A koronavírus felpörgette az élelmiszerek online forgalmát
A koronavírus-járvány az egekbe röpítette a hazai e-kereskedelmet, a különböző termékkörök azonban különböző mértékben részesülhettek a megnövekedett forgalomból. Egyes kategóriák iránt szinte semmit sem nőtt az érdeklődés, mások forgalma pedig megtöbbszöröződött; utóbbiak közé tartoznak az élelmiszerek.
Az élelmiszerek online rendelésszámát jelentős mértékben növelte a lakosság önkontrollja, hiszen mindenki igyekezett távol maradni a hagyományos boltoktól, így is csökkentve a kontaktszámokat, másodsorban a meghozott intézkedések is természetes módon csökkentették az offline üzlethelyiségek forgalmát. Nem meglepő, hogy március végén, illetve áprilisban és májusban az online élelmiszerforgalmazók nem tudtak mit kezdeni az átmenet nélkül hirtelen megnövekedett igényekkel.
Az időablakok beteltek, az ellátási láncok komoly nehézségekkel szembesültek. Talán nem túlzás azt állítani, hogy az FMCG kereskedők képtelenek voltak megbirkózni a feladattal, ez azonban aligha róható fel nekik – fogalmaz egy megkérdezett marketingszakértő. Az élelmiszerek és a gyors felhasználású termékek online piaca a járvány megjelenése előtt is dinamikus fejlődést mutatott, mára viszont egyértelművé vált, hogy komoly lehetőséget tartogat az FMCG és a nem-FMCG kereskedők számára is.
Korábban az élelmiszerkiszállítás jellemzően a fővárosra és az agglomerációra korlátozódott, azonban csak idő kérdése volt, mikor változik meg a helyzet. Az Auchan augusztus 3-a óta az egész országban házhoz szállítja a leadott rendeléseket, noha a szolgáltatás kizárólag hűtést nem igénylő élelmiszerek esetén érhető el.
Mindeközben a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel szemben eljárást folytatott a Gazdasági Versenyhivatal, ugyanis a vállalkozás nem tette egyértelművé, hogy honlapja valójában nem webáruház, hanem online bevásárlás szolgáltatást nyújt; az üzletlánc nem tudott garanciát vállalni az általa kínált termékek kiszállítására, erről pedig nem tájékoztatta a vásárlókat, akik a helyettesítő termékekkel csak átvételkor szembesülhettek. A magasabb büntetési tétel elkerülése érdekében a Tesco vállalja, hogy 407 millió forint értékben szolgáltatás-bővülést jelentő vállalásokat tesz, aminek köszönhetően futárszolgálatos webáruházként az egész ország területén végezhet kiszállítást.
Megérkezett az eMAG Szupermarket
A hazai e-kereskedelem elsőszámú szereplője, az eMAG sem szeretne kimaradni a napi fogyasztású termékek piacáért folytatott versengésből. A kínálatban, tészták, konzervek, üdítők, müzlik, édességek és különféle alapvető élelmiszerek találhatók. A drogéria kategóriával kiegészítve az eMAG képes közel teljesértékű palettát biztosítani a vásárlók számára, illetve képes lehet felvenni a versenyt a kifejezetten FMCG-kereskedőkkel szemben.
Habár egyelőre nehéz lenne megjósolni, hogyan alakul majd az élelmiszerek online forgalma a járványhelyzet utáni időkben, egyelőre megkérdőjelezhetetlen a szektor előretörése. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az FMCG termékek online forgalma már a tavalyi évben is dinamikusan nőtt, a koronavírus valójában csak felgyorsította a folyamatokat.
A megkérdezett szakértő ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a járványidőszakban relatív magas azoknak a felhasználóknak a száma, akik most ismerkednek az online vásárlással, ráadásul olyan időszakban teszik, amikor a logisztikai szolgáltatók és az ellátási láncok terheltsége miatt a szolgáltatások színvonala elmarad a korábbiaktól. A fennakadások sokakat visszaterelhetnek a hagyományos offline boltokba, különösen az élelmiszerek esetében, hiszen ezeket a termékeket a legtöbben 5 perc séta árán megvásárolhatják. A szolgáltatások színvonalának javulása azonban egészen biztosan pozitívan hat majd a teljes FMCG szektorra.