KULT
A Rovatból

Az év thrillerében lányok tűnnek el, az Élethazugságok halottak titkait tárja fel - Nyári könyvajánló

És még több, más és más szempontból izgalmas könyvet gyűjtöttünk össze, amit érdemes a bőröndbe dobni.


Én bizony kiülök a napra, a vízpartra meg akárhová egy könyvvel, ami még messzebb repít a mindennapoktól, tegyétek ezt Ti is. Válogattam pár könyvet, amit jó szívvel ajánlok strandra vagy bárhová, legyen a cél elszakadás, elmélyülés, könnyed szórakozás vagy önmagunkról tanulás. További szép nyarat!

Ashley Flowers: Sok jó ember (Next21 Kiadó)

Végre egy ízig-vérig thriller, úgy, ahogy azt szeretjük. Stílusosan, fordulatokkal, okosan megírva. Flowers könyve a Popsugar szerint az év könyve volt, első helyen büszkélkedhetett a New York Times bestseller-listáján is, a sztorija pedig berántós. Ashley Flowers a hetente 10 millió hallgatóval rendelkező Crime Junkie podcast házigazdája, úgyhogy jó kezekben lesz az olvasó. Egy kisvárosba visszatérő fiatal nő, két, húsz év különbséggel eltűnt lány és egy riasztó párhuzam. Addig fogjuk olvasni, amíg mi is megtudjuk, mi történt velük, akkor is, ha közben odaég a lecsó.

Dr. Máté Gábor: Normális vagy (Open Books)

Csak egy mondat Dr. Máté Gábor, az elismert előadó, a függőség, a stressz és a gyermekkori fejlődés kérdésköreinek szakértője legújabb könyvéből. „Hiába nemesek a szándékaink, ha a képességeinket, amelyekkel valóra váltanánk őket, komolyan befolyásolják a saját gyerekkori élményeink, a fel nem dolgozott traumáink, az élet összes stressze és a társadalmi elvárások, amelyekkel azért terhelnek meg, hogy továbbadjuk őket a gyerekeinknek.” A bestseller-szerző csaknem 600 oldalas könyve ismét elemi erővel hat, és a gyógyulás útján segítheti azokat, akik az önismeret útján indulnak el vagy tovább, vagy kisebb-nagyobb traumákból akarnak felépülni.

Bereczki Enikő: A rejtélyes Z generáció

Együttműködés a mai tizen- és huszonévesekkel

(Influenszerekkel készült beszélgetésekkel) (HVG Könyvek)

Hiánypótló könyv. Bombera Krisztina előszavában is hitelesíti a könyvet, amely árnyalt képet ad a Z generációról. Megtudhatjuk, hogyan hat rájuk a digitális világ hangsúlyossá válása, milyen a mentális helyzetük, milyenek a kapcsolataik, hogyan formálják ők a világunkat, milyen a viszonyulásuk a boomerekhez. Megismerjük, mennyire hatnak rájuk valóban az influenszerek, hogyan ismerkednek, hogyan tiktokoznak, hogyan szeretnek, és ha nincsenek jól, hogyan tudnak jobban lenni. Izgalmas példák, kudarc- és sikertörténetek, okos és szívhez szóló könyv, fiataloknak és a szüleiknek.

Mörk Leonóra: Szentjánosfű (Jaffa Kiadó)

Már megint egy Mörk Leonóra-regény, amit a kezembe vettem, és azonnal elgyengültem a csodálatos, cizellált, részletgazdag borító láttán. Igen, fontos szempont, ez is egy olyan könyv, amit jó kézbe fogni, amit jó lapozgatni, amibe jó elmerülni. És sikerül is elmerülni benne, ráadásul totálisan messze repít, az 1634-es Hollandiába, ahol Wieland lakói épp a nyári napforduló megünneplésére készülődnek. Egy fiatal lány és egy festő találkoznak a szentivánéji forgatagban, azonban a festő néma. Hajnalra már szavak nélkül beszélgetnek, csakhogy a sors elszólítja őket egymás mellől. Hogy visszatalálnak-e egymáshoz, és milyen súlyos titkokat őriz a lány, ebből a csodaszép, nem giccsesen romantikus és irodalmi igényességgel megírt regényből kiderül, mint ahogy az is, hogy nem véletlenül ontja magából a könyveket a szerző, akinek ez a 11. megjelent műve.

Singer Magdolna: Élethazugságok

Sírig vitt titkok, amelyek átírják a múltat (HVG Könyvek)

Amikor meghal egy szerettünk, a tudatunk felszínén vagy alatta azonnal dolgozni kezd egy kérdés. Vagy több. Ismertem-e? Jól ismertem-e? Vajon mi az, amit nem tudtam róla? Mindenkinek vannak titkai. Vannak, aki a sírba viszi, és vannak olyanok, amelyek kiderülnek a halála után. Sokszor azért, mert a titok segít a hozzátartozónak az elhunyt megértésében, vagy a továbblépésben, vagy transzgenerációs minták megszakításában. Ilyen történeteket mesél el az Inger Magdolna, ilyen élethazugságokat, amelyek halálok után derültek ki. Letehetetlen könyv.

Christna Lauren: A lelkitárs-egyenlet (21. Század Kiadó)

A szerelemhez nincs megoldóképlet, hangzik a tagline, és tényleg nincs. A New York Times bestsellere azt a kérdést teszi fel, hol van a határ a végzet, a saját döntés és a tudományos kutatás között. A történet szerint egy gyermekét egyedül nevelő anya, aki ügyesen mozog a számok és a statisztikák világában, ám randevúzásra képtelen, szürreális helyzetben találja magát. Amikor a Kromantika nevű új társkereső cég ajánlatáról értesül, amely egy adatbázisból DNS-vizsgálat alapján találja meg mindenkinek a lelki társát, ezzel már Jess is tud azonosulni. A teszt azonban kimutatja, hogy 98 százalékban összeillik a Kromatika egyik alapítójával, a nő azonban nem érzi, hogy ő lenne a lelki társa. És innen csak fokozódnak a tétek. Az élet minden területére beszivárgó technológia és a kortárs társkereső problémák összekapcsolása egy leleményes sztorit eredményez.

Kurucz Adrienn: Szárnyak és bilincsek (Jaffa Kiadó)

Harminc szenvedélyes színésznő története. Csak pár név azok közül, akikkel Kurucz Adrienn könyve foglalkozik: Blaha Lujza, Jászai Mari, Bajor Gizi, Bánky Vilma, Domján Edit. Legendák. Olyan magyar színésznők, akik külföldön is sztárok lettek, vagy itthon szólították meg a nézőket. Voltak köztük tragikus sorsúak, voltak szerencsésebbek. Egy dolog köti össze őket: a színpad, az előadóművészet iránti szenvedély és az élet iránti szenvedély. Elolvasásra érdemes élettörténetek.

Carley Fortune: Minden elmúlt nyár (Magnólia, 2023)

Szintén New York Times bestseller Fortune bemutatkozó regénye, melyben egy rendellenes helyzetből kibontakozó szerelemről mesél: hat nyár alatt szövődik komoly barátság, együvé tartozás-érzés, majd szerelem két fiatal között, akik minden eltelt évvel együtt és külön is változnak, egyvalami azonban marad: hogy nem tudnak elszakadni egymástól. A népszerű Rooney-regények (Normális emberek) realista romantikájának hatása is érezhető Fortune könyvén, amely finom érzékenységgel mesél az élet nagy döntéseiről, melyek az adott pillanatban "csak" egy döntésnek tűnhetnek.

Bihari Ádám: Sprezzatura

Öltözködni és élni (Jaffa Kiadó)

Sokszor halljuk mostanában, hogy a férfiak már nem igazán férfiak. Nincs bennük erő, elkötelezettség, szellemi mélység. Nem nőnek fel, mansplainingelnek. A könyv középpontjában nem csak a szabad öltözködési stílus áll, hanem az is, hogy egy férfinak hogyan legyen hatalma önmaga felett, azzal, hogy a saját stílusát teremti meg, hogyan döntse el, hogy mi a jó neki, és innentől ez már nem csak a ruházatról szól, hanem a férfiasság megéléséről is. Nem csak férfiaknak, de nőknek is íródott ez a meglepően őszinte könyv, akik hisznek benne, hogy a férfi még tud férfi lenni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Szerető családapa, rejtőzködő szörnyeteg – az Apám, a BTK gyilkos bepillantást enged a gonosz otthonába
A gyilkos, akit mindenki szeretett: a cserkészvezető, gyülekezeti vezető, aki éjjel igazi szörnyeteg volt. Lánya most szembenéz az örökségével. A Netflix legújabb dokumentumfilmje felfedi, milyen életet él az, aki csak utólag jön rá, hogy az apja Amerika egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa.
B.M.; Fotók: youtube.com - szmo.hu
2025. október 13.



Skye Borgman legújabb dokumentumfilmje, Apám, a BTK gyilkos a Netflix jól bevált true crime-formuláját követi, mégis valami egészen másról szól, mint amit elsőre várnánk. A néző nem pusztán egy hírhedt sorozatgyilkos történetét kapja, hanem egy család széthullásának, egy identitásválsággal küzdő nő lelki útjának intim, néhol kényelmetlenül személyes lenyomatát. Borgman rendezése az ismert BTK-gyilkos, Dennis Rader életét és tetteit idézi fel, de csak felszínesen, mert valójában az áldozatok közül egy különlegeset helyez a középpontba: a gyilkos lányát, Kerri Rawson-t.

A film témája eleve hátborzongató. A „BTK” rövidítés a „Bind, Torture, Kill”, azaz „Megkötöz, Megkínoz, Megöl”. Az egyik legrettegettebb név lett az amerikai bűnügyi történelemben.

Rader a hetvenes évektől kezdve Wichita városát tartotta rettegésben, miközben a külvilág számára átlagos, sőt példás polgárnak tűnt: cserkészvezető, felekezeti vezető, lakóközösségi egyesületi ellenőr, szerető családapa. A kettősség döbbenetes és éppen ez a kontraszt teszi a történetet annyira megrázóvá. A rendőrség évtizedeken át képtelen volt kézre keríteni, miközben a gyilkos nyíltan üzengetett nekik az újságokon keresztül, cinikusan játszadozva a hatóságokkal. Aztán a ’80-as évekre hirtelen csak eltűnt, hogy 2004-ben újra felbukkanjon, ám ekkor már a technológia fejlődése, a DNS-vizsgálatok és a számítógépes nyomozás véget vetett rémuralmának. Végül 2005-ben elfogták, és Rader, mindenki megdöbbenésére, azonnal beismerte a gyilkosságokat, rideg részletességgel mesélve el szörnyű tetteit.

Borgman nem a bűncselekmények rekonstrukcióját helyezi előtérbe. A film sokkal inkább a következményekkel foglalkozik: hogyan éli meg egy család, ha egyik pillanatról a másikra rájön, hogy az apa, akit szeretett, egy szadista sorozatgyilkos? Kerri Rawson visszaemlékezései ennek az ellentmondásnak a fájdalmát tárják fel. Ő az, aki szó szerint egész életét újraépíti abból, amit apja öröksége lerombolt. A generációs trauma, amit Kerriék kaptak a gyilkos apjuktól kegyetlen terhet ró az egész családra. A filmben Kerri kendőzetlenül beszél gyerekkoráról, az apjához fűződő kapcsolatáról, arról a pillanatról, amikor megtudta az igazságot, és arról is, hogyan próbálta feldolgozni a feldolgozhatatlant. A fura az egészben, hogy Kerri nyíltan kimondja, hogy elhidegült a családjától, akik egyébként nem kívántak részt venni a projektben, sőt még az arcuk mutatását se vállalták.

Így kicsit furcsa a helyzet, hogy a lány önmagát állítja a központba, miközben testvére és édesanyja véleményét nem hallhatjuk.

Borgman kamerája türelmes, de nem ítélkezik. Mégis, nézőként nehéz nem érezni bizonyos feszültséget Kerri szerepében. Egyrészt mélyen átérezzük a fájdalmát és a traumáját, másrészt viszont zavarba ejtő, hogy immár több dokumentumfilm és interjú is épül az ő történetére és maga is előadóként, tanácsadóként dolgozik olyan áldozatokkal, akik hasonló helyzetbe kerültek. Ez a kettősség, vagyis a "karitatív munka, ami igazából megélhetés is” egy érdekes kérdéskör, mely finoman, de érezhetően végigvonul a filmen. Mintha Borgman is ezzel a dilemmával küzdene: meddig lehet együttérezni valakivel, aki mégis a hírhedt gyilkos révén vált ismertté és ez definiálta az életét.

A film szerkezete klasszikus netflixes ritmusban építkezik: visszaemlékezések, archív felvételek, interjúk és gondosan megkomponált dramatizált jelenetek váltják egymást. Mindez lendületet ad, ugyanakkor néha kizökkenti a nézőt. A narratíva időnként megbicsaklik, mintha a rendező sem tudná eldönteni, krimit, családi drámát vagy pszichológiai portrét szeretne készíteni. Mindez azonban nem csökkenti a téma erejét: Rader kettős élete, a hétköznapiság és a szörnyűség közötti éles kontraszt olyan kérdéseket vet fel, amelyek túlmutatnak egyetlen dokumentumfilm keretein.

Különösen izgalmas, hogy a film új fényt vet az amerikai sorozatgyilkos-mítoszra is.

Magyar szemmel nézve Dennis Rader neve kevéssé ismert, noha az amerikai popkultúrában mély nyomot hagyott. Aki látta a Mindhunter sorozatot, talán emlékszik rá: BTK volt az a rejtélyes figura, aki a sorozat részeinek elején, vagy végén egy-egy rövid jelenetben feltűnt, mint egyfajta árnyék, akit a néző sosem ismerhet meg teljesen. Sőt, a 2018-as kiemelkedően jó és méltatlanul elfeledett The Clovehitch Killer című film is erősen merített Rader történetéből, nem teljesen, de tekinthető adaptációnak is valamennyire. Hogyan élhet együtt egy család a „jó apa” illúziójával, miközben az valójában szörnyeteg.

Borgman tehát nemcsak a sorozatgyilkosságokat dolgozza fel, hanem egy kulturális jelenséget is boncolgat: mi az oka annak, hogy ennyire vonzódunk a gonosz történeteihez? Miért nézzük újra és újra ezeket a filmeket, miközben elborzadunk? A válasz valószínűleg abban rejlik, hogy a true crime tartalmak biztonságos távolságból engednek bepillantást az emberi természet legsötétebb zugaiba és a Netflix pontosan tudja, hogyan adagolja ezt az élményt. Elképesztő rajongóbázist épített ki magának a valós bűnügyi történeteken alapuló „szórakoztató” zsáner.

Mindezek ellenére az Apám, a BTK gyilkos nem tartozik Borgman legerősebb munkái közé.

A téma megrázó, a történet lebilincselő, mégis hiányzik belőle az a fajta érzelmi vagy stiláris kohézió, ami igazán emlékezetessé tehetné. A film sokkal inkább egy alapos, jól megszerkesztett, de kissé személytelen riport, mintsem egy mélyre hatoló, lélektani tanulmány. Talán épp ez a visszafogottság teszi valamennyire felejthetővé is.

Összességében az Apám, a BTK gyilkos egy megrendítő, de kissé ellentmondásos dokumentumfilm.

Erőssége a témaválasztás és Kerri őszintesége, gyengesége viszont a formanyelv, a rohanás és az érzelmi tompultság. Mégis, ha valaki érdeklődik a true crime műfaj iránt, és kíváncsi arra, hogyan hat a bűn egy család életére generációkon át, ez a film megéri a figyelmet, még akkor is, ha nem hagy maga után katarzist, csak egy kellemetlenül őszinte kérdést: mennyire ismerhetjük valójában azokat, akik köztünk élnek és szeretünk?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: