SPORT
A Rovatból

Akármi történik a vasárnapi futamon, történelmet ír a Forma-1 az idei lélegzetelállító párharccal

Generációk, személyiségek és legendás csapatok párharca is Lewis Hamilton és Max Verstappen csatája, aminek utolsó fordulójára pontegyenlőséggel érkeznek a főszereplők.


369.5 – ennyi pontot szerzett idáig a 2021-es Forma-1-es szezon 21 futama során Max Verstappen és Lewis Hamilton. Mármint nem együtt, hanem fejenként! Ezzel minden idők egyik legkiegyenlítettebb világbajnoki harcát hozták össze.

Az autósport csúcskategóriájában 25 pont jár a győzelemért, 18 a második, 15 a harmadik helyért, a pontszámok pedig eképp csökkennek egészen a 10. helyezettig, és a versenyben a leggyorsabb kört megfutó pilóta is gazdagabb lesz egy egységgel. Az olvasókra bízom annak kiszámítását, ilyen feltételek mellett mennyi az esély arra, hogy két pilóta az utolsó futam előtt pontegyenlőséggel álljon. Annyit elárulok, hogy nem sok, erre bizonyítékul pedig egy adat: legutóbb 1974-ben fordult elő, hogy két versenyző egyforma pontszámmal várja a szezonzárót. Clay Regazzoni és Emerson Fittipaldi idejében azonban még sokkal kevesebb futamon jóval kevesebb pontot osztottak.

A 2021-es év úgy kellett a Forma-1-nek, mint egy falat kenyér. A 2014 óta tartó ún. turbókorszakban eddig minden világbajnoki címet toronymagasan a Mercedes csapata húzott be: egyik évben sem találtak legyőzőre a konstruktőrök között, míg pilótáik is az összes esztendőben az első helyen végeztek – ráadásul Hamilton csak egyszer maradt alul, 2016-ban csapattársával, Nico Rosberggel szemben.

Hamilton fölénye nem véletlenül nyomasztja és egyben kedvteleníti el a sportág semleges, nem elkötelezetten szurkoló rajongóit. Az utóbbi 7 évben annyira kiszámíthatóak lettek a versenyek, hogy az köröket ver a 2000-es évek, szintén nem túl szoros, a Ferrari és Michael Schumacher fémjelezte korszakára is. A csillagos márka a hibrid meghajtású autók korszakában olyan tökéletesen találta meg a sportágban oly kényes egyensúlyt a motor-aerodinamika-gumihasználat hármasban, és más, elengedhetetlenül szükséges aspektusban is, hogy lényegében csak az volt a kérdés, hány rekordot döntenek meg.

Nos, Lewis Hamiltonnak szinte az összeset sikerült: elképesztő, 100 feletti első rajthellyel és győzelemmel rendelkezik, ritkábbnak számítanak azok a versenyek, amikor nem áll dobogón, és idáig 7 világbajnoki cím büszke tulajdonosa.

Éppen annyié, mint a nagy előd, Michael Schumacher – nem véletlen, hogy vasárnap mindent meg fog tenni azért, hogy e tekintetben is egyeduralkodó legyen!

Mindeközben az elmúlt években alapvetően megváltozott a brit bajnok megítélése, amiért ő maga is sokat tett: a versenypályákon nem talált elég kihívást, így az extrém divat és a politikai-társadalmi kérdések világa felé fordult – ezzel számos kritikát zúdítva magára. Meghökkentő és kihívó öltözködésével, valamint a faji, szexuális és környezetvédelmi kérdésekben megfogalmazott radikális véleményével valamelyest rombolt azon nimbuszából, ami egyébként a hozzá hasonló zseniknek kijárna.

Lewis Hamilton / Fotó: MTI/EPA/Shawn Thew

Miközben ellenfele, Max Verstappen sem a legkönnyebben szerethető figura. A '90-es évek sereghajtó pilótája, Jos Verstappen fia mindössze 17 évesen, de alázat és szerénység nélkül érkezett a Forma-1 világába. 2016-ban a Red Bull csapat évközben döntött úgy, hogy beveti "nagy" csapatában, ő pedig a lehető legjobb módon hálálta ezt meg:

élete első Red Bull-os versenyét megnyerte!

(Ehhez persze kellet a világverő Mercedesek egymással ütközése is.)

Max stílusa aztán évről évre fokozatosan finomodott, de ez még csak véletlenül sem jeleni azt, hogy ne tartozna a pályán kőkemény figurák közé: ha valaki komoly versenyszituációban összeakad vele, szinte esélytelen a forrófejű hollanddal szemben, aki a mai napig nem riad vissza a "test-test elleni" csatákról sem – ami bizony a formaautók világában sokszor kieséshez, de mindenképp autótöréshez vezet. Ezen túl a pályán kívül sem a finomkodó stílusáról ismert: szinte gyűlöli, ha a hibáival kapcsolatos kérdésekkel zavarják, nem szereti a sporton túli felhajtást, és rendkívül őszinte, már-már túlzottan szókimondó figurának ismerhettük meg.

2021-re értünk el oda, hogy a Honda motorral hajtott Red Bull autók "csomagja" annyira összeért, hogy teljes mértékben fel tudják venni a versenyt a Mercedes autóival. Azt a szezon előtt is lehetett sejteni, hogy a két gárda izgalmas összecsapása várható, és a világbajnokság első fele is ezt mutatta. Erről már korábban is született egy cikk a Szeretlek Magyarország oldalán:

Ebben a cikkünkben is említettük az év két, eddigi legkomolyabb összecsapását a két pilóta között: a Brit Nagydíjon a hazai pályán versenyző Lewis Hamilton terelte ki a pályáról Verstappent (aki könnyebben meg is sérült az ütközésben), majd megnyerte a futamot. Olaszországban egyikük sem járt jól a találkozójukkal: az első kanyarba érve talán Verstappen volt egy hajszálnyival makacsabb, de ezúttal mindketten pórul jártak és kiestek a versenyből.

A két pilóta csatája néhány centivel túlment a határon Monzában

Fotó:MTI/EPA/ANSA/Matteo Bazzi

Az évközi világbajnoki harcban mindkét pilóta legalább egyszer elhúzott már vetélytársától, és mindketten mutattak már be félelmetes visszazárkózásokat. Három futammal ezelőtt például Max Verstappen – egy remek sorozat után – már közel húsz ponttal vezetett a bajnokságban, de Hamilton három remek futammal (és három győzelemmel) úgy tudott visszajönni, hogy megtörtént a fentebb említett "csoda", azaz pontegyenlőséggel várják a szezonzárót.

Honnan az a bizonyos fél pont?

A Forma-1 jelenlegi szabályai szerint 25-18-25-12-10-8-6-4-2-1 pontot osztanak ki az első 10 helyezett versenyző között. Ehhez járul még egy pont annak a pilótának, aki a futam leggyorsabb körét hozza össze – feltéve, ha az első 10-ben végez. (Ha a mezőny második feléből éri el a leggyorsabb versenykört, az ezért járó pontot nem osztják ki.)

Felezik azonban a pontszámokat, ha valamilyen okból (pl. extrém időjárási körülmények, súlyos baleset) a mezőny nem teljesíti az eredetileg tervezett versenytáv legalább 75 százalékát. Ez utóbbi eset történt meg az idei Belga Nagydíjon, ahol az özönvízszerű esőzés miatt a versenyt kis híján teljesen lefújták. E helyett azonban az autók két kört megtettek a biztonsági autó mögött, majd a rajthelyüknek megfelelő helyen rangsorolták őket. Ez természetesen jóval kevesebb volt, mint a futam 75 százaléka, emiatt van ott egy plusz fél pont mind Verstappen, mind Hamilton neve mellett.

Ez viszont nem jelent mást, mint hogy a legutolsó futamra maradt a világbajnoki cím eldöntése – erre az utóbbi 10 évben is mindössze háromszor volt példa! Ráadásul olyan csata várható vasárnap, amiben nem kell számolgatni, hogy "ha így futnának be, ki lenne a bajnok". Egy egész kis egyszerűsítéssel kimondható:

aki előrébb végez, az húzza be a 2021-es világbajnokságot.

(A rend kedvéért meg kell jegyezni, hogy ha maradna a pontegyenlőség, azaz például mindkét pilóta kiesne a futamon, az eggyel több győzelmet szerző Verstappen lenne a bajnok – pályafutása során először.)

Max Verstappen / Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Életkortól függően hasonlíthatjuk ezt a párharcot Niki Laudáéhoz és James Huntéhoz, Ayrton Sennáéhoz és Alain Prostéhoz vagy épp Michael Schumacheréhez és Mika Häkkinenéhez. A párhuzam minden esetben megáll, hisz két profi, mentalitásában azonban különböző pilóta végsőkig kiélezett csatájáról van szó, amelyben mindkét térfélen pattogott már a labda, de – maradva a hasonlatnál – most a tizenegyespárbaj következik. Idegek harca, amiben egy már sokat bizonyított, de még mindig éhes, közel 37 éves brit (Hamilton), és forróból egyre hidegfejűbb, 24 éves holland (Verstappen) akarja megmutatni, hogy a sportág aktuálisan legnagyobb királya. A szombati időmérő edzés után az előny egyelőre Verstappen kezében (ő szerezte meg az első rajtkockát), de sok minden történhet még Abu Dhabi kanyarjaiban, ami Hamiltonnak is kedvezhet.

Két nyertese már biztosan van a futamnak és az idei szezonnak: a sportág és a nézők. Hisz oly sok év unalomba fulladó Mercedes-győzelme után ismét azt láthatják, amiért ez a sportág szerethető:

a győzelemért mindent kockára tevő modern gladiátorokat, akik vasárnap egy utolsó harcba indulnak 2021 koronájáért.

(A két pilóta idei párharcáról szóló videót IDE KATTINTVA, a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornáján lehet megnézni.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
Hell Boxing Kings: Istenes Bence és Varga Viktor csapott össze a címegyesítő mérkőzésen
A mérkőzés végén egyhangú pontozással Istenes Bence győzött. A két versenyző kezet fogott, majd meg is ölelték egymást.


Istenes Bence és Varga Viktor hónapok óta készültek arra a címegyesítő mérkőzésre, amelyet szombaton rendeztek meg a Hell Boxing Kings új évadában. A két ismert szereplő a nagy hőség ellenére sem hagyta abba a felkészülést, hiszen a tét két bajnoki öv volt.

A küzdelem előtt mindketten üzentek egymásnak. Varga Viktor úgy fogalmazott: „Ez a menet egyféleképpen tud véget érni, mégpedig úgy, hogy Bence a földön fekszik, én pedig felsegítem.” Istenes Bence erre így reagált: „Az lesz nagyon ciki neki, hogy egy műsorvezető fogja megverni (...) Mindenkinek addig van egy terve, amíg pofán nem verik, ez a Viktorral is így lesz.”

Az első menetben mindkettőjüknek volt tiszta találata, de a kommentátorok szerint „nem volt sok pontos találat, de ezt a menetet Bence vitte”. A második etapban is a műsorvezető irányította a küzdelmet, miközben Viktor egyre fáradtabbnak tűnt. A szakértők szerint az énekesnek okosabb és higgadtabb bunyóra lett volna szüksége.

A harmadik menetben Istenes jó erőben küzdött, Viktor viszont kevésbé bírta a tempót. A kommentátorok úgy értékelték, „szétesett” az énekes, és hozzátették: ez volt Bence legjobb menete. A negyedik körben a műsorvezető még inkább beleerősített, pontos ütéseket vitt be, és jól látszott, hogy taktikailag is sokat fejlődött a tavalyi döntő óta.

A mérkőzés végén egyhangú pontozással Istenes Bence győzött. A két versenyző kezet fogott, majd meg is ölelték egymást.

A győztes így nyilatkozott: „Nagyon kemény volt, pont olyan, amilyenre számítottam, tudtam, hogy ilyen elánnal fog jönni Viktor. Kemény edzőim vannak, szeretnék kihozni belőlem a maximumot, mindig fejlődni akarok.”

Varga Viktor pedig azt mondta: „Végre lehetett egy igazi mérkőzésem egy profival. Én mindent beletettem, amit megtanultam a másfél év alatt” – majd gratulált Istenesnek.

Forrás: Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
A Rovatból
Óriásit bukott a 18 éves magyar motorversenyző - félbeszakították a versenyt a Balaton Parkban
Varga Tibor a második sorból rajtolt, majd rögtön az élre állt, de a 14-es kanyarban elesett. A közönség megnyugodhatott, amikor kiderült, hogy eszméleténél van, vizsgálatokra vitték.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 23.



A Balaton Parkban rendezték meg a MotoE-kategória első magyarországi futamát, amely rögtön az elején ijesztő pillanatokkal indult. A hazai közönség kedvence, a mindössze 18 éves Varga Tibor bukott az első körben. A motorost azonnal ellátták, eszméleténél volt, majd vizsgálatokra vitték, írja a Nemzeti Sport.

Varga az időmérőn és az edzéseken is nagyszerűen szerepelt, a második sorból, a negyedik helyről rajtolhatott. Az első kanyarban az élre állt, később azonban ketten is megelőzték. A brazil Eric Granadót gyorsan visszaelőzte, miközben az élen haladó Lorenzo Baldassarri növelte az előnyét.

A 14-es kanyarban következett be a baleset.

A bukás helye miatt piros zászlóval félbeszakították a futamot. A nézők a pálya mellett és a kivetítők előtt is aggódva figyeltek, a rendező hamar elvette a képet.

Röviddel később a hangosbemondó mindenkit megnyugtatott: minden versenyző eszméleténél volt. A közönség hatalmas tapssal fogadta a hírt. Vargát mentő vitte a pálya orvosi központjába, majd további vizsgálatok várnak rá a veszprémi kórházban.

A versenyt körülbelül negyedóra múlva indították újra, immár négykörös távval. Az olasz Mattia Casadei győzött, mögötte Baldassarri és Granado ért célba.

Varga az előző hétvégén az ausztriai Red Bull Ringen érte el eddigi legjobb eredményét, negyedik helyen végzett. A Magyar Nagydíj előtt a világbajnoki pontversenyben a 11. pozícióban állt.

Az ijesztő balesetet itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
Meghalt Feleki Attila
A Kozármisleny FC tulajdonosa több mint harminc éven át volt a helyi futball motorja. Nevéhez fűződik a klub történetének legjobb eredménye, a negyedik hely a Merkantil Bank Ligában.


A Kozármisleny FC szomorú hírt osztott meg hivatalos oldalán: hosszan tartó betegség után elhunyt a klub tulajdonosa, Feleki Attila, írja a Sportal.hu. Az elmúlt évtizedekben az ő vezetésével élte fénykorát a kozármislenyi labdarúgás.

A csapat 2022-ben feljutott a másodosztályba, egy évvel később osztályozón harcolta ki a bentmaradást. A 2023–2024-es idényben az ötödik helyen végzett a Merkantil Bank Ligában, majd a legutóbbi szezonban története legjobb eredményét elérve negyedik lett. Az új idényben eddig két döntetlent és két vereséget könyvelhetett el a klub, jelenleg a tabella 14. helyén áll.

„Több mint három évtizeden át volt Kozármisleny labdarúgásának motorja és irányítója. Az ő kitartásának, munkájának és elhivatottságának köszönhetően vált a kisvárosi klub ismertté és elismertté, és élhettünk át együtt számtalan felejthetetlen sikert. Mindennap azért dolgozott, hogy ez a kisvárosi csoda folytatódjon, és most azon leszünk, hogy az általa hátrahagyott örökség tovább éljen. Hogy a csoda folytatódjon nélküle. De érte is.

A hír okozta döbbenet letaglóz bennünket, a felfoghatatlan tény összetörte szívünket! Nyugodj békében, Elnök úr!”

- írták a klub Facebook-oldalán.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Bárdosi Sándor felesége nem érti, hogy győzhetett újra Boráros Gábor a Hell Boxing Kings csúcstalálkozóján
A bírók egyhangú pontozással hirdették ki Boráros győzelmét. A mérkőzés szorosabb volt, mint tavaly, de az MMA-harcos ismét jobbnak bizonyult.
F. O. - szmo.hu
2025. augusztus 24.



Szombat este ismét megtelt a Riz Levente Sport- és Rendezvényközpont, ahol a Hell Boxing Kings nemzetközi bokszverseny zajlott. A rendezvényen olimpikonok, Eb-érmesek, sztárok és MMA-harcosok léptek ringbe. A programban szerepelt Istenes Bence is, aki két bajnoki övvel térhetett haza, miután megszerezte Varga Viktor sztárboxos övét is.

A közönség nagy érdeklődéssel várta Bárdosi Sándor és Boráros Gábor visszavágóját. Tavaly kettejük párharcát Boráros nyerte meg a harmadik menet után, idén azonban Bárdosi sokkal felkészültebben állt ki ellene.

A mérkőzés szorosabb volt, mint egy évvel ezelőtt, de a bírók egyhangú pontozással ismét Borárost hozták ki győztesnek.

A helyszínen szurkolt férjének Bárdosi Ildikó is, aki a meccs után közös fotót osztott meg, és így fogalmazott: – Nekünk te vagy győztes. Végtelenül sokan szeretünk, és mindig ott leszünk neked. EZ A BÁRDOSI TEAM. Szeretlek.

Egy későbbi bejegyzésében hozzátette, hogy szerintük Sanyinak kellett volna nyernie. – Mondhat bárki bármit, Sanyi szíve különleges, és ezt csak azok tudják, akik igazán ismerik őt.

A meccs végén mindenki odajött hozzám, és nyugtatott: "Nyugi, ez a meccs Sanyié". Nem lett az. A mérkőzés utáni testbeszéde az ellenfeleknek sokatmondó volt, mindenki érezte legbelül, hogyan teljesített.

Nem mondom, hogy mindegy, mert nem az, de számomra a legfontosabb az volt, hogy Sanyi élvezze, és ne sérüljön meg. Élvezte, és nem sérült meg. Büszke vagyok rád! Nem most kezdtünk el szembenézni a kívülről jövő, ismeretlen fröcsögésekkel – és ahogy eddig, úgy ezután sem fogunk rájuk figyelni. Csak az számít, amit mi tudunk: hogy Sanyi szíve és küzdőszelleme páratlan.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: