HÍREK

Vitézy Dávid: „8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz az 5-ös metró alagútja”

Az államtitkár szerint 2023 végén már egységes zónás tarifák alapján és egységes busz-vonat bérlettel utazhatunk az országban.


A Telexnek adott interjút Vitézy Dávid közlekedési államtitkár, amiből kiderült, hogy míg a BKV-nak közel 40 milliárd forintnyi a vesztesége idén, addig az energiaárak emelkedése miatt a MÁV-nál és a Volánbusznál 130-140 milliárd forint is lehet.

A MÁV-Volán-csoport a takarékoskodást magán kezdi, például felére csökkentik a vasúttársaság cégautó-flottáját, ami havi 39 millió forintos megtakarítást jelent.

Lesznek vonalak, ahol a csúcsidőn kívül kevesebb kocsi fog közlekedni.

Míg korábban nem érte meg kocsikat fel-le csatolgatni napközben, addig a nyolcszoros áramár mellett ezzel a lépéssel több mint 120 millió forintos megtakarítást értünk el a budapesti elővárosi vonalakon.

Mindezzel együtt Vitézy Dávid ígéri, csúcsidőben egy darabbal kevesebb ülőhellyel sem lesz kevesebb, mint eddig.

A mozdonyvezetőknek is spórolniuk kell az energiával. Eddig nem mérték az áramfogyasztásukat, de később az eredményekből tanulva optimálisan kell gyorsítaniuk és lassítaniuk.

Ha megérkeznek az uniós források, abból a közlekedésfejlesztésre szánt 2000 milliárd forintból, több mint 90 százalék vasútfejlesztésre fog menni az államtitkár ígérete szerint.

Ez tartalmazza az infrastruktúra fejlesztés, ami miatt részben csökkenhet a késések száma, de arra is fordítanak pénzt, hogy fejlesszék a MÁV-nak azt a képességét, hogy ha baj van, akkor miként és hogyan avatkozzon be.

Az utastájékoztatás hiányosságai miatt is tesznek lépéseket.

"Decembertől például lesz egy új, utastájékoztatási fődiszpécser a MÁV-nál, akinek az lesz a dolga, hogy összefogja a tájékoztatást, amit ma az egyes állomásokon ülő emberek végeznek a központtól sokszor függetlenül és percre kész információk nélkül. A helyközi buszközlekedésben is lesz egy új, országos fődiszpécseri rendszer, ha vonatpótló buszokat kell szervezni, akkor az az eddiginél sokkal jobban menjen."

- ismertette a részleteket Vitézy Dávid.

Jogos elvárásnak tartja, ha valaki kártérítést kér a késések miatt. Az applikációban meg fogják oldani, hogy ez automatizált legyen, ne kelljen kérni emailben a visszatérítést, ha például kiesik az intercity.

Egyszerűsödne a jegyvásárlás is 2023 végétől, különösen, ha valaki egyszerre több szolgáltató segítségével jutna el a célállomásig.

"A cél az, hogy ezt a jegyet egyben az országos közlekedésszervező applikációjában, honlapján, automatájában meg tudja venni, egy lépésben, kombináltan vonatra, távolsági buszra, helyi buszra, hévre."

A szabálytalan taxist legkevesebb 3 hónapra de akár 3 évre is el lehet tiltani. Az eltiltás nem csak cégre vagy autóra, hanem magára a taxisra is vonatkozna.

Ha az uniós források meglesznek a HÉV-re, akkor az 5-ös metró néven emlegetett rendszer legelső szakaszai elkészülhetnek az ígért 10 éven belül, ami a HÉV-ek meglevő szakaszainak felújítását jelenti, de már az új emelt szintre, akadálymentes állomásokkal, emelt sebességre, jobb kapcsolatrendszerrel.

Az új alagút viszont ennél egy távlatibb feladat.

"Az 5-ös metró hosszú távú koncepciója az, hogy a szentendrei HÉV-et és a csepeli-ráckevei HÉV-et összekötjük a város alatt. Ennek a teljes belvárosi alagútja nemhogy 8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz, de ezt két éve sem gondoltam másként. Ettől még úgy kell tervezni ma, hogy húsz vagy harminc év múlva reális fejlesztések lehetőségét biztosítsuk, rendszerben gondolkodjunk, mert minden nagy kötöttpályás beruházás száz évre előre kötöttséget jelent. "

- mondta az államtitkát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán kirúgja Polt Pétert, és Tuzson Bence lesz a legfőbb ügyész
Polt Péternek 2028-ig tart a megbízatása. A Tisza Párt vezetője korábban még arról írt, hogy Szájer József lehet a poszt várományosa.


„Orbán rövidesen kirúgja a haverját, Polt Péter legfőbb ügyészt, akinek 2028-ig tartott volna a megbízatása” - írta szombat délután Magyar Péter a Facebookon. A Tisza Párt vezetője azt is megnevezte, aki tudomása szerint Poltot követheti a posztján.

„A korábbi hírekkel ellentétben nem Szájer Józsefet, hanem Tuzson Bence jelenlegi alibi igazságügyi minisztert helyezi Orbán a számára és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere számára életbe vágó pozícióba.”

„Polt kirúgása egyrészt Pintér Sándor belügyminiszter teljes elszigetelődését mutatja, másrészt azt is, hogy a bukás előtt álló miniszterelnök már a legközelebbi erős embereitől is tart és igyekszik a választás előtt minden fontos pozícióba új, zsarolható és így irányítható szereplőket helyezni” - tette hozzá Magyar.

„Az nyilván fel sem merül, hogy Polt Péter a feleségének a Nemzeti Bank kirablásában való esetleges felelőssége miatt távozik megalázó módon, a megbízatásának lejárta lelőtt.

Tuzson Bencének és a kapkodva kinevezésre kerülő további Orbán-janicsároknak azt üzenem, hogy ne tervezzenek hosszú távra” - zárja a bejegyzést a politikus.

Magyar Péter decemberben még arról posztolt, hogy értesülései szerint Szájer József lehet a következő legfőbb ügyész:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Forrnak az indulatok a pápaválasztás körül: Erdő Péter és Macron neve is felmerült egy befolyásolási ügyben
Emmanuel Macron állítólag nyomást gyakorolt az öt francia bíborosra, hogy befolyásolják a konklávét. Ugyanakkor Erdő Pétert nevezték meg, aki erről a bíborosoknak beszámolt a Vatikánban. Erdő cáfolta mindezt.


Négy nap múlva kezdődik a pápaválasztó konklávé, ahol a bíborosok Ferenc pápa utódjáról döntenek. Az esemény előtt azonban egy vitatott ügy borzolta a kedélyeket: Emmanuel Macron francia elnök és Erdő Péter bíboros neve is felmerült a nemzetközi sajtóban.

A Le Monde francia lap arról számolt be, hogy Macron kapcsolatba lépett az öt, pápaválasztásra jogosult francia bíborossal. A Tribune Chrétienne katolikus lap szerint

a francia elnök célja az volt, hogy megakadályozza a guineai bíboros, Robert Sarah megválasztását.

A lap úgy tudja, Macron azt szerette volna elérni, hogy az öt francia bíboros – akik Ferenc pápához közel álló, progresszív irányvonalat képviselnek – közösen lépjenek fel a konzervatív nézeteiről ismert Sarah ellen.

A sajtóban az is megjelent, hogy Erdő Péter tájékoztatta a Vatikánban tanácskozó bíborosokat a kapcsolatfelvételről. Ennek alapját egy április 22-én, a pápa halálának másnapján közzétett bejegyzés adta egy Stornsen nevű X-felhasználótól. A bejegyzés így fogalmazott:

„Erdő bíboros Emmanuel Macron és az öt francia bíboros közötti kapcsolatfelvételről számol be, hogy elállják Sarah bíboros útját”.

A Le Monde ezt az állítást ellenőrzés nélkül közölte, majd több francia és olasz lap is átvette.

Az olasz jobboldali sajtó hevesen reagált: a La Verità szerint Macron még a pápát is ki akarja választani, míg a Libero már arról írt, hogy „Macron meghiúsítja a konklávét”.

A Le Figaro április 25-én közölt cikkében megerősítette, hogy Macron valóban fogadta az öt francia bíborost, de azt nem, hogy összefogtak volna Sarah bíboros ellen. A francia lap azt is cáfolta, hogy Erdő Péter bármilyen formában összefüggésbe hozható lenne az üggyel. Egy későbbi cikkükben ismét hangsúlyozták, hogy az információ nem helytálló.

A Le Figaro munkatársa megkereste Erdő Pétert is, aki a következőképpen reagált:

„Sarah bíborosról és a francia elnökről soha nem mondott ilyet, ez egyáltalán nem igaz”.

Habsburg-Lotharingiai Eduárd Károly, Magyarország vatikáni nagykövete az Indexnek megerősítette, hogy a hír teljesen valótlan. Mint mondta:

„Ez az információ teljesen hamis, a Le Monde által átvett álhír”.

Hozzátette: a Vatikánban és Rómában senki nem foglalkozik a témával, mivel a bíborosok a pápaválasztásra készülnek.

Ferenc pápa húsvéthétfőn hunyt el. A 133 fős konklávé május 7-én ül össze a Sixtus-kápolnában, hogy megválassza az új pápát. Két bíboros egészségügyi okok miatt nem vesz részt a szavazáson, egy pedig pénzügyi visszaélések miatt visszalépett. A nemzetközi sajtó Erdő Pétert az esélyes jelöltek között tartja számon.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kezdődik a balatoni rémálom: máris lerobbant a Tópart IC, leszállították az utasokat
Szombat délelőtt már két Tópart IC is lerobbant, az utasokat Szabadbattyánnál leszállították. A MÁV szerint műszaki hiba okozza a 30–70 perces késéseket.


Szombat délelőtt több nehézség is adódott a balatoni vasúti közlekedésben. A MÁV közlése szerint

a Nagykanizsáról 9:19-kor a Déli pályaudvarra induló Tópart InterCity (IC 857) műszaki ok miatt 30–35 perces késéssel közlekedik.

Később a másik irányba tartó járatnál is probléma lépett fel.

A Déli pályaudvarról 11:35-kor Nagykanizsára induló Tópart InterCity (IC 844) Székesfehérvártól 50–70 perces késéssel közlekedik, szintén járműhiba miatt

– írta a vasúttársaság a honlapján.

A 24.hu egyik olvasója arról számolt be, hogy Szabadbattyánnál leszállították az utasokat a vonatról.

A tapolcai sebesvonat sem úszta meg a műszaki problémákat: ott mentesítő autóbuszokat kellett beállítani a járat pótlására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Videó: ukrán drónhajó semmisített meg egy orosz vadászgépet
A támadásról készült videón jól látszik a végzetes találat pillanata. A rakétát egy titkos ukrán egység indította.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Az ukrán védelmi hírszerzés különleges egysége, a 13. csoport egy drónhajóról indított rakétával csapott le egy orosz Szu–30-as vadászgépre Novorosszijszk kikötőjénél – jelentette a DIU. A támadásról videó is készült, amelyen jól látható a találat, valamint a lángba borult roncs zuhanása is.

A közlemény szerint a támadáshoz egy R–73-as légiharc-rakétával felszerelt ukrán drónhajót (USV) használtak. A rakéta eltalálta a gépet, amely a levegőben kigyulladt, majd a tengerbe zuhant.

„Történelmi csapást hajtottak végre a 13. csoport, a DIU különleges egységének katonái, egy felszíni platformról indított rakétával. Az agresszor orosz állam többcélú vadászgépe, amelynek becsült költsége mintegy 50 millió dollár, a levegőben lángba borult, és végül a tengerbe zuhant, egyenesen a kegyetlen Neptun birodalmának fenekére”

– olvasható az ukrán hírszerzés közleményében.

Az Ukrainska Pravda emlékeztetett: a DIU tavaly hivatalosan bejelentette, hogy megkezdte az infravörös irányítású, szovjet gyártmányú R–73-as rakéták integrálását a Magura típusú drónhajókra. Ez a fejlesztés már tavaly decemberben is sikeres volt, amikor két orosz Mi–8-as helikoptert semmisítettek meg vele.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: