hirdetés

ÉLET-STÍLUS

Melyik nagyvárosokban a legdrágább az élet a koronavírus óta?

Párizs lassan megfizethetetlen, de nem vágyunk Damaszkuszba.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 18.

hirdetés

Minden bizonnyal veszített varázsából a nagyvárosi lét, amióta a pandémia sújtja a világot, hiszen a legsúlyosabb gócpontok éppen ezekben alakultak ki.

Nemcsak a koronavírus, hanem az ezzel összefüggő valutaárfolyamok - a dollár zuhanása, az euró és a svájci frank emelkedése - és a megélhetési árak is nagyban változtak az Economist legutóbbi, márciusi Intelligence Unit-felmérése szerint, amely 133 város figyel és rangsorol 138 mindennapi költség alapján.

Fél év alatt néhány európai nagyváros megelőzte a korábbi éllovas Szingapúrt és Oszakát. Ugyanakkor olcsóbb lett Afrika, az amerikai földrész és Kelet-Európa.

Az első három helyen most Párizs, Hongkong és Zürich osztozik. Szingapúr a korábbi első helyről a negyedikre esett vissza, amelyhez hozzájárult a külföldi munkavállalók nagyarányú hazatérése a járvány miatt.

A városállamnak 17 év óta először csökkent a lakossága. Oszaka 2.-ból 5. lett, holtversenyben Tel-Avivval. A Top 10 további sorrendje: Genf, New York, Koppenhága és Los Angeles. Valamivel barátibbak az árak Sydney-ben (15.) és Londonban (20.), míg Moszkva a 106., Új-Delhi pedig 121. a listán – idézte a CNN.

hirdetés

A legnagyobbat Teherán lépett előre, a 106.-ról a 79.-helyre, ahol részben az amerikai szankciók okozták a drágulást. Ezzel szemben a legnagyobb árcsökkentést Reykjavik, Rio de Janeiro és Sao Paulo mutatták. Az EIU szerint a brazil városoknál döntő hatása van a gyenge nemzeti valutának és az egyre nagyobb szegénységnek, miközben a dél-amerikai óriás a járvány egyik legnagyobb áldozata. Ugyancsak viszonylag kevés pénzből ki lehet jönni Buenos Airesben, mert a kormány árkorlátozásokat vezetett be a pandémia miatt.

A megélhetés ára szerint e besorolásban Damaszkusz az egyik legolcsóbb, csak Taskent, Lusaka, Zambia, Caracas és Almati előzi meg.

Nem meglepő a felmérésnek az a megállapítása, hogy az elektromos áram fogyasztói ára globálisan emelkedett, miközben a ruhaárak zuhantak.

Mindkettő vélhetően összefügg azzal, hogy egyre többen dolgoznak otthonról, és az utóbbi miatt nagyobb lett a kereslet az otthoni elektronikai eszközök iránt. Nagyobb áramfelhasználást vont maga után, hogy az emberek inkább otthon főztek az étterembe járás helyett, és szórakozásaik helyszíne is többnyire a nappalijuk volt.

Ezzel szemben világviszonylatban nem emelkedett számottevően az alapvető élelmiszerek ára, a személyes higiéniai és szépségápolási szereké, továbbá az alkoholé és a dohányé viszont igen.

Az EIU előjelzése szerint ezek a trendek 2021-ben is folytatódnak.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

100 napig viselte ugyanazt a ruhát, arra jutott, hogy idén egyáltalán nem vásárol

Az amerikai papnő dokumentálta is a kihívást közösségi oldalán. Meglepő hányféleképpen lehet hordani egy egyszerű fekete kisruhát.
címkép:Instagram/thisdressagain - szmo.hu
2021. január 11.

hirdetés

Sarah Robbins-Cole kényelmes, fekete pamutruhája minden bizonnyal megszolgáta az árát. A nő ugyanis 100 napig viselte egyhuzamban. Beleértve a Haloweent, a karácsonyt és az újévet is.

Ez volt rajta amikor dolgozott, amikor sétált, amikor otthon ült, vagy amikor valamilyen ünnep volt. A ruhát csak éjszakára vette le, amikor kimosta.

Sarah Robbins-Cole, aki egyébként egyházi vezető és főiskolai káplán még viccelődött is, hogy olyan mint egy apáca.

Sarah, Bostonban (Egyesült Államok) él, és 2020. szeptember 16-án csatlakozott a 100 napos ruha kihíváshoz: a kihívók azzal segítik megmenteni a bolygót, hogy egy ruhadarabot hordanak.

A lelkipásztor annyira élvezte a kihívást, hogy 2021-ben új fogadalmat tett.

„Meglepetésemre az, hogy ugyanazt a ruhát viselem egymás után 100 napig, nem vett el semmit az életemből. Ehelyett arra ösztönzött, hogy egy lépéssel tovább menjek, és ne vásároljak új ruhákat vagy kiegészítőket 2021. január 1. és 2022. január 1. között"
- fejtette ki az asszony a Mirrornak.

"Rájöttem, hogy az én koromban minden alkalomra van ruhám, és ha szükségem van egy csinos darabra, akkor leporolok egyet, ami 1992 óta ott áll a szekrényemben" - tette hozzá a papnő.

hirdetés

Sarah körülbelül 250 másik nővel együtt vállalta a 100 napos kihívást, amit a Wool and Dress cég hirdetett meg.

A vállalat célja, hogy megmutassák hogyan változtatja meg a mindennapi vásárlási szokásokat, ha valaki egy ruhában jár 100 napig.

A kihívás azonban nem csak a vízszámlán és a mosószer vásárláson látszódott meg, hanem megváltoztatta Sarah hozzáállását a kinézetéhez és az öltözködéshez is.

"A dolgok egyszerűségének megőrzése az, amiben nekem ez a kihívás segített. Hogy valóban azzal foglalkozzam ami az életben igazán fontos"
- mondta az asszony.

Aki teljesítette a kihívást, 100 dolláros, vagyis körülbelül 30 ezer forintos vásárlási utalványt nyerhetett, amelyből beruházhatott egy új darabra, amit akár a következő 100 napban viselhet. Sarah dokumentálta is a kihívást és 100 különböző megjelenését ugyanabban a ruhában, az Instagram oldalán.

A nő egyébként éppen vallásfilozófiából doktorál, és azt mondta nagyon jó érzés, hogy a mindennap ismétlődő viselettel rengeteg plusz ideje lett, amit tanulásra fordíthatott.

"Olyan könnyű volt felkelni és ugyanabba a ruhába öltözni. Rengeteg időt spóroltam meg, és egyszerű volt a kiegészítők segítségével feldobni."

Sarah szerint az egész kihívás egyetlen igazán nehéz része az volt, hogy minden nap más módon próbálja meg viselni ugyanazt a ruhát.

"Szóltam az óráimon a hallgatóknak a kihívásról, hogy ne lepődjenek meg azon, hogy mindennap ugyanabban a ruhában látnak"
- magyarázta az asszony.

A papnőnek azonban nagyon nem tetszett a közösségi média nyomása és meglepte a rengeteg követő is, akiktől kapott hideget-meleget is.

"A kihívás elgondolkodtatott azon, hány ruha kerül a hulladéklerakóba, mennyi vizet használnak a pamut előállításához, és nem igazán tudjuk, hogy a megvásárolt ruháink etikusan készülnek-e, mégis mindenki belehajszolja magát a fogyasztásba egy hamis elvárás alapján"
- magyarázta az amerikai lelkipásztor a lapnak.
hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Ezek a legnépszerűbb babanevek a világon, amelyek európai eredetűek

A 10 leggyakoribb név között akadnak olyanok is, amelyek Magyarországon is kedveltek.
Illusztráció: satyatiwari/Pixabay - szmo.hu
2021. január 09.

hirdetés

Az OnBuy.com 4978 szülő és hamarosan szülővé váló felnőtt részvételével készített egy felmérést, amelyből kiderül, melyek a legnépszerűbb európai eredetű babanevek a világon - számolt be róla a Sun.

Kiderült, hogy a legkedveltebb európai lánynév az olasz eredetű Maria - összesen 61 147 219 lányt hívnak így, a legtöbb ilyen nevű pedig Brazíliában él.

A második helyen a spanyol eredetű Ana áll, ami mégis Portugáliában a legnépszerűbb, a harmadik pedig a francia eredetű Rosa, ami Mexikóban a legkedveltebb a világon.

Az európai fiúnevek közül a legnépszerűbb a spanyol eredetű José, amit 29 940 365 fiú visel a világon, és Brazíliában a leggyakoribb.

Utána következik az angol eredetű John, amely az Egyesült Államokban a legkedveltebb név, a harmadik helyen pedig a spanyol eredetű Juan áll, amit Mexikóban adnak leggyakrabban a fiú babáknak.

A 10 legnépszerűbb európai lánynév a világon:

1. Maria - olasz eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

2. Ana - spanyol eredetű, Portugáliában a leggyakoribb

hirdetés

3. Rosa - francia eredetű, Mexikóban a leggyakoribb

4. Elizabeth - görög eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

5. Patricia - skót eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

6. Anita - spanyol eredetű, Indiában a leggyakoribb

7. Andrea - görög eredetű, Olaszországban a leggyakoribb

8. Marina - olasz eredetű, Oroszországban a leggyakoribb

9. Carmen - spanyol eredetű, Venezuelában a leggyakoribb

10. Angela - francia eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

A 10 legnépszerűbb európai fiúnév a világon:

1. Jose - spanyol eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

2. John - angol eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

3. Juan - spanyol eredetű, Mexikóban a leggyakoribb

4. Jean - francia eredetű, a Kongói Köztársaságban a leggyakoribb

5. Robert - német eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

6. Luis - spanyol eredetű, Kolumbiában a leggyakoribb

7. Carlos - spanyol eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

8. James - francia eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

9. Antonio - olasz eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

10. Richard - német eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Gombából készít vegán cipőkollekciót az Adidas

Ez lehet a bőrcipők- és ruhák jövője.
Fotó: Adidas - szmo.hu
2021. január 07.

hirdetés

A fenntarthatóság jegyében vegán cipőkollekciót dob piacra 2021-ben az Adidas, a lábbeliket gombából készített bőrből gyártják - írja a VegNews.

A cég közleménye szerint egy olyan anyagot fejlesztettek ki,

amelynek az alapja a micélium, azaz a gombák alsó részét alkotó szövet.

Az anyag forradalmi, még sosem készítettek belőle cipőt, ám a 2021-es kollekciónak ez képezi majd az alapját. A különleges műbőrt egy biotechnológiai startup vállalkozással, a Bolt Threadsszel karöltve álmodták meg - a céggel egyébként már szerződést kötöttek a legnagyobb luxusmárkák, mint a Gucci vagy a Balenciaga. Úgy fest tehát, hogy a jövő a gombabőrben van a nagy divatházak táján.

Az Adidastól egyébként nem áll távol ez a vonal, tavaly nyáron ugyanis piacra dobták első vegán cipőiket. A kétféle típusú cipőt akkor még nem a speciális anyagból, hanem újrahasznosított poliészterből készítették.

2020-ban 15 millió párat adtak el az újrahasznosított anyagból készített termékekből, ezt a számot 2021-re 17 millióra szeretnék növelni. Emellett az a cél, hogy a jövő évi termelés 60 %-a fenntartható anyagokból valósuljon meg.

Egy ideje már a cégpolitikájuk része az állatvédelem és a fenntarthatóság. Az új, 2021-es kollekció is azt bizonyítja, hogy az egyik legnagyobb sportszergyártó cég is a fenntartható divat mellett tette le a voksát.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

A 8 leggyakoribb ok, ami miatt a nagy januári diétázás sikertelen lesz

Egy felmérés szerint a legtöbb ember már január 12-én feladja a fogyókúrát, és az is kiderült, hogy miért.
Illusztráció: JerzyGorecki/Pixabay - szmo.hu
2021. január 09.

hirdetés

Az egyik legnépszerűbb újévi fogadalom az emberek körében az életmódváltás/fogyás/diétázás, de aztán a nagy elhatározásból sokszor végül nem lesz semmi, vagy ugyan belevágnak, de hamar feladják.

Egy felmérés arra próbált választ találni, hogy miért lesz füstbe ment terv a nagy januári diétázásból. Kétezer felnőttet kérdeztek meg a témában, így kiderült, hogy melyek a legnépszerűbb okai a sikertelenségnek.

A válaszok alapján a legtöbb embert az frusztrálja, hogy folyamatosan éhesnek érzi magát és nem nassolhat,

de az is fontos tényező, hogy a diéta miatt fáradtabbak és ingerlékenyebbek.

Íme a 8 legnépszerűbb ok a diéta feladására:

1. Folyamatos éhségérzet

2. Nassolás hiánya

hirdetés

3. Ingerlékenység

4. Motiváció elvesztése

5. Bizonyos ételek hiánya

6. Nem reális célok

7. A család vagy a barátok részéről érkező nyomás, akik a diéta befejezésére próbálnak rávenni

8. Negatív hatás a szerelmi életre

A megkérdezettek 18 százaléka a nagy karácsonyi habzsolás miatt kezd diétázni januárban, 19 százalék a karanténban felszedett kilókat akarja leadni, és 10 százalék volt azoknak az aránya, akik állításuk szerint minden januárban fogyókúráznak.

A legtöbben (33%) egyébként az egészségük érdekében akarnak életmódot váltani, de majdnem ugyanennyien (31%) azért, mert nincsenek megelégedve a külsejükkel,

és azoknak az aránya is magas (27%), akik azért választják a diétát, mert nem férnek bele bizonyos ruhadarabokba. Sokan egy különleges alkalom miatt akarnak megszabadulni a plusz kilóktól, de olyanok is vannak, akik a jobb szexuális élet érdekében teszik ezt.

A megkérdezettek válaszai alapján az emberek többsége már január 12-én feladja a diétát.

A felmérés azt is megállapította, hogy ilyenkor az emberek 40 százaléka azt gondolja, nincs elég akaratereje ehhez, 26 százalék úgy érzi, sosem lesz elégedett a testével, 23 százalékukat pedig a kudarc érzése lombozza le.

A közvélemény-kutatást végző Second Nature (amely a brit egészségügyi szolgálat (NHS) által is alkalmazott online fogyókúrás program) azt tanácsolja azoknak, akik újévkor azt fogadják meg, hogy egészségesebben szeretnének élni, ne a különböző diétákkal próbálkozzanak, hanem fokozatosan próbálják megváltoztatni az étkezési szokásaikat.

Ezeket javasolják:

• Tegyél extra zöldségeket minden ételedhez!

• Igyál meg egy pohár vizet két alkoholos ital között!

• Kezdd a napot egy 10 perces sétával!

• Tervezd meg előre, mit fogsz aznap enni!

• Ne tévézz, számítógépezz, telefonozz a lefekvés előtti egy órában!

• Munka közben óránként kelj fel az asztaltól (ha pl. irodai munkát végzel) és mozogj valamit! Például csinálj felülést, felugrást, nyújtást stb.

• Engedj a csábításnak, ha nagyon kívánsz valamilyen ételt (például csokit), DE lassan edd meg és ne figyelj másra közben!

• Legalább 15 percet szánj minden étkezésre!

• Kéthetente csak egyszer rendelj házhoz ételt!

Tamara Willner, a Second Nature táplálkozási tanácsadója szerint az a legfőbb probléma, hogy a divatos diéták nem kínálnak hosszútávú megoldást, sokan mégis ezeket próbálják huzamosabb ideig csinálni, ami aztán kudarccal végződik.

"A folyamatos nyomás miatt úgy érezzük, hogy nem vagyunk elég jók, ezért próbálunk egy gyors megoldást találni a problémára, ami viszont nem fenntartható hosszú távon. Ez vezet a jojó-effektushoz"

- véli a szakember.

Azt tanácsolja, hogy apróbb változtatásokkal próbálkozzunk egészségesebben élni, majd ezekre építve lépegessünk előre, mert így nagyobb lesz a sikerélmény.

"A fogyáshoz és a jó alak megőrzéséhez az kell, hogy az egészségünk minden aspektusára koncentráljunk, ne csak a diétára"

- hangsúlyozza.

Forrás: Metro

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: