KULT
A Rovatból

10 dolog, amit nem biztos, hogy tudsz a Csillagok háborújáról

Nem csak az átlagnézőket, de az alkotóművészeket is megbolondította a film. Minden idők egyik legnagyobb hatású története lett.


1977. május 25-én mutatták be a Csillagok háborúja (Star Wars) című filmet. Bár a 20th Century Fox kockázatot vállalt a forgatással, hiszen a hetvenes évekre úgy látszott, kicsit kifulladnak a science fiction filmek, George Lucas makacsul keresztülvitt projektje kasszasiker lett. Hat évvel később, látva a sikert, biztos ami biztos alapon A jedi visszatér bemutatóját is május 25-re tették.

"Tény, hogy az űrhajók már nem madzagon lógnak, nem remegnek, imbolyognak és zötyögnek a vásznon, mint a régi Flash Gordon-sorozatokban.(...) Ha én íróként kitalálok valamit, az ott dolgozók képesek úgy megépíteni azt, hogy félelmetes vagy éppen ámulatba ejtő, és kivétel nélkül mindig meggyőző legyen. (...) Mondjuk, azt be kell valljam, hogy a Csillagok háborúja és a Birodalom visszavág hátborzongató, misztikus, szinte vallásos rétege egészen elbűvölt. Néha tényleg ott van az a bizonyos varázs. Úgyhogy talán nem kéne mindig az űrállomás felrobbantásával befejezni a filmeket" - írta 1981-ben Philip K. Dick, a sci-fi regények koronázatlan királya.

Képtelenség lenne felsorolni minden alkotót, komikust vagy éppen iparművészt, akire az elmúlt évtizedekben hatást gyakorolt a Csillagok háborúja, és mindenkit, aki valaha is idézett a Star Wars filmekből vagy utalást tett rájuk. Éppen ezért egy hardcore rajongó segítségével - a teljesség igénye nélkül - kiválogattuk néhány érdekességet.

Többszáz Star Wars témájú novella és regény jelent meg

A jobb vagy rosszabb, ismert vagy ismeretlen sci-fi szerzők vérszemet kaptak a Csillagok háborúja után, és évtizedek óta ontják magukból a folytatásokat és előzményeket. Alan Dean Foster, a Csillagok háborúja regényváltozatának valódi írója és A nyolcadik utas: a Halál című könyv szerzője maga is próbálkozott saját Star Wars sztorival. A Splinter of the Mind's Eye még A Birodalom visszavág előtt készült, 1978-ban; Leia és Luke kalandozásait meséli el. Itthon magyar nyelven először a Robur magazin közölte folytatásban (A jedi kristály címmel), könyvben pedig Erőpróba címmel adták ki.

Roburmagazin

Magyarországon 1978-ban hallottunk először a messzi, messzi galaxisról

Bár az 1977-es film hazai bemutatójára pár évet várni kellett, 1978-ban a Rakéta regényújság két dupla oldalon számolt be a több Oscar díjat elnyert kasszasikerről. A cikk bevezetője kicsit fanyalgó - nem lehetett még tudni, hogy hivatalosan mit szabad gondolni a filmről - és vannak benne tárgyi tévedések is (John Lucas, See Threepio). Az is világos belőle, hogy a szerző nem látta a filmet, ám akkor is mérföldkő volt a hazai sci-fi történelemben. Mire nálunk műsorra tűzték a mozik, rajongók kisebb hada várta tűkön ülve a Csillagok háborúját. Addig csak a meglehetősen "csináld magad" stílusú Pirx és az Orion űrhajó kissé karót nyelt legénysége szórakoztatta a nagyérdeműt.

"1978. április 25-én a szokott módon megjelent a Rakéta. Nagyszüleim előfizetői voltak, a friss számot rendszerint kint hagyták az ebédlőasztalon. Éppen náluk voltam. Megláttam a borítót, rajta egy fura járművet és embereket különös öltözékben. A borítón felirat: Csillagok háborúja. Ötéves voltam, de már tudtam olvasni. Belelapoztam az újságba, megtaláltam a cikket, és egy ültő helyemben elolvastam. Azóta vagyok science fiction rajongó."Borito_Csillagok

Nathan Hamillt már gyermekként beszippantotta a tudományos fantasztikum

Mark Hamill fia, az 1981-ben született Nathan hat évesen látta A bolygó neve: Halál című filmet, Star Wars filmek, képregények és rajzfilmek között nőtt fel. Jelenleg grafikusként és játékdesignerként dolgozik, művei sci-fi témájúak.

static.squarespace.com

"My Father, my Lord"

Kevin Smith több filmjében is szerepelnek Star Wars utalások

A Shop Stop, a Képtelen képregény, a Dogma, a Jay és Néma Bob visszavág és az Apja lánya rendezője nem bírta kihagyni az eredeti Star Wars trilógiával kapcsolatos utalásokat és idézeteket. A Jay és Néma Bobban Carrie Fisher és Mark Hamill is nyúlfarknyi szerepet kapott, a Shop Stopban az új Halálcsillag építése az egyik eszmecsere tárgya, a Shop Stop 2-ben a Gyűrűk ura trilógiát hasonlítják össze a szereplők a Csillagok háborújával alkotott univerzummal.

"Úgy gondolom, a Csillagok háborúját azért engedték be a magyar mozikba, mert a cselekmény tökéletesen passzolt azokhoz a partizánfilmekhez és a németek vereségével végződő második világháborús történetekhez, amelyeken a hetvenes-nyolcvanas években szocializáltak bennünket a moziban és a tévé előtt. Adva volt egy gonosz, militáns birodalom, amely ellen szövetkeznek a jók, a tisztességes lázadók. Végül győz a "forradalom". Hogy mennyire más szemmel néztük ezt a filmet, mint a piacgazdaságban felnőtt fiatal amerikaiak, csak akkor döbbentünk rá, amikor láttuk a Shop Stop című filmet. Gondolom, mindenki emlékszik arra a jelenetre, amikor a két főszereplő a Jedi visszatér című filmről beszélgetve a Halálcsillag felrobbantásáról vitatkozik."

Paródiákban sincs hiány...

Ezek közül a legnépszerűbb talán az Űrgolyhók című film, amely szinte teljesen a Csillagok háborúja történetével és szereplőivel foglalkozik.

A másik pedig a Family Guy című rajzfilm - ennek emlékezetes Star Wars pillanatait ebben a videóban láthatjátok:

Dancsó Péter fergeteges elemzése is próbára teszi a rekeszizmokat a Videománián:

Zenészek is rajongói a távoli galaxisnak? Ne ne! De.

1997-ben a Depeche Mode Home című száma alapján a Jedi Knights nevű duó készített remixet "Drowning in Time" alcímmel. A Jedi Knights időszakos formáció volt, tagjai Mark Pritchard (zenei producer) és Tom Middleton (DJ) folyamatosan kísérleteztek, hogy milyen irányzatok tudnak beemelni az elektronikus tánczenébe.

Csillagok háborúja - az eddigi hat rész szőnyegen

Persze az iparművészek sem maradhatnak ki a jóból. Aled Lewis designer egy kilenc méter hosszúságú futószőnyeget tervezett. A díszítőelemek a Star Wars sorozat eddig elkészült részeinek szereplőt és főbb motívumait vonultatják fel.

csilllagokhaborujaszonyeg

A forgatás képei a Twitteren

George Lucas filmje több mint három évtized alatt a világ egyik legismertebb alkotásává vált. Azóta Chewbakka regisztrált a Twitterre, és megosztotta a képeket a forgatás részleteiről. Egy kis ízelítő :)?

03010426

Ha szereted a Star Wars filmeket, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: