HÍREK

Áll a bál a tudósok között Zélandia miatt – most akkor hány kontinens van?

Mivel a területnek több mint 94 százaléka víz alatt van, így többen vitatkoznak azon, hogy minek minősül.


Mint azt megírtuk, az utóbbi időben készült műholdfelvételek és kőzetminták alapján arra következtettek a szakemberek, hogy Új-Zéland és Új-Kaledónia egy különálló kontinens része, amely körülbelül akkora, mint az Indiai szubkontinens.

A felfedezésnek, amely nagy vitát kavart, gazdasági és geopolitikai következményei is lehetnek.

Ausztrál és új-zélandi kutatók szerint Zélandia a Föld nyolcadik, legújabb kontinense, de nem ért velük egyet a tudomány összes képviselője. Vannak szakértők, akik szerint a víz alatti földterület nem felel meg néhány követelménynek, amelyek fontosak ahhoz, hogy kontinensnek nyilvánítsák.

zelandia1

A nagyrészt víz alatt lévő földterület 4,9 millió négyzetkilométeres alapterületével háromszor nagyobb Alaszkánál, de csak Új-Zéland és Új-Kaledónia emelkedik ki róla a tengerszint fölé.

Egyesek szerint megvan a Föld nyolcadik kontinense, de vannak tudósok, akik nem dobálóznának ilyen nagy szavakkal.

Kutatók korábban földkérgek kollázsaként határozták meg Zélandiát, de voltak olyanok is, akik mikrokontinensként tekintettek rá. Az utóbbi definíció alapja, hogy van kontinentális kéregzete, de földrajzilag nem kapcsolódik a legközelebb kontinenshez – jelen esetben Ausztráliához.

Ezt a kontinens-párti kutatók azzal cáfolják, hogy Zélandia jóval nagyobb más mikrokontinenseknél – Madagaszkárnál például hatszor. Szerintük ez már önmagában elég ahhoz, hogy elkülönítsék az előbbi kategóriától – ők egymillió négyzetkilométeres területet már kontinensnek nyilvánítanának.

„A [látható] partvonalak [hiánya] az egyik oka annak, hogy nem kontinensként tekintettünk rá” – mondta Bruce Luyendyk, a Kaliforniai Egyetem tengeri geofizikusa. „Az emberek úgy gondolnak a kontinensekre, mint élőhelyekre, de földrajzi szempontból kevésbé fontos a tengerszinthez viszonyított elhelyezkedése.”

Az elterjedt vélekedés szerint kontinens az a nagy földterület, amit víz vesz körül – és nem víz alatt van.

Christopher Scotese geológus, az ősi földrajz szakértője szerint sem számít kontinensnek Zélandia, mivel nem emelkedik a vízszint fölé. Ha felette lenne, akkor Ausztráliához hasonlíthatna. Erre az az ellenérv, hogy az Antarktisz nyugati partjának nagy része is víz alatt lenne, ha nem lenne jeges.

zelandia2
Kőzetmintákból derült ki, hogy Zélandia kérge vastagabb és közelebb van a tengerszinthez, mint a körülötte lévő óceáni kérgek. Egykoron Gondwanához, a nagy ősi kontinenshez tartozott, ami összefogta a mai Antarktiszt, Ausztráliát, Dél-Amerikát és Afrikát. Több mint 100 millió évvel ezelőtt kezdődött meg az ősi földtömeg felbomlása, Zélandia ennek során nyúlt és vékonyodott meg. Van, ahol mindössze 11 kilométer vastagságú. Folyamatosan egyre mélyebbre került az óceánban.

A kontinenspárti kutatók vezetője, Nick Mortimer szerint Zélandia pont attól különleges, hogy ilyen szakmai vitát váltott ki a létezése.

Scotese visszafogottabb a felfedezéssel kapcsolatban: „Értékelem a szerzők szándékát, de a definíciók lassan változnak” – mondja.

"
Nézzük például a bolygókat: ahogy a Pluto is csak majdnem bolygó, Zélandia is csak majdnem kontinens.
Zélandia

Zélandia nagyrészt a tengerszint alatt fekszik a Csendes-óceán délnyugati részén. Mintegy 60-85 millió éve szakadt el Ausztráliától, amellyel együtt kb. 85-130 millió éve vált külön Antarktikától. Egyes feltételezések szerint 23 millió éve teljes területét tenger boríthatta, és területének 93%-át ma is víz borítja. Zélandia területe nagyobb, mint Grönlandé vagy Indiáé, és majdnem a fele Ausztrália területének.

Forrás: National Geographic

Fotók forrása: wikipedia

Ha érdekes volt, oszd meg másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán kirúgja Polt Pétert, és Tuzson Bence lesz a legfőbb ügyész
Polt Péternek 2028-ig tart a megbízatása. A Tisza Párt vezetője korábban még arról írt, hogy Szájer József lehet a poszt várományosa.


„Orbán rövidesen kirúgja a haverját, Polt Péter legfőbb ügyészt, akinek 2028-ig tartott volna a megbízatása” - írta szombat délután Magyar Péter a Facebookon. A Tisza Párt vezetője azt is megnevezte, aki tudomása szerint Poltot követheti a posztján.

„A korábbi hírekkel ellentétben nem Szájer Józsefet, hanem Tuzson Bence jelenlegi alibi igazságügyi minisztert helyezi Orbán a számára és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere számára életbe vágó pozícióba.”

„Polt kirúgása egyrészt Pintér Sándor belügyminiszter teljes elszigetelődését mutatja, másrészt azt is, hogy a bukás előtt álló miniszterelnök már a legközelebbi erős embereitől is tart és igyekszik a választás előtt minden fontos pozícióba új, zsarolható és így irányítható szereplőket helyezni” - tette hozzá Magyar.

„Az nyilván fel sem merül, hogy Polt Péter a feleségének a Nemzeti Bank kirablásában való esetleges felelőssége miatt távozik megalázó módon, a megbízatásának lejárta lelőtt.

Tuzson Bencének és a kapkodva kinevezésre kerülő további Orbán-janicsároknak azt üzenem, hogy ne tervezzenek hosszú távra” - zárja a bejegyzést a politikus.

Magyar Péter decemberben még arról posztolt, hogy értesülései szerint Szájer József lehet a következő legfőbb ügyész:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pogátsa Zoltán: Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne
A közgazdász szerint a magyar EU-tagság gazdasági előnyökkel jár, és a kormányfő befolyása is csökkenne, ha az ország hátat fordítana az uniónak.


Pogátsa Zoltán közgazdász a Népszavának adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor nem akarja kiléptetni Magyarországot az Európai Unióból. Úgy véli, a kormányfő számára is előnyös, ha az ország az unió tagja marad.

A közgazdász azzal indokolta ezt, hogy a kínai befektetők is azért jönnek Magyarországra, mert így elkerülhetik az európai importvámokat. Hasonló okokból jelentek meg a német autógyártók is: nemcsak az olcsó munkaerő miatt, hanem azért is, mert innen vámok és kvóták nélkül lehet árut szállítani az unió más tagállamaiba, ráadásul határellenőrzés sincs.

Pogátsa úgy fogalmazott:

„Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne.” Hozzátette: „Márpedig ki tudja ma megmondani internetes keresés nélkül, hogy ki a macedón miniszterelnök?”

A beszélgetésben szóba került Ukrajna uniós csatlakozása is. Pogátsa szerint erre belátható időn belül nincs esély, mivel senki nem gondolkodik abban, hogy egy háborús ország belépjen az EU-ba. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ő maga a világot járva még nem találkozott „nemet váltó” óvodással sem, miközben ez a téma korábban fontos szerepet kapott a magyar közbeszédben. Úgy fogalmazott: „Az előbbiekkel kapcsolatos állítások legfeljebb blöffnek tekinthetők.”

A gazdasági kilátásokat is értékelte. Szerinte az egymillió új munkahely programja kifulladt. Véleménye szerint előrelépni csak intenzív gazdaságpolitikai eszközökkel lehetne, ha a magyar munkavállalók magasabb hozzáadott értékű állásokban dolgoznának. Ehhez azonban humántőke-fejlesztésre lenne szükség: jó minőségű oktatásra, egészségügyre és infrastruktúrára. Mint mondta, „valamilyen rejtélyes okból Orbán amióta kormányon van nem akar csinálni” ilyen fejlesztéseket.

Pogátsa azt is megemlítette, hogy a magyar gazdaság jelenleg nem éli fénykorát: az idei első negyedéves GDP-adat elmaradt a várakozásoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Kezdődik a balatoni rémálom: máris lerobbant a Tópart IC, leszállították az utasokat
Szombat délelőtt már két Tópart IC is lerobbant, az utasokat Szabadbattyánnál leszállították. A MÁV szerint műszaki hiba okozza a 30–70 perces késéseket.


Szombat délelőtt több nehézség is adódott a balatoni vasúti közlekedésben. A MÁV közlése szerint

a Nagykanizsáról 9:19-kor a Déli pályaudvarra induló Tópart InterCity (IC 857) műszaki ok miatt 30–35 perces késéssel közlekedik.

Később a másik irányba tartó járatnál is probléma lépett fel.

A Déli pályaudvarról 11:35-kor Nagykanizsára induló Tópart InterCity (IC 844) Székesfehérvártól 50–70 perces késéssel közlekedik, szintén járműhiba miatt

– írta a vasúttársaság a honlapján.

A 24.hu egyik olvasója arról számolt be, hogy Szabadbattyánnál leszállították az utasokat a vonatról.

A tapolcai sebesvonat sem úszta meg a műszaki problémákat: ott mentesítő autóbuszokat kellett beállítani a járat pótlására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Videó: ukrán drónhajó semmisített meg egy orosz vadászgépet
A támadásról készült videón jól látszik a végzetes találat pillanata. A rakétát egy titkos ukrán egység indította.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Az ukrán védelmi hírszerzés különleges egysége, a 13. csoport egy drónhajóról indított rakétával csapott le egy orosz Szu–30-as vadászgépre Novorosszijszk kikötőjénél – jelentette a DIU. A támadásról videó is készült, amelyen jól látható a találat, valamint a lángba borult roncs zuhanása is.

A közlemény szerint a támadáshoz egy R–73-as légiharc-rakétával felszerelt ukrán drónhajót (USV) használtak. A rakéta eltalálta a gépet, amely a levegőben kigyulladt, majd a tengerbe zuhant.

„Történelmi csapást hajtottak végre a 13. csoport, a DIU különleges egységének katonái, egy felszíni platformról indított rakétával. Az agresszor orosz állam többcélú vadászgépe, amelynek becsült költsége mintegy 50 millió dollár, a levegőben lángba borult, és végül a tengerbe zuhant, egyenesen a kegyetlen Neptun birodalmának fenekére”

– olvasható az ukrán hírszerzés közleményében.

Az Ukrainska Pravda emlékeztetett: a DIU tavaly hivatalosan bejelentette, hogy megkezdte az infravörös irányítású, szovjet gyártmányú R–73-as rakéták integrálását a Magura típusú drónhajókra. Ez a fejlesztés már tavaly decemberben is sikeres volt, amikor két orosz Mi–8-as helikoptert semmisítettek meg vele.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: