hogy itt az ideje az újításnak.


Bár az időjárás még nem döntötte el, hogy májust vagy októbert írunk, a grillszezon előbb-utóbb hivatalosan is beköszönt. Sőt, bizonyára köztetek is vannak olyanok, akik már túl vannak az idei első kerti sütögetésen – ők azok a hősök, akik a tavaszi zápor ellenére is begyújtják a grillt. Ha te inkább kivárnád a napsütést, van egy jó hírünk: a Lidl idén is full extrás kínálattal készül a kerti sütögetések időszakára.

Több mint 60 féle grillcucc a kínálatban – húsimádóknak és ínyenceknek

Aki már most előrelátóan készül a nyári hétvégékre, annak érdemes csekkolnia a Lidl hűtőpultjait, mert több mint 60 féle grilltermék sorakozik fel az idei szezonban. A klasszikus marinált csirke- és sertésszeletek mellett hamburgerpogácsák, grillkolbászok, hot dog alapok, roládok, sőt még fokhagymás-chilis garnéla is bekerült a válogatásba. Nem kizárt, hogy az ínycsiklandó illatok miatt még a szomszédjaid kedve is megjön a grillezéshez.

A grillezés népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy

tavaly április végétől szeptember elejéig közel 6 milliárd forint értékben vásároltak grillterméket a Lidl boltjaiban.

A szabadtéri sütögetés nemcsak menő, de közösségi program is – és úgy tűnik, egyre többen választják ezt a közös kikapcsolódás formájának.

Jönnek a különlegességek – csak a Lidlben

A Lidl idén is csempészett a kínálatba néhány exkluzív újdonságot: például a Faluvégi vízibivaly grillkolbászt, vagy a Kométa bajor és Salsiccia al Vino változatait, amelyek csak náluk kaphatók. Akik szeretik az extra ízeket, azoknak ott van a jalapenos, tacos vagy koriander-lime-os vonal, míg a chilli cheese grillrolád és a bajor grillkolbász (ami semmilyen adalékanyagot nem tartalmaz) a természetesebb ízek kedvelőinek szól.

A Lidl kínálatában nemcsak a húsok, hanem a komplett grillélmény is megtalálható: friss zöldségek, fűszernövények, grillsütők, faszén és praktikus kiegészítők is lapulnak a polcokon.

Szóval ha eljön a „na most már tényleg tavasz van” pillanat, csak egy bevásárlókosárra lesz szükséged, és kezdődhet a sütögetés.

Fotó: Pixabay, Lidl


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Elindul az OTP Junior Piacralépők – tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintért
A nyertes saját vállalkozása fejlesztésére fordíthatja a pénzt.


Az OTP Bank új műsort indít OTP Junior Piacralépők címmel, amelyben fiatal vállalkozók versenyeznek egy 10 millió forintos fődíjért. A műsor célja, hogy támogassa a fiatalokat a vállalkozásindításban, és valós példákon keresztül mutassa be az ehhez szükséges tudást és kihívásokat.

A fiatalok karrierútjai változatosak, egyre többen választják a vállalkozói utat

A GUESSS nemzetközi kutatás magyar adatai alapján a friss diplomások többsége (71,1%) közvetlenül a diploma megszerzése után alkalmazottként képzeli el a jövőjét. Öt év elteltével azonban ez az arány 51,8%-ra csökken, miközben a vállalkozást tervezők aránya 13,8%-ról 32,9%-ra nő.

A Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának docense, Sáfrányné Gubik Andrea szerint a fiatalok először tapasztalatot gyűjtenek alkalmazottként, majd később bátrabban vágnak bele saját vállalkozásba.

A kutatás szerint a képzési terület és a családi háttér jelentős befolyással van a vállalkozói hajlandóságra:

a gazdasági, jogi és művészeti szakos hallgatók nyitottabbak a vállalkozásindításra, míg a természettudományi, informatikai és matematikai szakokon tanulók inkább a biztos alkalmazotti karriert részesítik előnyben. Emellett azok a fiatalok, akiknek szülei vállalkozók, nagyobb eséllyel indítanak saját vállalkozást.

Itt a Piacralépők – YouTube-műsor, ami elindíthat a siker felé

Az OTP Junior Piacralépők című műsor 2025. június 18-án indul az OTP Bank YouTube csatornáján.

A nyolcrészes sorozatban tíz, pályája elején járó vállakozó mutatja be vállalkozási ötletét, és három hónap alatt valós üzleti feladatokon keresztül mérettetik meg.

A fődíj 10 millió forint, amelyet a győztes a vállalkozása fejlesztésére fordíthat.

A műsort szakmai mentorálás kíséri. A versenyzőket három tapasztalt vállalkozó segíti:

- Cserháti-Herold Janka – Hormonmentes.hu

- Tóth Simon – Simon’s Burger

- Wettstein Albert – Munch

A mentorok saját tapasztalataik megosztásával, tanácsadással támogatják a résztvevőket. A nézők számára a sorozat közérthető és szórakoztató módon kínál vállalkozói ismereteket, gyakorlati példákon keresztül.

A műsor célja a fiatal vállalkozói generáció támogatása

„A fiatalok körében egyre fontosabbá válnak azok az ismeretek és kompetenciák, amelyek egy vállalkozás elindításához, eredményes és fenntartható működtetéséhez szükségesek. Az OTP Bank azzal a céllal hívta életre az OTP Junior Piacralépők vállalkozói versenyt és műsort, hogy ezek elsajátításában támogassa az ambiciózus fiatalokat” – mondta Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kivállalkozói üzletágának vezetője.


Link másolása
KÖVESS MINKET: