KULT
A Rovatból

10 dolog, amit nem biztos, hogy tudsz a Csillagok háborújáról

Nem csak az átlagnézőket, de az alkotóművészeket is megbolondította a film. Minden idők egyik legnagyobb hatású története lett.

Link másolása

1977. május 25-én mutatták be a Csillagok háborúja (Star Wars) című filmet. Bár a 20th Century Fox kockázatot vállalt a forgatással, hiszen a hetvenes évekre úgy látszott, kicsit kifulladnak a science fiction filmek, George Lucas makacsul keresztülvitt projektje kasszasiker lett. Hat évvel később, látva a sikert, biztos ami biztos alapon A jedi visszatér bemutatóját is május 25-re tették.

"Tény, hogy az űrhajók már nem madzagon lógnak, nem remegnek, imbolyognak és zötyögnek a vásznon, mint a régi Flash Gordon-sorozatokban.(...) Ha én íróként kitalálok valamit, az ott dolgozók képesek úgy megépíteni azt, hogy félelmetes vagy éppen ámulatba ejtő, és kivétel nélkül mindig meggyőző legyen. (...) Mondjuk, azt be kell valljam, hogy a Csillagok háborúja és a Birodalom visszavág hátborzongató, misztikus, szinte vallásos rétege egészen elbűvölt. Néha tényleg ott van az a bizonyos varázs. Úgyhogy talán nem kéne mindig az űrállomás felrobbantásával befejezni a filmeket" - írta 1981-ben Philip K. Dick, a sci-fi regények koronázatlan királya.

Képtelenség lenne felsorolni minden alkotót, komikust vagy éppen iparművészt, akire az elmúlt évtizedekben hatást gyakorolt a Csillagok háborúja, és mindenkit, aki valaha is idézett a Star Wars filmekből vagy utalást tett rájuk. Éppen ezért egy hardcore rajongó segítségével - a teljesség igénye nélkül - kiválogattuk néhány érdekességet.

Többszáz Star Wars témájú novella és regény jelent meg

A jobb vagy rosszabb, ismert vagy ismeretlen sci-fi szerzők vérszemet kaptak a Csillagok háborúja után, és évtizedek óta ontják magukból a folytatásokat és előzményeket. Alan Dean Foster, a Csillagok háborúja regényváltozatának valódi írója és A nyolcadik utas: a Halál című könyv szerzője maga is próbálkozott saját Star Wars sztorival. A Splinter of the Mind's Eye még A Birodalom visszavág előtt készült, 1978-ban; Leia és Luke kalandozásait meséli el. Itthon magyar nyelven először a Robur magazin közölte folytatásban (A jedi kristály címmel), könyvben pedig Erőpróba címmel adták ki.

Roburmagazin

Magyarországon 1978-ban hallottunk először a messzi, messzi galaxisról

Bár az 1977-es film hazai bemutatójára pár évet várni kellett, 1978-ban a Rakéta regényújság két dupla oldalon számolt be a több Oscar díjat elnyert kasszasikerről. A cikk bevezetője kicsit fanyalgó - nem lehetett még tudni, hogy hivatalosan mit szabad gondolni a filmről - és vannak benne tárgyi tévedések is (John Lucas, See Threepio). Az is világos belőle, hogy a szerző nem látta a filmet, ám akkor is mérföldkő volt a hazai sci-fi történelemben. Mire nálunk műsorra tűzték a mozik, rajongók kisebb hada várta tűkön ülve a Csillagok háborúját. Addig csak a meglehetősen "csináld magad" stílusú Pirx és az Orion űrhajó kissé karót nyelt legénysége szórakoztatta a nagyérdeműt.

"1978. április 25-én a szokott módon megjelent a Rakéta. Nagyszüleim előfizetői voltak, a friss számot rendszerint kint hagyták az ebédlőasztalon. Éppen náluk voltam. Megláttam a borítót, rajta egy fura járművet és embereket különös öltözékben. A borítón felirat: Csillagok háborúja. Ötéves voltam, de már tudtam olvasni. Belelapoztam az újságba, megtaláltam a cikket, és egy ültő helyemben elolvastam. Azóta vagyok science fiction rajongó."Borito_Csillagok

Nathan Hamillt már gyermekként beszippantotta a tudományos fantasztikum

Mark Hamill fia, az 1981-ben született Nathan hat évesen látta A bolygó neve: Halál című filmet, Star Wars filmek, képregények és rajzfilmek között nőtt fel. Jelenleg grafikusként és játékdesignerként dolgozik, művei sci-fi témájúak.static.squarespace.com

"My Father, my Lord"

Kevin Smith több filmjében is szerepelnek Star Wars utalások

A Shop Stop, a Képtelen képregény, a Dogma, a Jay és Néma Bob visszavág és az Apja lánya rendezője nem bírta kihagyni az eredeti Star Wars trilógiával kapcsolatos utalásokat és idézeteket. A Jay és Néma Bobban Carrie Fisher és Mark Hamill is nyúlfarknyi szerepet kapott, a Shop Stopban az új Halálcsillag építése az egyik eszmecsere tárgya, a Shop Stop 2-ben a Gyűrűk ura trilógiát hasonlítják össze a szereplők a Csillagok háborújával alkotott univerzummal.

"Úgy gondolom, a Csillagok háborúját azért engedték be a magyar mozikba, mert a cselekmény tökéletesen passzolt azokhoz a partizánfilmekhez és a németek vereségével végződő második világháborús történetekhez, amelyeken a hetvenes-nyolcvanas években szocializáltak bennünket a moziban és a tévé előtt. Adva volt egy gonosz, militáns birodalom, amely ellen szövetkeznek a jók, a tisztességes lázadók. Végül győz a "forradalom". Hogy mennyire más szemmel néztük ezt a filmet, mint a piacgazdaságban felnőtt fiatal amerikaiak, csak akkor döbbentünk rá, amikor láttuk a Shop Stop című filmet. Gondolom, mindenki emlékszik arra a jelenetre, amikor a két főszereplő a Jedi visszatér című filmről beszélgetve a Halálcsillag felrobbantásáról vitatkozik."

Paródiákban sincs hiány...

Ezek közül a legnépszerűbb talán az Űrgolyhók című film, amely szinte teljesen a Csillagok háborúja történetével és szereplőivel foglalkozik.

A másik pedig a Family Guy című rajzfilm - ennek emlékezetes Star Wars pillanatait ebben a videóban láthatjátok:

Dancsó Péter fergeteges elemzése is próbára teszi a rekeszizmokat a Videománián:

Zenészek is rajongói a távoli galaxisnak? Ne ne! De.

1997-ben a Depeche Mode Home című száma alapján a Jedi Knights nevű duó készített remixet "Drowning in Time" alcímmel. A Jedi Knights időszakos formáció volt, tagjai Mark Pritchard (zenei producer) és Tom Middleton (DJ) folyamatosan kísérleteztek, hogy milyen irányzatok tudnak beemelni az elektronikus tánczenébe.

Csillagok háborúja - az eddigi hat rész szőnyegen

Persze az iparművészek sem maradhatnak ki a jóból. Aled Lewis designer egy kilenc méter hosszúságú futószőnyeget tervezett. A díszítőelemek a Star Wars sorozat eddig elkészült részeinek szereplőt és főbb motívumait vonultatják fel.csilllagokhaborujaszonyeg

A forgatás képei a Twitteren

George Lucas filmje több mint három évtized alatt a világ egyik legismertebb alkotásává vált. Azóta Chewbakka regisztrált a Twitterre, és megosztotta a képeket a forgatás részleteiről. Egy kis ízelítő :)?03010426

Ha szereted a Star Wars filmeket, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk