BUDAPEST

Hány reptere volt Budapestnek?

Budapesti reptérként ma Ferihegyet tartjuk számon, pedig a fővárosi légikikötők története ennél sokkal gazdagabb.

Link másolása

A múlt században még a város több pontjáról is szálltak fel gépek, na de lássuk is, hogy pontosan hol is voltak ezek.

A József Attila lakótelepen, konkrétan a Dési Huber utca és az Ifjúmunkás utca kereszteződésénél sétálva egy kicsinyített fémből készült repülőre bukkanhatunk. Az emlékművet 2015-ben állították fel, az első budapesti repülő-bemutató tiszteletére. A szenzációszámba menő eseményre 1909 októberében került sor, a pilóta pedig nem más volt, mint Louis Blériot, aki néhány hónappal korábban, 1909 júliusában elsőként repülte át sikeresen a La Manche-csatornát.

A látványosságra 200 000 ember volt kíváncsi, akik hitetlenkedve figyelték, vajon tényleg fel fog-e emelkedni a gép a földtől.

Lakótelepnek természetesen akkor még híre-hamva sem volt, ezen a területen még a kisrákosi katonai gyakorlótér terült el. Ezt alakították át Blériot érkezése alkalmából repülőtérré, úgyhogy bár ideiglenesen és rövid időre, mégiscsak itt volt a város első repülőtere.

A város első állandó reptérét a rákosmezei lovassági gyakorlótéren építették ki.

Itt kezdődtek az első magyar repülési kísérletek, 1910-ben a tér már nemzetközi repülőversenynek adott otthont.

Kép forrása: Fortepan / MAGYAR MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM / ARCHÍVUM / NEGATÍVTÁR / TAS GYULA GYŰJTEMÉNYE

A rákosi repülőteret 1921-ig használták, helyén ma lakótelep van. A terület reptéri múltjára a közeli Őrs vezér téren található emlékmű, illetve a Gyakorló és a Gépmadár nevű utcák emlékeztetnek. Rákosmező lényegében még a kísérletező pilóták terepe volt, az első, már szállítmánnyal közlekedő repülőgépjárat Mátyásföldről indult 1918. július 4-én, igaz, még csak postát szállított. Érdekessége azonban hogy ehhez nem polgári, hanem katonai repülőgépet alkalmaztak.

A Mátyásföldi repülőteret 1916-ban alakították ki a Magyar Állami Gépgyár (MÁG) részeként. 1923-ban már a főváros központi repülőtereként működött, ebben az évben indult meg a polgári légiközlekedés, az első utasok Bécsbe juthattak el. Ezt ugyan még kevesen engedhették meg maguknak, de már az is jelentős eredménynek számított, hogy egyszerű halandók is kipróbálhatták a repülés élményét. Korábban ez ugyanis az aviatikusok és a katonák kiváltsága volt. A polgári repülés is a katonai előzményekből alakult ki: az első utasszállító gépeket katonai repülőkből építették át, pilótáik is katonák voltak.

Kép forrása: Fortepan / MAGYAR MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM / ARCHÍVUM / NEGATÍVTÁR / MAGYAR NEMZETI MÚZEUM GYŰJTEMÉNYE

Mátyásföld hamarosan szűknek bizonyult, így szerepét az 1937-re elkészül Budaörsi repülőtér vette át. Art deco stílusú épületét Bierbauer (Borbíró) Virgil és Králik László tervezte, ma ipari műemlék. A reptér a két világháború között nemzetközi forgalmat bonyolított le, a második világháborút követően pedig innen indult elsőként újra a polgári repülés. Közvetlenül a háborút követő években nemzetközi járatok még nem indulhattak, a belföldi légi forgalmon volt a hangsúly, Győrbe, Szombathelyre, Debrecenre és Pécsre is el lehetett repülővel jutni. A budaörsi talajról azonban sajnos már az építkezés évében kiderült, hogy nem alkalmas repülőtér céljára, így már három évvel a reptér átadása után megkezdték az új, ferihegyi felszállópálya kiépítését.

A Budaörsi Repülőtér forgalmi épülete. Kép forrása: Fortepan / MAGYAR MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM / ARCHÍVUM / NEGATÍVTÁR / KOLBÁNYI GÉZA GYŰJTEMÉNYE

Mielőtt azonban ennyire előre szaladnánk az időben, még egy érdekesség a két világháború közötti korszakból.

Ekkoriban ugyanis nem csupán hagyományos repteret, de hidroplán kikötőt is lehetett találni a városban. Az Aeroexpress Vállalat 1922 és 1925 között a Szent Gellért téren tartott fenn kikötőt különleges gépei számára. Ebben az időszakban a nagy repülőgépgyárak is saját légikikötőket nyitottak: A Weiss Manfréd Gyár Csepelen, a Magyar Repülőgyár Rt. Albertfalván működtetett repteret.

Ismerd meg Budapest láthatatlan arcát

Ha érdekelnek még ehhez hasonló történetek, hogy miként nézett ki Budapest egykor és hogyan alakult ki a mai városkép, szeretnéd tudni milyen történeteket mesélnek el egyes épületek és hol találsz rejtett kincseket, akkor az ImagineBudapest sétáit neked találták ki. Több tucat séta közül válogathatsz, a barangolások közben pedig feltárul előtted Budapest ismeretlen arca. A sétákról bővebben itt olvashatsz.

A Ferihegyi repülőtér építése meglehetősen szerencsétlen viszonyok között zajlott. Története igazából a renoválásával kezdődik, ugyanis a második világháború alatt súlyos károk érték - akárcsak a város többi repterét. Itt 1950-ben indult újra a forgalom, ekkorra már elkészült a betonpálya is, ami jelentős újítás volt: a korábbi reptereken ugyanis füves felszállópályákról indultak útjukra a gépek. A repteret az 1960-as években tovább modernizálták, tranzitvárót alakítottak ki, bevezető fénysorokkal és radarberendezéssel szerelték fel. Az építkezés második üteme az 1980-as évekre esett, ekkor épült ki Ferihegy 2. A repteret 2011-ben átkeresztelték, azóta viseli Liszt Ferenc nevét. A két “Ferinek” azonban nem sok kapcsolata van egymással: a hegy névadója Mayerffy Xavér Ferenc szőlőbirtokos, borkereskedő volt.

A Ferihegyi repülőtér annak átadásakor. Kép forrása: Fortepan / UVATERV

A repterek mellett természetesen a repülés története is számtalan érdekességet rejt. Ennek megismeréséhez is érdemes kilátogatni Ferihegyre, pontosabban a reptérhez közeli repülőgép múzeumba, ahol az aviatika szerelmesei teljesen elmerülhetnek a különféle repülőgéptípusok világában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET: