ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Egyre több magyar fizet okoseszközökkel, de a készpénz még mindig népszerű

Megjelent a Mastercard legfrissebb, a pénzforgalmi digitalizáció fejlődését értékelő Digitális Fizetési Index (DFI) tanulmánya. Mutatjuk mik derültek ki az eredményekből!


A digitális fizetés térnyerése az elmúlt években egyre látványosabb Magyarországon. Bár a készpénz továbbra is a mindennapi tranzakciók szerves része, a Mastercard legfrissebb Digitális Fizetési Indexe (DFI) azt mutatja, hogy a digitális fizetési megoldások iránti bizalom és használat jelentősen megnőtt.

A múlt évben az elérhető 100-ból 62 pontra nőtt a Mastercard Digitális Fizetési Indexének (Digital Payment Index, DPI) értéke Magyarországon, ami tizenegy pontos növekedést tükröz a 2020-ban mért, 51 pontos értékhez képest.

Mi is az a Mastercard Digitális Fizetési Index?

A Mastercard negyedszerre állította össze a Digitális Fizetési Index nevű tanulmányát. Ebben a cég három fő pillérre (Infrasktruktúra, Tudás, Használat) fókuszálva vizsgálja a magyarországi vásárlók és kereskedők hozzállását a különféle digitális fizetési megoldásokhoz.

Ezek mindegyikét, illetve az összetevőket egy 100-as skálán pontozzák, aminek köszönhetően hosszabb távú következtetéseket is le lehet vonni. Ezek az összetevők együttesen adják meg azt a pontszámot, amely megmutatja, mennyire elterjedt és fejlett egy országban a digitális pénzforgalom.

Az infrastruktúra: a digitális fizetési rendszerek alapja

Az Infrastruktúra alappillér növekedést mutatott az utóbbi évben: az itt elért érték egy év alatt 76-ról 78 pontra emelkedett 2023-ra, ami elsősorban a digitális fizetési módok szélesebb körű hozzáférhetőségének köszönhető.

Az innovatív megoldások, mint a QR-kódos fizetések, a mobil terminálok, vagy az érintésmentes technológiák gyorsan terjednek, és egyre inkább megkönnyítik a mindennapi pénzforgalmat.

A 2024 szeptemberében indult országos azonnali fizetési szolgáltatás hatása még nem jelent meg a 2023-as adatokban, de a QR-kódos fizetések további növekedése várható a következő években.

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy bár a terminálok gyorsan terjednek, a vállalkozások nem elhanyagolható része – különösen a kisvállalkozók és az egyéni vállalkozók – még egyelőre nem kínálnak digitális fizetési lehetőséget. A jelentés szerint kiaknázatlan piac rejlik a mikrokereskedők és az egyéni vállalkozók, például szépségszalonok, magántanárok és szakemberek (például vízvezeték- és villanyszerelők) körében. Utóbbiaknál az NFC-kompatibilis okostelefonokat POS-terminállá alakító SoftPOS megoldás kényelmes és költséghatékony mód lehet az elektronikus fizetési műveletek fogadására, ám ennek az ismertségét is növelni kellene.

2023-ban hozzáférhetőbbé váltak egyes fizetési megoldások (pl. QR-kódos fizetések és fizetési kérelmek), de bizonyos módszerek, például a kártyaadat-tokenizálás területén is van még hová fejlődni.

A használat: egyre többen élnek a lehetőségekkel

A Használat alappillér fejlődési pályája az infrastruktúráéhoz hasonlóan szintén töretlen volt, 2022 és 2023 között 2 pontos növekedéssel 54 pontot ért el. Számos tényező hatott pozitívan rá: ilyen többek között a digitális fizetési megoldások, például a mobiltárcák és a mentett kártyaadatok egyre szélesebb körű elterjedése.

Ezen belül azonban feltűnik egy új digitális szakadék: míg a kártyás fizetés használata a stagnálás ellenére továbbra is magas – 76 pont –, addig a digitális fizetési megoldások használata mindössze 33 ponton áll, még akkor is, ha 2022-től 4 pontos növekedés tapasztalható.

