ÉLET-STÍLUS

Így spórolhatsz sokat és ehetsz finomabbat - Az év leginspirálóbb főzős- és életmódkönyve

Kocsis Dóra Zero Waste Konyhája megváltoztathatja az életedet, szó szerint.

Link másolása

Minden úgy kezdődött, hogy egy barátnőm elkezdte nyomni nekem a zero waste-et pár éve, behúzott engem is, azóta hullámzó teljesítménnyel igyekeztem tartani a magam számára betarthatónak tűnő szabályokat. Aztán ugyanez a barátnőm - aki mára maga dagasztja-süti a kovászos kenyerét, saját tojást tojnak a tyúkjai, akiket ő vág le, és alig szemetel, anno cikket is írtunk róla - nemrég szólt, hogy végre megjött a könyv, amire nagyon vágyott, és gyönyörű.

Ezt a jelzőt használta, és amikor én is a kezembe foghattam ezt a jókora és tényleg gyönyörűen kivitelezett könyvet, lenyűgözött, mennyi gondolat, elhivatottság és kreativitás van mögötte.

A Zero Waste Konyha hiánypótló. Hogyan főzzünk úgy, hogy idény zöldségeket-gyümölcsöket használjunk, miközben minimális, vagy akár semennyi szemetet nem termelünk a konyhában? Elárulhatom: magam is megtapasztaltam már jó párszor azt a  sikerélményt, amikor egy előző napi túl sok, megmaradt kajából másnap egy új, többnyire saját "költésű" ételt varázsoltam.

Így lehet a maradék grillcsirkéből másnap húsos quiche, vagy a céklából céklás pite vagy céklás almasaláta. De ez csak az én szintem, meg már Jamie Oliver is megmutatta, ráadásul Kocsis Dóra mondhatni nem a legnagyobb húsevő, a receptjei húsmentesek -

mégis sikerült a könyvnek megmutatnia, hogyan étkezzünk húsmentesen úgy, hogy észre sem vennénk. Tapasztalat: tényleg van ilyen.

A múltkor egy zöldségfasírtot evett a férjem ebédre, és csak utólag árultam el neki, hogy nem húsból volt - csodálkozott, mert nem vette észre (és még csak azt sem mondta, hogy nem is volt finom, pedig ez lett volna a tippem).

A szezonális alapanyagok fontosságáról nem elég szót ejteni, hiszen ezzel egyszerre vagyunk környezettudatosak, spórolhatunk is - hiszen nem vesszük meg a magasabbra árazott, mediterrán vagy bármilyen külföldi zöldség-gyümölcsöt, ami épp itt és most nem terem -, hanem mondjuk a termelői piacon az adott évszaknak megfelelő terményeket vásároljuk, alacsonyabb áron.

A szerző

Óriási sikerélmény szokott nekem is lenni, amikor vasárnap hazavánszorgok a piacról, tudom, hogy jó árustól vettem a paprikát, tudom, hol és hogyan termett, és mondjuk minden zöldségért-gyümölcsért, ami épp most terem, pár ezer forintot fizettem nála, jóval kevesebbet, mint a szupermarketben.

És valahogy lépést tartok a természet ciklusaival is, ez Dóra könyvének is egyik üzenete.

Mindezek a sikerizű momentumok elő-előbukkannak az agyunkban, miközben ezt a könyvet lapozgatjuk, és már mozdul is be a fantáziánk: milyen egyszerű cukkinilepény csinálni, ráadásul pont minden van itthon hozzá, vagy saját sós rágcsákat, amik finomabbak és egészségesebbek, mint a bolti chips.

A képek gyönyörűek, és evésre-főzésre inspirálnak, és arra, hogy mindezt jól - ökológiailag és gasztronómiailag is jól csináljuk.

Kocsis Dóra tapasztalatai - rengeteg helyen járt a világban, és közben tanulmányozta az egyes nemzetek hulladékcsökkentő gasztronómiai szokásait - és ökotudatos hozzáállása, a rá jellemző lendületes és szerethető stílus pedig arra motiválnak minket, ez lehet, hogy gyerekjáték.

És tényleg jó játék: vajon sikerül úgy elkészítenem egy ételt, hogy az alapanyag minden részét felhasználom? Tartsunk kukavizitet: mit is dobálunk ki? És minek ennyit? Tudtad, hogy a retek levelét is meg lehet enni? Vagy hogy miért érdemes diót használni fenyőmag helyett? Még egy gombás-sonkás spagettit is meg lehet úgy csinálni, hogy mindent csomagolásmentesen vásárolunk hozzá. Lásd, húsz éve otthon: spagetti zacskós műanyagban, gombakonzerv, sonka műanyag fóliázva, tejföl műanyagban. Ma már van mindennek csomagolásmentes verziója.

A hulladékcsökkentő gyorstippek is nagyon hasznosak. Igazából az egész könyv egy nagy életmódváltó, megvilágosító munka. Lapozzátok, főzzetek spróroljatok, egyetek jókat és egészségeseket. Amilyen irányba megy a világ, amennyire egyre tudatosabbnak kell lennünk többek között a hulladéktermelés tekintetében, annál inkább úgy látom, ez a munka nem sok idő múlva alapkönyv lehet a könyvespolcokon és a konyhákban.

Milyen hatással volt rám a könyv? Próbálok többet főzni, épp nehéz, de legalább nemcsak a borsófőzelék létezik, meg a kapros tök (ezeket is imádjuk). Kinyíltak a lehetőségek, a tárházuk majdnem végtelen. Főleg, ha az ehető héjukból is készítünk valami meglepőt.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Izzasztó, kikapcsoló, fókuszt adó – ilyen volt 40 fokban Bikram és yin jógázni
Zárásként egy hangtálas foglalkozás pedig teljesen lenyugtatott. A Birds of Paradise jógastúdióban jártunk.

Link másolása

A sport mindig is a hétköznapjaim része volt, de az elmondható, hogy inkább a helyváltoztató mozgás híve vagyok. A jógát a covid alatt próbáltam ki otthon, egy online edzés keretein belül, viszont régóta győzködtem magam, hogy elmenjek egy rendes órára. Már csak azért is, mert nagyon

kíváncsi voltam, mit tud a jóga, hogy manapság ilyen sokan űzik

és mit tud nekem adni, aki világéletemben futottam, úsztam, tehát gyorsaságon alapuló sportokat csináltam. A jóga ennek a tökéletes ellentétje, a Bikram jóga pedig még ennél is extrább.

Mi a Bikram jóga?

A Bikram jóga a 70-es évek elején indult hódító útjára Bikram Choudhury által. Egy teljes sorozat 26 ászanából (gyakorlatból) áll, amelyet 38-40°C-ra felfűtött teremben végeznek 90 percen keresztül. A gyakorlatok egymásra épülnek, mindig előkészítve a testet a következő ászana végrehajtására. Célja, hogy megdolgozza a test minden egyes részét, friss, oxigéndús vérhez juttassa a belső szerveket, ezáltal helyreállítva egészséges működésüket.

Beérve a Birds of Paradise designos stúdiójába, rögtön egy kellemes érzés lett rajtam úrrá, hála a szívélyes fogadtatásnak és a mennyei illatoknak. Megtetszett, hogy mennyire igényesen és precízen rendezték be a stúdiót, és hogy mindennek megvan a maga helye. Máris úgy érzetem, hogy egész más lesz így jógázni, mint otthon a képernyő előtt. Ahogy érkeztek a rutinos jógázók, egy kissé elkezdtem tartani attól, hogy mégis hogyan fogok helyt állni. Szerencsére Vályi Tamás oktató látta rajtam a feszültséget, és azonnal megnyugtatott, hogy ez teljesen természetes, de aggodalomra semmi ok. Megtudtam, hogy – hacsak nincs valamilyen komolyabb egészségügyi problémánk – a 40°C-ra felfűtött termemben végzett Bikram jóga egyáltalán nem veszélyes.

A jóga Indiából indult hódító útjára, a 40 fokos hőmérséklet pedig az indiai klímát hivatott utánozni.

Az egymásra épülő ászanák, vagyis gyakorlatok szépen felépítették az óra ívét. Persze tíz perc után már izzadtam, és a végére semmi nem maradt szárazon, de

végig azt éreztem, hogy a testem hihetetlenül élvezi, amit csinálok.

Ugyan nem én vagyok a világ leghajlékonyabb embere, a kötött izomzatom ellenére azt tapasztaltam, hogy mindent bele tudok adni annak érdekében, hogy minél jobban megnyújtsam magam, és a tőlem telhető legtökéletesebbre törekedjek. A gyakorlatok között gyakran volt szünet, amikor csak háton fekve pihentünk kb. fél percig. Tamás arra is odafigyelt, hogy kezdőként terelgessen a helyes pozíciótartásra, de sosem éreztem azt, hogy kínos lenne, ha egyszer-egyszer kibillenek az egyensúlyomból. Ugyan az óra nem a hivatalos 90 percig tartott, de szerintem ugyanúgy élveztem volna, hiszen az egy óra is gyorsan eltelt.

A törülköző és a víz pedig melegen ajánlott (szó szerint).

Az este megkoronázásaképp

maradtam a Yin & Hangtál nevű órán is, ami a jógának egy lassú, meditatív stílusú irányzata.
A Birds of Paradise jógastúdió Budán, a Széna tér mellett várja azokat, akik a jógával szeretnének kikapcsolódni. Őszi akciójuk keretén belül most szeptember 20-25. között 30% kedvezményt adnak a 10 alkalmas, a havi, a féléves és az éves bérleteikre.

Cím: 1015 Budapest, Hattyú utca 14.

Órarend és további információ itt található.

Talán nem is gondolnánk, de a hosszabban (akár 3-4 percig) kitartott nyújtásokkal a test mélyebb kötőszöveteire tudunk hatni. Itt teljesen el tudtam engedni a testi és lelki feszültségeket, a hangtálak megnyugtató hangjára szinte el is aludtam. És bár ezt a tényt félve osztottam meg Sas Zsuzsi oktatóval, ő megerősített, hogy pont ez a lényege a foglalkozásnak, hogy az idegrendszer megnyugodjon és az elme elcsendesedjen. A másfél óra könnyen elrepült, és a zuhany alatt arra jöttem rá, hogy a testem sokkal több mindenre képes, mint gondolnám.

A stúdió kínálata egyébként sokszínű, szobahőmérsékleten Vinyasa Flowt tartanak (kreatív gyakorlatok a légzés, és az órát kísérő zene ritmusában áramolva történő nyújtás és erősítés), illetve Hot Vinyasa, és Inferno Hot Pilates óráik is vannak, valamint HIIT jellegűek a feszesedni vágyóknak. Mindenképpen vissza fogok térni!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Mindössze 24 pilóta képes leszállni a világ legkeményebb repülőtéri kifutóján
A leszállás akkora kihívást jelent, hogy még ezek a tökéletesen felkészült pilóták is csak kifogástalan időjárási és látási körülmények között próbálkoznak meg vele.
Fotó: Youtube - szmo.hu
2023. augusztus 18.


Link másolása

A bhutáni Paro repülőtéren történő landolás az egyik legnagyobb kihívást jelentő feladat a pilóták számára, ezért mindössze 24 embernek van engedélye arra, hogy itt landoljon - írja a LADBible.

A nehézséget elsősorban az adja, hogy a repülőtér földrajzi elhelyezkedése miatt a leszállás során a pilóták itt nem használhatják a megközelítés megkönnyítéséhez jellemzően rendelkezésre álló technológiát.

A legtöbb repülőtéren két eszközzel könnyítik meg a leszállást, ezek közlik a gép vízszintes helyzetét a kifutópályához képest, illetve hogy a gép milyen messze van a kifutópálya felett.

A Paro reptéren azonban a gépen található műszerek mellett kizárólag a két szemükre támaszkodhatnak a pilóták.

Emellett a kifutópálya is kifejezetten rövidnek számít ahhoz képest, hogy mennyivel a tengerszint felett található, ráadásul az utolsó kanyar a megközelítés során nagyjából 30 másodperccel azelőtt történik, hogy a kerekek elérnék az aszfaltot.

A leszállás akkora kihívást jelent, hogy a tökéletesen felkészült pilóták is csak tökéletes időjárási és látási körülmények között próbálkoznak meg vele, tehát nincs például éjszakai landolás sem.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Új útburkolati jelet vezetnek be Magyarországon a motorosok miatt
A kísérleti jelek a motorosok biztonsága miatt kerültek az aszfaltra a Bajna és Héreg közötti szakaszon.

Link másolása

A magyar motorosok egyik kedvenc szakasza a roppant balesetveszélyes Bajna-Héreg között található kanyargós rész, írja a vezess.hu. Ezen próbálnak javítani a különös útburkolati jelekkel, melyek több szervezet, hatóság, illetve magánszemély kezdeményezését követően kerülhettek az aszfaltra.

A sportmotor.hu szerint „a burkolati jelek legfontosabb szerepe, hogy általuk elkerülhető a kezdő motorosok egyik jellemző vezetéstechnikai hibája, nevezetesen, hogy túl szűk íven kezdik meg a kanyart, ezért ha a gép nem is, de a felsőtestük már átlóg a másik sávba”. A zöld csík célja, hogy a kerék a felezővonalhoz képest azon kívül legyen kanyarodás közben. A köröknek pedig szintén az a lényege, hogy a motor kereke ne azokon belül fusson, hanem kívül.

Néhány éve Héreg és Tarján között már felfestettek egy szakaszt, amit idén követett még egy. Ennek ügyét és építését a Kanyarfotó stábja karolta fel, és az összefogás eredményeként egy rizikós S kanyar is megkapta idén az új jelzéseket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Miért válasszuk az elektromos autót a hagyományos belső égésű helyett?
Az elmúlt években az elektromos autók térhódítása számos pozitív változást hozott a közlekedés és környezetvédelem terén. Elmondjuk milyen kiegészítővel lehet még hatékonyabbá tenni a működését!

Link másolása

Pár éve még nagyon messze voltunk attól, hogy a mindennapi életben használható elektromos autóink legyenek a belső égésű motorral működő járművek helyett. Pedig a technológia nem újdonság, a 19. század végén egy angol mérnök, Thomas Parker fejlesztette ki az első tisztán elektromos meghajtású járművet. Azonban az akkori akkumulátorok alacsony teljesítménye miatt a technológia sokáig parkolópályára kényszerült, egészen a 21. század elejéig, amikor is felcsillant a megvalósulásának reménye.

Mára pedig már az elektromos járművek reneszánszát éljük és nem véletlenül: a fosszilis üzemanyagok elégetése miatt környezeti válságba sodorta világunkat, az elektromos hajtású járművek pedig tökéletes alternatívát kínálnak a belső égésű motorral ellátott járművekkel szemben.

Mi a népszerűségének az oka?

A villanyautók számos előnnyel kecsegtetnek. A környezettudatosság, a technológiai innovációk, az állami szabályozások, az autógyártók kedvező beruházásai, a megfizethetőség és a fogyasztói nyitottság mind az elektromos járművek elterjedését segítik elő. Felhasználói szempontból pedig egyszerűbb vezetni az automata sebváltónak köszönhetően. Sokszor még önvezető funkció is társul a kormányhoz, aminek segítségével biztonságban érezhetjük magunkat a legnagyobb forgalomban is. Sokaknak pedig az az imponáló, hogy az elektromos motorok milyen halkak, az meg még inkább, hogy csupán pár másodperc alatt képesek felgyorsulni több száz km/h-ra. Nem mellékesen egyszerűbb fenntartani és környezetbarát.

Ezek miatt az okok miatt a kibocsátás nélküli járművek népszerűsége egyre nő, a jövő környezettudatos eszközeinek elterjedéséhez azonban elengedhetetlen, hogy a kiegészítők, például a járművekre szerelt abroncsok is igazodjanak az elektromos autók speciális igényeihez.

A Hankook iON termékcsaládja kimondottan ezzel a céllal készült, a vállalat tapasztalatai szerint azonban még mindig sokan teszik fel a kérdést: miért kell speciális gumi a villanymeghajtású autók alá?

A csendes és biztonságos működés az abroncson is múlik

Ahogy fentebb is említettük az elektromos autók egyik vonzereje, hogy jóval csendesebbek a belső égésű motorral működő járműveknél. A helyes abroncsválasztással ezt tovább növelhetjük, a gumik kialakítása és anyaghasználata minimalizálhatja a zajt, így még harmonikusabbá téve az autózás élményét.

Ám sokszor pont a csendes működés jelenthet problémát a gyalogosan- vagy biciklivel közlekedők számára. Mivel hang alapján kevésbé feltűnő kocsikról van szó, így a rutinból közlekedőket érheti egy-egy meglepetés az utakon. Ha erdővel övezett úton járunk, akkor pedig az ott lakókat tévesztheti meg. Ilyen esetekben a vészfékezés szinte elkerülhetetlen, azonban a kifejezetten ezekre a járművekre gyártott autógumik (mint az iON evo is) tapadására ekkor is számíthatunk, így az esetleges ijedtségen kívül – jó esetben – más kellemetlenség nem érhet minket.

Erre szeretné felhívni a figyelmet a Hankook Tire legújabb kampányfilmjében is, amiben egy szarvas nehézségekkel teli napját követhetjük végig, mielőtt aztán egy arra haladó autó útjába kerül. A megfelelő gumiabroncs fékteljesítményének köszönhetően a szarvas és az autó utasai is megmenekülnek.

A megfelelő abroncs választással mindenki jól jár

Az elektromos autózás egyik legfontosabb előnye a környezetvédelem, a megfelelő abroncsok kiválasztásával pedig tovább fokozhatjuk ezt az előnyt. Az iON evo fejlesztésének köszönhetően egy akkumulátortöltéssel nagyobb hatótávolságot nyerhetünk, továbbá a teherbírása is nagyobb, így később is lesz csereérett. Ezek a környezetbarát megoldások hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, így a fenntarthatóbb közlekedés kialakulásához is. Nem utolsó szempont, hogy ez segít a levegő minőségének javításában, amivel saját magunk, és a körülöttünk élők védelmére is kelhetünk, hiszen a jó levegőminőség és a közlekedés-biztonság mindenkinek fontos – akár autósról, gyalogosról, vagy erdei állatokról legyen szó.

Oláh Szabolcsot, a Hankook Tire Magyarország Kft. anyagfejlesztési menedzserét kérdeztük az iON gumiabroncsról:

- Miért nem jó a hagyományos gumiabroncs az elektromos autókra?

- A hagyományos gumiabroncs is használható elektromos autókhoz, de a jármű nem nyújtja ugyanazt a teljesítményt. Az iON jobb! Az iON abroncsokat elektromos autókhoz terveztük, figyelembe véve a hagyományos, belső égésű motorokkal szerelt autóktól eltérő tulajdonságaikat, így maximálisan, kompromisszumok nélkül ki tudják szolgálni az elektromos járműveket használók igényeit.

- Aki olyan elektromos autót vezet, amin iON evo gumiabroncs van, mit fog tapasztalni?

- Azt fogja tapasztalni, hogy halkabban, komfortosabb utazik, és messzebbre jut el egy töltéssel, mindezt optimális vezetési élmény és kimagasló biztonság mellett.

- Mi volt a szempont az iON evo gumiabroncs tervezésénél?

- Az iON abroncsok tervezésekor az volt a célunk, hogy az abroncs maximálisan kiszolgálja az ultra-nagy teljesítményű elektromos járművek igényeit. A legújabb technológiák alkalmazásával, az iON optimális vezetési élményt nyújt az elektromos autózásban.

- Mitől válik környezetbaráttá, fenntarthatóvá egy gumiabroncs?

- Attól, hogy megnövelt élettartama mellett környezetbarát, fenntartható anyagokból készül, ráadásul környezetbarát és fenntartható technológiával. Mi nemcsak az alapanyagokat vizsgáljuk ebből a szempontból, hanem az abroncs egész életútját végigkísérjük, beleértve a teljes beszállítói láncot, az abroncsgyártást, a felhasználást és az életút végét. Erről tesz bizonyságot a Hankook ISCC Plus tanúsítványa is.

- Az iON evo gumiabroncs segítségével mennyivel növelhető az autó hatótávja?

Megközelítőleg 6%-kal, ami egy 500km hatótávolságú autónál 30km hatótáv növekedést jelent.


Link másolása
KÖVESS MINKET: