UTAZZ
A Rovatból

Aki hajóstoppal kelt át az Atlanti-óceánon

Varga Dani nem szokványos módon, teljesen a szerencsére bízva magát, számos kaland közepette jutott el a Karib-tengerig.
Láng Dávid - szmo.hu
2015. január 18.



A stoppolás, ha nem is mindennapos, de viszonylag bevett formája az utazásnak. Sokan próbálnak szerencsét az országutakon hüvelykujjukat feltartva, akár kalandvágyból, akár a spórolás miatt. Azt viszont jóval kevesebben tudják, hogy a szárazföld mellett vízen is lehetséges az ilyesmi. A következő történet főszereplője is hagyományos stopposként kezdte, de néhány éve elhatározta, hogy emeli a tétet, és egy hajóra felkéredzkedve megpróbál eljutni egészen Amerikáig. Arról kérdeztük őt, hogy lehet megvalósítani lépésről lépésre egy ilyen tervet, és mi történik azután, ha tényleg feljutottunk a fedélzetre.

- Hány éves korodban kezdtél el utazni és honnan jött az ötlet?

- Talán 17 éves lehettem, az unokatestvérem pedig 15, amikor elhatároztuk, hogy kimegyünk ketten nyaralni Horvátországba. Az idősebb testvéreink rendszeresen stoppoltak, elég menő sztorijaik voltak, érthető módon mi is szerettünk volna valami hasonlót átélni. Teljesen tapasztalatlanul indultunk neki, angolul is alig tudtunk, úgyhogy nem is alakult túl jól a dolog. Nagykanizsáig végül vonattal mentünk, ott sikerült stoppolnunk nagyjából 10 kilométert, aztán viszont álltunk egy napig egy olyan autópálya bejáratánál, ami – mint utólag megtudtuk – meg sem épült még. A vége az lett, hogy két nap alatt 80 kilométert gyalogoltunk a 35 kilós, góliátelemes rádiómagnóval és konzervekkel megpakolt hátizsákjainkkal. Szóval totál lúzerek voltunk, mindenesetre valahogy csak eljutottunk a tengerhez, ahol egy hétig csak döglöttünk. Így az egész végső soron mégiscsak pozitív élményként maradt meg.hajostop12

Ezután a következő egy prágai út volt, ami szuperül sikerült, majd pár évvel később már egy hosszabb Európa-túrára indultunk. Cseh- és Németországon át bejártuk a három balti államot, sőt felmentünk egészen Lappföldig és az északi sarkkört érintve Svédországig. Hazafelé benéztünk még Amszterdamba is. Minden remekül működött, ketten összesen 150 ezer forintot költöttünk 5 hét alatt, ami elég ideálisnak mondható. A legemlékezetesebb az volt, amikor felvett minket két mattrészeg dán arc, járt körbe az üveg töményszesz. Miután a sofőr is meghúzta, inkább mi is kértünk belőle, hogy jobban bírjuk az izgalmakat. Kétszázzal repesztettünk egy sima országúton, még csak nem is autópályán. Velük szálltunk fel a kompra Németország felé, ahol a sofőr ki is dobta a taccsot. Mikor megérkeztünk, mondták nekünk, hogy inkább már nem vinnének minket tovább. Annyira nem ellenkeztünk.

Varga Dániel

Születési hely, idő: Budapest, 1986

Végzettség: BGF Pénzügy és számvitel Főiskolai Kar, 2011

Eddigi foglalkozások: Pályázatiró, projektmenedzser, szakácssegéd (Le Chiringuito, Franciaország), 2014 decembere óta hostel-tulajdonos (Amazing Hostel Budapest)

- Munka mellett is folytattad a stoppolást?

- Igen, külön vicces volt, hogy egy időben nem messze az M1/M7-es autópálya bevezetőjétől dolgoztam egy irodában. Egyszer elhatároztam, hogy kinézek egy hétre Barcelonába, péntek délutáni indulással. Eleve nagy hátizsákkal mentem be aznap reggel, kérdezték is, mikor megy a repülőm. Én meg mondtam, hogy csak kisétálok ide a pálya mellé, és elkezdek stoppolni. Akkor azért eléggé nagyot néztek. Szóval nem változtam meg egyetem után sem, ugyanúgy szerettem ezt az életstílust.hajostop8

- Hogy jutott eszedbe, hogy hajót is megpróbálj stoppolni?

- Régóta tudtam róla, hogy létezik ilyen, de a konkrét lökést az adta, hogy megismerkedtem itt Pesten egy francia lánnyal. Kiderült, hogy ő is hajót akar stoppolni, aztán összejöttünk, és ez lett a nagy közös tervünk. Neki annyi előnye volt, hogy gyerekkorában a szüleivel már hajózott majdnem egy évet, én viszont Pesterzsébeten felnőve maximum a villamoshoz voltam hozzászokva. Mindenesetre kimentünk ketten Franciaországba, hogy ott vendéglátózzunk egy szezont, így gyűjtve össze a kellő mennyiségű pénzt az útra. Ez volt 2012 nyarán.

- Mi történt ezután?

- Októberben indultunk el a Kanári-szigetekre, onnan megy a legtöbb hajó Amerika felé. A dolog úgy működik, hogy sétálgatni kell a kikötőben, és folyamatosan kérdezgetni a szóba jöhető hajósokat. Először zavarban voltam, mondván „Úristen, nem fognak hülyének nézni?”, de hamar kiderült, hogy az egész teljesen megszokott. Szinte mindenki kedvesen fogadott, érdeklődve kérdezgettek, és még ha nem is tudtak elvinni, azt is sajnálkozva mondták. Először egyébként Tenerifén próbálkoztunk, innen mentünk át egy hét után a fő szigetre, Gran Canariára. Ott van egy hatalmas kikötő, ahol nem ritkán nyolcvan-száz ember is próbálkozik helyet szerezni magának valamelyik hajón. Kicsit verseny-jellege is van így a dolognak, de mégis inkább a haverkodás a jellemzőbb.hajostop3

Arrafelé nyugodtan lehet a parton éjszakáznihajostop2

Ilyen hirdetéseket raknak ki a hajóra vágyó stopposok

- Hogy sikerült végül hajót találnotok?

- Kiraktunk több hirdetést a kikötőben – ez is bevett módszer egyébként –, és ennek köszönhetően talált meg minket egy francia srác újabb hét nap elteltével. Mutatta, hogy van egy egész nagy hajójuk, amin jutna hely nekünk is. A gond csak az volt, hogy mi alapvetően Dél-Amerikába szerettünk volna eljutni, ők viszont a Karib-tengeri Martinique szigetére tartottak. Közben a kapcsolatunk is kezdett zátonyra futni a barátnőmmel, de végül csak meghoztuk a döntést, hogy elmegyünk velük. Aztán majd elválik, onnan hogyan tovább.

- Meddig tartott és hogy zajlott az út?

- Az egész átkelés 20 nap volt, egy hét után álltunk meg először a Zöld-foki szigeteken. Én addig végig tengeribeteg voltam, pedig a barátnőmék hajóján előtte tettünk egy próbautat, amikor úgy tűnt, bírom a dolgot. De kiderült, hogy mégsem, napokig nem volt semmi étvágyam és gyakorlatilag folyamatosan hánytam. Talán a búcsúeste elfogyasztott töménytelen mennyiségű rum sem volt jó ötlet. Ezt leszámítva elég egyhangúan telt az út: felkeltünk, reggeliztünk, majd napközben vagy keresztrejtvényt fejtettünk (ez nekem kevésbé ment franciául), vagy néztük a vizet, vagy csak simán unatkoztunk. Néha szerencsére jöttek delfinek, amikre rá lehetett csodálkozni. Délután következett az úgynevezett apero, ami a franciák kedvenc időtöltése: megterítik az asztalt, kitesznek egy tál olívabogyót vagy répadarabokat, és azt csipegetve dumálnak órákon át. Tulajdonképpen a semmiről (én legalábbis egyetlen konkrét témát sem tudok felidézni), de ezt valamiért nagyon imádják.hajostop4

A hajóhajostop6

Naplemente a tengeren

Este jött a buli, a matrózokat nem kell félteni: zene, tánc, rengeteg alkohol, ahogy azt kell. Éjszaka pedig mi is be voltunk osztva velük felváltva, hogy figyeljük, jön-e szembe egy másik hajó. De nem jött semmi, szóval ezzel nem volt gond. Igazából nem is emiatt vittek minket magukkal, hanem hogy nekünk köszönhetően is kevesebbet unatkozzanak. Bár azért hozzáteszem, hogy nem árt, ha van némi hajós tapasztalatod és értesz a műszerekhez is valamennyire, úgy sokkal könnyebben találsz olyat, aki elvisz.

Részlet Dani blogjából, amit az útról írt

„A legénység nem vetette meg az alkoholt, ezt úgy kell érteni, hogy a kapitány kétszer ütötte ki magát annyira, hogy jó kislányokhoz méltóan este 8-kor már ágyban volt. Voltak nagy táncmulatságok is a 80-as évek diszkóslágereire, ami tényleg mulatságos volt, mert nem te táncolsz, hanem a hajó alattad. Akadtak megkapó pillanatok is, például amikor a másodtiszt atomrészegen felmászott az árbocra, és a hangszórót feltekerve vezényelt egy Wagner-művet a halaknak. Megünnepeltük az indulást, az érkezést, a középtávot, és azt is, amikor pont nem történt semmi.

A repülőhalak mindennaposak voltak, de azért sikerül meglepniük, amikor a kabinomba is utat találtak. Végig horgásztunk, de az nem volt olyan egyszerű, így csak két fogásunk volt. Mondjuk az elég jó kis közelharcot eredményezett, és jóllaktunk vele nyolcan három napig. Egyszer tudtunk csak fürödni a tengerben, mert sietni kellett, de az nagyon jó volt, csak kapkodni kellett magad, mert amint beugrottál, már jó 15 méterre volt a hajó, egy kötélhágcsót dobtak ki segítségként. Azon kívül volt még egy felfújható úszómedence a saját szórakoztatásunkra.”

(A blogot ide kattintva nézhetitek meg.)

hajostop7hajostop5

- Mi történt, miután odaértetek?

Amikor megláttuk a partot, pezsgőt bontottunk, az tök jó volt. Majd kikötöttünk a szomszédos Saint-Martin szigetén, mert a többiek vásárolni akartak. Az egyik matróz vissza is tért 13 csomag kokainnal, elég boldognak tűnt vele. Utána a part mentén végighajózva, néhány kisebb szigetet érintve jutottunk el Martinique-ra. Ez külön felért egy élménnyel, pláne ha hozzátesszük, hogy az ott nyaraló turisták a hasonló kirándulásokért kisebb vagyont fizetnek.

Szóval megérkeztünk, de akkorra már tényleg végleg szakítottunk. Ráadásul nekem még az is bonyolította a dolgot, hogy január végén volt a húgom esküvője Magyarországon, amire alapesetben szerettem volna visszaérni. Mindenesetre ha már ott voltunk, felfedeztük a szigetet, illetve elkezdtünk kérdezősködni, megy-e valaki tovább hajóval Jamaica vagy Dél-Amerika felé. Nagyjából egy hét elteltével éppen stoppoltunk, amikor hirtelen lehúzódott mellettünk egy autó, és kiszállt belőle az egyik kollégám, akivel Franciaországban dolgoztam együtt. Elkerekedett szemmel fogta a fejét, hogy „hát ez a magyar csávó... te meg mit keresel itt?!” Mondom, stoppolgatok. Ez azért elég durva „kicsi a világ” érzés volt...hajostop9

Beültünk meginni egy sört, elmeséltük a sztorit, hogy hajóval jöttünk és azzal is mennénk tovább. Egyszer csak odajött hozzánk valaki a szomszéd asztaltól, hogy használhatná-e egy hívásra a telefonunkat. A kollégám mondta, hogy persze, majd csak úgy mellesleg megkérdezte, nem tud-e egy hajót nekünk, mert éppen azt keresünk. Erre azt feleli, hogy de, ő épp Jamaicára készül, és szívesen elvisz minket. Na ez már tényleg „ilyen nincs” kategória volt, előtte egy hétig kábé semmi biztató nem történt, most meg mindez egy napon belül.

- És elmentetek vele?

- Másnap megnéztük a hajót, ami nagyon tetszett, csak az jelentett problémát, hogy január 7-én akartak indulni és ekkor még csak december eleje volt. Szóval ismét komoly dilemma előtt álltunk, ennek ellenére végül lefixáltuk, hogy megyünk. Én viszont a hátralévő időben fokozatosan elhatároztam, hogy inkább mégsem tartok velük. Úgyhogy még karácsony előtt vettem egy repülőjegyet, és hazajöttem. Az exbarátnőm ellenben bevállalta, tartottuk utána a kapcsolatot és megtudtam, hogy bejárták az egész Karib-tengert. Persze bennem is maradt hiányérzet, amiért így félbeszakadt a dolog, úgyhogy elhatároztam, hogy minél hamarabb kompenzálom magam. Találtam is egy viszonylag olcsó repülőjegyet Mexikóba, és február elején újra elindultam.hajostop10hajostop11

Ez az út két hónap tömény kaland és izgalom volt, ebből a szempontból jobb élmény nekem az elég egyhangú hajós átkelésnél. Stoppal bejártam a fél országot, Cancúntól Mexikóvárosig. Ismerkedtem a helyiekkel, a legnagyobb, még ott élő indián közösséget is beleértve. A legjobb sztori talán az volt, amikor felvett egy elég őrült tízfős család, akik eleve egy hétszemélyes járműben utaztak, de mondták, hogy nyugodtan szálljak be. Az apa, aki vezetett, energiaitalnak értelmezte a sört, minél fáradtabb volt, annál gyakrabban pattintott egy dobozzal. Ennek az lett a vége, hogy

egyszer csak elaludt az egyik lehajtónál, és sehogy sem sikerült felébreszteni. Mire az egyik 13 év körüli fia simán beleült az ölébe, és átvette a kormányt.

Közben meg ő is szívta a szivarokat, ahogy a faterjától látta. Ez annyira vicces szituáció volt, hogy egyszerűen nem tudtam kétségbe esni. Így tettünk meg még 80 kilométert...

- Hová szeretnél eljutni legközelebb?

- Miután hazaértem, nyárra visszamentem dolgozni Franciaországba, majd ősszel csináltunk egy egy hónapos portugáliai túrát, az is nagyon jó volt. A közelmúltban abból a szempontból változott a helyzetem, hogy nyitottam (vagyis átvettem) egy hostelt Budapesten, ami valamennyire azért ideköt engem. De egy hosszabb dél-amerikai stoppos körút továbbra is nagy álmom, szóval minden bizonnyal visszatérek még az áhított kontinensre.

Ha érdekes volt az interjú, oszd meg!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
Panoráma, nyugalom, romantikus környezet – a szállás, amire minden pár vágyik
Ez várja a vendégeket Zalakaros egyetlen felnőttbarát szálláshelyén, ahol lehetetlen rosszul érezni magunkat.


A város nyüzsgéséből kiszakadva igazán jól tud esni egy kis vidéki kikapcsolódás. De hova menjen az ember, ahol garantált nyugalom és pihenés várja, mindenféle zavaró tényezőtől mentesen? A 2021-ben nyílt Love & Dream Élményvilla pont egy ilyen hely Zala megyében. Most azt is eláruljuk, miben nyújt mást, mint a többi szálláshely.

Jacuzzi és szauna a lakosztályban

A háromféle lakosztály különböző felszereltségű, de mindegyikre jellemző a letisztult, romantikus és meghitt hangulat. Mindegyik lakosztály pezsgőfürdős káddal felszerelt, de olyat is találunk, amelyben infraszauna és egy hatalmas körágy is található. Mindez annak az intim, romantikus élménynek kedvez, amit minden hétköznapokból menekülő idelátogató megérdemel.

Felnőttbarát

Ez a szó csupán annyit takar, hogy 16 évesnél idősebb vendégeket várnak, valamint, hogy a lakosztályok is kétszemélyesek. A medencében senki nem fröcsköl, az udvaron sem hallani reggel a gyerekek hangját – és ezt pont így álmodták meg, hogy minden vendég egy igazán üdítő pár napot tölthessen el itt.

Éjjel-nappal használható medence

A villa kertjében egy csodás feszített víztükrű medencében lehet kikapcsolni, amit bármely napszakban igénybe lehet venni, ugyanúgy, ahogy a kültéri jacuzzit is. A medence tavasztól őszig, a jacuzzi pedig egész évben üzemel.

Festői panoráma a Zalai dombságra

Nemcsak az előbb említett medencéből és a körülötte lévő napozóteraszról, de a szobák többségéből is csodálatos kilátás nyílik Zalakarosra és környezetére. Itt szóba sem jöhet a hotelek, szállodák zsúfoltsága: a nyugodt, csendes időtöltésre vágyók kellemesen elidőzhetnek a kilátásban gyönyörködve.

A Love & Dream Élményvilla minden lakosztálya konyhával is felszerelt, de aki nem szeretne főzni, az a közelben lévő Hunguest Hotel Freyában tud svédasztalos reggelit és vacsorát igényelni. Továbbá számos kiváló étterem is található a környéken, ahonnan akár rendelni is lehet.

Ha pedig kiélveztük a Villa nyújtotta élményeket, irány a Zalakarosi Fürdő, és a közeli kirándulóhelyek: a Zalakarosi Parkerdő és kilátó, a Kis-Balaton vagy a Kápolnapusztai Bivalyrezervátum.

További részletek a Love & Dream Élményvilláról: https://ldvilla.hu/

Link másolása
KÖVESS MINKET:

UTAZZ
A Rovatból
Jelentősen megnőtt a Velencei-tó vízszintje, majdnem háromszorosa a két évvel korábbinak
Volt ok az aggodalomra, mert a tó annyira leapadt korábban, hogy már csak 53 centiméternyi víz volt benne. Megmutatjuk milyen volt.


Csütörtök reggel Agárdnál 145 centimétert mutatott a vízmérce - írja az Időkép.

Már február elején újra a régi fényében pompázott a Velencei-tó, a 2022-es kritikusan alacsony vízállást követően ugyanis ekkorra 75 centiméterrel emelkedett a vízszint.

Az elmúlt időszakban ez az emelkedés tovább folytatódott, csütörtök reggel már 145 centimétert mutatott a vízmérce Agárdnál, vagyis az 53 centiméteres rekordalacsony vízállás óta mára közel egy méterrel (92 cm) emelkedett a Velencei-tó vízszintje.

Ez az érték már meghaladja a 140 centiméteres alsó szabályozási szintet, így a tó újra a régi fényében pompázik.

Ilyen állapotok volttak 2022-ben:

Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
5000 Ft lesz a belépő az üveghídra, ami az első fotókon nem is tűnik annyira üvegnek
Az üveghídra 5000 forint lesz a belépő, ám a zártkörű átadóünnepségen csak a kiválasztottak vehetnek részt, a legtöbb helyi lakos csak másnap próbálhatja ki a 4,098 milliárd forintos támogatásból megvalósult építményt.
Fotó: YouTube - szmo.hu
2024. május 27.



A Zempléni Kalandpark Facebook-posztja szerint 2024. június 4-én, a Nemzeti Összetartozás Napján, ünnepélyes keretek között átadásra kerül a Nemzeti Összetartozás Hídja.

Az üveghídra 5000 forint lesz a belépő, ám a zártkörű átadóünnepségen csak a kiválasztottak vehetnek részt, a legtöbb helyi lakos csak másnap próbálhatja ki a 4,098 milliárd forintos támogatásból megvalósult építményt.

A posztból kiderül továbbá, hogy a sátoraljaújhelyi és sárospataki lakosok az átadás másnapján ingyenesen kipróbálhatják a hidat lakcímkártya felmutatásával, míg mindenki más csak június 6-ától léphet rá 5000 forintért a majdnem rekorder függőhídra.

A híd ugyanis 80 méter magas és 700 méter hosszú, amivel eredetileg világrekordot állított volna 2021-ben, az építkezés megkezdésekor. Azóta azonban a csehek két év alatt, 3 milliárd forintból felépítették a Sky Bridge 721-et, egy 120 centi széles, 721 méter hosszú függőhidat, amelyen egyszerre ötszáz ember is áthaladhat, ezzel megelőzve minket minden szempontból.

A helyi polgármester korábban arról beszélt, hogy évente nagyjából félmillió vendégre számítanak, ám a beruházásnak sok helyi lakos egyáltalán nem örül - írta korábban a Népszava.

A Szárhegy, Májuskút, Szőlő és más, a tervezett híd alatt lévő utcák közel harminc lakója perközösséget is alakított, mondván, hogy a hatóságok az engedélyezésnél nem vették figyelembe, hogy a híd házakkal teli völgy fölé épül, ráadásul a terület egy része a Natura 2000-es természetvédelmi programmal védett. A közigazgatási bíróság viszont elutasította a lakók keresetét, azzal érvelve, hogy a többségi települési érdek felülírja az ő kisebbségi álláspontjukat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
A Rovatból
Lezárták az egyik legnépszerűbb magyar kirándulóhelyet – balesetveszélyes a Rám-szakadék
2024. április 24-től kezdődően további tájékoztatásig nem látogatható. Az ok a klímaváltozás, ami ronthatja a kőfalak állékonyságát.


A Telex írta meg a Pilisi Parkerdő felszólítására hivatkozva, hogy a klímaváltozás hatásai miatt a Rám-szakadék jelenlegi állapotában veszélyes.

A klímaváltozás miatti hosszú, aszályos időszakok és rendkívül nagy mennyiségű csapadékkal járó esőzések váltakozása a Rám-szakadék kőfalainak állékonyságára is negatívan hat, ezért a Pilisi Parkerdő a látogatók biztonsága érdekében a helyszínt a teljes körű geológiai és statikai vizsgálatok elvégzéséig és kiértékelésééig ideiglenesen teljes egészében lezárja

– olvasható a közleményben.

A túrázni vágyók így a Rám-szakadék elkerülő útvonalaként a Lukács-árokban futó sárga sávú jelzést tudják használni.

A Rám-szakadék természeti adottságai miatt hazánk egyik legnehezebben járható jelzett turista útvonala, ahol még kőgurulás vagy sziklaomlás is előfordulhat. A szakadékot emiatt csak saját felelősségére látogathatják az érdeklődők.


Link másolása
KÖVESS MINKET: