BUDAPEST

Még sokkal, de sokkal színesebb lehetne Budapest több falfestménnyel és „falfirkával”

A Beyond Budapest sétáján néhány óra alatt képet kapsz róla, mi minden fér bele a street artba, és hogyan alakította át Erzsébetváros arculatát.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. július 21.


Link másolása

Néha érdemes felhagyni a megszokott rutinnal, hátrébb lépni, nézőpontot váltani és úgy szemlélni a környezetünket. Felemelni a fejünket, odakapni a tekintetünket, ha valami szokatlant észlelünk. Jóval többet látni annál, mint amúgy egy dolgos napon tennénk.

Egy-egy napon turistaként járjuk Budapestet és a felfedező szemével nézzük. Én legalábbis évek óta erre biztatom az ismerőseimet és a követőimet. És örülök, ha más is ezt teszi.

Ez volt a célja a Beyond Budapest street art sétájának is: egy új perspektívából láttatni a várost, és átfogó képet adni arról, hogy mi is az utcai művészet és mi minden fér bele.

Nem véletlenül kezdtük a sétát a Deák térnél. Kilenc évig díszítette a Gerlóczy utcai tűzoltóság tűzfalát Victor Vasarely egyik alkotása. A város első tűzfalfestményét valószínűleg sokan ismerték, tavaly lemeszelték. Erre a Színes Város szerint azért volt szükség, mert "a Vasarely alját telegraffitizték". Tervben is volt az új kép, végül idén júliusban jelent meg "A kovász is lehet híd című alkotás", amit az az Én Budapestem - BVA Budapesti Városarculati Nonprofit megrendelésére a Színes Város Csoport készített el Hitka Viktória képzőművész tervei alapján.

Ennél a helyszínnél a túravezetővel közösen próbáltuk megfejteni, mi is az a street art és milyen formában jelenhet meg.

Ebben a jellegzetesen városi (és gyakran nagyvárosi) művészeti ágba rengeteg kifejezési forma fér bele: a tagek, a gerillaszobrok felállítása, a graffitik, a stickerek használata, plakátok, idézetek felfújása, stencilek, freskónak is beillő, esztétikus műalkotások és vegyes műfajú, montázstechnikával előállított "fricskák". Az állítás és a tagadás is. A csak a pillanatnak szánt művek és a hosszú ideig látható munkák.

Részletesen nem merülnék bele az elemzésbe, ezt a sétán megkapod. Inkább a benyomásaim rögzítésére törekedtem, és arra, hogy szemléltessem, mi mindent jelenthet a street art.

A Beyond Budapest sétájából az viszont kiderült, hogy sok más nagyváros nálunk jóval előrébb jár, a street art régebbi hagyományokkal bír, és emiatt gazdagabb eszköztárral rendelkezik. Mi még az elején tartunk, és Budapest gyakran szürke falait és komor tűzfalait sokkal, de sokkal több festmény díszíthetné. Nem mindegy ugyanis, milyen vizuális környezetben élünk - amit látunk, ami mellett elmegyünk, az mind hatást gyakorol ránk.

Az alábbi fotón látható, Ángel Sanz Briz spanyol diplomata emlékére festett alkotás például gyönyörűen és esztétikusan alakítja nem csak a Dob utca, hanem a Károly körút arculatát is, a története pedig értékekkel gazdagítja az egész várost.

Sanz Briz több mint 5000 magyar zsidó életét mentette meg a Holokauszt idején. 2016-ban a Spanyol Nagykövetség egy falfestmény felavatásával tisztelgett az emléke előtt.

A már eltűnt festményekről is volt szó a sétán, amelyekért ugyan vérzik a szívünk, de be kell látnunk, pontosan ez a street art egyik lényege: hogy mulandó és nincsen kőbe vésve...


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk