Így lesz bringaparadicsom Budapestből
Tavasszal indul a BuBi, vagyis a közösségi kerékpáros rendszer Budapesten, 75 gyűjtőállomással és 1100 kerékpárral. Ha pedig a már amúgy is szépen felpörgött kerékpáros-forgalom mellé még ennyi bicajos szabadul a városra, érdemes a bicikliutak, kerékpársávok bővítésén gondolkodni.
Ugyanerre jutottak hál'istennek a BKK-nál is, mert megszellőztettek egy erről szóló tervezetet. Ennek alapján kilenc kerületben összesen mintegy 120 utcát, 60 jelzőlámpás csomópontot, 30 fő- és mellékutat alakítanának át, hogy a budapesti bringásoknak könnyebb legyen a tekerés.
A BKK tervei jövő nyárig:

A képen itt tudtok nagyítani
A tervek szerint a főbb utakon kerékpársávot, illetve kerékpáros-nyomvonalat jelölnek ki, a mellékutcákban a kétirányú biciklizést kiegészítő táblákat tesznek ki illetve az útburkolatra festett jelekkel segítik a bicajos közlekedést.
A csomópontok környékén piktogramokkal is jelezik a kerékpárosok jelenlétét és haladási irányát. Szabályozzák az elsőbbségadást is, sőt, az egyes helyszíneken csomóponti felállóhelyeket alakítanak ki.
A kerékpársávok melletti parkolóhelyen csak tolatva állhatnak majd be az autók. Erre azért van szükség, mert a parkolóból kiállva különben könnyen balesetet okozhatnak az autósok, mivel nem látnak olyan jól rá a (kerékpáros) forgalomra.
Ha viszont farral hátra parkolnak le, akkor induláskor radikálisan csökken az ütközések esélye. Kérdés, mennyire díjazzák majd ezt az autósok. A BKK szerint mindenesetre az V. kerületben, a Szemere utcában már kipróbálták ezt a megoldást, és ott nagyon jól működik.


Mint írják, az átalakításokat a A a VI. és a VII. kerületben már elkezdték, majd 2014 tavaszán a VIII., IX., XI., I., II., V., XIII. kerületben folytatják. Az időjárás függvényében idén várhatóan a Jósika, a Vörösmarty, a Rumbach Sebestyén, a Kertész, a Klauzál és a Rózsa utcában festik fel kerékpáros piktogramokat, és kiegészítő táblák jelzik majd az új forgalmi rendet. A térképen látható összes útvonallal a tervek szerint 2014 nyarára lesznek készen.
Az egész egyébként jól hangzik, olyan általános célokat fogalmaztak meg, mint például hogy a főútvonalakon és a gyűjtőutakon (beleértve a hidakat) is lehessen bicajozni. Vagy az egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpáros forgalom számára, illetve forgalomcsillapítás: sebességcsökkentő intézkedések, a gyalogos és kerékpáros övezetek bővítése.
De olvashattok az akadályok felszámolásáról a kényelmes kerékpározás érdekében: szegélysüllyesztések, rámpák, tolósínek, kerékpáros átkötések kialakítása. Sőt, az is benne van, hogy a kijelölt autóbuszsávokon is lehessen kerékpározni.


Talán nektek is feltűnt, hogy a térkép az Erzsébet hídon is jelöl egy új bicikliutat, ám sokaknak szöget ütött a fejébe, hogy hogy a rákba férne ott el egy ilyen. A Kerékagy rákérdezett a BKK-nál. Azt a választ kapták, rövid távon tényleg nem építenek ki bringautat, de a Rákóczi út felújítása után a forgalmi rend felülvizsgálata is megtörténik majd, és elkezdődik az tervezés. Erre tehát a közeljövőben ne nagyon számítson senki...
Ha kíváncsiak vagytok a konkrét tervekre kerületekre lebontva, akkor katt a BKK honlapjára.