News here
hirdetés

BUDAPEST

Szörnyű tragédia vetett véget Budapest egyik kultikus szórakozóhelyének

A West-Balkán története az akkor még vadregényes Kopaszi-gáton indult, és a negyedik költözés után a volt Skála épületében fejeződött be.

Link másolása

hirdetés

2003-ban az egyik legvagányabb és legjobb szórakozóhely Budapesten a West-Balkán volt, kint, a Kopaszi-gáton. Varázsát az adta, hogy "le kellett menni érte a térképről".

Vadregényes helyen volt, ott, ahova nem vezetett aszfaltozott út. A semmi közepén működött, ahol a bulizók nem sok vizet zavartak.

A Petőfi hídtól riksát lehetett bérelni a kijutáshoz, és ez sokkal de sokkal jobb volt, mint taxizni - jobban is illett a helyhez.

Egy évvel később a Kopaszi-gátra tervezett beruházásokkal az idillnek vége szakadt, és a West-Balkán többszöri költözés után a 2011-es tragédia miatt örökre eltűnt Budapestről.

Az első West Balkán 2001 nyarán nyílt a Lágymányosi híd déli lábánál, egy sóderbánya közelében. Ott akkoriban nem voltak szórakozóhelyek. Ideiglenes működési engedélyt kaptak, és annak ellenére, hogy a "civilizációtól" távol esett, a emberek elkezdtek kijárni a koncertekre, a partikra és iszogatni a csillagos ég alatt. Gyorsan népszerűvé vált, elsősorban az underground zenei műfajokat kedvelők körében.

hirdetés

Semennyire nem hasonlított egyetlen korábbi szórakozóhelyre sem.

Abban az időben ilyen programajánlókat lehetett olvasni, mint amilyet a már megszűnt Népszabadság archívuma őriz: "Pénteken a Chi Recordings a West-Balkanban (Budapest, XI. kerület, Kopaszi-gát; a Lágymányosi híd budai hídfőjéhez közel) lépteti fel a brit breakbeat-kiadó, a Plastic Raygun üdvöskéjét, dj Stabilizert." A Palota és Cadik nevével fémjelzett Rewind-bulik is ott működtek a legjobban, kint, a Kopaszin.

VIDEÓ: A Rewind partik hangulatát a 2001-es Szigeten, a Tilos sátorbna rögzített anyag is érzékelteti:

A bérleti szerződést mindig csak egy-egy újabb időszakra kapták meg. Egészen 2004-ig. "2004-ben szóbeli ígéret hangzott el, hogy újabb egy évvel meghosszabbítható a bérleti szerződés, de a nyitás előtt nem egész egy hónappal mégis az ellenkezőjét közölte az önkormányzat. Erre az évre egy hatalmas ‘koktél stég’ építése volt már megálmodva, így lett volna 3 szintes a West-Balkán: a fenti gát szint, az alatta elterülő placc, és a hatalmas stég. Olyan, akkor aktuális, Magyarországon még nem járt nevekkel folytak a tárgyalások fellépésről, mint Jimi Tenor, Senor Coconut, Thievery Corporation. A hagyományoknak megfelelően mindez belépő nélkül, ingyenesen. A további elképzeléseknek a gátra tervezett mega beruházás körüli zűrzavar parancsolt végleges megálljt" - írja a Weeblyn a WB emlékoldal.

Egyfajta letargikus hangulat vett rajtunk erőt, amikor nem nyithatott ki a West-Balkán a Kopaszi-gáton.

Viszont amikor a Kisfaludy utcában, a Corvin mozi mögött egy kirürített házba költözhetett, mentünk a West-Balkán után. Ott már inkább romkocsmaként üzemelt, de továbbra is vonzó maradt az árnyas fákkal teli nagy kert és a hangulata miatt. Számtalanszor üldögéltünk itt, ide szerveztünk baráti találkozókat, szülinapokat, randevúkat, de volt, hogy csak spontán, munka után beültünk páran beszélgetni. Azt is szerettük benne, hogy nem volt túl messze az azóta szintén megszűnt Kultiplextől, át lehetett menni bulizni.

2005-ben a The Guardian is méltatta egy budapesti romkocsmákról szóló összeállításban,

megjegyezve, hogy hamburgert és mojitót érdemes rendelni. (Igen, ezeket mi is nagyon szerettük.)

Néhány év múlva ennek az idillnek is vége lett, amikor egy újabb beruházás miatt az épületet lebontották, és a West-Balkánnak megint költöznie kellett. Egyébként ismét olyan telekre, ami felett ott lebegett a beépítés terve. A Futó utcába már sokan nem követtük, én csak egyszer voltam ott, a hangulata és a miliője meg sem közelítette a Kopaszi-gátét vagy a Kisfaludy utcaiét. Bár az is igaz, hogy ekkorra (2007-körül) kezdett már nem csak közösségi helyként, hanem egyfajta összművészeti centrumként is működni a WB.

Mivel a Futó utcából is el kellett jönniük, új helyszínt kerestek, a Tömő utcában vélték megtalálni a WB végleges helyét. Nagyszabású terv is készült egy képzőművészeti galériát és alkotóteret, színházat, mozit, hangstúdiót magában foglaló, bárral, étteremmel, koncertteremmel működő szórakozóhelyre. Csakhogy jött 2008-ban a gazdasági válság, és a pénzintézet, amelyik hitelt adott volna az építkezéshez, visszalépett.

Ezután talált a West-Balkán a volt Skála üresen álló épületére a Nyugati téren. Úgy tűnt, hogy ott végre megvalósulhat a kulturális központ. 2009-ben költözött be a WB.

VIDEÓ: Banco de Gaia a West-Balkánban

2011. január 15-én, szombaton este a szórakozóhelyen tömegjelenet alakult ki, a bulizók összetorlódtak, egymásnak préselődtek a szűk lépcsőházban, és három lány meghalt. Az üggyel sokan és sokféleképpen foglalkoztak, a buli szervezői börtönbüntetést kaptak.

A West-Balkánt bezárták és sajnos ezzel a borzalmas tragédiával zárult a története. A WB-vel és a szörnyű balesettel egy egész korszak ért véget Budapesten.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST
Bajban van a BKV, rengetegen mondanak fel, és már a menetrendet sem tudják tartani
Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából

Link másolása

hirdetés

A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása - értesült a Világgazdaság.

A lap úgy tudja, hogy először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A csökkenés 2021 óta tapasztalható.

Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza. Miközben 2021 elején a 2700-at közelítette a munkavállalók száma, ma már 2400-an sem dolgoznak a BKV-nál.

A kialakult helyzetet már az utasok is megérezhetik. Az alacsony létszámot valameddig túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával lehetett ellensúlyozni, de a kieső járművezetők miatt az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.

hirdetés
Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.

A lap információi szerint a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget, az összes távozó járművezető negyede pedig már egy éven belül felmondott, ami az alacsony béreknek és a járműpark állapotának is köszönhető.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST
Új Kolodko-szobor Budapesten: Az oroszok már a spájzban vannak
A szobrász videón mutatta meg, hogyan készült az új alkotás, és néhány fotón pedig közelről is megcsodálható az újabb mestermű.

Link másolása

hirdetés

Újabb miniatűr szobrot készített Kolodko Mihály. Ezúttal Budapesten, a Duna partján kell keresni. Annyit elárulunk, hogy a budai oldalon. A pontos helyszín is gyorsan kideríthető a szobrász filmjéből, ha alaposan figyelsz.

Kolodko Mihály egy videón megmutatja azt is, hogyan készült el az újabb miniszobor.

VIDEÓ: Az oroszok már spájzban vannak

És néhány fotón pedig közelről is szemügyre vehető az alkotás, melyhez Kolodko Mihály - ismét csak A Tizedes meg a többiek című filmre utalva - annyit írt:

"Nincs kompót".

hirdetés

A lelkes Kolodko-rajongók pedig megnézhetik azt a pillantot is, amikor a szobrocska elfoglalja helyét:

Bár a fotók és a videók csak nemrégiben kerültek ki a közösségi oldalra, máris többen fotókkal is igazolták, hogy rábukkantak a spájzban keresgélő orosz katonára.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST
Tűzfalra került Szinyei Merse Pál Léghajó című festménye Budapesten
Nemcsak a fővárosban, de országosan is egyedülálló, hogy egy híres festmény hiteles reprodukciója kerüljön fel egy tűzfalra. Az alkotók elárulták, hogyan készítették és honnan jött az ötlet.

Link másolása

hirdetés

Az idén 125. tanévét kezdő Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mostantól a névadó egyik legismertebb alkotásának hatalmas méretű változatát láthatják majd nap, mint nap.

„A léghajó szimbóluma az emberi gondolatok szárnyalásának és a művészi szabadságnak, mely mégsem távolodik el kozmikus magasságokba, hanem az emberiség élettere, a föld közelében marad”

– olvasható Szinyei Merse Anna, a dédnagyapja életét és munkásságát feldolgozó könyvében a művész „talán legeredetibb, hetyke-tréfás”, 1882-ben készült festményéről.

A középiskola vezetősége régóta fontolgatta a belső udvaron lévő óriási tűzfal felület megfestését, dekorálását, amire a kerek évforduló tökéletes alkalmat adott. A VI. kerületi Önkormányzattal folyatott egyeztetések után pedig zöld utat kapott az elképzelés megvalósítása.

A Neopaint csoport festőművészei egyértelmű ajánlása volt a Léghajó megjelenítése. Ezt megelőzően több ötlet is volt arra vonatkozóan, hogy mi kerüljön fel a falra, de végül az iskola vezetősége teljes egyetértésben döntött a Léghajó mellett.

Óriási kihívás volt a 42x39,3 cm-es festmény megjelenítése egy ekkora felületen, mert az amúgy kisméretű kép számtalan apró részletet tartalmaz, amelyek felnagyítva előkerülnek, illetve Szinyei egyedi ecsetvonásait is ábrázolni kellett úgy, hogy az óriás festmény végül visszaadja a Léghajó valódi hangulatát.

hirdetés

Első ránézésre nem tűnik egy bonyolult alkotásnak, de jobban megvizsgálva láthatjuk, hogy egy igen aprólékos és teljesen egyedi ábrázolású képről van szó.

Az 500 m2-es falfestmény 2 hét alatt készült el a legnagyobb kánikula közepette, 5 festőművész közreműködésével.

A Neopaint Works csoport tagjai bíznak benne, hogy ez egy jó példa lehet arra vonatkozóan, hogy még több hasonló jellegű alkotás készülhessen országszerte, hiszen egy-egy ilyen falfestmény nemcsak turisztikai látványossággá, de egyfajta kultúrmisszióvá is válhatna.

„Ha tehetnénk, mi csak ilyen képeket festenénk, mert ennek célja és értelme van. Számunkra a legnagyobb dicséret az lenne, ha Szinyei láthatná, és azt mondaná rá: Ez igen, szép munka!”

– mondta el a Neopaint vezetője, Jankovits Barnabás.

A Neopaint Works csoport:

A festőcsoport 17 éves fennállása óta több 10.000 m2 falfelületre készített dekoratív falfestményeket, megteremtve ezzel hazánkban a tűzfalfestészet, a legális köztéri falfestészet kultúráját.

Az olyan monumentális alkotások, mint a Rubik-kocka, a 6:3 - Az Évszázad mérkőzése, a Sissy, Róth Miksa emlékfal, a Nemzet Színészei vagy a Klauzál téren lévő „zöldséges” mára Budapest nevezetességeivé és turisztikai célpontjaikká váltak, számuk meghaladja a 60 darabot. A grafikák témaköreinek megválasztásánál fontos szempont, hogy a vizuális élmény mellett a festménynek legyen tartalma is, hiszen így lesz teljes egy városdíszítő faldekoráció. Tevékenységük tehát nem sorolható be sem a graffiti sem a street art kategóriákba, mert nem saját stílusukat akarják megjeleníteni falfestményeinken, hanem figyelembe véve a felület környezetét, elhelyezkedését alakítják ki koncepcióikat majd legálisan, engedélyezések után valósítják meg terveiket.

Számtalan felkéréseik közül a Léghajó volt a legnagyobb megtiszteltetés és egyben a legnagyobb kihívás is, mert egy olyan projektet bíztak rájuk, ami nem mindennapi: egy kivételes festőművész alkotását lemásolni, megjeleníteni nagy kihívás, amihez maximális bizalom szükséges a megrendelők részéről.

A sok száz kisebb-nagyobb munka alatt szerzett tudásnak és gyakorlatnak, valamint az egyedi technikának köszönhetően jóformán bármilyen elképzelést, grafikai tervet meg tudnak valósítani.

A festőcsoport elsődleges célja, hogy minél több minőségi falfestmény készülhessen országszerte köztereken, valamint különböző közintézményekben.

VIDEÓ: A Léghajó készítéséről

Még több információ ITT

Íme egy régebbi alkotásuk:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés
Hétfőtől drágább lesz a parkolás Budapesten
A főváros belső részein hatszáz forintot kell majd fizetni óránként, reggel 8 és 22 óra között.

Link másolása

hirdetés

A Fővárosi Közgyűlés még június 29-én döntött arról, hogy a 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Parkolási zónák a fővárosban szeptember 5-től

Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit. Emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: