BUDAPEST
A Rovatból

Sosem gondolnád, hol van az ország legalacsonyabb hegycsúcsa

Magyarországon a Duna legkisebb vízállását a Szabadság híd tövében található Ínség-szikla jelzi.

Link másolása

Forrás: dunaiszigetek.blogspot.hu

Ha a Dunán kisvízi helyzet van, akkor a hírekben rendre felbukkan az Ínség-szikla. Amiről sokan azt sem tudják, hogy létezik, még azok sem, akik ott üldögélnek fölötte a Szent Gellért rakparton, sörrel a kezükben. Miközben a Tiszán megvan a rekord kisvíz, addig a Dunán legfeljebb az volt kérdés, hogy kibukkan-e a habokból Magyarország legalacsonyabb hegycsúcsa, az Ínség-szikla?

Utoljára 2011. novemberében volt látható ez a lapos szikla, ekkor sikerült megmászni, köszönhetően a 70 cm körüli vízállásnak. Két cikk is készült róla a Dunai Szigetek blogon, egy általánosabb és egy földtanos, melyben Palotai Márton beszámolt arról az érdekes felfedezésről, miszerint az Ínség-szikla anyaga nem egyezik a Gellért-hegyével (és nem is egy ottfelejtett betontömb).

insegszikla1

2015. augusztus 14-én reggel hétkor még semmi sem látszott...

2015. augusztus 15-én fodrozódott a víz és mintha a hajók keltette hullámok is máshogy törtek volna meg

insegszikla2

2011-ben nem sikerült megfigyelni azt a pontos vízállást, amikor előbukkant, majd ismét elmerült. Ha ezt a vízállást meg tudnánk határozni, egyfelől át lehetne írni a Wikipédia ide vonatkozó cikkét, mely 90-100 centiméteres vízállás-intervallumot közöl, másfelől meg lehetne határozni a szikla tengerszint feletti magasságát. Ehhez nem is kellene más, mint egy jó adag szerencse és olyan vízállás, ami éppen elborítja az Ínség-sziklát. Ha másra nem, a Wikipédia szócikke arra jó volt, hogy 100-110 centiméteres budapesti vízállás felett nem is nagyon érdemes ezzel próbálkozni, 90 alatt pedig valószínűleg várhatnánk a következő árhullámot.

2015. augusztus 14-én reggel hétkor mentem ki először, miután az előző napi 106 centiméteres minimum után ismét 113 centiméterre emelkedett a vízszint. Sem a hídról, sem a helyszínen nem lehetett látni a nyomát sem az Ínség-sziklának a kissé szürkésbarna vízben. Egy árva fodor sem volt a vízfelszínen, ami a szikla helyéről árulkodott volna.

insegszikla3

insegszikla4

A vizugy.hu honlapon közölt vízállás-előrejelzés másnapra további apadást jósolt, ezért 2015. augusztus 15-én ketten ismét elzarándokoltunk a Szabadság híd tövébe. Ekkor már örömteli látványban volt részünk, a partra vetett fa fölött pár méterrel fodrozódott a víz és mintha a hajók keltette hullámok is máshogy törtek volna meg azon a szakaszon.

A kövek ezen a szakaszon egy, a folyással ellentétes irányú ívet rajzolnak a folyóban, amelyen be lehet gyalogolni az Ínség-sziklához. Az este hét órakor mért 104 centiméter azt jelentette, hogy kb. térdig érő vízben kellett gyalogolni 4-5 métert, hogy eljussunk a víz alatt bálnaként rejtőző lapos (és csúszós) sziklához. Nem tudom mit gondolhattak rólunk a hídon mászkáló turisták, de amúgy is félénkek lettünk volna megkérdezni őket. Mindenesetre a hullámzás ellenére igyekeztünk a bokáig érő vízben egy vízszintező segítségével legalább megsaccolni mekkora lehet a vízborítás a legmagasabb pontján. Eltartott egy darabig, de végül lett eredménye, a vízborítás körülbelül 10-11 centiméter lehetett.

insegszikla5

insegszikla6

Mivel másnapra további apadást (és egyben zivatarokat) jósoltak, néhány búcsúfotó elkészítése után hazatértünk, hogy másnap jó lenne még egyet mérni, remélhetőleg még kisebb vízben. 2015. augusztus 16-án vasárnap délután öt órakor átlépte a "lélektani" 100 centiméteres vízállást a Duna, egészen pontosan 98 centimétert mutatott a sziklától 2,2 kilométerrel feljebb lévő Vigadó téri vízmérce. Már a hídról nagyszerű látvány tárult elém, egy elhaladó nagyobb hajó keltette hullámvölgyekben előbukkant az Ínség-szikla!

A parton üldögélő emberek érdeklődve figyelték mit keres a fiatalember a Dunában, vasárnap este, ezért igyekeztem a leggyorsabban lemérni a vízszintet majd távozni. Hat centiméter ugyan nem túl sok, egy gyűrűsujjnyi vízmélység, de ebben az esetben éppen elég volt, hogy viszontláthassam ezt a ritka tüneményt, mely csak sokévente mutatja meg magát az embereknek, mint Vineta kereskedővárosa Nils Holgersson meséjében.

insegszikla7

insegszikla8

Hosszas méricskélés után, hullámokkal övezve körülbelül 5-6 centiméteres vízmélységet sikerült megállapítani, ami szerencsére egyezett az előző napi méréssel. Még sikeresen elszalasztottam a lehetőséget, hogy lefotóztassam magam a sziklán állva a parton odagyűlt érdeklődő párral, majd búcsút intettem a sziklának. Aki szeretne találkozni ezzel az érdekes geológiai-hidrológiai jelenséggel, talán 2015.08.17. hétfő reggelén, munka előtt még megteheti. Érdemes nézni a vízállás-előrejelzést a vizugy.hu honlapon!

Az Ínség-szikla - vagyis Magyarország legkisebb hegye - tengerszint feletti magassága

Az Ínség-szikla méréseink alapján 113-10/11 cm és 98-5/6 cm = 92-93 centiméteres vízállás esetén bukkan elő a Dunából, de mint láttuk a hullámzásnak hála, ez már 98 centiméternél is előfordul.

Innen már csupán azt kellene pontosan meghatározni, hogy a Vigadó tér és a Szabadság híd között mekkora az esése a Dunának és megkaphatjuk az Ínség-szikla, azaz Magyarország legalacsonyabb hegycsúcsának (és legkisebb szigetének) tengerszint feletti magasságát. Nyers adatokkal dolgozva a Vigadó téri vízmérce 0 pontja 94,97 méteren van a Balti-tenger szintje fölött, erre jön még rá a 92-93 centis vízállás, amit még korrigálni kell a vízszint esésével, ami ebben az esetben kb. 8-15 centiméter kilométerenként, de ez mindig más érték, áradástól, apadástól ill. stagnáló vizállástól függően.

Egyszóval az Ínség-szikla magassága a vízszíneséstől függően 95,74-95,6 méter között változhat.

Ha érdekes volt a cikk, ajánld másoknak is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A kormány lemondott több mint egymilliárd forint uniós pénzről, amit a Nyugati pályaudvar átépítésére kaptak
A tervek szerint az Eiffel-csarnok alá vitték volna a vágányokat, az így felszabaduló részen pedig közösségi teret alakítottak volna ki. Lázár János azonban közbelépett.

Link másolása

Lázár János beruházási miniszter javaslatára azonnali hatállyal

felmondott egy tavaly októberben aláírt 2,8 millió eurós (1,1 milliárd forint) összegű uniós támogatási szerződést a kabinet

- írja a Népszava.

A lap megjegyzi, hogy a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat alapvetően az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi második pályázati kiírására történő benyújtásáról szól, de az utolsó pontjában az is szerepel, hogy Magyarország a szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedések keretében felmond egy Európai Bizottsággal korábban megkötött Támogatási Megállapodást is.

A Népszava információi szerint a Nyugati pályaudvar környezetének megújítására, kapacitásbővítésére, valamint további tervezési feladatainak elvégzésére még tavaly a Vitézy Dávid vezette - azóta megszűnt - Budapest Fejlesztési Központ és a jogutódja a Lázár János felügyelete alá tartozó Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) által elnyert uniós forrásról van szó.

Az már korábban kiderült, hogy a spórolás legnagyobb vesztese Budapest lesz. Folyamatosan állítják le a projektjeit az iskoláktól a hídakig.

A Nyugati Pályaudvar újjászületését célzó terv 2,5 milliárd forint összértékű projekthez az állami forráson kívül ugyanis az EU-tól pályázati úton 2,8 millió eurót, azaz körülbelül 1,1 milliárd forint forrást nyert el a BFK jogutódjaként az NKK.

A felújítástól többek között a metróállomás integrálását várták, valamint a vágányokat a műemléki védettségű Eiffel-csarnok alá vitték volna, az így felszabaduló teret pedig közösségi célokra nyitották volna meg. Lehetőség nyílt volna a belváros további zöldítésére, a környéken egy új, parkosított városrészt alakítottak volna ki.

A brit építészirodával meg is kezdődtek a részleteket tisztázó tárgyalások, de a tervezői szerződést már nem tudta aláírni a BFK, mivel Lázár János előbb átnevezte, majd minisztériumába olvasztotta a céget.

Korábban mi is bemutattuk a terveket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Így ünnepelt Budapest utcáin a tömeg szilveszter éjjelén
A fővárosban a Covid-éveket leszámítva mindig jó nagy tömeg ünnepelte az új évet, éjjel sem volt ez másképp. Sok ember, dudaszó, tűzijáték, petárdák, színes és hangos kavalkád volt az utcákon.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Szilveszteri hangulatban Budapest - már kora este elárasztották a belvárosi utcákat az ünneplők
Hangos dudaszó, színes parókák, konfetti, és egyre nagyobb tömeg - ezt találtuk Budapest utcáin néhány órával éjfél előtt. Mutatjuk a képeket.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Videó: Koncertteremmé alakult a Deák téri metróállomás az átadás előtt
A metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. Most te is bepillanthatsz a különleges eseménybe.

Link másolása

Január 23-án átadják a fővárosi közlekedőknek az M3-as metró Deák téri, valamint a Ferenciek tere állomásokat.

Ám a közlekedés megindulása előtt a metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. A koncertről az Énbudapestem készített felvételt.

Az M3-as metró felújítása újabb szakaszához érkezik:

január 23-án megnyitják a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér állomásokat az utasforgalom előtt

– írta a Budapesti Közlekedési Központ.

Az átadás után Kőbánya-Kispesttől már a Deák Ferenc térig lehet utazni a metróval, így Dél-Pest felől átszállás nélkül elérhetővé válik a belváros, az M1-es földalatti, valamint az M2-es metró. A Deák Ferenc tér és a Göncz Árpád városközpont között továbbra is pótlóbusz közlekedik, a Nagyvárad téren pedig az állomás felújítása miatt továbbra sem állnak meg a szerelvények.

Az M3-as metró felújítása 2017 őszén a vonal északi szakaszán kezdődött. A felújítás 2023 második negyedévében fejeződik be, várhatóan március közepétől már a teljes vonalon jár a metró, május közepétől pedig az utolsóként felújított Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat is használhatják az utasok – ígéri a BKK.

A koncertről szóló anyagot EZEN A LINKEN lehet megnézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: