Vitézy Dávid nem pályázott a BKK vezetői posztjára, mert szerinte a vezetőváltás már nem elég
Nem pályázott a Budapesti Közlekedési Központ vezetésére a korábbi vezető, Vitézy Dávid. Az okokról a Facebook-oldalán írt hosszabban. Véleménye szerint ma már nem elegendő egy vezetőváltás a BKK élén ahhoz, hogy az elmúlt években teljesen meggyengült cég súlyos problémái megoldódjanak.
"Struktúraváltásra van szükség, 2020-ban nem elégedhetünk meg a 2010-es BKK-koncepció újramelegítésével: azóta 200 ezerrel van több autó Budapest és az agglomeráció útjain, a HÉV-ek és az összes elővárosi busz átkerült a BKK hatásköréből az államéba. Nem lehet leporolni a tíz évvel ezelőtti válaszokat"
- írta, hozzátéve, hogy a fővárosi közlekedési gondok már az elővárosokban kezdődnek. A megoldás a tömegközlekedés lehetne, de amíg a Budapesten belül utazók 60 százaléka használja, addig, az ingázóknak csak a 34 százaléka veszi igénybe a tömegközlekedést. A helyzet pedig egyre romlik, az autók száma emelkedik, tíz év alatt plusz 200 ezerrel nőtt, így már 1,2 millió autóval kell számolni. A Pest megyei járműállomány egy év alatt 5 százalékkal nőtt.
Ezért javasolja a volt BKK vezér, hogy a megoldást a tömegközlekedésben kéne keresni:
"Változtatni csak akkor lehet, ha a tömegközlekedést az elővárosokból ingázók számára a budapestivel egységes egészként kezeljük és így tesszük versenyképessé. Ma minél távolabb megyünk a városmagtól, annál versenyképtelenebb a tömegközlekedés és annál többen ülnek autóba".
Nálunk is regionális alapon kéne kezelni a tömegközlekedést, ahogy azt tették már Európa számos országában. Ehhez négy érvet is felsorol:
"1. Legalább harminc éve halogatjuk a közös, zónás, MÁV-ra, HÉV-re, Volánbuszra, budapesti tömegközlekedésre egyaránt érvényes bérleteket, valamint a regionálisan összehangolt menetrendeket, egységes utastájékoztatást, régiós buszhálózatot.
2. A hév- és vasútvonalakra az agglomerációs településeken ma szinte sehol sem működik megfelelő ráhordás. Még ahol van is versenyképes vasúti közlekedés, nehéz megközelíteni az állomásokat. Hiányoznak a csatlakozó buszjáratok, a P+R parkolók, a biztonságos kerékpártárolók, az oda vezető kerékpárutak.
3. Nem halasztható tovább, hogy a vasútfejlesztés fókusza Budapestre kerüljön és ezáltal a MÁV az elmúlt 100 év tétlenségét, pontosabban a vasútfejlesztés Budapestre való érzéketlenségét meghaladja. A vasútnak a budapesti tömegközlekedés szerves részévé kell válnia.
4. A mai hév-vonalak a jövő budapesti metróvonalai – ma már azonban nem tartoznak egy intézményrendszerbe a budapesti tömegközlekedéssel, nem is a BKK rendeli meg ezeket a szolgáltatásokat. A hévek fejlesztésre szorulnak, 40-50 éves vonatok járnak, a hév-vonalakat pedig egyre inkább metrószerű üzemre kell átépíteni, hogy a föld alatt elérjék a belvárost" - írta Vitézy.
Fotó: illusztráció