KULT
A Rovatból

Sajdik Ferenc - akinek Gombóc Artúrt köszönheti Magyarország

Sajdik Ferenc, az egyik legnépszerűbb hazai karikaturista rajzasztala mellett mesélt nekünk mozgalmas életéről.

Link másolása

A mesteren 85 éves kora ellenére sem látszik meg az idő múlása. Általános közhely, hogy a humort főállásban művelők többsége magánemberként hallani sem akar a viccelődésről. Ha valaki, hát Sajdik Ferenc kivétel ez alól: élőben is ugyanolyan jókedv és kedélyesség sugárzik róla, mint ami teljes életművét jellemzi. „Volt kitől örökölni” – mondja.

Feleségével együtt szívélyesen, mosolyogva invitálnak beljebb minket budai lakásukba. Idén lesznek 61 éves házasok: gyémántévfordulójuk tavaly márciusban éppen a Kossuth-díj odaítélésének napjára esett. Egyikből sem csináltak nagy felhajtást, ahogy az egy évvel korábbi Prima Primissima díjból se – nem ünneplős fajták. Persze a család azért összegyűlt a jeles alkalomra, ami nem is volt nehéz: szinte teljes rokonságuk (két gyerek, öt unoka, egy dédunoka) a közelben lakik.

sajdik0164NagyAnita

Sajdik Ferenc gyerekkora nem mindennapi körülmények között telt. Apja sikeres zsoké volt, a mai focistákhoz hasonlóan szerződött istállóból istállóba, országról országra. Pár évnél tovább sosem maradtak ugyanott: fia születésekor éppen Németországba kötötte a szerződése, később Romániában és Görögországban is éltek. Innen négy év után, a világháború kitörésekor kellett hazatérniük.

Sajdik Sándor – akiről egyébként Dunakeszin utcát neveztek el – klasszikus bohém figura volt, rendszeresen nézett a pohár fenekére. Állandó duhajkodások jellemezték, szinte minden pénzét szórakozásra költötte. A család összetartása így leginkább feleségére hárult, aki eredetileg balerina volt, de visszavonulása után összes energiáját erre fordította. Apjának ezt a fajta életstílusát szerencsére nem, állandó vidámságát és humorérzékét viszont annál inkább örökölte Ferenc. Ehhez járult, hogy a legtöbb gyerekhez hasonlóan ő is szeretett rajzolni, így innen már egyenes út vezetett a grafikai iskolába, majd a karikaturista pályára.

sajdik0133NagyAnita

sajdik0210NagyAnita

sajdik0140NagyAnita

sajdik0128Nagy Anita

Pom Pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász:

Rövid átmeneti időszak után a korszak emblematikus vicclapjának számító Ludas Matyinál kezdett rajzolni, ahol egészen annak rendszerváltás-környéki megszűnéséig publikált heti rendszerességgel. Egyik sorozata A jövő század állatai címet viselte: a lehető legfurcsább teremtményeket álmodta meg és vetette papírra hétről hétre. Ebből nőttek aztán ki a jószerével mindenki által ismert Pom Pom meséi, amelyek megalapozták több évtizedes munkakapcsolatát Csukás Istvánnal.

sajdikf0151

Ketten együtt tökéletes szerzőpárost alkottak, Csukás rögtön ráérzett a Sajdik-féle fantáziavilág hangulatára. Egymás után születtek meg a képtelenebbnél képtelenebb figurák, a Radírpóktól Festéktüsszentő Hapci Benőn vagy az Óriástüdejű Levegőfújón át a Bátor Tintanyúlig. Nem kevésbé népszerű közös művük a Nagy Ho-ho-ho-horgász, amit a Pom Pomhoz hasonlóan szintén megvett a Magyar Televízió. „Pedig sem ő, sem én nem horgásztunk soha, mégis működött a dolog” – teszi hozzá mosolyogva.

Mindkét rajzfilmből két évad készült a 80-as évek elején, 26-26 résszel. Ezek túlnyomó többsége később könyv formájában is megjelent. Bár újabb történeteket egy ideje már nem gyártottak, máig olyan a kapcsolatuk, hogy nem lehet kizárni egy esetleges folytatást. – „Pár éve is jött tőle egy levél minden előzmény nélkül, hogy írt két új horgászos mesét, két hét múlva kéne leadnia, addigra rajzoljam meg.”

sajdikferenc0155

vac8929pskicsi

sajdik0081NagyAnita

A másik személy, aki talán a legjobban befolyásolta karrierjét, egy váci műgyűjtő, Papp László volt. A 2000-es évek elején ismerkedtek meg, az ő biztatására fordult Sajdik mindinkább a festészet, ezen belül is táblaképek felé. Ilyenekből azóta több mint száz darabot készített, Vác főterén a Mosolyalbum névre keresztelt állandó kiállításon lehet megnézni őket (nemrég mi is jártunk ott). Vannak köztük portrék művészekről, írókról, híres történelmi személyiségekről, valamint városképek, csendéletek és még hosszan lehetne sorolni.

vac8927pskicsi

vac8931pskicsi

Nyugdíjba vonulása gyakorlatilag semmin nem változtatott, bő két évtized elteltével is ugyanakkora intenzitással dolgozik. Ezt bizonyítandó, rajzasztalán ott fekszik egy újabb félkész mű. Apropója mindössze annyi: „Vettem egy csomag 30*30-as papírlapot, és ez mindig megihlet…” Tavasszal pedig új tárlata nyílik Újpesten, ehhez is kell az alapanyag.

Mottója szerint az érvényesüléshez nem elég a rajztudás, ötlet és kitartás is kell hozzá. Kétségtelen, hogy benne mindegyik maximálisan megvan – valószínűleg amíg ceruzát vagy ecsetet tud a kezébe fogni, tovább hódol szenvedélyének. Mondanunk se kell: mindannyiunk örömére.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: