hirdetés

ÉLET-STÍLUS

„Ördögi tervek” és totálisan idióta álhírek – virágzanak a vakcina-konteók a járvány közepén

A chip-beültetéstől a DNS-módosításig egy csomó marhaságot terjesztenek széles körben a közösségi médiában.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 23.

hirdetés

Fotó:Picpedia

Amióta kitört a koronavírus világjárvány, egy percig sem pihentek az összeesküvés-elméletek kiagyalói és terjesztői. Most, hogy elérhető közelségbe látszik kerülni a pandémiát megfékező oltás, új lendületet kaptak a konteó-gyártók és valósággal megszállták a közösségi oldalakat.

A BBC néhány széles körben terjedő hamis állításra hívta fel a figyelmet.

Bill Gates már korábban is gyakran szerepelt a járvánnyal kapcsolatos álhírekben, azon az alapon, hogy a Microsoft alapítója filantróp tevékenységének egyik fontos területe a közegészségügy.

Köztudott róla az is, hogy jelentős pénzeket áldozott az oltáskutatásokra is. Már tavasszal is terjedt, hogy igazából a pandémia csupán egy ürügy arra, hogy majd oltások címén parányi nyomkövető chip-eket ültessenek be az emberekbe, és a terv mögött maga a multimilliárdos áll. Bizonyítékot természetesen nem találtak rá, és a Bill and Melinda Gates Foundation májusban nyilatkozott adott ki ennek cáfolatára. Ennek ellenére egy akkoriban készült amerikai felmérésből az derült ki, hogy a tengerentúliak 28%-a hisz ebben az „ördögi tervben”, ezen belül 44% volt a republikánus szavazók aránya. A közvéleményben elültetett kételyeket azóta sem sikerült teljesen eloszlatni, ezért is vették elő most ismét ezt az összeesküvés-elméletet.

hirdetés

Egy szintén nem teljesen újkeletű álhír szerint, amelyet most a Trump-párti Newsmax hírportál Fehér Ház-i tudósítója, Emerald Robinson kezdett el terjeszteni a Twitteren, a Pfizer/BioNTech együttműködésből született oltás módosítja az emberek DNS-ét.

Az oltás ilyen jellegű kockázatától való félelem szintén szerepelt már korábban a közösségi médiában, vélhetően Robinson 264 ezer követője most új életet lehel a teóriába.

A BBC több független kutatót is megkérdezett erről, de egybehangzóan megerősítették, hogy ilyesmi nem történhet meg. Jeffrey Almond, az oxfordi egyetem professzora szerint azok, akik ebben hisznek, nincsenek tisztában a gének működésével. Az oltás csupán a vírus genetikai anyagának, az RNS-nek törekedét tartalmazza, ennek pedig semmi hatása nincsen az emberi sejt DNS-ére.

Júniusban, nem sokkal azután, hogy az oxfordi egyetem beszámolt oltáskutatási eredményeiről, több százezres nézettséget ért el a YouTube-on egy Carrie Madej nevű csontkovács videója, amelyben azt állította, hogy az oltások célja az embereket génmódosított organizmusokká alakítása.

A mostani fake news alapja az lehet, hogy a Pfizer/BioNTech oltást a hírvevő RNS alapú módszerrel fejlesztették ki. Ennek lényege, hogy utasítást adjon a szervezetnek olyan protein termelésére, amely a koronavírus felszínén van jelen. Az immunrendszer így tanulja meg felismerni és kezd el antitesteket termelni ellene. Robinson azt állítja tweetjében, hogy ezt a technológiát korábban soha nem tesztelték és nem hagyták jóvá. Tény, hogy még nem került engedélyezett forgalomba hírvivő RNS-alapú oltás, de évek óta folytak ilyen kutatások, emberi tesztelésekkel.

Egy oltás tesztelése három fázisban történik: az első kettőben kis létszámú önkéntes csoportokon vizsgálják meg a vakcina biztonságát, és állapítják meg a megfelelő dózist. A harmadik fázisban több ezer emberen próbálják ki hatékonyságát, és figyelik a mellékhatásokat. A biztonsági ellenőrzést az oltás engedélyezése után is folytatják.

Almond professzor szerint a Pfizer/BioNTech oltás az első olyan hatékonyságot mutató oltás, amelynek engedélyezése megfontolásra érdemes. Ugyanakkor hangsúlyozta: azért, mert egy új technológiáról van szó, még nem kell tőle félni.

Claire Wardle, a dezinformáció ellen fellépő First Draft non-profit szervezet igazgatója, aki nemrégiben írt tanulmányt a közösségi oldalon terjedő vakcina-mítoszokról, úgy véli, hogy túlságosan kevés a hiteles információ az új orvosi technológiákról, holott igen nagy lenne rájuk az igény. Éppen ezért hatásosak az álhírek, amelyek azonnal betöltik az űrt, és ezzel képesek megrendíteni a bizalmat az oltások iránt.

Ugyancsak Emerald Robinson a terjesztője egy másik népszerű témának, hogy a vakcina-tesztek önkénteseinek 75%-nál komoly mellékhatások jelentkeztek. A Pfizer és a BioNtech viszont arról számoltak be, hogy a kísérletek során nem merültek fel komoly biztonsági problémák.

Sok oltásnak vannak mellékhatásai, de közel sem olyan súlyosak, mint amelyeket az oltás-ellenes aktivisták hirdetnek. Dr. Penny Ward, a londoni King’s College gyógyszerész professzora arra hívta fel a figyelmet, hogy ez az oltás is okozhat rövid ideig tartó mellékhatásokat: fájdalmat az injekció helyén, lázat, izomfájdalmakat, fejfájást, fáradtságot. Ezt tapasztalják azok is, akik évente megkapják az influenza-oltást, de ezek egyrészt többnyire enyhe tünetekkel járnak, néhány nap alatt elmúlnak, és addig csökkenthetők hagyományos fájdalomcsillapítókkal.

Az nem derült ki Robinson posztjából, hogy honnan vette ezt a 75%-os adatot. Elképzelhető, hogy egy kisebb csoport által a tesztek korábbi szakaszában tapasztalt mellékhatásokat vette alapul. A legutóbbi tesztszakaszban tapasztalt mellékhatásokról még nem is tettek közzé teljes körű jelentést, de a Pfizer megerősítette: nincsenek komoly mellékhatások.

A BBC megkereste Emerald Robinsont az ügyben, de ő kiállt állításai mellett.

Közben Franciaországban nagy sikert arat, és még nagyobb vitákat vált ki Pierre Barnerias és Christophe Cossé november 11-én bemutatott, közösségi finanszírozásból készült kétórás filmje, a Rablás – visszatérés a káoszba (Hold-Up – retour sur le chaos), amely számos további összeesküvés-elméletet jár körül, de nemhogy tisztázza a félreértéseket és az álhíreket, hanem még jobban összezavarja a nézőt a megszólaltatottak révén.

A film főtézise a „nagy átrendezés” (The Great Reset). Eszerint a járványt a világ politikai, gazdasági, értelmiségi és technológiai elitje szervezte meg, hogy megvalósítsa a „nagy átrendezést” a társadalomban. A járványnak célja egyúttal elpusztítani az emberiség „felesleges” részét, ugyanakkor megkönnyíteni az 5G elterjedését a kriptovaluták virtualizálásán keresztül.

A Hold-Up szerint az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tiltja a fertőzöttek holttestének boncolását. Ezzel szemben az igazság, hogy WHO március 24-én tett közzé egy dokumentumot, amelyben felsorolja, hogy milyen óvintézkedések mellett lehet boncolni az elhunyt koronavírus-betegeket.

Természetesen itt is szóba kerülnek különböző kontextusokban az oltások. A film azt állítja például, hogy a Donald Trump elnök által is lelkesen ajánlott hidroxiklorokin nagyon hatékony a covid ellen és csak azért nem engedélyezték, mert egy nagy összeesküvés azt akarja, hogy a fertőzötteket ne kezeljék, mielőtt megszületnek a nagy gyógyszergyárak oltóanyagai.

Ezzel kapcsolatban a Huffingon Post emlékeztetett arra, hogy a hidroxiklorokin körüli zavart csak fokozta, hogy kezdetben még a tekintélyes nemzetközi orvosi szaklapban, a Lancetben is ajánlották, de miután a WHO és az oxfordi laboratóriumok alaposabban megvizsgálták, kiderült róla, hogy hatástalan. Ezt követően a Lancet visszavonta a tanulmányt, de a hidroxiklorokin-hívőket ez a legkevésbé sem zavarta.

Elhangzik a Hold-Up-ban a talán legismertebb összeesküvés-elmélet is, mely szerint a vírust egy laboratóriumban kreálták. Ennek elterjedésében kétségkívül közrejátszottak a kínai hatóságok tavaszi, ellentmondásos nyilatkozatai, különösen a vuhani kórházban történtek körül.

A filmben sokan bevallják, hogy nem tudják, honnan ered a vírus, de megszólaltatták a francia oltásellenesek egyik vezető figuráját, Jean-Baptiste Fourtillant, akit a francia gyógyszerkamara már évekkel ezelőtt kizárt soraiból. Szerinte az új koronavírus nem más, mint egy malária-genomdarabokkal módosított SARS. Ezt az állítást a tudományos közösség egyöntetűen elveti. A Huffington Post felidézi, hogy a vírus ügyében áprilisban még az amerikai hírszerzés is nyomozni kezdett, és végül megállapították, hogy a SARS-Cov2-t nem ember alkotta.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

100 napig viselte ugyanazt a ruhát, arra jutott, hogy idén egyáltalán nem vásárol

Az amerikai papnő dokumentálta is a kihívást közösségi oldalán. Meglepő hányféleképpen lehet hordani egy egyszerű fekete kisruhát.
címkép:Instagram/thisdressagain - szmo.hu
2021. január 11.

hirdetés

Sarah Robbins-Cole kényelmes, fekete pamutruhája minden bizonnyal megszolgáta az árát. A nő ugyanis 100 napig viselte egyhuzamban. Beleértve a Haloweent, a karácsonyt és az újévet is.

Ez volt rajta amikor dolgozott, amikor sétált, amikor otthon ült, vagy amikor valamilyen ünnep volt. A ruhát csak éjszakára vette le, amikor kimosta.

Sarah Robbins-Cole, aki egyébként egyházi vezető és főiskolai káplán még viccelődött is, hogy olyan mint egy apáca.

Sarah, Bostonban (Egyesült Államok) él, és 2020. szeptember 16-án csatlakozott a 100 napos ruha kihíváshoz: a kihívók azzal segítik megmenteni a bolygót, hogy egy ruhadarabot hordanak.

A lelkipásztor annyira élvezte a kihívást, hogy 2021-ben új fogadalmat tett.

„Meglepetésemre az, hogy ugyanazt a ruhát viselem egymás után 100 napig, nem vett el semmit az életemből. Ehelyett arra ösztönzött, hogy egy lépéssel tovább menjek, és ne vásároljak új ruhákat vagy kiegészítőket 2021. január 1. és 2022. január 1. között"
- fejtette ki az asszony a Mirrornak.

"Rájöttem, hogy az én koromban minden alkalomra van ruhám, és ha szükségem van egy csinos darabra, akkor leporolok egyet, ami 1992 óta ott áll a szekrényemben" - tette hozzá a papnő.

hirdetés

Sarah körülbelül 250 másik nővel együtt vállalta a 100 napos kihívást, amit a Wool and Dress cég hirdetett meg.

A vállalat célja, hogy megmutassák hogyan változtatja meg a mindennapi vásárlási szokásokat, ha valaki egy ruhában jár 100 napig.

A kihívás azonban nem csak a vízszámlán és a mosószer vásárláson látszódott meg, hanem megváltoztatta Sarah hozzáállását a kinézetéhez és az öltözködéshez is.

"A dolgok egyszerűségének megőrzése az, amiben nekem ez a kihívás segített. Hogy valóban azzal foglalkozzam ami az életben igazán fontos"
- mondta az asszony.

Aki teljesítette a kihívást, 100 dolláros, vagyis körülbelül 30 ezer forintos vásárlási utalványt nyerhetett, amelyből beruházhatott egy új darabra, amit akár a következő 100 napban viselhet. Sarah dokumentálta is a kihívást és 100 különböző megjelenését ugyanabban a ruhában, az Instagram oldalán.

A nő egyébként éppen vallásfilozófiából doktorál, és azt mondta nagyon jó érzés, hogy a mindennap ismétlődő viselettel rengeteg plusz ideje lett, amit tanulásra fordíthatott.

"Olyan könnyű volt felkelni és ugyanabba a ruhába öltözni. Rengeteg időt spóroltam meg, és egyszerű volt a kiegészítők segítségével feldobni."

Sarah szerint az egész kihívás egyetlen igazán nehéz része az volt, hogy minden nap más módon próbálja meg viselni ugyanazt a ruhát.

"Szóltam az óráimon a hallgatóknak a kihívásról, hogy ne lepődjenek meg azon, hogy mindennap ugyanabban a ruhában látnak"
- magyarázta az asszony.

A papnőnek azonban nagyon nem tetszett a közösségi média nyomása és meglepte a rengeteg követő is, akiktől kapott hideget-meleget is.

"A kihívás elgondolkodtatott azon, hány ruha kerül a hulladéklerakóba, mennyi vizet használnak a pamut előállításához, és nem igazán tudjuk, hogy a megvásárolt ruháink etikusan készülnek-e, mégis mindenki belehajszolja magát a fogyasztásba egy hamis elvárás alapján"
- magyarázta az amerikai lelkipásztor a lapnak.
hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Ezek a legnépszerűbb babanevek a világon, amelyek európai eredetűek

A 10 leggyakoribb név között akadnak olyanok is, amelyek Magyarországon is kedveltek.
Illusztráció: satyatiwari/Pixabay - szmo.hu
2021. január 09.

hirdetés

Az OnBuy.com 4978 szülő és hamarosan szülővé váló felnőtt részvételével készített egy felmérést, amelyből kiderül, melyek a legnépszerűbb európai eredetű babanevek a világon - számolt be róla a Sun.

Kiderült, hogy a legkedveltebb európai lánynév az olasz eredetű Maria - összesen 61 147 219 lányt hívnak így, a legtöbb ilyen nevű pedig Brazíliában él.

A második helyen a spanyol eredetű Ana áll, ami mégis Portugáliában a legnépszerűbb, a harmadik pedig a francia eredetű Rosa, ami Mexikóban a legkedveltebb a világon.

Az európai fiúnevek közül a legnépszerűbb a spanyol eredetű José, amit 29 940 365 fiú visel a világon, és Brazíliában a leggyakoribb.

Utána következik az angol eredetű John, amely az Egyesült Államokban a legkedveltebb név, a harmadik helyen pedig a spanyol eredetű Juan áll, amit Mexikóban adnak leggyakrabban a fiú babáknak.

A 10 legnépszerűbb európai lánynév a világon:

1. Maria - olasz eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

2. Ana - spanyol eredetű, Portugáliában a leggyakoribb

hirdetés

3. Rosa - francia eredetű, Mexikóban a leggyakoribb

4. Elizabeth - görög eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

5. Patricia - skót eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

6. Anita - spanyol eredetű, Indiában a leggyakoribb

7. Andrea - görög eredetű, Olaszországban a leggyakoribb

8. Marina - olasz eredetű, Oroszországban a leggyakoribb

9. Carmen - spanyol eredetű, Venezuelában a leggyakoribb

10. Angela - francia eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

A 10 legnépszerűbb európai fiúnév a világon:

1. Jose - spanyol eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

2. John - angol eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

3. Juan - spanyol eredetű, Mexikóban a leggyakoribb

4. Jean - francia eredetű, a Kongói Köztársaságban a leggyakoribb

5. Robert - német eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

6. Luis - spanyol eredetű, Kolumbiában a leggyakoribb

7. Carlos - spanyol eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

8. James - francia eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

9. Antonio - olasz eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

10. Richard - német eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

A nők gyakrabban nyúlnak alkoholhoz a karantén alatt, mint a férfiak – derül ki egy új tanulmányból

A szakértő szerint ennek oka az, hogy a nők máshogy kezelik a stresszt.
Fotó: Illusztráció (Pixabay) - szmo.hu
2021. január 07.

hirdetés

Gyakrabban, ám kisebb mennyiségeket fogyasztva isznak alkoholt a karanténban a nők, szemben a férfiakkal, akik kevesebbszer, de akkor sokat isznak - derül ki a Kelet-Angliai Egyetem friss kutatásából, amelyet az Independent ismertetett.

A több mint ezer fő bevonásával készült kutatás azt vizsgálta, miként változnak meg az emberek szokásai az első, tavaszi karantén alatt, ezen belül vették górcső alá az alkoholfogyasztási szokásokat. Az eredmények alapján ugyan nem változtak drasztikusan sem a nők, sem a férfiak alkoholfogyasztási szokásai, de érezhetően többször fordultak az alkoholhoz az emberek. Ennek oka nem meglepő, erre már egy sor tanulmány rámutatott eddig is: a járványhelyzet okozta stresszt sokan szeszes italok segítségével próbálják enyhíteni.

Ami azonban meglepő a kutatás eredményeiben az az, hogy kiderült:

a nők azok, akik gyakrabban nyúltak az első karantén alatt az alkoholos üveghez. Igaz, ők kisebb mennyiségeket ittak, a férfiaknál ugyanis fordított tendencia érvényesül: ritkábban isznak, de akkor sokat.

A We Are With You nevű brit jótékonysági szervezet, amely alkohol-, drog-és mentális problémákkal küzdőkön segít, ugyancsak végzett hasonló felmérést, és ugyancsak meglepő megállapításra jutott. Julie Breslin, a szervezet elnöke a lapnak elmondta:

főleg az 50 év fölötti nőknél jellemző az, hogy a karantén alatt otthon a pohár után nyúlnak.

Négyből egy ötven fölötti nő havonta egyszer fogyasztott alkoholt 2020-ban, és 50%-uk válaszolta azt, hogy hetente legalább 2-3 alkalommal is iszik.

hirdetés

Breslin szerint mindennek oka, hogy a nők nagyobb stresszhatásként élik meg a karantént többek közt olyan dolgok kapcsán, mint a gyerekek otthoni iskoláztatásának megoldása, vagy a család anyagi helyzete miatt érzett bizonytalanság. Az ötven fölöttieket emellett kínozhatja az elszigeteltség érzése is, amennyiben a gyerekek kirepültek a családi fészekből.

A Drink Aware, azaz Igyál felelősen nevű nemzetközi jótékonysági szervezet felmérése más szempontból számolt utána a brit nők alkoholfogyasztási szokásainak: az adatokat számolva ők is növekedést véltek felfedezni. Jelenleg átlagosan 14 egységet isznak meg a nők egy héten, ami magasabb az eddigi számoknál. A megkérdezett nők 42 százaléka vallotta be, hogy valóban többet iszik a karantén alatt, míg a férfiaknál ez a szám 32%.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Gombából készít vegán cipőkollekciót az Adidas

Ez lehet a bőrcipők- és ruhák jövője.
Fotó: Adidas - szmo.hu
2021. január 07.

hirdetés

A fenntarthatóság jegyében vegán cipőkollekciót dob piacra 2021-ben az Adidas, a lábbeliket gombából készített bőrből gyártják - írja a VegNews.

A cég közleménye szerint egy olyan anyagot fejlesztettek ki,

amelynek az alapja a micélium, azaz a gombák alsó részét alkotó szövet.

Az anyag forradalmi, még sosem készítettek belőle cipőt, ám a 2021-es kollekciónak ez képezi majd az alapját. A különleges műbőrt egy biotechnológiai startup vállalkozással, a Bolt Threadsszel karöltve álmodták meg - a céggel egyébként már szerződést kötöttek a legnagyobb luxusmárkák, mint a Gucci vagy a Balenciaga. Úgy fest tehát, hogy a jövő a gombabőrben van a nagy divatházak táján.

Az Adidastól egyébként nem áll távol ez a vonal, tavaly nyáron ugyanis piacra dobták első vegán cipőiket. A kétféle típusú cipőt akkor még nem a speciális anyagból, hanem újrahasznosított poliészterből készítették.

2020-ban 15 millió párat adtak el az újrahasznosított anyagból készített termékekből, ezt a számot 2021-re 17 millióra szeretnék növelni. Emellett az a cél, hogy a jövő évi termelés 60 %-a fenntartható anyagokból valósuljon meg.

Egy ideje már a cégpolitikájuk része az állatvédelem és a fenntarthatóság. Az új, 2021-es kollekció is azt bizonyítja, hogy az egyik legnagyobb sportszergyártó cég is a fenntartható divat mellett tette le a voksát.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: