Teljesen összeomolhat a postai szolgáltatás az új webáruház-szabályok miatt
Hamarosan minden hazánkban működő webáruháznak kötelező lesz felajánlani a Magyar Postát a kiszállítási opciók között. Ez azonban több online áruháznak gondot jelenthet.
Bár a céggel nem kell szerződniük, ez így is helyzetbe hozhatja a vállalatot, aminek költségeit ráadásul a webshopoknak kell állniuk. Az RTL.hu-nak több online áruház is azt mondta: megoldják az átállást – ugyanakkor komoly aggodalmakról is hallani.
„Komoly kérdés lehet, hogy az eddigi postai minőség mennyire fog romlani a hirtelen drasztikusan megnövekvő csomagszámnak köszönhetően.
– írta Jánvári András, webkereskedelmi szakértő a Multi-vitamin.hu webáruház sajtóközleményében. Korábban az Ecommerce Hungary alelnöke, Ormós Zoltán arról beszélt, hogy „nagy az ijedtség” a szektorban, de az érdekvédelmi szervezet igyekszik segíteni a webáruházaknak.
A vállalkozásokat kötelezni fogják, hogy az egyetemes vagy az üzleti MPL-szolgáltatást a többi szolgáltatóval azonos módon tüntessék fel a magyar webshopok honlapján március 28-tól. Az Ecommerce Hungary szerint ez tekinthető „bújtatott szerződésnek” is.
A posta hivatalos áraitól jól elkülönülten kell megjeleníteni azt az összeget, amit a webshop tesz rá a szállításra, azaz kikerülték a jogalkotók azt a lehetőséget is, hogy a szolgáltatók irreálisan magas árat kérjenek az MPL-es kiszállításért.
Az RTL több nagy webáruházat megkérdezett az új szabályozásról. Az eMAG részéről röviden annyit írtak: „Természetesen tisztában vagyunk a jogszabállyal, annak megfelelően fogunk eljárni a hatálybalépést követően”.
A MediaMarkt azt közölte: az ő működésükben „nem jelent fennakadást a rendelkezés, mert az MPL eddig is a partnerünk volt a csomagkézbesítésben online rendelés esetén. Minimális változtatásra van szükség a rendszerünkben a teljes törvényi megfelelés érdekében”.
Az IKEA azt válaszolta: „Tudomásunk van a rendeletről és aktívan dolgozunk azok mentén az információk mentén, amelyeket a rendelkezés biztosít. Emellett további tárgyalásokat kezdeményeztünk a Magyar Postával az együttműködés lehetőségeinek feltárása érdekében”. Hozzátették: „időt és további erőforrásokat fordít a szolgáltatás fejlesztésére, hogy a megadott határidőig biztosítsa a jogszabályoknak való megfelelést”, amelynek többletköltségeit egyelőre még nem tudják megbecsülni. „Megerősítjük, hogy az előkészítési szakasz rendkívül időigényes” – írták közleményükben.