HÍREK
A Rovatból

5 zöld találmány, ami akár meg is mentheti az emberiséget

A környezetbarát újítások egy részét majdnem mindenki ismeri, vannak azonban olyanok, amelyekről alig hallhatunk.


A környezetünk megóvását és a zöld életmódot szolgáló termékek, eljárások fejlesztése egyre inkább középpontba kerül, a nagyvállalatok többsége is a zöld megoldások felé fordul. Az innovációs törekvések fő mozgatórugója a fenntarthatóság, így sorra születnek az ezt elősegítő forradalmi újdonságok a gazdaság szinte minden területén. A környezetbarát találmányok egy részét majdnem mindenki ismeri, vannak azonban olyanok, amelyekről alig hallhatunk. Íme 5 érdekes – többek között magyar – ötlet a zöld innovációk csokrából.

1. Elektromos autó – Napjaink legismertebb zöld innovációja

Kevesen tudják, hogy ez a technológia nem teljesen újkeletű. A legelső elektromos motort Jedlik Ányos, neves tudósunk készítette el 1828-ban, az első igazi elektromos négykerekű autót pedig Andreas Flocken, mutatta be 1888-ban.

1897-re már a New York-i a taxisok is elektromos kocsikkal közlekedtek,

a robbanómotoros Ford T-Modell megjelenésével azonban egy időre leáldozott a zöld autók ideje. Bár a 80-as, 90-es években voltak próbálkozások, az elektromos autók csak 2008-ban tértek vissza, mikor sorozatgyártásba került a Tesla Roadster.

Azóta pedig számos más autógyártó is előrukkolt elektromos modellekkel – többek között a Nissan, a BMW és a Volkswagen –, így feltételezhetjük, hogy ez az autók jövője. Az elektromos autók legnagyobb előnye, hogy sokkal környezetkímélőbbek hagyományos társaiknál, Budapesten és több hazai nagyvárosban a legtöbb helyen

ingyen lehet velük parkolni, fenntartásuk költsége pedig alacsony.

2. PLATIO – Lépésből áramot

A PLATIO nevet viselő energiatermelő térburkoló elem egy magyar mérnökcsoport – Cseh József, Ilyés Miklós és Sziszák Imre – találmánya. A zöldenergia-ipart megreformáló burkolat három különböző forrásból tud elektromos áramot előállítani: a napsütésből, a talajhő és a levegő hőmérsékletének különbségéből, valamint a lépéseinkből.

A 30*15 cm-es, újrahasznosított műanyagból készült PLATIO – amely elnyerte a Design Terminál Smart City Lab Budapest pályázatát is – strapabíró, alacsony fenntartású, könnyen lerakható és nem igényel speciális fugaanyagot.

Egy új együttműködésnek köszönhetően a Prologis Park Budapest-Harborban már PLATIO térkövet építettek be a járdába, ami az elektromos autó töltőállomásnak szolgáltatja az energiát.

3. Hullámkarton – A csomagolóipar hőse

A 100%-ban újrahasznosított papírból készülő hullámkarton ma már a leggyakrabban alkalmazott csomagolóanyag, amelynek elsődleges oka a fenntarthatóság. A csomagolóipar „zöldülésével” a csomagolás egyik legfontosabb követelménye az újrahasználhatóság és az anyagában történő újrahasznosíthatóság annak érdekében, hogy a környezetet hulladékkal ne terhelje.

"A már felhasznált hullámkarton visszagyűjtése és újrahasznosítása fontos feladat: a hullámpapír feldolgozása során keletkező papírhulladék alapanyagként visszajut közvetlenül a papírgyárakba”

– magyarázza a Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.

„Amellett, hogy a hullámkarton nem terheli a környezetet, és ár-érték arányban a leggazdaságosabb csomagolóanyag, bármilyen csomagolóeszköz elkészíthető belőle, megkönnyíti az áruk biztonságos szállítását és tárolhatóságát, valamint könnyen nyomatható és ügyfélre szabható, így kiválóan funkcionál reklámeszközként is” – teszi hozzá a szakember.

A hullámkarton tehát aranykorát éli, a fenntarthatósági követelmények növekedésével pedig egyre nagyobb szeletet tudhat majd magáénak a csomagolóanyagok piacán.

4. Porzó drónok – A természet elektromos segédei

Kevesen vannak tisztában a porzás fontosságával és a méhek ökológiai szerepével, pedig nélkülözhetetlenek a bioszféra kialakításában: a termések többsége megporzás segítségével marad fenn.

Ez azt jelenti, hogy az általunk fogyasztott ételek és italok jelentős része nem létezne az olyan porzó rovarok tevékenykedése nélkül, mint a méhek vagy a pillangók, és hiányuk akár az emberiség kipusztulásához is vezethetne.

A legújabb kutatások szerint ezek a rovarok a jövőben veszélyeztetett fajjá válhatnak, így Japánban olyan apró drónok fejlesztésén dolgoznak, amelyek a méhekhez hasonlóan elvégzik a beporzást. Természetesen a porzó drónok még kísérleti állapotban vannak, és hosszú út áll előttük, mielőtt képesek lesznek a méhek munkájának tökéletes elvégzésére.

5. Építőanyag nádból – Az építőipar zöld üdvöskéje

Orosz Zoltán környezetbarát építőanyaga jelentősen hozzájárulhat az építőipar „zöldítéséhez”. A feltaláló több mint száz országban védette le a nádból készül anyagot, amely beton alapzatra építve egyszerűsíti és költséghatékonnyá teszi az építkezést.

Amellett, hogy olcsó, az építőanyag fenntartható, rendkívül jó a hő- és a hangszigetelő képessége és nem utolsó sorban földrengésbiztos.

Az ötlet alapját a nádból készült szigetelési struktúra adta, amely tovább fejlesztve falazóelemként is funkcionálhat. Az építőanyag előállítása teljesen környezetbarát, hiszen a termék karbonlenyomata negatív, előállítása pedig élőmunkát igényel, tehát a gyártás indítása új munkahelyeket teremthet majd hazánkban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Zelenszkij magyarul üzent Szijjártónak az ukrán drónparancsnok kitiltása után: Magyarország még csak együttérzést sem tanúsított az embereink halálával kapcsolatban
Az ukrán elnök felháborodott, amiért Magyarország kitiltotta a magyar származású katonai parancsnokot. A döntés miatt az ukrán külügy kemény választ ígér.


Szijjártó Péter csütörtök reggel jelentette be, hogy kitiltották Robert Brovdit Magyarországról. Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szerint Brovdi három évre szóló önálló beutazási és tartózkodási tilalom hatálya alá került. A magyarországi jelenléte nemzetbiztonsági kockázatot jelentene.

A kitiltásra magyar nyelven is reagált Volodimir Zelenszkij. Az ukrán elnök az X-en azt írta, most, miközben embereik az egyik legnagyobb orosz terrortámadás következményein dolgoznak, a magyar kormány újabb kísérletét látják arra, hogy mindent fehéren-feketén láttassanak, és a háborúért Ukrajnára hárítsák a felelősséget.

Zelenszkij szerint ők elfogadtak minden javaslatot, ami tűzszünetre vagy valódi diplomáciára vonatkozott, de Oroszország ezt mindig elutasította, Magyarország pedig Moszkva hozzáállására nem reagált tisztességesen.

„Még csak együttérzést sem tanúsított az embereink halálával kapcsolatban – csak ezen az egy éjszakán, csak Kijevben orosz drónok és rakéták 17 ember, köztük 4 gyermek életét vették el”

– írta.

Azt is hozzátette, hogy Magyarországról minden nap új vádak érkeznek Ukrajna ellen. Az ukrán elnök szerint a magyar kormány odáig ment, hogy megpróbálja diszkriminálni az ukrajnai magyar közösség képviselőit az államuk és népük védelmében való részvételük miatt.

A kitiltásról azt mondta, ha Magyarország valóban kitiltotta területéről és az egész schengeni övezetből az egyik katonai parancsnokot, aki magyar etnikumú és ukrán állampolgár, akkor ez csak felháborodást kelthet. „Utasítottam Ukrajna Külügyminisztériumát, hogy tisztázza az összes tényt, és ennek megfelelően reagáljon” – írta a bejegyzésben.

Az ukrán külügyminiszter, Andrij Szibiha korábban azt mondta, hogy hasonló válasz várható Kijev részéről. Szerinte Magyarország a történelem rossz oldalán áll.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Délután leállt a Déli pályaudvar – káosz van Kelenföldön, miután a Keleti már hétfő óta zárva van
Rengeteg vonat rövidebb útvonalon közlekedik, több járat kimaradt. Úgy tűnik, Kelenföld nehezen bírja a rohamot, százával várnak az utasok az aluljáróban.


A Déli pályaudvaron egy vonat áramszedője letört, a felsővezeték megsérült, emiatt a 8-12. vágányokig szünetel a vonatközlekedés. Jelentős fennakadásokra, kimaradó, rövidebb szakaszon közlekedő vonatokra kell számítani – írta délután 4 óra előtt a Mávinform.

Később frissítésükben közölték:

15:30-tól teljesen szünetel a vonatforgalom a Déli pályaudvaron felsővezeték-szakadás miatt, ezért jelentős fennakadásokra, késésekre és rövidebb útvonalon közlekedő, illetve kimaradó járatokra kell számítani a győri, a székesfehérvári és pusztaszabolcsi vonalon.

Bár a vezeték helyreállítása megtörtént, és ezután fokozatosan visszatért a forgalom a vágányokra, „a hiba teljes elhárításáig, várhatóan az esti órákig az állomásról induló és oda ékező járatok közlekedésében továbbra is jelentős változásokra, rövidebb útvonalon közlekedő és kimaradó járatokra kell számítani” – írják a tájékoztatásban.

A helyzetet nehezíti, hogy augusztus 25-től zárva tart a Keleti pályaudvar is, így mindkét nagy pályaudvar utasforgalma Kelenföldre zúdult. A Telex egyik olvasója a helyszínről – egy fotó kíséretében – azt írta: „A felszínen egy talpalatnyi szabad hely sincs, az aluljáróban emberek százai zsúfolódnak össze. Gyerekek a földön ülve várják a bizonytalan indulásokat, a menetrend teljesen szétesett.”

Hozzátette: „Ráadásul számos vonat a szokásosnál kevesebb kocsival közlekedik, tovább fokozva a zsúfoltságot”.

A Facebookra feltöltött képeken látszik, hogy mekkora volt a tömeg Kelenföldön nagyjából fél5 környékén:

Ugyanakkor egy vidámabb hangvételű videó is készült, ahol egy lány az összegyűlt tömegből spontán verbuválódott közönégnek énekel:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Nyugdíjválság fenyeget Magyarországon reformok nélkül a 2030-as évek végén – állítja a nyugdíjszakértő
A Ratkó-unokák tömeges nyugdíjba vonulása megterheli a rendszert, miközben a kormány lemondott a reformokról és eltüntette a szakértői tanulmányt.
F. O. - szmo.hu
2025. augusztus 28.



Az Európai Unió előírja, hogy minden tagállam nyugdíjrendszerének megfelelőnek, fenntarthatónak és korszerűnek kell lennie. Ez azt jelenti, hogy a nyugdíjaknak képesnek kell lenniük megelőzni az időskori elszegényedést, biztosítaniuk kell a munkából származó jövedelem helyettesítését, valamint tükrözniük kell a nemzedékek közötti szolidaritást, kezdte elemzését a Portolio-n Farkas András nyugdíjszakértő.

Mint írta: a fenntarthatóság szempontjából kulcsfontosságú, hogy az állami és kiegészítő nyugdíjrendszerek hosszú távon pénzügyileg stabilak maradjanak, míg a korszerűség átláthatóságot, a nők és férfiak eltérő igényeinek figyelembevételét, valamint a nyugdíjtervezéshez szükséges információk rendelkezésre állását követeli meg.

A magyar nyugdíjrendszer jelenleg mindhárom területen komoly kihívásokkal küzd –olvasható az elemzésben.

Nem képes megakadályozni az időskori elszegényedést, hiányzik belőle a tőkefedezeti elem, és az önkéntes előtakarékosság állami támogatása fokozatosan csökken. A nyugdíjszámítás bonyolult és átláthatatlan, az egyéni nyugdíjtervezéshez pedig az állami rendszer semmilyen támpontot nem nyújt.

A kormány jelenleg nem készül reformokra. A korábban megrendelt nemzetközi szakértői tanulmány eltűnt, a hivatalos kommunikáció pedig azt hangsúlyozza, hogy a rendszer az elkövetkező másfél évtizedben biztonságosan működik. Ha ez nem így lesz, annak következményeivel Farkas szerint a 2037-ben hatalmon lévő kormánynak kell majd foglalkoznia.

A választások után érdemes mielőbb megtervezni azokat a változtatásokat, amelyek nélkül a nyugdíjrendszer nem marad stabil.

A Ratkó-unokák, vagyis az 1973 és 1977 között született nagy létszámú korosztály ugyanis 2038 és 2042 között vonul nyugdíjba, ami komoly terhet jelenthet a rendszernek. A mostani feltételekkel a nyugdíjrendszer csak 2037-ig működtethető komolyabb finanszírozási kockázatok nélkül – írja a cikk.

A szakértő szerint a jövőbeni intézkedéseket a politikai kockázatok és a végrehajtás nehézségei alapján érdemes áttekinteni.

Könnyen kivitelezhető lépés lenne például a nyugdíjkorhatár összekötése a 65 éves korban várható további élettartammal.

Hasonlóan egyszerű, de fontos változás lehet a nyugdíjskála átalakítása is, amely ma aránytalanul jutalmazza a szolgálati idő első húsz évét a második húszhoz képest.

Közepes kockázattal járó megoldásként szóba kerülhet a járulékplafon visszavezetése, amelyet 2012 végén töröltek el – írja Farkas András. A hiánya miatt kiemelkedően magas nyugdíjvárományok alakulhatnak ki, ami tovább növeli az egyenlőtlenséget a kis- és nagynyugdíjasok között. Fontos lehet a degresszió újraszabályozása is, hiszen a jelenlegi összeghatárok 2013 óta nem változtak. Emellett sok vitát válthat ki a nők kedvezményes nyugdíjának jövője, amely 2011 óta működik, és teljes ellátást biztosít a korhatár betöltése előtt is.

A Prtfolio cikke szerint mesterséges intelligencia egyre fejlődő algoritmusai segítséget nyújthatnak a nyugdíjreform megtervezésében, de csak akkor, ha hiteles és átgondolt javaslatok kerülnek a digitális térbe. Az emberi döntéshozatal azonban továbbra is nélkülözhetetlen a magyar nyugdíjrendszer jövőjének alakításában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Török Gábor: A nyár újdonsága, hogy Orbán Viktor Hatvanpuszta miatt védekezik
A politológus szerint Orbán kommunikációs offenzívája inkább pótcselekvés volt. A Tisza Párt viszont inkább túl akarta élni a nyarat, hogy a kampányra koncentrálhasson.


„Valahogy a miniszterelnökre sohasem tudott átcsúszni az a kép, hogy ő is a jachtozók között van. Szijjártó Pétert lehetett jachton fényképezni, Lázár Jánost lehetett a batidai kastélyhoz kötni, de Orbán Viktort nem” – mondta Török Gábor a 24.hu Törökülés című műsorában.

Hozzátette:

„Az újdonsága ennek a nyárnak, hogy ő az, aki Hatvanpuszta miatt védekezik, akinek a nyaralása kapcsán ezek a témák előkerültek, ő van a középpontban. Sokkal ártalmasabb, mint bármikor korábban.”

Szóba került az is, hogy Török Gábor hosszú idő után újra találkozott Orbán Viktorral, amikor közösen fagyiztak. A beszélgetésről így mesélt: „Meggyőződésem, hogy a bogarakat nem lehet az íróasztal mellől szemlélni, hanem ki kell menni a rétre. Úgyhogy én ezeknek a lehetőségeknek mindig nagyon örülök. Közelről megfigyelni a bogarakat és velük beszélni, kérdéseket feltenni, egyáltalán látni a gondolkodásukat, az szerintem egy politikai elemző számára nagyon hasznos. Igyekszem elkerülni, hogy közben bogárrá váljak.”

A politológus szerint bár az elmúlt hónapokban sok minden zajlott a politikában, a nyarat mindkét fél igyekezett nyugodtan átvészelni. Orbán Viktor kommunikációs offenzíváját pótcselekvésnek nevezte, ami a Fidesz saját táborának szólhatott, hogy Magyar Péterrel szemben erőt mutasson. A Tisza Párt ezzel szemben inkább túl akart lenni ezen az időszakon, hogy a kampányra tudjon koncentrálni, hiszen náluk a jelöltállítás jelenthet komoly kihívást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk