Megmarad a nagykörúti biciklisáv, de lesz, ahol átkerül a parkoló helyére
A Dohány utcáig visszakapják az autósok a kétszer két sávot, a biciklis sávot pedig a parkolók helyén alakítják ki. A Nagykörút többi részén, a Blaha Lujza tértől a Nyugati térig viszont marad az egysávos autósforgalom - idézte Karácsony Gergely a Nagykörútról szóló sajtótájékoztatóját a Portolio.hu.
Áprilisban a koronavírus miatt forgalomcsökkenéssel egy időben a főváros vezetése biciklisbarát intézkedéseket hozott Budapest egyik legfontosabb főútvonalán, a Nagykörúton. Ennek keretében a Váci út és az Üllői út közötti szakaszon egy-egy sávot átadtak a kerékpárosoknak, így az autósok is csak egy sávon közlekedhettek mindkét irányba. Később a kerékpárútszakaszt meghosszabbították a Ferenc körúton is.
Nemrégiben a lakosok is elmondhatták véleményüket a bringasávokról és azok lehetséges jövőjéről. Végül mai sajtótájékoztatóján Karácsony Gergely bejelentette, hogy kompromisszumos megoldás született,
„a parkoló sávban alakítjuk ki a kerékpársávot, így visszaadjuk az autósoknak a 2*2 sávot a Dohány utcáig. Az azt követő szakaszon marad a 2*1 sáv, mert itt nem lehet a kerékpársávot a parkolóban kialakítani, de itt járdaszigeteket fogunk kialakítani, azért, hogy kedvezőbb lámpaprogramot kaphassanak az autósok.”
Balogh Samu kabinetfőnök, várostervező a fentieket kiegészítve elmondta, hogy
„a Blaha Lujza tér egy választóvonal, ettől kezdve a Petőfi hídig visszaállításra kerül a kétszer két sáv, a parkolókat viszont elvesszük. A Blaha Lujza tér és a Nyugati tér között megmarad a mostani állapot, apró módosításokkal. De a csomópontok előtt kialakítunk kétsávos megoldásokat, illetve olyan lámpaprogramok lesznek, főleg a gyalogátkelőhelyeknél, ami nagyobb kapacitást tud biztosítani az egysávos kialakítás mellett is.”
A változások zöme még szeptember elején megtörténik, de az összes intézkedéssel végeznek a hónap végéig. A ősz folyamán komplex tervezés indul, aminek alapja egy közösségi tervezés a Nagykörút jövőjéről. A főpolgármester ezután hozzátette, hogy az áruszállítást ezt követően is engedélyezik. Ezzel a megoldással 400-500 parkolóhelyet kell beáldozni.
Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a sajtótájékoztató előtt ugyanezt a megoldást javasolta a fővárosnak, hogy a tanévkezdés előtt adják vissza az elvett sávot az autósoknak, megoldásként pedig a parkolók helyetti kerékpársávról írt egy Twitter-bejegyzésben:
a Nagykörúton a parkolósáv helyett legyen kerékpársáv, úgy, hogy a boltok töltését és a mozgáskorlátozottak parkolását továbbra is biztosítani lehessen. A parkolók helyetti kerékpársávról pedig legyen előzetes, érdemi párbeszéd és készüljön szakmai hatástanulmány.