Nem vált egyelőre olyan sebességgel népszerűvé az okoseszközökkel való fizetés, mint amennyire megbarátkoztunk azzal, hogy a bankkártyánkkal akár csak egy érintés segítségével fizethetünk.

A 2022-es eredményekhez hasonlóan a magyar kártyatulajdonosok túlnyomórészt digitális fizetésre használták kártyáikat készpénzfelvétel helyett, ezzel együtt a kártyás tranzakciók 38 százalékát továbbra is az ATM-es pénzfelvételek teszik ki.

A felmérésben részt vevők 71 százaléka kapja teljes jövedelmét banki átutalással Magyarországon, ami lehetővé teszi a digitális fizetési lehetőségek közvetlen felhasználását. Az emberek egy jelentős hányada azonban részben vagy teljes egészében készpénzben kapja jövedelmét. A kizárólag digitális módokon költekező emberek aránya 2023-ban 3 százalékponttal, 20 százalékra csökkent, ami azt jelenti, hogy

miközben négyből három magyar banki utalással kapja a teljes jövedelmét, a válaszadók közül csak minden ötödik költi azt el kizárólag digitálisan.

Ami a digitális fizetési megoldások elfogadottságát illeti, a magyarországi piacon két alapvető komponens továbbra is erős:

a digitalizált banki utalások aránya 90 százalék volt tavaly, míg az érintésmentes fizetések elfogadottsága 99 százalékra nőtt.

Mindkét esetben 1 százalékpontos növekedés történt 2022 óta: mindez pedig arra utal, hogy nagy a fogyasztói kereslet a már jól bevált, kényelmes digitális fizetési megoldások iránt. Ezzel szemben az innovatív fizetési megoldások – például a részletfizetés és a QR-kódos fizetés – elfogadottsága továbbra is alacsony, így fejlesztésre szorul.

A tudás: A digitális szakadék áthidalása kulcsfontosságú

A DFI egyetlen pillére, amely csökkenést mutatott 2023-ban, a Tudás volt. Míg az Infrastruktúra és Használat szintjén előrelépés tapasztalható, az emberek digitális pénzügyi tudása egy ponttal, 55-ről 54-re csökkent.

A Mastercard szakértői szerint a jelenség mögött a digitális fizetést lehetővé tévő technológiák növekvő száma és az egyre többféle fizetési szolgáltatás áll, az ehhez kapcsolódó tudás megszerzésére pedig több időre van szükség.

A jelentés rávilágít arra is, hogy a digitális szakadék növekszik: a magasabb iskolai végzettséggel és jövedelemmel rendelkezők könnyebben sajátítják el az új pénzügyi megoldásokat, míg az alacsonyabb képzettségűek és jövedelműek esetében nagyobb kihívást jelent a digitális pénzügyi térbe való bekapcsolódás. Ezért a Mastercard szerint a pénzügyi edukációt célzottan kell folytatni, különösen az idősebbekre, a kevésbé képzett és a hátrányos helyzetűekre fókuszálva, így csökkentve a digitális szakadékot.

Az egyes fizetési módok kényelem és biztonság szerinti megítélése jól mutatja: a korszerű digitális megoldások mint a kártyamentés és a mobiltárca egyértelműen elnyerték a fogyasztók bizalmát, és sokkal biztonságosabbnak és kényelmesebbnek ítélik meg ezeket, mint pár évvel ezelőtt – különösen a fiatalok.

A készpénz azonban továbbra is nagyon magas értékelést kap mind biztonsági, mind kényelmi oldalról.

Mi várható a jövőben?

A Mastercard Digitális Fizetési Indexe azt jelzi, hogy a legnagyobb előrelépés az infrastruktúra és a használat terén várható, különösen a QR-kódos fizetések és az azonnali fizetési megoldások terjedésével. Ugyanakkor a digitális pénzügyi tudás fejlesztése továbbra is kulcsfontosságú lesz a pénzügyi digitalizáció sikeréhez.

Márkus Gergely, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős country managere szerint

a további fejlődés jelentős része azon múlik, hogy az edukáció révén mennyire sikerül a piaci szereplőknek és a szabályozóknak bizalmat építeni az új technológiák iránt.

Az biztos, hogy a pénzügyi világ átalakulása már megkezdődött, és a digitális fizetési technológiák előnyei egyre nyilvánvalóbbá válnak. A digitális fizetési megoldások nemcsak kényelmesek, de biztonságosak is – és ahogy a tudás terjed, egyre többen választják majd ezeket a megoldásokat a mindennapi pénzügyeik során.

A cikk a Mastercard támogatásával készült.

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hány éves korukban bírják legtovább a férfiak az ágyban
Friss kutatásban vizsgálták meg, hány percig tartanak az együttlétek különböző korosztályokban.


Nem titok, hogy a férfiaknál nagyban függ az életkortól az, hogy mennyi ideig tart nekik eljutni az orgazmusig. A szexjátékok eladásával foglalkozó Lovehoney most kiderítette, hogy különböző korosztályokban meddig bírják a férfiak az ágyban – számolt be róla a Metro.

2025-ben készített felmérésük szerint – amelyben az előjátékot nem vették bele a számításba –

a 18–24 éveseknél átlagosan 16,14 percig tartanak az együttlétek.

Az ebben a korosztályban megkérdezettek 5 százaléka azt mondta, 1-2 percig tart csak ki, de szintén 5 százalék vallotta azt, hogy minden aktusnál akár több mint egy órán keresztül is bírja.

A 25–34 éves férfiaknál az átlag 18,29 perc. Itt 21 százalék 11–15 perces átlagos időt mondott, 15% pedig 21–30 perc alatt jut el az orgazmusig.

„A kutatások azt mutatják, hogy az aktusok hossza a húszas évek végén–harmincas évek elején tetőzik, és ahogy a férfiak idősebbek lesznek, ez fokozatosan rövidül”

– mondja Sarah Mulindwa, a Lovehoney szakértője.

A 35-44 éveseknél enyhe csökkenés látszik: az átlag alig több mint egy perccel rövidül az előző évtizedhez képest. Erre a szakértő szerint az a magyarázat, hogy ebben a korban a férfiak már tapasztaltabbak, jobban kommunikálnak, ez pedig gördülékenyebbé teszi a szexet. A hátráltató tényező a stressz vagy a rendelkezésre álló idő rövidsége lehet, ezért érdemes az együttléteket akkorra időzíteni, amikor a legtöbb energia jut rá.

A 45–54 éves korosztályban nagyobb a visszaesés: az átlag 14,15 perc.

A megkérdezettek 25 százaléka 6–10 perc alatt ér a csúcsra, 18 százalék pedig 11–15 perc között jut el az orgazmusig. A szakértő elmondása szerint ennek legfőbb oka, hogy az ötvenes évekre a merevedés kevésbé kiszámíthatóvá válhat.

Az 55–64 éves férfiaknál már csak 11,3 perc az átlagos idő. Hatvan év felett már az egészségi állapot és a rendszeresen szedett gyógyszerek hatása is közrejátszhat abban, hogy nehezebb elérni az izgalmi állapotot, majd az orgazmust.

A 65 év felettiek már csupán átlagosan 8,15 percig bírják az ágyban.

A leggyakoribb tartomány a 6–10 perc (28%), a megkérdezettek 26 százaléka alig 3–5 percet mondott, 1 százalék viszont azt állította, hogy egy óránál tovább is tart eljutni a csúcsra.

A Lovehoney szakértője felhívta a figyelmet, hogy mindegyik életkorban a kommunkáció, a technika és az élvezet a legfontosabb, nem az, hogy mennyi ideig tart az együttlét.

Egy 2024-es felmérés szerint egyébként a heteroszexuális férfiak 95%-a azt mondja, hogy mindig vagy általában eljut az orgazmusig, míg a nőknél ez az arány 65%. A férfiaknál több tényező befolyásolja az orgazmusig tartó időt: számít, mennyi alkoholt iszik valaki, mikor szexelt legutóbb, és az életkor is.

„Összességében az adatok azt mutatják, hogy a nagyjából 10–15 perces szeretkezések a leggyakoribbak minden életkorban, a nagyon hosszú együttlétek pedig ritkák. De a legfontosabb tényezők a hozzáállás, a technika és a kommunikáció”

– hangsúlyozza a szakértő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tényleg nem viszik el kukát október 1-től, ha papír, vagy műanyag van benne? Mutatjuk az új szabály részleteit
Több ponton is fontos változások jönnek: nem mindegy, hogy hova dobjuk a papírt és a műanyagot, 2026 januárjától pedig a túlcsordult kukáért külön díjat kell fizetni.


Október 1-jétől módosul a kommunális hulladék gyűjtésének szabálya. A MOHU az általános szerződési feltételeiben rögzítette: „A Vegyes Gyűjtőedénybe papír-, üveg-, műanyag-, és fémhulladék nem helyezhető el kivéve, ha az

(a) folyadékot és Biológiailag Lebomló Hulladékot tartalmaz; vagy

(b) Vegyes Hulladékkal vagy más Hulladékkal összetapadt vagy összeragadt.”

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tiszta csomagolási karton, az újságpapír vagy a műanyag zacskó nem mehet a vegyes kukába.

De például a felvágottak csomagolópapírját vagy a tömlős sajt műanyag héját nem kell elmosni attól tartva, majd nem viszik el a kukát. És a tejfölös doboz miatt sem marad a ház előtt a teli kuka, ugyanis az ezekben lévő ételmaradék biológiailag lebomló hulladéknak számít.

A változás az „ÁSZF Közszolgáltatási résztevékenység (hatályos 2025.10.01-től)” pontban szerepel, és 2025. október 1-jétől lép életbe.

Emellett pedig vannak olyan változások, amelyek jóval súlyosabban érintik a lakosságot.

2026 januárjától ugyanis a túlcsordult kukák többlettartalmáért külön díjat kell fizetni,

és a háztartási mennyiségű sitt hulladékudvari lerakása fizetős lesz.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hogy mennyiért ebédelhetnek a debreceni BMW-gyár dolgozói
A konyha nyitott, a pultnál lehet sorban állni, és nem kötelező helyben enni: saját étel is hozható, melegítéshez több mikró és hűtő áll a dolgozók rendelkezésére.


A Vezess.hu is ott volt a debreceni BMW-gyár megnyitóján, és útközben benézett az üzemi étkezdébe is. Megnézték, milyen fogások közül választhatnak a dolgozók, és mennyit kell fizetni értük. Fotót is közöltek, melyről kiderül, hogy több ételnél két ár látható: a látogatóknak szóló normál és a dolgozói kedvezményes.

A kiemelt fogások és áraik:

  • Budapest sertésszelet petrezselymes burgonyával: 3 450 / 1 545 forint;
  • Rántott gomba rizzsel, tartárral: 2 915 / 1 010 forint;
  • Cigánypecsenye tepsis sültburgonyával: 3 450 / 1 545 forint.

A lap megjegyzi, hogy a

normál ár nem olcsó, dolgozói kedvezménnyel viszont már az.

A konyha nyitott, az alkalmazottak és a vendégek a kiszolgálópultnál állhatnak sorba.

Nem kötelező itt ebédelni: aki szeretne, hozhat otthonról ételt. Ehhez több mikrohullámú sütő és több hűtő is rendelkezésre áll, ezeket a dolgozók szabadon használhatják.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Vencel trükkje: így lehet egész napra feltankolni a SZIN fesztiválon
Nézd meg a cikkben található TikTok videónkat, hogy mi volt Vencel megoldása a túlélésre – és igen, a Lidl-ing külön jól jött hozzá. Ha még nem vagy feketeöves fesztiválozó, érdemes megismerned Vencel trükkjeit.


Egy fesztivál reggelén a legnagyobb kihívás sokszor nem a kedvenc koncertre való bejutás, hanem az, hogy újra lendületbe kerülj. A SZIN-en a koránkelők és a későnfekvők is ugyanazzal a problémával szembesülnek:

Korgó gyomor, fáradt test és az a bizonyos „Na jó, ma hogyan fogom végigcsinálni?” - érzés.

Vencel is pontosan így indult neki a napnak, amikor történt valami – de ezt videón is megörökítette, hogy akár Ti is lemásolhassátok az ő fesztiválmentő megoldását.

NÉZD MEG A VIDEÓT ITT!

@szeretlekmagyarorszag.hu #lidlmagyarorszag #szinfesztival #magyar #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Reggeli rántottával a startvonalon

A TikTok-videóban rögtön látszik, hogy Vencel nem a színpad felé vette az irányt, hanem a Lidlnél kötött ki. És milyen jól tette!

Nem valami gyors, összecsapott harapnivalót kapott, hanem egy meleg, frissen készült rántottát, amihez a tojást a Lidl FesztMarketjében vásárolta. Ráadásul úgy készítették el neki, ahogy ő szerette volna: sok sajttal, lágyan.

Ez egy fesztiválon olyan, mintha prémium szolgáltatást kapnál. A reggeli után Vencel szemmel láthatóan visszanyerte az energiáját, és a videóban is megjegyzi, hogy így már könnyebb nekiindulni egy teljes napnak. És tényleg: aki próbált már fesztiválon reggelizni, tudja, mekkora különbség, ha nem egy horrorárú szendvics vagy egy előző napról maradt félcsomag keksz az egyetlen opció.

Bevásárlás egész napra – horrorárak nélkül

A Lidl FesztMarket nem csak a reggeli miatt volt nyerő. Vencel gyorsan feltankolt pékáruból, gyümölcsből és üdítőből, így a nap további részére is bebiztosította magát. Az árakban nem volt semmi „fesztivál-felár”, minden ugyanannyiba került, mint egy bármilyen másik Lidl üzletben. A polcokon ráadásul nem csak a klasszikus „chips és kóla” kombó található: friss zöldségek, nemzetközi készételek és még vegán opciók is várják a vásárlókat.

Szett, kupon, bónusz – így lesz a fesztivál outfited is nyerő

A fesztiválon nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogyan nézel ki közben. Vencel már rutinos fesztiválozó, a Campuson már megtanulta, hogy megéri Lidl-ingben érkezni, mert így nemcsak extrává teszi a szettjét, hanem egy exkluzív Lidl Plus kupont is bezsebelhet. A kuponnal pedig Vencel desszertet is be tudott szerezni – és ki mondana nemet egy fagyira, amikor 30 fok van a Tisza-parton?

Aki pedig nem készül Lidl-ruhadarabbal, az sem marad hoppon: a helyszíni Gift Store-ban válogathat a menő merch cuccok közül. Sőt, ha valaki 2.500 Ft felett vásárol a FesztMarketben, ajándékba is választhat egy új darabot. A fotótükröknél pedig egy pillanat alatt le is lehet csekkolni, mennyire áll jól az új outfit.

Amíg a telefonod tölt, töltődj te is!

Délután, amikor már kezd erősen tűzni a nap, ki ne vágyna egy kis hűsölésre, megpihenésre a fesztiválos forgatagban?

Érdemes megkeresni a Lidl chillzónát és ott belehuppanni az egyik babzsákfotelbe – csak aztán nehogy az legyen a gondod, hogy nem is akarsz onnan felállni.

Amíg Te lazulsz, a telefonod töltődhet: itt ugyanis ingyenesen használható töltőpontokat is találsz. De ha mégis inkább aktív maradnál, akkor bepillanthatsz abba, hogy milyen lehet a Lidlnél dolgozni, akár még a cég HR-eseivel is beszélgethetsz erről. A hangulat itt teljesen olyan, mintha a fesztiválon belül lenne egy külön kis közösségi tér, ahol egyszerre lehet pihenni, játszani és persze új emberekkel találkozni.

És mi van akkor, ha valaki túl sokat vásárolt, és maradt a szatyor alján egy-két zsemle vagy gyümölcs? Jó hír, hogy a Lidl a SZIN-en is figyel a fenntarthatóságra: a megmaradt élelmiszereket nem dobják ki, hanem karitatív partnereknek ajánlják fel.

Vencel fesztiválozása végül úgy alakult, hogy nemcsak, hogy túlélte a nehezen induló napot, de a komfortra és a pénztárcabarát megoldásokra is rátalált a Lidlnél.

A cikk a Lidl támogatásával készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk