Fotók a kulisszák mögül: így néz ki a Nyugati pályaudvar tetőszerkezeti felújítása belülről
Közismert, hogy a Gustave Eiffel cégének tervei alapján elkészült pályaudvar építészetileg is rendkívüli. De az egyből feltűnik, hogy – bár a csarnokba belépve egy komplett állványdzsungel fogad minket – térbeli elhelyezkedése, perspektívikus keszekuszasága bármilyen vizuális területen dolgozó, illetve tanuló embert elvarázsolnának.
Csak a térállványok 70.000 légköbmétert tesznek ki. A csarnok lezárása miatt a 10-13. vágányok között mobil ütközőbakokat helyeztek ki, többek között a még korábban a csarnokba futó vágányok felsővezeték-hálózatának szerelése miatt is. Így a pályaudvar ezen vágányain továbbra is van vonatforgalom, mindössze a peronok hossza csökkent ideiglenesen a munkálatok idejéig.
Egy 7000 négyzetméteres védőhálót is kialakítottak az utasok és a munkások védelme érdekében, valamint két toronydaru is felépült.
A csarnokon belül felépített „mobil” lifteken keresztül jutnak fel a munkások a tetőszerkezetre, ahol intenzíven folyik az tető üvegezésének beépítése a Teréz körút felőli oldalon. Öt-hat különböző fóliát integrálnak az üvegekbe: köztük többségében speciális eső- és páravédő rétegeket.
A tetőbe felérkezve közel 30 méter magasan döbbenetes élmény a tetőgerendákon keresztül kikukucskálva megbámulni a várost, egészen különleges perspektívát adva egy fotósnak ezzel, a gerendák, üvegszerkezetek, díszítőelemek, csövek garmadájáról nem is beszélve.
Szabó Gábor építésvezető szerint a legnagyobb kihívást csapata számára a csarnok történelmi állapotának korhű restaurálása jelenti. Azt is elmondta, hogy statikailag az épület a kora ellenére nagyon jó állapotban van, így Eiffel cégének csapata és magyar kollégáik az 1877-es megnyitással elég precíz munkát végeztek. Nem véletlenül „Eiffel cége” megfogalmazás szerepel ebben az írásban:
A közhiedelemmel ellentétben ugyanis maga a híres építőmérnök, Eiffel nem tekinthető a pályaudvar tervezőjének, hanem a francia mérnök tervezőirodájában dolgozó Seyrig Theofil volt az, aki a pályaudvar csarnokáthidaló vasszerkezetét tervezte. Magyar vonatkozásban a társtervező Bernárdt Viktor volt, amiért akkoriban Ferenc József-rend kitüntetést is kapott.
A csarnokban zajló munkálatok elképesztő koordinációk mellett folynak, amivel párhuzamosan a Nyugati pályaudvar vasútforgalma továbbra is zavartalanul üzemel. Képriport.
További fotók lapozás után!