Ezeken a budapesti járműveken olvad le a sminked a kánikulában
Nyáron nyár van, és rendszerint nyári meleg. Mégis rengetegen panaszkodnak emiatt, pedig arra minden évben számítani lehet, hogy júniustól szeptemberig bármikor beüthet a forróság, és akár hetekig tarthat a kánikula. Az izzasztó hőségen kívül budapesti tömegközlekedési eszközök folyamatos kritikája is hihetetlenül népszerű beszédtéma, ezért
hőmérővel teszteltünk néhány járművet, hogy megtudjuk, tényleg megbuggyanunk-e a melegtől.
Több alkalommal, többféle közlekedési eszközön is teszteltük a tűrőképességünket. Forró és átlagosan meleg nyári napokat választottunk.
Féltve őrzött, hagyományos, higanyos hőmérővel indultunk el. (Ronda, mert a gyerek összefirkálta.)
Minden helyszínen legalább 10 percet vártunk, mivel minimum ennyi kell, és egy helyszínet kivége, a Sziget Fesztivál bejáratát, mindenütt árnyékban mértünk.
A hőmérő nem hitelesített, hivatalos eszköz, csak egy házi használatra készült darab. Az így kapott adatok csupán tájékoztató jellegűek, azt azonban tükrözik, milyen mértékben melegednek fel a járművek kánikula idején.
Július 30, 27 fok, felhős égbolt
A Batthyány téri HÉV végállomás arról híres, hogy hidegben is áll a levegő, nyáron pedig iszonyatos meleg tud lenni. Néhányan évek óta hajóval megyünk a Szigetre, mert a tömeg és a hőség együtt kibírhatatlan ezen a vonalon.
Most nincsenek sokan, extrém meleg sincsen, de utazás közben azért csak 30 fok fölé emelkedik a hőmérséklet a vagonban.

HÉV végállomása a Batthyány téren

Utazás a szentendrei HÉV egyik járművén
A HÉV-ről leszállunk, és az óbudai buszjáratokat teszteljük. A megállóban kapunk néhány lapos oldalpillantás a hőmérő miatt.

Az egyik 9-es buszt választjuk. Megy a légkondi, de valami miatt mégsem hűti eléggé a levegőt. Gatyarohasztó meleg ugyan nincsen, ám hűvös sincsen.

A buszon
Augusztus 7 vasárnap a 7-es busz vonala
Másfél órán át szobroztunk a Blahán, hátha jön klíma nélküli busz. Nem jött. Végre érkezett egy lepukkantabbnak látszó jármű, de azon is működött a légkondi, hűvös volt bent.
Több tucat klímás busz állt a BKK alvállalkozójának a telephelyén a kánikulában 2015 július elején. Akkor, amikor az Országos Meteorológiai Szolgálat harmadfokú hőségriadót rendelt el.
Az Index írta meg, hogy költségtakarékossági okokból inkább a BKK régi buszait használták a klímás buszok helyett. A BKK Facebook-oldalán is megjelentek a negatív hozzászólások.
A Főváros és a közlekedési társaság reagált a kialakult helyzetre, soron kívül 29 légkondicionált autóbusz állítottak forgalomba, és azt is megígérték, hogy 2015 végéig a klímás buszok aránya 55-ről 60-ra növekszik majd a budapesti vonalakon.
"Amennyiben hőségriadót rendelnek el, Tarlós István kérésének megfelelően a fővárosi közösségi közlekedés klimatizált járművein a légkondicionáló berendezések folyamatosan működnek. A kánikulai időszakon kívül a klímaberendezések be- illetve kikapcsolását kötelezően a BKK fődiszpécsere rendeli el, folyamatosan figyelemmel kísérve a meteorológiai előrejelzéseket, valamint tájékozódva a tényleges hőmérsékletről. Amennyiben az eléri a 24°C-t, a fődiszpécser bekapcsoltatja az utastéri klímaberendezéseket a közösségi közlekedés járművein. A klímaberendezések kikapcsolását is a fődiszpécser rendeli el" közölte a BKK.
Augusztus 9, a hőmérő higanyszála 30 fölé kúszott nap közben
A Sziget bejáratánál éget a nap.

A Filatorigát megállónál már valamivel kellemesebb üldögélni.

Annak ellenére, hogy nem lógnak fürtökben az emberek a Batyi felé menet, és nem tűz ide a nap,
úgy érezzük, leolvad a sminkünk, és lassan lefolyik az arcunkon.
De a Margit-hídnál, a föld alatt legalább a nap nem süti a járművet. Szinte felüdülés megérkezni.

Augusztus 16, árnyékban 27-28 fok
A Nyugati pályaudvarnál hőmérőzünk. Huzat van, jár a levegő, és a metróra várva úgy érezzük, egészen kellemes itt üldögélni. Éppen ezért figyeljük döbbenten, ahogy a higanyszál szépen elindul felfelé és 30 foknál áll meg. Bent a kocsiban a kék, vagyis a hármas metró vonalán még ennél is melegebb van. (Bár a HÉV-vel képtelenség versenyezni.)



Végül arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen a világ egyik legszebb panorámájával büszkélkedő nagyvárosi villamos, a 2-es vonalán utazni. A Kossuth téren még 27-28 fok volt. Ám a Fővám térig, fent, a villamoson felszaladt harmincig, és hiába voltak nyitva az ablakok, a hűsítő huzat ellenére is maradt a harmincas meleg. Aki csak tudott, gyorsan leült és pihegett.


A tesztből több dolog is kiderült. Az egyik, hogy a klímás buszokon a legjobb utazni; tavaly óta tényleg történtek érdemi változások, a legfőbb vonalakon ritkábban fogunk ki olyan járműveket, amelyeken nincsen vagy nem megy a légkondi.
A másik, hogy ha nincsen hőségriadó, a HÉV járművein és a régi típusú villamosokon akkor is stabilan 30 fölé kúszik a hőmérő higanyszála. Kánikulában pedig időnként kibírhatatlannak tűnik a meleg.
Ti milyen tapasztalatokat szereztetek?