Ilyen is volt Budapest: Ferenciek tere
A pár napja átadott Ferenciek tere az elmúlt 140 év alatt rengeteget változott. Ennek a változásnak az állomásait mutatjuk meg nektek az Ilyen is volt Budapest blog szerkesztőjének segítségével.
Nem csak a tér arculata, hanem a neve is változott az évtizedek során, melyet mindig a kor szelleme határozott meg. A 16. századtól Platea dominorum (Urak utcája), Szent Péter utca, 1690-től Herrngasse (Úri utca), A 18. századtól Mönchengasse (Barátok utcája), Mönchenplatz (Barátok tere), Franziskanerplatz neveken említették. 1921-ig Kígyó térnek hívták. Ekkor Gróf Apponyi Albert születésének 75. évfordulójától Apponyi térnek nevezték. 1951-től 1991-ig csak Felszabadulás tér volt a neve, de mindenki "Felszab"-nak becézte.
A közlekedés szempontjából is sokszor változtattak a téren összefutó utcákon. Ilyen jelentős változás volt az Erzsébet híd megépítése, a villamosforgalom megszüntetése vagy éppen a Kígyó utca és a Váci utca sétálóutcává építése. Nézzétek meg a változásokat szebbnél-szebb képeken!
A szerkesztő, Popovics András 14 éves kora óta járja Budapest utcáit. Akkor, 1970-ben kapott szüleitől egy Verhovina motort, amit régesrég autó váltott fel, hiszen András taxisként dolgozik. Ő a City Taxi 424-es munkatársa és tulajdonostársa, aki Budapestet örökre a szívébe zárta.
Eleinte csak gyűjtötte a fotókat, majd szenvedélyévé vált, hogy minden képről, minél több információt szerezzen. Innen pedig már csak egy ugrás volt, hogy gyűjteményét nagyon sok Budapest rajongóval megossza, és ezekkel a szavakkal ajánl a figyelmetekbe:
"az oldalamat nem csak a nosztalgiázni vágyóknak ajánlom, hanem azoknak is akik szeretnék tudni, szeretnék látni, hogy milyen is volt Budapest egyik-másik pontja, tere, útja, utcája, kereszteződése, háza, hídja, épülete, egyéb nevezetessége, stb. 20,30,50,70,100, vagy akár 130 évvel ezelőtt!"
Ebből a fantasztikus és kiapadhatatlan gyűjteményből válogatunk mi is és portálunkon időről időre találkozhattok majd a különböző válogatásokkal.
1870, Belváros, Ferenciek tere
A Pesti Ferences templom, avagy más néven az Alkantarai Szent Péter Templom. A hintók és a konflisok ezen a képen is mintha "taxiállomást" képeznének.
1902, Kígyó tér 1., a Királyi bérpalota
Előtte a régi Magyar királyi kúria és a magyar állam igazságügyi osztályának épületei voltak a helyén. 1899. október 26. kezdődött meg a tervezés. A tervezők: Korb Flóris és Giergl Kálmán voltak. Az ő nevükhöz fűződik a tér másik két meghatározó épületének, a Klotild Palotáknak megtervezése is
A befejezési határidő az épület lakható állapotban történő átadására 1901. október 15. volt. Ma lakóház, irodákkal és (sok minden egyéb után) egy CBA üzlettel az aljában.
Fotó: kep-ter.blogspot.hu, Fortepan.hu, www.berpalota.hu
1903-1914, Kígyó tér
Még, ha csak egy képeslapon is. A háttérben a Régi Erzsébet híd és a Klotild Paloták, de a Pázmány szobor még sehol.
A közlekedés balos. Az Álmos Könyv szerint egy jó focista onnan ismerszik meg, hogy ezen pontról is képes gólt rúgni az ellenfél kapusának!
1926-1928, Apponyi tér
Beküldte: Gyökhegyi Bánk
Egy kicsit szűkebben, de jobb minőségben. A villamos nyitott peronú és 60-as. Már felsőszedős. Rövid működése alatt a Keleti pályaudvartól a Délivasútig (Déli pályaudvar) közlekedett. A háttérben a régi Erzsébet híd. A sapkás motoros és mögötte az autó jól néznek ki, bár a típus mindkét edetben még megfejtendő! A kandeláberek csodálatosak.
1938, Eskü út
Fotó: Dr. Sevcsik Jenő
A Szabad sajtó út régebbi neve. Háttérben és a Régi Erzsébet híd, egy míves kandeláber és a Belvárosi plébániatemplom. A közlekedés természetesen balos. Az előtérben egy jóképű gázlámpa, a derekán az utcákra évtizedekig jellemző fém szemétgyűjtővel.
1942, Belváros és a Klotild paloták
Az egyik előtt a Pázmány szobor. Na de mi az a Lipcsey sorsjegy? Az "ERKA"-ról már nem is szólva!
És a községi takarék? És hol van most a Pázmány szobor, és mióta? És ki vagyok én? És hol vagyok egyáltalán? Ez most egy (több!) költői kérdés volt, amiket egy Leslie Nielsen filmből idéztem!
Fotó: Fortepan
De a megfejtés (egyik-másik kérdésre) természetesen megtalálható itt is, ott is, vagy valahol máshol... az Ilyen is volt Budapest oldalak valamelyikén! A háttérben felfedezhető kandelábert (szőröstől-bőröstől) szívesen elhelyezném a házam udvarán. Bár nem tudom, mit szólnának hozzá a szomszédok a 3 emeletes bérház lebetonozott udvarának közepén. A hölgy mellett látható kovácsoltvas kerítést tenném köré. Egyébként jól vagyok. :)
1945-1949, Apponyi tér
Fotó: Fortepan
Oldalt a Kígyó utca. A háttérben a Klotild paloták egyike, ami ma már a vadonatúj ötcsillagos Buddha Bar Hotel. A Pázmány szobor ma a Horváth Mihály téren a Szent József plébánia előtt található.
1950-es évek eleje
1950 -es évek. A Felszabadulás téren nyüzsög a felszíni forgalom nyitott peronú villamosokkal, járdaszigettel, valamint, hoppá: egy rendőrbódéval a Petőfi Sándor utca sarkán! A teherautó vajh mely típusú?
Fotó: Fortepan
A Pesti Ferences templom és környéke. Baloldalt a Brudern-ház, avagy IBUSZ-palota az aljában a Párizsi udvarral és a Jégbüfével, ami ekkor még JÉGBÜFFÉ... egy speciális felülnézetből. Ugye, milyen furcsa a tér az aluljáró nélkül? A kutyafáját: mintha csak néhány éve lett volna. Nagyon úgy néz ki a helyzet, hogy valami hasonló lesz a környék hamarosan...
1951, Ferenciek tere
Beküldte: Gyuris Tibor
A háttérben a Királyi bérpalota. Az előtérben látható taxi az 1947-es Opel Olympia. Vagy esetleg az első Moszkvics 401-es. Vagy egy Renault BFK4??? Ez itt a kérdés: nem pedig az, hogy: lenni, vagy nemi lenni?! Ugyan már!
1955, Felszabadulás tér
Leghátul a régi Erzsébet híd, egészen pontosan annak a megmaradt pesti pillére. Mellette a Belvárosi plébániatemplom. Kicsit közelebb a Klotild Paloták egyike, aminek a mai neve már nem is hasonlít, vagy emlékeztet az eredetiére...Azért ez egy kicsit (nagyon) szomorú...
A tér közepén természetesen járdasziget. A járdasziget mellett természetesen egy középperonos 68-as villamos, aminek ekkortájt talán épp itt volt a végállomása. Ami szinte biztos a kikandikáló vezetőből ítélve. Nem tudom, nevezhetem-e "Bukfencnek"? Mögötte egy 67-es villamos, amivel hasonló lehetett a helyzet.
Fotó: Fortepan
Az előtérben a délceg, aktatáskás gyalogos az 1953-tól kísérleti fázisban lévő (most éppen pöttyökből álló későbbi) "zebrán" halad át igen büszkén. A háttérben lévő autóbuszokat Tr 3.5-ösnek vélem. Vagy tr 5-ös? Még fejlődnöm kell!
De a két ászt a végére hagytam. Az első személyautót egy BMW-nek vélem, vagy esetleg EMW. A mögötte lévő pedig talán egy Zisz? Majd el felejtettem az egyik kedvencemet: a fém szemétgyűjtőt...
1962, A Felszabadulás tér
A Klotild Paloták előtt nem is oly rég még ott állott szobrok (Werbőczi, Pázmány) már valahol máshol. Hol is?
A középperonos "bukfenc" még a régi osztott szélvédővel a tér közepén! Mellette nem sokkal a járdasziget pontosan ott, ahol ma a nagy munkával megépített közúti aluljárót éppen manapság (2013.02.23.) teszik a történelem részévé.
Még egy apró érdekesség: még nincs lánckorlát a járdasziget szélén és a járdák szélén sem. A szemétgyűjtő még csikktartó nélkül való (Arany János sem fogalmazhatta szebben). :)
Fotó: Fortepan
A járművek mindenhonnan mindenhova haladhatnak és haladnak is! A Klotild paloták kissé romosan. A két "Varsó" a Kígyó utca sarkán parkol. Nagyon durva szabálysértés, skandallum!
A Duna utcából a Veres Pálné utcánál lehet balra kanyarodni az Erzsébet híd pesti hídfője felé. A háttérben egy toronydaru dolgozik, ami azt jelzi, hogy már épül az új Erzsébet híd. Ilyen is volt Budapest!
1970-es évek eleje, Felszabadulás tér
A háttérben a Brudern-ház, avagy , az aljában a Párizsi udvarral és a Jégbüfével. Előtte egy Ikarus 180-as a 7-es járaton, ami szerintem 1979-ben már nem valószínű. Az időpont a forrás szerint 1979, de én (önkényesen) felülbíráltam. Minden köszönet a Fortepané, de az 1979-es évszám nem valószínű. Tudomásom szerint az új Ikarus 180-as járt errefelé 1971 után. A többi autó is inkább 1979 előtti.
Fotó: Fortepan
A Veres Pálné utcából még minden irányba lehetett haladni.
Az aluljáró ekkor még sehol, napjainkban (2014.01.29.) pedig már sehol! Még felfedezhető a fém szemétgyűjtő is, bár igen furcsa színben.
1973, Az Erzsébet híd és a Szabad sajtó út
A háttérben a Felszabadulás tér még az aluljáró nélkül! (És nem sokára megint!) Villamos már sehol, sínek sehol, gyalogos lejáró sehol, BUSZ sáv sehol!
Fotó: retronom.hu
2 X 3 sáv, az viszont van. Érdekesség talán, hogy a hídon a közvilágítási lámpák még az eredetiek!
Felfedezhető még a Belvárosi plébániatemplom, Ikarus 180-as, no meg a többi autó, amit jómagam nem ismerek fel.
1975, Felszabadulás tér
Azt a közúti aluljárót kezdik itt fúrni-faragni-építeni, amit manapság (2013) tűzzel-vassal irtanak ki! Háttérben a Szabad sajtó út a Klotild Palotákkal, 7/A járat-jelzésű Ikarus 280-asokkal, a Belvárosi plébániatemplommal.
Fotó: egykor.hu
Ha egy kicsit jobb lenne a kép, akkor mazsolázhatnánk a kor divatján is...! Az aluljárót megszüntetik és valami lesz itt, de az már nagyon nem biztos, hogy megyen is valahová! (Bízom benne, hogy sokan ismerik eme utóbbi Moldova-idézetet!)
1980, Felszabadulás tér
A kész Mű! Zebrák (gyalogos átkelőhelyek) megszüntetve. Gyalogosok a föld alá dugva: stimt. Aluljáró a járműveknek: kész. Villamos-vágányok és maga a villamos megszüntetve. Járdaszigetek megszüntetve. Busz-sáv felfestve. Az Ikarus 280-as autóbusz ekkor már 10 éve szállítja az utasokat...
Fotó: retronom.hu
Mi több: még ma is (2013.12.28.), legfeljebb nem ugyanezen útvonalon.
Az aluljárónak annyi! A világ minden pontján a közlekedést igyekeznek a föld alá gyűrni. De Mi Magyarországon vagyunk, itt más a módi!
Majd mi megmutatjuk! De mit is?
Ferenciek tere 2013-ban
Fotó: Ruff István
A Pesti Ferences templom, avagy más néven az Alkantarai Szent Péter Templom. Kattintsatok ide és nézzétek meg, milyen lett a Ferenciek tere 2014. január végén.
Ha pedig ellátogattok az Ilyen is volt Budapest oldalra, a fotókat kinagyítva, minden apró részletet szemügyre vehettek.