BUDAPEST

Városmajor: itt egykor kert, katonai gyakorlótelep és temető is volt

Mutatjuk, milyen volt régen, és milyen most a park.

Link másolása

Amikor a városmajori parkban sétálsz, jusson eszedbe, hogy itt már lassan 250 éve működik közpark.

A Városmajor névre hallgató budai városrész egyénként egykor kaszáló volt, később kertek, ligetek borították, majd miután Barabás Miklós és a kor több híres alakja felfedezte szépségét, a XIX. században egy részét elkezdték beépíteni.

Ma változatos építészeti örökséggel rendelkező és vegyes képet mutató hely a Városmajor, amelyet sokan a parkkal azonosítanak.

A Rózsadomb és a Kis-Svábhegy közti területet, az Ördög-árok árterét a budaiak a török hódoltságig kaszálóként használták. Buda visszafoglalása után a katonaságé lett. Daun tábornok megszerezte magának, és 1724-ben nyaralót és majorságot építtetett rajta. Áthelyezése után 1730-ban a terület a majorsággal együtt Buda város birtokába került.

Amikor II. József 1784-ben Budáról Pestre helyezte át a polgári mérnökképző intézetet, az egyetemhez tartozó botanikus kert helyén az uralkodó közparkot kívánt létesíteni. A magisztrátus azonban házhelyeket tervezett oda, így a botanikus kertért felajánlotta a város majorját.

1785. július 25-én ezt a helyet közkertté nyilvánította a Helytartótanács.

Az akkor még 57 holdas közparkot Tallherr József tervezte meg geometrikus elrendezésű sétányokkal. A parkot fásították. Ez volt Pest-Buda első közparkja. Fenntartásához bevételekre volt szükség, így a XIX. században vendéglő, mutatványos bódék, lacikonyha, céllövölde telepítésével egyfajta szórakozónegyed lett. (Hasonló mutatványos park volt a Városligetben és a Népligetben is.) Ezzel párhuzamosan a környéket (bár még csak elszórva és lassan) kezdték körbeépíteni.

A XIX. század második felére a Városmajor parkja egyre rosszabb hírű lett, majd felmerült a terület rendezése, beépítése. Végül rendbe tették a parkot.

A XX. század elején lefedték a Budán többször is árvizeket okozó Ördög-árkot (ennek a kivezető nyílását láthatjátok az Erzsébet hídról a Döbrentei térnél). A vurstlit bezárták. Később felépítették az új, nagyobb városmajori katolikus templomot, a Jézus Szíve plébániát, Árkay Aladár és fia, Árkay Bertalan modernista remekművét. A harmincas években újra parkosították a területet.

A városmajori park az 1930-as, 40-es években - a fotók forrása a Fortepan.

A Városmajorban még temető is volt

Amikor kitört 1737-ben a pestisjárvány, a vízivárosi Kapás utca által határolt régi budai temetőt az 1738-40-es pestisjárvány idején pestistemetőnek használták, majd lezárták. 1740-ben egy kicsivel arrébb, a mai Medve utcában létesítettek temetkezési helyet.

Amikor 1760 körül ez a temető is megtelt, a Városmajor keleti sarkánál, a mai Széll Kálmán tér és a Szilágyi Erzsébet fasor találkozásánál nyitottak új sírhelyeket.

Fogytak a sírhelyek, ezért újabb temetőt nyitottak a jelenlegi Szent János Kórház szomszédságában. Ez akkor még kertes-ligetes hely volt. A Vízivárosi temető a Kútvölgyi útnál terült el, a domboldalon. 1785-ben nyílt, 1885-ig használták, de csak az 1930-as években szüntették meg.

A második világháborúban Budapest véres ostroma után vált a Városmajor ideiglenes temetővé és szemétlerakó hellyé.

A háborút követően rendezték a park területét, 1952-ben pedig felépítették a Szabadtéri Színpadot, majd teniszpályát, tornacsarnokot, sporttelepet is létesítettek itt.

A kétezres évekre az egész park siralmas állapotba került. 2014-re újították fel (a játszótérrel, közösségi terekkel együtt), új utcabútorokat és kültéri tornaszereket helyeztek el, kutyafuttatót alakítottak ki.

Mára egész tetszetős park lett, sokkal jobban érvényesülnek az itt látható szobrok, kellemesebb a séta, és méltóbb környezetet jelent a városmajori templomnak is.

Azért ha alaposan körülnéztek, látjátok, hogy még mindig volna mit javítani és szépíteni rajta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET: