hirdetés

ÉLET-STÍLUS

10 tévhit a vegánsággal kapcsolatban

Rengeteg tévhit kering még a mai napig róla, ezeknek jártunk most utána!
Szponzorált tartalom (x) - szmo.hu
2020. november 24.

hirdetés

Rohamosan terjed, de sajnos elég sok tisztázatlan kérdés van még mindig a fejekben a vegánságról. Cikkünkben ezeknek jártunk utána!

1. Tévhit: A vegánok agresszívak és azt akarják, hogy mindenki vegán legyen.

Tény:

A vegán is ember. Van köztük kedvesebb, komolyabb, szelídebb és agresszívabb is. Talán azért érezhetjük néha, hogy többször és hangsúlyosabban kiállnak az életmódjuk mellett, mert szívügyük ez az egész. Mert nemcsak saját magukért, hanem az állatokért és a környezetért is harcolnak, és így jobban érzik azt, mekkora tétje van annak, hogy hányan követik ezt az életmódot.

De egy okos vegán/ember nem erőltet, hanem inkább példát mutat.

hirdetés

2. Tévhit: A vegánok nem szeretik a hús ízét, mégis mindenféle húsra hasonlító dolgot készítenek.

Tény:

Vannak vegánok, akik sosem szerették sem a hús állagát, sem az ízét, és vannak, akik csak idővel távolodnak el tőle. De sokan közülük (főleg az út elején) igenis lemondásként élik meg, hogy nem ehetnek többet kolbászt, szalámit, csirkepörköltet, sajtot, és keresik a régi emlékekhez hasonló ízeket.

Ez nem gyengeség. Sőt! Ha valaki a lemondások ellenére is ki tud tartani az elvei mellett, az dicséretes dolog. És ha ebben pár helyettesítő termék segíthet, akkor érdemes élni vele.

3. Tévhit: A veganizmus azt jelenti, hogy nem eszel semmilyen húst és semmilyen állati eredetű dolgot.

Tény:

Ez igaz, de ennél többről van szó. A legtöbb ember azt hiszi, hogy a veganizmus egy diéta, de valójában ez egy komplett életmód és egy hitvallás. A veganizmus az állatok élethez és szabadsághoz való jogai mellett áll ki, és a vegán ember az élet minden területén ügyel erre, nem csak az étkezésében.

4. Tévhit: Aki vegán, az nem jut elég fehérjéhez.

Tény:

A fehérje nem csak az állati eredetű dolgokból vihető be, sőt! Érdemes persze vegánként jobban figyelni rá, hogy hogyan állítsa össze helyesen az új étrendjét az ember, de rengeteg remek tippet lehet már ezzel kapcsolatban találni a neten. És a legszélsőségesebb példaként akár a vegán testépítők is felhozhatóak, semmivel sem gyengébbek a húsevő társaiknál.

5. Tévhit: Ha mindenki vegán lenne, és mindenki csak zöldséget enne, akkor az is rossz hatással lenne a környezetre, mert rengeteg zöldséget kellene termeszteni.

Tény:

A hús előállítása sokkal több energiába kerül, mint a növényeké. 1 kilogramm marhahús előállításához kb. 15 ezer liter vízre van szükség, a gabona kilójához kb. 1000 liter víz szükséges. Ez egy elég beszédes szám.

A rengeteg termesztett takarmánynövény is az állatok élelmezése miatt szükséges.

De ITT és ITT is olvashatsz erről bővebben, és rengeteg tanulmány létezik már a témában.

Figyelj a megfelelő vitamin bevitelre!

Vegetariánus vagy vegán étrend mellett is fontos odafigyelni arra, hogy minden szükséges vitaminhoz hozzájusson a szervezeted. Ha vitaminpótlásra van szükséged, a BioCo 100% VEGAN termékcsaládra mindig számíthatsz! Dehát minden vitamin vegán! Nem? Nem bizony! Bármennyire meglepő, a vitaminok, illetve az étrend-kiegészítőkben kifejezetten népszerű hatóanyagok között több olyan is van, melyeknek nagy volumenű ipari előállítása eddig csak állati eredetű forrásból volt lehetséges. Ilyen például a rendkívül népszerű D3-vitamin, amit jellemzően lanolinból, azaz gyapjúzsírból állítanak elő, vagy a glükozamin, melynek hagyományos alapanyaga a rákpáncél. Szerencsére a technológia fejlődésével ezek a hatóanyagok tiszta növényi forrásból is elérhetővé váltak, ezek a különleges alapanyagok kerültek a BioCo 100% VEGAN készítményekbe is.

6. Tévhit: A vegánok nyúlkaját esznek, amivel nem lehet jóllakni.

Tény:

Egyél meg egy jó tál bablevest és utána egy krumplis tésztát. Biztos hogy jóllaksz vele, pedig ez egy alap vegán kaja lehet, ha jól készítjük el. A zöldségek, a gabonák és a gyümölcsök változatosan elkészíthetőek, és megfelelő kombinációban laktatnak és táplálnak is.

7. Tévhit: Aki vegán, az egészségesen étkezik

Tény:

Ne essünk át a ló túlsó oldalára se. Van olyan vegán, aki sok friss gyümölcsöt és zöldséget eszik, de a cukor, a sült krumpli és az alkohol is vegán... Választás kérdése, hogy melyik lesz hangsúlyosabb az ember életében.

8. Tévhit: A vegánok hippik, nagycsaládosok és waldorfosok. Totálisan el vannak varázsolva.

Tény: Mindig könnyebb egy-két hangos vagy különleges példát kiemelni. Nem mindenki vérvegán aktivista a vegánok közül sem, és nem is mindenki dicsekszik vele, vagy köti az orrodra.

9. Tévhit: Húsevőnek lettünk teremtve, így húst kell ennünk.

Tény:

Arról megoszlanak a vélemények, hogy minek lettünk teremtve, de azért hazugság lenne azt állítani, hogy őseink csak a húsra mentek. Ráadásul elég messze jutottunk a halászó-vadászó-vándorló embertől. Mi írunk, olvasunk, fejlődünk, tanulunk és megváltoztatjuk a bolygónkat. Van választásunk, hogy hogyan élünk és étkezünk.

10. Tévhit: A vegán életmód bonyolult és drága.

Tény:

A készételek közül sok mindenben van állati eredetű dolog, ezeket az elején nehéz kiszűrni, és vannak túlárazott helyettesítő termékek is, amiken élni nem túl jó biznisz.

De nem kell vegán sajtra és műhúsra építeni egy étrendet. Ha a nyersanyagokat szerezzük be és magunknak főzünk, egészségesebbek is lehetünk, és drágább sem lesz egy vacsora, mint ha húst tennénk az asztalra.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

100 napig viselte ugyanazt a ruhát, arra jutott, hogy idén egyáltalán nem vásárol

Az amerikai papnő dokumentálta is a kihívást közösségi oldalán. Meglepő hányféleképpen lehet hordani egy egyszerű fekete kisruhát.
címkép:Instagram/thisdressagain - szmo.hu
2021. január 11.

hirdetés

Sarah Robbins-Cole kényelmes, fekete pamutruhája minden bizonnyal megszolgáta az árát. A nő ugyanis 100 napig viselte egyhuzamban. Beleértve a Haloweent, a karácsonyt és az újévet is.

Ez volt rajta amikor dolgozott, amikor sétált, amikor otthon ült, vagy amikor valamilyen ünnep volt. A ruhát csak éjszakára vette le, amikor kimosta.

Sarah Robbins-Cole, aki egyébként egyházi vezető és főiskolai káplán még viccelődött is, hogy olyan mint egy apáca.

Sarah, Bostonban (Egyesült Államok) él, és 2020. szeptember 16-án csatlakozott a 100 napos ruha kihíváshoz: a kihívók azzal segítik megmenteni a bolygót, hogy egy ruhadarabot hordanak.

A lelkipásztor annyira élvezte a kihívást, hogy 2021-ben új fogadalmat tett.

„Meglepetésemre az, hogy ugyanazt a ruhát viselem egymás után 100 napig, nem vett el semmit az életemből. Ehelyett arra ösztönzött, hogy egy lépéssel tovább menjek, és ne vásároljak új ruhákat vagy kiegészítőket 2021. január 1. és 2022. január 1. között"
- fejtette ki az asszony a Mirrornak.

"Rájöttem, hogy az én koromban minden alkalomra van ruhám, és ha szükségem van egy csinos darabra, akkor leporolok egyet, ami 1992 óta ott áll a szekrényemben" - tette hozzá a papnő.

hirdetés

Sarah körülbelül 250 másik nővel együtt vállalta a 100 napos kihívást, amit a Wool and Dress cég hirdetett meg.

A vállalat célja, hogy megmutassák hogyan változtatja meg a mindennapi vásárlási szokásokat, ha valaki egy ruhában jár 100 napig.

A kihívás azonban nem csak a vízszámlán és a mosószer vásárláson látszódott meg, hanem megváltoztatta Sarah hozzáállását a kinézetéhez és az öltözködéshez is.

"A dolgok egyszerűségének megőrzése az, amiben nekem ez a kihívás segített. Hogy valóban azzal foglalkozzam ami az életben igazán fontos"
- mondta az asszony.

Aki teljesítette a kihívást, 100 dolláros, vagyis körülbelül 30 ezer forintos vásárlási utalványt nyerhetett, amelyből beruházhatott egy új darabra, amit akár a következő 100 napban viselhet. Sarah dokumentálta is a kihívást és 100 különböző megjelenését ugyanabban a ruhában, az Instagram oldalán.

A nő egyébként éppen vallásfilozófiából doktorál, és azt mondta nagyon jó érzés, hogy a mindennap ismétlődő viselettel rengeteg plusz ideje lett, amit tanulásra fordíthatott.

"Olyan könnyű volt felkelni és ugyanabba a ruhába öltözni. Rengeteg időt spóroltam meg, és egyszerű volt a kiegészítők segítségével feldobni."

Sarah szerint az egész kihívás egyetlen igazán nehéz része az volt, hogy minden nap más módon próbálja meg viselni ugyanazt a ruhát.

"Szóltam az óráimon a hallgatóknak a kihívásról, hogy ne lepődjenek meg azon, hogy mindennap ugyanabban a ruhában látnak"
- magyarázta az asszony.

A papnőnek azonban nagyon nem tetszett a közösségi média nyomása és meglepte a rengeteg követő is, akiktől kapott hideget-meleget is.

"A kihívás elgondolkodtatott azon, hány ruha kerül a hulladéklerakóba, mennyi vizet használnak a pamut előállításához, és nem igazán tudjuk, hogy a megvásárolt ruháink etikusan készülnek-e, mégis mindenki belehajszolja magát a fogyasztásba egy hamis elvárás alapján"
- magyarázta az amerikai lelkipásztor a lapnak.
hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Ezek a legnépszerűbb babanevek a világon, amelyek európai eredetűek

A 10 leggyakoribb név között akadnak olyanok is, amelyek Magyarországon is kedveltek.
Illusztráció: satyatiwari/Pixabay - szmo.hu
2021. január 09.

hirdetés

Az OnBuy.com 4978 szülő és hamarosan szülővé váló felnőtt részvételével készített egy felmérést, amelyből kiderül, melyek a legnépszerűbb európai eredetű babanevek a világon - számolt be róla a Sun.

Kiderült, hogy a legkedveltebb európai lánynév az olasz eredetű Maria - összesen 61 147 219 lányt hívnak így, a legtöbb ilyen nevű pedig Brazíliában él.

A második helyen a spanyol eredetű Ana áll, ami mégis Portugáliában a legnépszerűbb, a harmadik pedig a francia eredetű Rosa, ami Mexikóban a legkedveltebb a világon.

Az európai fiúnevek közül a legnépszerűbb a spanyol eredetű José, amit 29 940 365 fiú visel a világon, és Brazíliában a leggyakoribb.

Utána következik az angol eredetű John, amely az Egyesült Államokban a legkedveltebb név, a harmadik helyen pedig a spanyol eredetű Juan áll, amit Mexikóban adnak leggyakrabban a fiú babáknak.

A 10 legnépszerűbb európai lánynév a világon:

1. Maria - olasz eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

2. Ana - spanyol eredetű, Portugáliában a leggyakoribb

hirdetés

3. Rosa - francia eredetű, Mexikóban a leggyakoribb

4. Elizabeth - görög eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

5. Patricia - skót eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

6. Anita - spanyol eredetű, Indiában a leggyakoribb

7. Andrea - görög eredetű, Olaszországban a leggyakoribb

8. Marina - olasz eredetű, Oroszországban a leggyakoribb

9. Carmen - spanyol eredetű, Venezuelában a leggyakoribb

10. Angela - francia eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

A 10 legnépszerűbb európai fiúnév a világon:

1. Jose - spanyol eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

2. John - angol eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

3. Juan - spanyol eredetű, Mexikóban a leggyakoribb

4. Jean - francia eredetű, a Kongói Köztársaságban a leggyakoribb

5. Robert - német eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

6. Luis - spanyol eredetű, Kolumbiában a leggyakoribb

7. Carlos - spanyol eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

8. James - francia eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb

9. Antonio - olasz eredetű, Brazíliában a leggyakoribb

10. Richard - német eredetű, az Egyesült Államokban a leggyakoribb


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Gombából készít vegán cipőkollekciót az Adidas

Ez lehet a bőrcipők- és ruhák jövője.
Fotó: Adidas - szmo.hu
2021. január 07.

hirdetés

A fenntarthatóság jegyében vegán cipőkollekciót dob piacra 2021-ben az Adidas, a lábbeliket gombából készített bőrből gyártják - írja a VegNews.

A cég közleménye szerint egy olyan anyagot fejlesztettek ki,

amelynek az alapja a micélium, azaz a gombák alsó részét alkotó szövet.

Az anyag forradalmi, még sosem készítettek belőle cipőt, ám a 2021-es kollekciónak ez képezi majd az alapját. A különleges műbőrt egy biotechnológiai startup vállalkozással, a Bolt Threadsszel karöltve álmodták meg - a céggel egyébként már szerződést kötöttek a legnagyobb luxusmárkák, mint a Gucci vagy a Balenciaga. Úgy fest tehát, hogy a jövő a gombabőrben van a nagy divatházak táján.

Az Adidastól egyébként nem áll távol ez a vonal, tavaly nyáron ugyanis piacra dobták első vegán cipőiket. A kétféle típusú cipőt akkor még nem a speciális anyagból, hanem újrahasznosított poliészterből készítették.

2020-ban 15 millió párat adtak el az újrahasznosított anyagból készített termékekből, ezt a számot 2021-re 17 millióra szeretnék növelni. Emellett az a cél, hogy a jövő évi termelés 60 %-a fenntartható anyagokból valósuljon meg.

Egy ideje már a cégpolitikájuk része az állatvédelem és a fenntarthatóság. Az új, 2021-es kollekció is azt bizonyítja, hogy az egyik legnagyobb sportszergyártó cég is a fenntartható divat mellett tette le a voksát.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

A 8 leggyakoribb ok, ami miatt a nagy januári diétázás sikertelen lesz

Egy felmérés szerint a legtöbb ember már január 12-én feladja a fogyókúrát, és az is kiderült, hogy miért.
Illusztráció: JerzyGorecki/Pixabay - szmo.hu
2021. január 09.

hirdetés

Az egyik legnépszerűbb újévi fogadalom az emberek körében az életmódváltás/fogyás/diétázás, de aztán a nagy elhatározásból sokszor végül nem lesz semmi, vagy ugyan belevágnak, de hamar feladják.

Egy felmérés arra próbált választ találni, hogy miért lesz füstbe ment terv a nagy januári diétázásból. Kétezer felnőttet kérdeztek meg a témában, így kiderült, hogy melyek a legnépszerűbb okai a sikertelenségnek.

A válaszok alapján a legtöbb embert az frusztrálja, hogy folyamatosan éhesnek érzi magát és nem nassolhat,

de az is fontos tényező, hogy a diéta miatt fáradtabbak és ingerlékenyebbek.

Íme a 8 legnépszerűbb ok a diéta feladására:

1. Folyamatos éhségérzet

2. Nassolás hiánya

hirdetés

3. Ingerlékenység

4. Motiváció elvesztése

5. Bizonyos ételek hiánya

6. Nem reális célok

7. A család vagy a barátok részéről érkező nyomás, akik a diéta befejezésére próbálnak rávenni

8. Negatív hatás a szerelmi életre

A megkérdezettek 18 százaléka a nagy karácsonyi habzsolás miatt kezd diétázni januárban, 19 százalék a karanténban felszedett kilókat akarja leadni, és 10 százalék volt azoknak az aránya, akik állításuk szerint minden januárban fogyókúráznak.

A legtöbben (33%) egyébként az egészségük érdekében akarnak életmódot váltani, de majdnem ugyanennyien (31%) azért, mert nincsenek megelégedve a külsejükkel,

és azoknak az aránya is magas (27%), akik azért választják a diétát, mert nem férnek bele bizonyos ruhadarabokba. Sokan egy különleges alkalom miatt akarnak megszabadulni a plusz kilóktól, de olyanok is vannak, akik a jobb szexuális élet érdekében teszik ezt.

A megkérdezettek válaszai alapján az emberek többsége már január 12-én feladja a diétát.

A felmérés azt is megállapította, hogy ilyenkor az emberek 40 százaléka azt gondolja, nincs elég akaratereje ehhez, 26 százalék úgy érzi, sosem lesz elégedett a testével, 23 százalékukat pedig a kudarc érzése lombozza le.

A közvélemény-kutatást végző Second Nature (amely a brit egészségügyi szolgálat (NHS) által is alkalmazott online fogyókúrás program) azt tanácsolja azoknak, akik újévkor azt fogadják meg, hogy egészségesebben szeretnének élni, ne a különböző diétákkal próbálkozzanak, hanem fokozatosan próbálják megváltoztatni az étkezési szokásaikat.

Ezeket javasolják:

• Tegyél extra zöldségeket minden ételedhez!

• Igyál meg egy pohár vizet két alkoholos ital között!

• Kezdd a napot egy 10 perces sétával!

• Tervezd meg előre, mit fogsz aznap enni!

• Ne tévézz, számítógépezz, telefonozz a lefekvés előtti egy órában!

• Munka közben óránként kelj fel az asztaltól (ha pl. irodai munkát végzel) és mozogj valamit! Például csinálj felülést, felugrást, nyújtást stb.

• Engedj a csábításnak, ha nagyon kívánsz valamilyen ételt (például csokit), DE lassan edd meg és ne figyelj másra közben!

• Legalább 15 percet szánj minden étkezésre!

• Kéthetente csak egyszer rendelj házhoz ételt!

Tamara Willner, a Second Nature táplálkozási tanácsadója szerint az a legfőbb probléma, hogy a divatos diéták nem kínálnak hosszútávú megoldást, sokan mégis ezeket próbálják huzamosabb ideig csinálni, ami aztán kudarccal végződik.

"A folyamatos nyomás miatt úgy érezzük, hogy nem vagyunk elég jók, ezért próbálunk egy gyors megoldást találni a problémára, ami viszont nem fenntartható hosszú távon. Ez vezet a jojó-effektushoz"

- véli a szakember.

Azt tanácsolja, hogy apróbb változtatásokkal próbálkozzunk egészségesebben élni, majd ezekre építve lépegessünk előre, mert így nagyobb lesz a sikerélmény.

"A fogyáshoz és a jó alak megőrzéséhez az kell, hogy az egészségünk minden aspektusára koncentráljunk, ne csak a diétára"

- hangsúlyozza.

Forrás: Metro

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: