Így nézett ki a nő, akiről a Szabadság-szobrot mintázták
A Szabadság-szobor Budapest egyik jelképe, mindannyian jól ismeritek. S talán nincs is olyan turista, aki meg ne nézné, hiszen a Gellérthegy tetején nyújtózó pálmaágas hölgy szinte vonzza a pillantásokat.
De vajon ki büszkélkedhetett azzal, hogy róla mintázták Budapest legikonikusabb szobrát? Ismerjétek meg Thuránszkyné Gaál Erzsébet történetét, akit haláláig csak "a szobor"-ként emlegettek.
A Szabadságszobor, ahogy bizonyára jól tudjátok, eredetileg szovjet megrendelésre készült a háborúban elesett katonák tiszteletére.
Kisfaludi Strobl Zsigmond szobrászművész a szobor modelljének egy ismeretlen, vidékről Pestre érkezett lányt választott, akivel sétája során véletlenül találkozott össze. Ő volt (későbbi nevén) Thuránszkyné Gaál Erzsébet.
Köztérkép, Ády képe
Kisfaludi Strobl és Erzsébet találkozása sorsszerű volt. Az akkor még hajadon nő éppen villamosra várt a Thököly úton, amikor megpillantotta a művész.
nyilatkozta később a szobrászművész.
A lány először nagyon megijedt, mivel szatírnak nézte az őt vizslató férfit. Csak akkor nyugodott meg, amikor kapott tőle egy névjegykártyát.
“A Zsiga bácsi leszólított a Dózsa György út és a Thököly út sarkán. Már húsz méterről felismertem a nyers márványban a szobromat - mondta - Bocsásson meg, még be sem mutatkoztam, Kisfaludí Strobl Zsigmond szobrászművész vagyok. Azt a nőt kell megformáznom, akinek a szebb életéért harcoltak a hősök.” - olvashatjuk Gaál Erzsébet visszaemlékezésében.
Köztérkép, Ády képe
Erzsébetet egy barátnője beszélte rá, hogy vállalja el a felkérést. A modellállás azonban egyáltalán nem volt könnyű feladat. Először is a lánynak
le kellett vágatnia derékig érő haját,
ugyanis Strobl szobortervéhez túl hosszú lett volna az eredeti hajkorona.
Ezután Erzsébet hetekig állt modellt ugyanabban a tartásban.
Alkalmanként húsz percig tartotta a pálmaágat ventillátorszélben,
hiszen a tervek szerint a szobor „haját, ruháját fújja a dunai szél”.
Erzsébet mindezért nem kapott pénzt. Társadalmi munkában, ingyen vállalta a modellkedést, mondhatni “honleányi áhítatból”. Mégis méltatlanul bántak vele, miután “szoborsága” véget ért. A szobra avatására meg sem hívták.
Thuránszkyné Gaál Erzsébet mégis jelképpé vált, hiszen az ő alakja magasodik a Gellérthegy ormán. Nem csoda, hogy Erzsébetet haláláig csak "a szobor"-ként emlegették munkahelyén.
Források: Wikipédia, Köztérkép, Cyberpress.sopron.hu, Blikk
Fotók: Köztérkép - TundeK62, Ády
Ha érdekesnek találtad a cikket, nyomj egy lájkot!