Évente egyszer te is átsétálhatsz a Duna alatt
Izgalmas programra hívunk!
Megnyitják a Duna alatti közműalagutat Visegrád és Nagymaros között. Ez azt jelenti, hogy izgalmas víz alatti túrán vehetsz részt anélkül, hogy egy csepp víz érne.
De figyelj oda, mert csupán egyetlen hétvégén: április 22-én vagy 23-án van erre lehetőséged, regisztrálni pedig április 12-ig kell!
A 16 méter magas vízoszlop alatti izgalmas látogatás alkalmával a visegrádi oldalon az alagút és a Bős-Nagymarosi vízlépcső építését feldolgozó tematikus tárlatot, a nagymarosi oldalon egy, a helyi élőkultúrát és állatvilágot bemutató rendhagyó tanösvényt tekinthetnek meg a csoportok. A sétákat szakemberek vezetik.
Visegrád. Kép: Wikipédia
Ez a víz alatti alagút teljesen egyedi Magyarországon, és 2011 óta lehet végigsétálni benne rendszeres időközönként. Fontos, hogy ha mész, kényelmes öltözéket vegyél fel, ami réteges is! A magassarkú cipőt is jobb, ha otthon hagyod.
A belépődíj fizetéséről és az alagút két végének megközelítéséről minden részletet elolvashatsz itt.
A közműalagút pontosan ott fut ma, ahová a nagymarosi duzzasztómű nyomvonalát tervezték. Az 1696. folyamkilométernél nyíló lejáratot kék fedőlapok jelzik. 1992-1993-ban, miután nyilvánvalóvá vált, hogy nem épül meg a bősi erőmű magyar párja a tervezők jónak látták, ha valamilyen módon mégis létrejön a két part összeköttetése.
A betongyűrűkből álló alagút átmérője 3 méter, a felszín alatt 17 méterrel fut. A meder aljzatát alkotó vulkanikus kőzetbe robbantották a nyomvonalát, felette körülbelül 4 méternyi üledék, valamint a vízállástól függő vízoszlop helyezkedik el.
A Mélyépterv Zrt. által megépített létesítményben már 1995-ben próbaüzemet tarthattak. Nem csupán kábelek és vezetékek futnak benne, kapcsolódik hozzá egy meder alatti vízbázis is, mely ha működne, napi 3000 köbméter friss ivóvizet pumpálhatna be a rendszerbe. Egy dréncsövet kell elképzelni, mely az alagút fölött fut a 4 méternyi vastag sóder és kavicságyban. Perforált lyukakon áramlana be a szűrt Duna víz a rendszerbe, melynek jelenleg csupán üres csövei léteznek.
Teljes élménybeszámolónkat itt találod.