KULT
A Rovatból

A Forrest Gumptól A sebhelyesarcúig - A legnagyobb férfi színészalakítások - 1. rész

Listánkból persze nem hiányozhat Jack Nicholson és Robert de Niro sem.

Link másolása

Már a színésznős listánál is megállapítottuk, hogy lehetetlen megállni tíznél, így hamarosan újabb listát olvashattok tőlünk. Addig is lássuk, kik mutatták meg a filmvilágnak és a nézőknek a férfi színészek közül, milyen mélységekbe és magasságokba tud elmenni egy művész a kamera előtt. Cikkünknek folytatása is lesz, a teljesség igényére törekedve.

Dustin Hoffman - Esőember, 1988

Az ikonikus Dustin Hoffman legszebb megnyilvánulása a vásznon, igazi átalakulás: ilyenkor az eredeti személy teljesen eltűnik és egy teljesen másik személyiséget látunk a filmben, egy totálisan új személyiséget. Ezeket a szerepeket nevezzük a legnehezebb színészi munkának, hiszen még csak nem is a saját gesztusait használja ilyenkor a színész, hanem egy teljesen újonnan felépített gesztusrendszerrel létezik a vásznon. Erre csak a legnagyobbak képesek. Ezt az alakítást nem lehet könnyek nélkül megúszni, hátborzongató és szívet melengető Hoffman jelenléte és örökre emlékszik a néző rá.

Tom Hanks - Forrest Gump, 1994

Tom Hanksnek valószínűleg mindig is ez marad a leghíresebb alakítása, nem is lehet elmenni mellette. Hanks annyira összetett játékot produkál, amihez foghatót keveset találunk: egyszerre gyerek és felnőtt, a legmélyebb gyermeki érzelmeket jelenítette meg, egy felnőtt testében. Ezt a jelenet, amikor megpillantja a saját gyermekét, nagyon nehéz könnyek nélkül végignézni, még tizedszerre is (és nagyon kevés ilyen jelenet van a filmtörténetben, pedig próbálkoztam), annyira letisztultan mutatja meg az érzelmeket. Hanks közvetlenül a Philadelphia Oscar-díja után évben érdemelte ki ezért a filmért is a szobrot.

Robert De Niro - Taxisofőr, 1976

Robert De Niro is olyan színész, aki önmagában egy intézmény. Nehéz kiválasztani, hogy melyik is az az alakítása, amit a legnagyobbnak látunk. Talán a legikonikusabb szerepe, a Taxisofőr. De Niro játéka általában nem attól jó, hogy a filmben van egy nagyjelenet, ahol aztán apait-anyait belepakol és mi szájtátva bámulunk, hanem összességében a játéka hitelessége, az erőteljes jelenléte mélyen megmarad az emberben és az egész filmet sokkal erősebben tudjuk átélni, mintha más játszaná el. Természetessége és a belőle áradó energia lemi erővel hat a vásznon. Így van ez a Taxisofőrrel is, aki látta, sosem felejti el De Niro játékát.

Jack Nicholson - Ragyogás, 1980

Minden idők egyik legrémisztőbb horrorfilmjében mindössze egyetlen gyilkosság történik, az sem a főszereplőket érinti, mégis van valami, amitől végig a hideg futkos a hátunkon - ez pedig Jack Nicholson alakítása. A színész olyan hévvel vetette bele magát a Stephen King-adaptáció főszerepébe, hogy nem tudunk nála tökéletesebbet elképzelni a bezártságtól lassanként megőrülő, agressziókezelési problémákkal és az általa gondnokként vállalt hotel szellemeivel küzdő családapa szerepére.

Marlon Brando - A vágy villamosa, 1951

Ebben az 1951-es moziban Brando épp szexszimbólum-korszakában volt és tökéletes volt erre a szerepre – a castinghoz és a színészvezetéshez egyébként nagyon értett Elia Kazan rendező, aki Tenessee Williams drámáját dolgozta fel. Az alkoholista, lecsúszott tanárnő (Vivien Leigh) New Orleansba költözik a  húgához, ahol sógora, az agresszív és erőtől sugárzó Stanley (Brando) között azonnal feszült dinamika alakult ki. Amit Brando ebben a filmben csinál, az maga az őserő robbanása, az igazi Sztanyiszlavszkij-féle iskolás alapuló method acting.

Matthew McConaughey - Mielőtt meghaltam, 2013

Valószínűleg sok ilyen listáról lefelejtenék McConaughey alakítását, de aki látta filmet, valószínűleg nem értene egyet. A mozi nem szólt akkorát a nagyközönség előtt, mint mondjuk a Forrest Gump, de az Oscar-díjat megkapta a színész, és nem lehet elfelejteni, ahogy csont-bőrre fogyva játssza a bunkó, meleggyűlölő fazont, aki aztán AIDS-es lesz, és kénytelen az általa utált embereket a szívébe fogadni. Ennek a játéknak megvan a gyönyörű csúcspontja, amit McConaughey perzselő hitelességgel éli át, mintha csak egy dokumentumfilmet néznénk.

Humphrey Bogart - Casablanca, 1942

Ha van valami, amihez Bogart nagyon értett, az az érzelmek olyasfajta ábrázolása volt, ami az amerikai filmekben az 1940-es években egészen egyedinek számított. Különösen a Casablanca volt kiemelkedő filmjei sorában, melyben érzelmek egész skáláját játszotta el, mint élete szerelmétől (Ingrid Bergman) utoljára búcsúzó macsó, érzelmeit éveken át pókerarc mögé rejtő bártulajdonos. Ahogy megjelenik a nő, úgy bújik elő Bogart kemény arcán is a múlt, az ábrázolt szerelem pedig a filmtörténet egyik legszebbike. Ráadásul külön büszkék is lehetünk a filmre, hiszen a magyar származású rendező, Kertész Mihály rendezte.

James Dean - Édentől keletre 1955

Meggyőződésem, hogy James Dean - aki a tragikusan fiatalon, 24 évesen halt meg - a filmtörténet egyik, ha nem "A" legfantasztikusabb színésze volt, aki rövid pályája alatt óriási sikert élt meg, és aztán nem is tudta feldolgozni. Gyorsan és szenvedélyesen élt, mint amilyen szenvedélyt és életet és hitelességet tett az alakításaiba is. Mindössze három nagyjátékfilmben szerepelt, mégis két Oscar-jelölése volt. Eliah Kazan John Steinbeck epikus regényét filmesítette meg 1955-ben, s ebben is olyan pillanatai vannak melytől összeszorul a torkunk. Egy apa és két nem egyenlően szeretett gyermeke történetét meséli el a film, Dean az elhanyagolt fiút játssza, aki hiába küzd az apai elismerésért.

Al Pacino - A sebhelyesarcú, 1983

Pacino, akárcsak De Niro, Hollywood nagy alakjai közé tartozik, aki nemcsak ezzel a kultfilmmel írta be magát a filmtörténetbe, noha a Sebhelyesarcú morális romlásának történetét gyönyörűen jeleníti meg. Egyébként pedig ez - a "Say hello to my lil' friend" az egyik legtöbbet idézett - filmekben is lépten-nyomon hallható - mondat a filmtörténetből.

Leonardo DiCaprio - Gilbert Grape, 1993

Lasse Hallström gyönyörű drámájában a vidéki Amerika egy szeglete, egy kisváros és egy itt lakó furcsa család élete elevenedik meg. Itt él bátyjával, a főszereplő Johnny Deppel Arnie (Leonardo DiCaprio), az értelmileg visszamaradott kamasz, aki rebellis viselkedése ellenére csupa szeretetet visz mindenki életébe. Ez volt DiCaprio egyik legnagyobb alakítása számomra -, és az első Oscar-jelölését is ezért kapta. Teljesen eltűnik a szerepben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: